Verordening wijziging VloA 2019: toevoeging Voorziening Schoolveiligheid en overige wijzigingen schooljaar 2022-2023

De raad van de gemeente Amsterdam,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 december 2021,

 

gelet op :

  • Artikel 6 en 140 van de Wet op het primair onderwijs

  • Artikel 6 en 134 van de Wet op de expertisecentra

  • Artikel 77 en 96g van de Wet op het voortgezet onderwijs

  • Artikel 149 van de Gemeentewet

besluit:

Artikel I. Wijziging toelichting op algemeen deel VloA

De toelichting op de Verordening op het lokaal onderwijsbeleid Amsterdam 2019 wordt als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    Onder “Bijlage 1 Voorzieningen in natura”: komt het eerste punt te luiden:

    • Cultuureducatie

  • 2.

    Onder “Bijlage 1 Voorzieningen in natura” wordt een zesde punt toegevoegd, luidende:

    • Training deskundigheidsbevordering schoolveiligheid

Artikel II. Wijziging bijlage 1 VloA

Bijlage 1 (Voorzieningen in natura) bij de Verordening op het lokaal onderwijsbeleid Amsterdam 2019 wordt als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    Artikel 1.1 onderdeel a. komt te luiden:

  • cultuureducatie

  • 2.

    Aan artikel 1.1 wordt een onderdeel toegevoegd luidende:

    • f.

      training deskundigheidsbevordering schoolveiligheid .

  • 3.

    In Bijlage 1 (Voorzieningen in natura) wordt Hoofdstuk 2 vervangen en komt te luiden:

Hoofdstuk 2 Voorziening Cultuureducatie

 

Artikel 2.1 Begripsomschrijvingen

In deze voorziening wordt verstaan onder:

  • a.

    Cultuureducatie: onderwijs op het gebied van de volgende disciplines:

    • I.

      beeldende vorming;

    • II.

      cultureel erfgoed

    • III.

      dans;

    • IV.

      drama;

    • V.

      kunstgeschiedenis;

    • VI.

      media en letteren;

    • VII.

      muziek.

  • b.

    School: hoofdvestiging of nevenvestiging van een nader in deze voorziening te benoemen soort school op het grondgebied van de gemeente Amsterdam;

  • c.

    (v) so : (voortgezet) speciaal onderwijs.

Artikel 2.2 Doel van de voorziening

Het doel van de voorziening Cultuureducatie is om alle leerlingen van de Amsterdamse scholen voor basisonderwijs, (v)so en de eerste twee leerjaren van zowel het VMBO als het praktijkonderwijs een aanbod cultuureducatie van hoog niveau aan te bieden, waarbij gebruik wordt gemaakt van de culturele instellingen die gevestigd zijn in Amsterdam.

 

Artikel 2.3 Voorziening

  • 1.

    De voorziening bestaat uit de volgende afzonderlijke verstrekkingen in natura:

    • a.

      cultuurvouchers die per schooljaar worden verstrekt en waarvoor scholen voor basisonderwijs, (v)so en de eerste twee leerjaren van zowel het VMBO als praktijkonderwijs in aanmerking komen, mits er voor de school een cultureel beleidsplan is vastgesteld;

    • b.

      een vakdocent muziek vanaf groep 3 voor maximaal 13 uur per schooljaar per deelnemende groep, waarvoor scholen voor basisonderwijs en (v)so in aanmerking komen, waarvan het schoolbestuur het convenant Basispakket Cultuureducatie heeft ondertekend.

  • 2.

    De verstrekking van de cultuurvouchers als bedoeld in het eerste lid onder a. omvat de volgende onderdelen:

    • a.

      vouchers , die per schooljaar besteed kunnen worden aan cultuureducatieve activiteiten ter waarde van:

      • i.

        € 22,- per leerling van een basisschool of eerste twee leerjaren van het VMBO;

      • ii.

        € 66 per leerling van een school voor (v)so of speciaal basisonderwijs;

    • b.

      inhoudelijk ondersteuning door Mocca voor muziek, beeldende vorming, cultureel erfgoed en andere kunstdisciplines bij de ontwikkeling van doorgaande leerlijnen en school specifieke activiteitenplannen voor een school als bedoeld onder a.;

    • c.

      maximaal 8 retourritten per leerling gedurende de schoolperiode op een school voor basisonderwijs of (v)so voor het bezoeken van culturele instellingen met de cultuurbus of -boot.

