Verkeersbesluit herinrichting Machineweg

Zaaknummer: Z21-015887

 

Burgemeester en wethouders van Aalsmeer besluiten het gedeelte van de Machineweg tussen de Legmeerdijk en het pand Machineweg nummer 33 opnieuw in te richten. In dit kader worden de volgende maatregelen waarvoor een verkeersbesluit is vereist getroffen:

  • 1.

    De kruisingen Aalsmeerderweg-Machineweg en Middenweg-Catharina van Amalialaan-Machineweg worden aangewezen als rotonde met fietsers en voetgangers in de voorrang. Gelijktijdig wordt de aanwijzing van deze kruisingen als voorrangskruising opgeheven. De oversteken voor voetgangers worden uitgevoerd met een zebramarkering en aangewezen als voetgangersoversteekplaats. Fietsers gebruiken op de rotonde een vrijiggend verplicht fietspad in twee richtingen. Bestuurders op de rijbaan passeren de middengeleiders aan de rechterkant.

  • 2.

    De fietsstroken aan weerszijden van de gedeelten van de Machineweg tussen nummer 33 en de kruising met de Aalsmeerderweg en tussen de Hornweg en de Japanlaan worden vervangen door een verplicht tweerichtingenfietspad aan de noordoostkant van de Machineweg. Tussen de Aalsmeerderweg en de Catharina-Amalialaan wordt een nieuw in twee richtingen toegankelijk verplicht fietspad aangelegd. Het bestaande verplicht fietspad in twee richtingen tussen de Catharina-Amalialaan en de Hornweg wordt iets verlegd.

  • 3.

    Ter hoogte van het pand Machineweg 33 worden op de Machineweg gecombineerd een voetgangersoversteekplaats en een fietsoversteekplaats aangelegd, die toegang geven naar de brug richting de parallelweg van de Machineweg, gelegen voor de panden Machineweg 12 tot en met 38 (even nummers). Bestuurders op de rijbaan van de Machineweg passeren de middengeleider in de oversteek aan de rechterkant.

  • 4.

    Het eenrichtingsverkeer op het gedeelte van de genoemde parallelweg van de Machineweg tussen de Aalsmeerderweg en het pand Machineweg 38 geldt in het vervolg ook voor bromfietsers. Voor fietsers vervalt de mogelijkheid om vanaf de Aalsmeerderweg de parallelweg te bereiken en vice versa.

  • 5.

    De parallelweg van de Machineweg wordt tussen de Aalsmeerderweg en de Hoge Dijk aangewezen als 30 km/uurzone.

  • 6.

    Tussen de Wilhelminastraat en de Catharina-Amalialaan worden er buiten de rijbaan aan de noordoostkant van de Machineweg vier havens aangelegd die worden aangewezen als gelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen.

  • 7.

    De rotonde op de kruising Machineweg-Hornweg wordt aangepast. Fietsers maken voortaan gebruik van een vrijliggend fietspad in twee richtingen langs de noordoost- en noordwestkant van de rotonde. Bestuurders op de rijbaan die de rotonde naderen of verlaten verlenen voorrang aan de fietsers op deze fietspaden. Aan de noordoostkant van de rotonde wordt op de Hornweg een voetgangersoversteekplaats aangelegd.

  • 8.

    De voorrangssituatie op de kruising Machineweg-Japanlaan wijzigt. Verkeer komende van het gedeelte van de Machineweg tussen de Japanlaan en de Legmeerdijk dient voortaan voorrang te geven aan bestuurders op de route Japanlaan-Machineweg richting Hornweg en vice versa.

  • 9.

    Op het gedeelte van de Machineweg tussen de Japanlaan en de Legmeerdijk worden maatregelen getroffen die dit weggedeelte meer in overeenstemming brengen met een inrichting als 30 km/uurzone. Daarbij worden de fietsstroken aan weerszijden van dit weggedeelte opgeheven.

  • 10.

    Op het gedeelte van de Machineweg tussen de Middenweg en de Japanlaan wordt aan beide zijden van de weg een verbod om stil te staan ingesteld om parkeren of stoppen tegen te gaan.

