Verkeersbesluit voor het instellen van een voetgangersoversteekplaatsen en voor een parkeerplaats laden en lossen aan Clarastraat/Lisweg te Pey-Echt

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Echt-Susteren;

Gelet op:

  • Artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994, op grond waarvan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Echt-Susteren bevoegd is dit verkeersbesluit te nemen, nu de Clarastraat en de Lisweg in Pey-Echt in beheer is bij de gemeente Echt-Susteren;

  • Het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Echt-Susteren 2021, gepubliceerd op 18 oktober 2021, op grond waarvan deze bevoegdheid is gemandateerd aan de Teamleider Beheer Openbare Ruimte;

  • Artikel 15 lid 1 Wegenverkeerswet 1994 ingevolge waarvan de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 15 lid 2 Wegenverkeerswet 1994 ingevolge waarvan maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • Artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer inhoudende dat de plaatsing van de verkeersborden conform bijlage 1 behorende bij het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 12 onder b onder VI van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer inhoudende dat de plaatsing of verwijdering van het verkeersteken op de weg, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • Artikel 14 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, op grond waarvan de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8 lid 2 en 3 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking dient te worden gebracht;

  • Artikel 21 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer ingevolge waarvan de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd en dat wordt aangegeven welke van de in artikel 2 lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit;

  • Artikel 24 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, op grond waarvan over deze maatregel overleg is gevoerd met de taakaccenthouder verkeer van het basisteam Echt van de politie Limburg District Noord en Midden-Limburg;

  • Artikel 26 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, waarin staat opgenomen dat de bekendmaking van verkeersbesluiten geschiedt op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze.

Overwegende:

  • Dat de Clarastraat een belangrijke ontsluitingsweg is voor de wijk en de voorzieningen van Pey, waardoor er sprake is van een relatief hoge verkeersintensiteit;

  • Dat de Clarastraat tussen de Houtstraat en de Jacobastraat in 2022 wordt heringericht inzake de verhardingen;

  • Dat in deze aanpak verkeerskundig de nadruk wordt gelegd op betere en veiligere voetgangersvoorzieningen;

  • Dat de aandacht voor voetgangers wenselijk is door de relatief hoge verkeersintensiteit, het ontbreken van trottoirs ter hoogte van supermarkt Jan Linders en de problemen met oversteken;

  • Dat het weggedeelte een belangrijke route is van en naar basisschool Patricius en er vele oversteekbewegingen plaatsvinden o.a. van en naar de basisschool en de supermarkten;

  • Dat op de Clarastraat een nieuw appartementencomplex is gevestigd wat tevens leidt tot meer voetgangersbewegingen;

  • Dat de kruispunten met de Lisweg én de weg naar het parkeerterrein van supermarkt Jan Linders belangrijke schakels zijn in de voetgangersstromen;

  • Dat het wenselijk is de reeds aanwezige voetgangersoversteekplaats in de Clarastraat te handhaven;

  • Dat het wenselijk is om twee extra voetgangersoversteekplaatsen te realiseren om alle voetgangersstromen veilig te faciliteren;

  • Dat één voetgangersoversteekplaats gesitueerd wordt in de Clarastraat (vóór de kruising met de weg naar het parkeerterrein van supermarkt Jan Linders, komende vanaf de Houtstraat) en de andere in de Lisweg (ter hoogte van de kruising);

  • Dat het wenselijk is de voetgangersoversteekplaats parallel lopend aan de Clarastraat, bij de kruising met de weg naar het parkeerterrein van supermarkt Jan Linders, te verplaatsen aangezien deze in de huidige situatie slecht en onduidelijk is vormgegeven;

  • Dat ter hoogte van het laad- en losdock van supermarkt Jan Linders een trottoirvoorziening wordt aangelegd;

  • Dat de voetganger de zwakste verkeersdeelnemer is en met name de schoolgaande kinderen en het winkelend publiek;

  • - Dat door de voorgenomen verkeersmaatregelen de veiligheid voor voetgangers wordt verhoogd, hetgeen op basis van verkeersintensiteit op deze weg zowel wenselijk als noodzakelijk is;

  • Dat het tevens wenselijk is een laden en lossen parkeerplaats aan te leggen ter hoogte van de ingang van het nieuwe appartementencomplex aan de Clarastraat, nabij de kruising met de Houtstraat, omdat de bewoners van dit appartementencomplex geen parkeerplaats in de directe omgeving hebben en op deze wijze ruimte komt om goederen te laden en te lossen op locatie;

  • Dat de overige bestaande verkeersmaatregelen zoals de 30km-zone en de parkeerverbodszone gehandhaafd blijven in dit plan;

  • Dat het plan is afgestemd en gecommuniceerd met de direct aanwonenden en met de klankbordgroep Groot Pey;