Artikel 2.4 Wijze van aanvraag en aanvraagdatum

  • 1.

    In afwijking van artikel 6, eerste lid van de VloA 2019 wordt per schooljaar een aanvraag ingediend voor:

    • a.

      cultuurvouchers als bedoeld in artikel 2.3, eerste lid onder a en tweede lid bij Voucherbeheer Amsterdam;

    • b.

      een vakdocent muziek genoemd in artikel 2.3 onder b. op de website van Mocca: www.mocca-amsterdam.nl.

  • 2.

    Het schoolbestuur machtigt de schooldirecteur voor het doen van aanvragen in het kader van deze voorziening.

Artikel 2.6 Bij de aanvraag in te dienen gegevens

In aanvulling op artikel 5, tweede lid van de VloA 2019 wordt bij een aanvraag per school de volgende informatie verstrekt:

  • a.

    het cultuurbeleidsplan;

  • b.

    of op de school een interne coördinator cultuureducatie of leerkracht met cultuurtaken aanwezig is, wat zijn taken zijn en voor hoeveel uren per week;

  • c.

    een beschrijving van de doorlopende leerlijn op het terrein van cultuureducatie, waaruit blijkt welke lessen op locatie worden gevolgd en wat de samenhang is met de lessen op school;

  • d.

    hoe een school in het schooljaar voorafgaande aan het tijdvak waarvoor de aanvraag is ingediend, uitvoering heeft gegeven aan deskundigheidsbevordering op het gebied van cultuureducatie van groepsleerkrachten.

2.7 Weigeringsgronden vakdocent muziek

In aanvulling op artikel 7, tweede lid van de VloA 2019 kan het college de verstrekking van de vakdocent muziek als bedoeld in artikel 2.3, eerste lid en onder b. weigeren als :

  • a.

    een schoolbestuur het convenant Basispakket Cultuureducatie niet heeft ondertekend voor een school;

  • b.

    een schoolbestuur de voor zijn school genormeerde Rijksvergoeding voor cultuureducatie niet volledig voor deze onderwijssoort heeft ingezet;

  • c.

    op een school onvoldoende coördinatie plaatsvindt van de activiteiten op het gebied van cultuureducatie;

  • d.

    op een school onvoldoende sprake is van een doorlopende leerlijn, waaruit tevens blijkt welke lessen op locatie worden gevolgd en wat de samenhang is met de lessen op school.

 

  • 4.

    Aan Bijlage 1 (Voorzieningen in natura) wordt na hoofdstuk 6 een hoofdstuk toegevoegd, luidende:

Hoofdstuk 7 Voorziening training deskundigheidsbevordering schoolveiligheid

 

Artikel 7.1. Begripsomschrijving

In deze voorziening wordt verstaan onder:

  • a.

    externe aanbieders: door de gemeente gecontracteerde aanbieders van trainingen met bewezen kennis en ervaring met veiligheidsproblematiek op scholen;

  • b.

    groepstraining: training voor 10-15 leden van een schoolteam over schoolveiligheidsproblematiek bestaande uit 1 tot maximaal 3 trainingsmodules;

  • c.

    onderwijsprofessionals: leraren, onderwijs ondersteunend personeel en management werkzaam op een school voor v(s)o;

  • d.

    school: hoofdvestiging of nevenvestiging van een school voor v(s)o op het grondgebied van Amsterdam;

  • e.

    schoolteam: alle onderwijsprofessionals werkzaam op een school;

  • f.

    schoolveiligheidsproblematiek: grensoverschrijdend gedrag van leerlingen in de school met effect op de sociale en fysieke veiligheid(sbeleving) van leerlingen en personeel van de school;

  • g.

    trainingsmodule: één trainingsbijeenkomst van minimaal 4 uur voor een groep van 10-15 onderwijsprofessionals gegeven door twee trainers van een externe aanbieder in de vorm van een standaardtraining, of een daarop gebaseerde variant;

  • h.

    veiligheidsbeleid: de manier waarop sociale en fysieke veiligheid in school geregeld wordt;

  • i.

    veiligheidscoördinator: medewerker van de school die is aanspreekpunt en verantwoordelijk is voor uitvoering van het veiligheidsbeleid van school.