 

De nieuwe inrichting is aangegeven op de tekeningen 20174/BH5593-TE-DO-6001. Er worden zoneborden A1 en A2 (beiden met opschrift “30”) en borden B3, B5, B6, C14, D1, D2, E2, E7, G11 en L2 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en haaientanden, fietsstroken en zebramarkeringen ge- en verplaatst, aangebracht en verwijderd. Onder bord C2 van genoemde bijlage vervalt het onderbord “uitgezonderd fietsen en bromfietsen”.

 

De maatregelen zijn in de paragraaf motivering omschreven en onderbouwd.

Wettelijke grondslag

Het besluit is gebaseerd op:

  • de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

  • het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

Motivering

Het besluit strekt conform artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 tot:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg (lid 1a);

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b);

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d).

 

Het besluit wordt als volgt gemotiveerd:

 

De Machineweg wordt heringericht. De weg wordt, met name op de kruispunten, door bewoners en gebruikers als onveilig ervaren. Conflicten tussen het gemotoriseerde verkeer en langzaam verkeer leveren gevaarlijke situaties op en er vinden ook ongevallen plaats.

 

Door de aanleg van de N201 en de nieuwe route via de Braziliëlaan, de aanleg van de Japanlaan en de gestage groei van Nieuw-Oosteinde neemt de hoeveelheid verkeer op de kruising Machineweg-Middenweg-Catharina-Amalialaan steeds verder toe. Als in de nabije toekomst de Middenweg is doorgetrokken, wordt de route van en naar de N201 nog vaker gebruikt. Ook wordt de route drukker bij een verdere groei van de wijk. De kruising wordt door veel mensen als druk, gevaarlijk en onoverzichtelijk ervaren. In de huidige situatie is sprake van een voorrangskruising waarbij het verkeer op de Machineweg voorrang heeft.

 

De verkeerssituatie kan worden verbeterd door de kruising in te richten als enkelstrooksrotonde met fietsers en voetgangers in de voorrang. Een rotonde kan het verkeersaanbod op deze kruising het beste verwerken en biedt de mogelijkheid om langzaam verkeer op een veilige manier met voorrang te laten oversteken. Het aantal conflictpunten is bij een rotonde beperkt en de snelheid van het verkeer is op de conflictpunten laag. De kans op ernstige ongevallen is dan ook gering. Met de aanleg van de middengeleiders kunnen fietsers en voetgangers de Catharina-Amalialaan en de Machineweg aan de noord- en oostkant van de rotonde in twee etappes oversteken. De fiets- en voetgangersoversteken sluiten daar aan op bestaande fietsroutes en voetgangersroutes langs de Machineweg en de Middenweg en worden bij het kruisen van de rijbaan verhoogd aangelegd. Met de aanwijzing als rotonde vervalt voor deze kruising de aanwijzing als voorrangskruising.

 

De verkeersafwikkeling op het kruispunt Aalsmeerderweg-Machineweg wordt in de huidige situatie geregeld met verkeerslichten. Doordat er weinig opstelvakken zijn is een flexibele verkeerslichtenregeling niet mogelijk. Hierdoor kunnen er lange wachttijden ontstaan, met roodlichtnegatie als gevolg. De kruising wordt vooral in de spitsen zwaar belast. Ook fietsers ondervinden hinder van de lange wachttijden. Zowel de Aalsmeerderweg als de Machineweg zijn belangrijke (regionale) fietsroutes. Op regionale fietsroutes is het niet wenselijk dat fietsers lang voor een verkeerslicht staan te wachten. De verkeerslichten zijn aan vervanging toe. Het is de verwachting dat de kruising in de huidige vorm met verkeerslichten de afwikkeling van het verkeer in de nabije toekomst niet meer aan kan.