  • Dat over deze verkeersmaatregelen overleg is gevoerd met de taakaccenthouder verkeer van basisteam Echt van de politie Limburg District Noord- en Midden-Limburg;

  • Dat de taakaccenthouder verkeer hier in het algemeen positief tegenover staat, echter negatief heeft geadviseerd ten aanzien van de aanleg van de twee extra voetgangersoversteekplaatsen, aangezien hierdoor een bepaalde schijnveiligheid gecreëerd kan worden;

  • Dat het politieadvies door het college is betrokken bij het verkeersbesluit;

  • Dat een positief advies volgens de jurisprudentie van de Raad van State geen vereiste is voor het nemen van een verkeersbesluit of voor de feitelijke uitvoering daarvan;

  • Dat het politieadvies niet bindend is en dat afwijken van het politieadvies niet in strijd is met artikel 24 van het BABW;

  • Dat het college voldoende inzichtelijk heeft gemaakt waarom, in afwijking van het advies van de politie, is gekozen voor de twee extra voetgangersoversteekplaatsen;

  • Dat het college de relevante belangen heeft meegewogen en dat voldoende evenwichtig heeft gedaan;

  • Dat het instellen van de twee extra voetgangersoversteekplaatsen een verbetering betreft van de huidige verkeerssituatie, aangezien de verkeersintensiteit in de Clarastraat relatief hoog is en de oversteekbaarheid van bepaalde belangrijke loopstromen van en naar o.a. de basisschool en de supermarkten momenteel onvoldoende is;

  • Dat de invoering van deze verkeersmaatregel niet leidt tot rechtstreekse en ingrijpende beïnvloeding van het verkeer op andere wegen;

  • Dat het uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, wenselijk en noodzakelijk wordt geacht de genoemde verkeersmaatregel in te stellen;

  • Dat het treffen dan wel intrekken van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • Dat voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het onderhavige verkeersbesluit, deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4 lid 2 Algemene wet bestuursrecht).

Besluiten:

  • 1.

    Door het plaatsen van de borden L02 van Bijlage I Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, alsmede het aanbrengen van een zebrapadmarkering twee nieuwe voetgangersoversteekplaatsen in te stellen in de Clarastraat en de Lisweg, ter hoogte van de parkeerplaats bij supermarkt Jan Linders respectievelijk, de kruising Lisweg-Clarastraat.

  • 2.

    Door het verzetten van de borden L02 van Bijlage I Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het verleggen van de zebrapadmarkering een voetgangersoversteekplaats te verplaatsen in de Clarastraat ter hoogte van de parkeerplaats bij supermarkt Jan Linders en de kruising Lisweg-Clarastraat.

  • 3.

    Tot het instellen van een parkeervak om te laden en te lossen in de Clarastraat ter hoogte van de ingang van appartementencomplex Clarastraat 1, middels het plaatsen van het bord E07 Bijlage I Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • 4.

    Het besluit uit te voeren zoals staat ingetekend op de situatietekening ‘Instellen voetgangersoversteekplaatsen Clarastraat/Lisweg en parkeerplaats laden en lossen te Pey-Echt’ welke onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van het onderhavige verkeersbesluit.

  • 5.

    De verkeersbesluiten die strijdig zijn met het onderhavige besluit in te trekken op het moment dat het onderhavige besluit van kracht is.

Bijlage: situatietekening ‘Instellen voetgangersoversteekplaatsen Clarastraat/Lisweg en parkeerplaats laden en lossen te Pey-Echt’

Echt-Susteren, 2 maart 2022

Burgemeester en wethouders van Echt - Susteren,

krachtens mandaat,

drs. G.W.T. van Balkom

Plaatsvervangend Teamleider Beheer Openbare Ruimte

Is dit besluit onduidelijk?

Neem dan eerst contact op met de behandelaar. Een toelichting kan misschien voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van B&W van de gemeente Echt-Susteren. Vermeld op de envelop en in het briefhoofd "bezwaarschrift".

In uw bezwaarschrift moet u tenminste het volgende vermelden:

  • Uw naam en adres

  • De datum van uw bezwaarschrift

  • Ons kenmerk (stuur ook een kopie van dit besluit mee)

  • De reden waarom u het niet eens bent met dit besluit

  • Uw handtekening

Het besluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure. Als er sprake is van een spoedeisende situatie dan kunt u, naast de bezwaarprocedure, ook een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank. Hieraan zijn kosten verbonden. Stuur uw verzoekschrift naar: Voorzieningenrechter Rechtbank Limburg, Postbus 950, 6040 AZ Roermond. U kunt het verzoekschrift ook digitaal indienen. Ga naar www.rechtspraak.nl voor meer informatie.

Naar boven