 

Ook deze kruising wordt daarom ingericht als enkelstrooksrotonde met fietsers en voetgangers in de voorrang. Een rotonde kan het verkeersaanbod op deze kruising het beste verwerken, is het meest toekomstvast en biedt de mogelijkheid om langzaam verkeer op een veilige manier met voorrang te laten oversteken. Dat is belangrijk op een kruispunt tussen twee regionale hoofdfietsroutes. Het aantal conflictpunten is bij een rotonde beperkt en de snelheid van het verkeer is op de conflictpunten laag. De kans op ongevallen is dan ook gering.

Er komen aan alle kanten van de rotonde voetgangersoversteekplaatsen. Aan de zuid- en oostkant van de rotonde worden deze oversteken gecombineerd met een in twee richtingen toegankelijke fietsoversteek. De gecombineerde oversteken worden verhoogd aangelegd.

 

Om de fietsers goed te kunnen laten oversteken op de rotonde is het nodig om, als vervanging van de fietsstroken, aan de (noord)westkant van de Machineweg tussen de Aalsmeerderweg en het pand Machineweg 33 een tweerichtingenfietspad in rood asfalt aan te leggen. Dit fietspad wordt aangewezen als verplicht fietspad. De breedte varieert van 2,50 tot 3,00 meter.

 

Tegenover het pand Machineweg 33 verbindt een brug de Machineweg met de parallelweg van de Machineweg. Tussen de brug en het pand Machineweg 33 wordt een oversteekvoorziening gemaakt om het fietsverkeer veilig naar de noordoostkant te leiden. Naast deze fietsoversteek wordt een voetgangersoversteekplaats gemaakt en aangewezen. Bestuurders op de rijbaan van de Machineweg geven voorrang aan overstekende voetgangers. De aanleg van een middengeleider biedt zowel voor fietsers als voor voetgangers de mogelijkheid om de rijbaan van de Machineweg in twee etappes over te steken. De gecombineerde oversteek voor fietsers en voetgangers wordt verhoogd aangelegd. Op het gedeelte tussen de gecombineerde oversteek en de Oosteinderweg worden de fietsstroken gehandhaafd. Dit gedeelte valt buiten de werkgrens van de herinrichting.

 

Met de aanleg van de rotonde is het voor fietsers niet meer mogelijk om vanaf de parallelweg van de Machineweg met de fiets de Aalsmeerderweg te bereiken. Ook andersom is dat niet meer mogelijk. Aan de westkant van de rotonde ontbreekt voor fietsers een oversteekmogelijkheid om de Aalsmeerderweg veilig over te steken naast het tweerichtingenfietspad aan de zuidkant van de Aalsmeerderweg. Fietsers kunnen gebruik maken van de brug tegenover het pand Machineweg 33.

 

Het gedeelte van de parallelweg tussen het pand Machineweg 38 en de Aalsmeerderweg is aangewezen als eenrichtingsweg waarbij het voor motorvoertuigen alleen is toegestaan om deze weg vanaf de Aalsmeerderweg in te rijden. Dit blijft zo, met dien verstande dat dit voortaan ook geldt voor bromfietsen. Bromfietsers maken gebruik van de rijbaan en voor hen geldt hetzelfde regime als voor bestuurders van motorvoertuigen. Bij de kruising met de Aalsmeerderweg wordt een voetgangersoversteekplaats gemaakt en aangewezen. Bestuurders die vanaf de Aalsmeerderweg de parallelweg inrijden dienen voorrang te verlenen aan overstekende voetgangers.

 

De parallelweg heeft een verblijfsfunctie en is ingericht en herkenbaar als erftoegangsweg. De weg wordt daarom tot aan de Hoge Dijk aangewezen als 30 km/uurzone.

 

De rotonde op de kruising Hornweg-Machineweg blijft behouden maar het is wenselijk om de rotonde beter vorm te geven. Omdat de Hornweg en de Machineweg beiden deel uitmaken van regionale hoofdfietsroutes, is een veilige en vlotte afwikkeling van het fietsverkeer van groot belang. De route wordt gebruikt door schoolgaande kinderen, Handhaven van de rotonde heeft als voordeel dat deze de snelheid goed remt. Omdat op de zuidtak van de rotonde momenteel geen vrijliggend fietspad en voetpad aanwezig zijn, is een ingrijpende reconstructie noodzakelijk. In de nieuwe situatie komen er aan de noordwest- en noordoostkant van de rotonde in twee richtingen toegankelijke vrijliggende fietsoversteken. Aan de noordwestkant wordt de oversteek gecombineerd met een bestaande voetgangersoversteekplaats. Aan de noordoostkant wordt een voetgangersoversteekplaats toegevoegd. De gecombineerde fiets-/voetgangersoversteken worden verhoogd aangelegd. Bestuurders op de rijbaan geven voorrang aan de overstekende fietsers en voetgangers.

 

Op de kruising Japanlaan-Machineweg heeft het verkeer op de Machineweg momenteel voorrang. De route vanaf de rotonde Legmeerdijk-Japanlaan via de Japanlaan en de Machineweg richting Hornweg en vice versa is echter de gewenste route voor het doorgaande verkeer. De bestaande voorrangsregeling past niet bij de functie en de inrichting van de Japanlaan en de beide gedeelten van de Machineweg en bevordert het gebruik van de gewenste route niet. De voorrangssituatie wordt daarom gewijzigd door het kruispunt met de Japanlaan aan te passen en een voorrangsbocht aan te leggen. In de bocht wordt aan de zuidkant een uitritconstructie aangelegd. Daaroverheen loopt het in twee richtingen toegankelijke vrijliggende fietspad vanaf de Japanlaan door.

 

De uitritconstructie markeert tevens de grens van de 30 km/uurzone in het gedeelte van de Machineweg tussen de Japanlaan en de Legmeerdijk. Deze 30 km/uurzone is ingesteld bij besluit van 5 oktober 2020 (zaaknummer Z20-069054). In het kader van dat besluit is dit gedeelte van de Machineweg vooruitlopend op de herinrichting van de Machineweg provisorisch als 30 km/uurzone ingericht. Er zijn aanvullende maatregelen nodig om het wegbeeld beter in overeenstemming te brengen met een herkenbare 30 km/uurinrichting. Het aantal drempels in de zone wordt met twee uitgebreid tot in totaal vijf drempels. De rijbaan wordt versmald naar 6 meter en er wordt een 2 meter breed voetpad aangelegd. Momenteel ontbreekt op dit weggedeelte een voetpad. De fietsstroken worden opgeheven. Binnen de 30 km/uurzone maken fietsers gebruik van de rijbaan.

 

De Machineweg is onderdeel van het regionale hoofdfietsroutenet, maar fietsvoorzieningen die bestaan uit smalle tegelpaden of te smalle fietsstroken passen niet bij de kwaliteitseisen voor een hoofdfietsroute. Tussen de Aalsmeerderweg en de Japanlaan komt er aan de noordoostkant van de Machineweg een in twee richtingen toegankelijk vrijliggend verplicht fietspad. Dit pad krijgt een breedte van 3 meter en wordt in rood asfalt uitgevoerd. Hert pad vervangt het bestaande smalle fietspad tussen de Hornweg en de Middenweg en wordt daar ten opzichte van dat huidige pad iets verlegd. Op het gedeelte tussen de Japanlaan en de Hornweg vervangt het pad de smalle fietsstroken, die worden opgeheven. Tussen de Middenweg en de Aalsmeerderweg wordt een nieuw fietspad aangelegd op een nieuwe locatie.

 

Langs de noordoostkant van de Machineweg worden tussen de Aalsmeerderweg en de Catharina-Amalialaan vier laad- en losplaatsen aangelegd. Deze plaatsen zijn speciaal bedoeld voor leveranciers zoals pakketdiensten van de nieuwbouwwoningen. Leveranciers kunnen dan gebruik maken van deze laad- en losplekken om bijvoorbeeld pakjes te bezorgen bij de adressen aan de Machineweg. Bij deze woningen zijn voor bewoners en bezoekers parkeerplaatsen op het achterterrein aanwezig. Omdat de woningen een adres hebben aan de Machineweg is dat voor leveranciers niet duidelijk. Het is gewenst dat bewoners en bezoekers aan de achterzijde parkeren om te voorkomen dat er geen ruimte is voor leveranciers, waardoor zij moeten uitwijken naar de rijbaan. Het stilstaan op de rijbaan leidt tot gevaarlijke situaties.

 

De tekeningen geven de nieuwe situatie weer. Te handhaven borden die geen gevolgen hebben voor het verkeersbeleid zijn in de tekening niet opgenomen.

 

Verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op de wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap (artikel 18, lid 1, onder d, WVW 1994). Burgemeester en wethouders van Aalsmeer hebben deze bevoegdheid bij besluit van 30 juli 2013 gemandateerd aan burgemeester en wethouders van Amstelveen. Voor Amstelveen is een mandaatbesluit van toepassing. Er is ondermandaat verleend aan de juridisch adviseur verkeer van de gemeente.

 

Over het besluit heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de regiopolitie Amsterdam-Amstelland, die namens de korpschef optreedt (art. 24 BABW).

 

De uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht is gevolgd. Er is op 19 april 2021 een ontwerpverkeersbesluit bekendgemaakt in het Gemeenteblad. Belanghebbenden konden in de periode van 20 april 2021 tot en met 31 mei 2021 een zienswijze indienen. In de omgeving is een informatiebrief verspreid en er is een informatieavond gehouden.

 

Van de mogelijkheid een zienswijze in te dienen is door één belanghebbende gebruikgemaakt. De zienswijze leidt niet tot aanpassing van het ontwerpverkeersbesluit. Naar aanleiding van de informatieavond is een aanvullende maatregel meegenomen in het plan. Op de Machineweg wordt tussen de Middenweg en de Japanlaan een stopverbod ingesteld. Op dit gedeelte wordt regelmatig stilgestaan door verkeer dat een nabijgelegen supermarkt aan de Hornweg wil bezoeken of bevoorraden. Dit stoppen of parkeren leidt tot verkeersgevaarlijke situaties is daarom ongewenst. Het ontwerpverkeersbesluit is hierdoor tekstueel inhoudelijk licht aangepast en op de in dit besluit opgenomen tekeningen zijn borden E2 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (verbod om stil te staan) toegevoegd. Met inachtneming van deze wijziging is het ontwerpverkeersbesluit omgezet in een definitief verkeersbesluit.

 

De genoemde wegen liggen binnen de bebouwde kom en zijn in beheer bij de gemeente Aalsmeer.

Tekening

 

Aalsmeer, 1 maart 2022

Burgemeester en wethouders van de gemeente Aalsmeer,

namens dezen,

mr. J.C.M. Otten

juridisch adviseur verkeer

Mogelijkheid tot het indienen van een beroepschrift

Tegen dit besluit kan binnen zes weken na bekendmaking bij de Rechtbank Amsterdam een be roepschrift worden ingediend. Hieraan zijn kosten verbonden. Het beroepschrift moet worden ondertekend. Het bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van het beroep. Het instellen van beroep is alleen mogelijk:

Voor die belanghebbenden die tijdig tegen het ontwerpverkeersbesluit hun zienswijze naar voren hebben gebracht;

voor die belanghebbenden die redelijkerwijs niet in staat zijn geweest hun zienswijze tegen het ontwerpverkeersbesluit kenbaar te maken;

voor alle belanghebbenden tegen de wijziging ten opzichte van het ontwerpverkeersbesluit om op de Machineweg tussen de Middenweg en de Japanlaan aan beide zijden van de weg een verbod om stil te staan in te stellen.

Het beroepschrift richt u aan de Rechtbank Amsterdam, Sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam.

Mogelijkheid tot het aanvragen van een voorlopige voorziening

Als u beroep heeft ingesteld geldt het besluit nog wel. Wilt u dat het gemeentelijke besluit tijdens uw beroepsprocedure tijdelijk wordt opgeschort? Dien dan een verzoek om voorlopige voorziening in bij de V oorzieningenrechter van de R echtbank. Als de V oorzieningenrechter uw verzoek toekent, is het besluit opgeschort.

Een verzoek dient u in bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Aan het verzoek zijn kosten verbonden.

Naar boven