Artikel 7.2 Doel van de voorziening

Het doel van deze voorziening is het versterken van de aanpak en preventie van schoolveiligheidsproblematiek op Amsterdamse scholen door de deskundigheid van hun schoolteams in omgaan met schoolveiligheidsproblematiek te vergroten, zodat zij veiligheidsproblematiek bij leerlingen vroegtijdig kunnen signaleren, eenduidig kunnen begrenzen en de-escaleren.

 

Artikel 7.3 Voorziening

  • 1.

    De voorziening bestaat uit één of meerdere groepstrainingen voor de leden van een schoolteam gericht op ontwikkeling van kennis en vaardigheden in omgaan met schoolveiligheidsproblematiek.

  • 2.

    Voor vo-scholen geldt dat het maximaal aantal trainingsgroepen, waarvoor een school in aanmerking komt, wordt berekend op basis van het aantal leerlingen volgens de meest recent beschikbare oktobertelling van DUO. Per 15 leerlingen mag één onderwijsprofessional deelnemen aan de groepstraining.

  • 3.

    Voor vso-scholen geldt dat zij ongeacht het aantal leerlingen in aanmerking komen voor maximaal twee groepstrainingen.

  • 4.

    In overleg met de schooldirectie en de veiligheidscoördinator kiest het schoolteam op basis van de school-specifieke veiligheidsproblematiek maximaal 3 trainingsmodules waaruit elke groepstraining zal bestaan. Daarbij kan een keuze gemaakt worden uit trainingsmodules met de volgende thema’s:

    • a.

      Thema 1: Leefwereld van jongeren;

    • b.

      Thema 2: Groepsdynamica;

    • c.

      Thema 3: Duiden van individueel problematisch gedrag.

  • 5.

    Afhankelijk van het aanbod van de externe aanbieder bestaat een trainingsmodule uit maximaal 4 trainingsvormen, waaruit de school een keuze kan maken:

    • a.

      Standaardtraining van 4 uur;

    • b.

      Standaardtraining van 4 uur met inhoudelijke verdieping van specifieke problematiek;

    • c.

      Standaardtraining van 4 uur met inzet van een trainingsacteur of ervaringsdeskundige;

    • d.

      Standaardtraining met verlengde trainingstijd van in totaal 6 uur.

  • 6.

    De school en de externe aanbieder stemmen de trainingsmodule inhoudelijk en organisatorisch (tijd, locatie, benodigdheden) af.

Artikel 7.4 Beschikbaar budget en verdeelsystematiek

  • 1.

    De voorziening kent een looptijd van 1 maart 2022 tot 1 januari 2024.

  • 2.

    Het beschikbare budget voor trainingsmodules bedraagt € 800.000 in 2022 en € 750.000 in 2023.

  • 3.

    Het college verstrekt per kalenderjaar maximaal het aantal trainingsmodules als waarvoor budget beschikbaar is.

  • 4.

    De aanvragen voor de trainingen worden afgehandeld in volgorde van binnenkomst van de complete aanvraag.

Artikel 7.5 Aanvrager, aanvraag en aanvraagtermijn

  • 1.

    Deze voorziening kan uitsluitend worden aangevraagd door een door het schoolbestuur daartoe gemachtigde schooldirecteur via het Portaal onderwijssubsidies, dan wel op een andere door het college voorgeschreven wijze.

  • 2.

    De aanvraag voor de groepstraining(en) moet per schoolteam in één keer worden ingediend, tenzij een aanvraag in 2022 op grond van artikel 7.6, tweede lid deels is afgewezen.

  • 3.

    In afwijking van artikel 6, eerste lid van de VloA 2019 kan een aanvraag ingediend worden vanaf 1 maart 2022 en vervolgens gedurende enig moment in de looptijd van deze voorziening.

Artikel 7.6 Weigeringsgronden

  • 1.

    In aanvulling op artikel 7, tweede lid van de VloA 2019 weigert het college een aanvraag voor één of meerdere groepstrainingen als bedoeld in artikel 7.3 ten behoeve van een school, als:

    • a.

      het schoolbestuur geen lid is van het Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen, of als de school niet deelneemt of de intentie heeft deel te nemen aan de door het Samenwerkingsverband gecoördineerde deskundigheidsbevordering voor veiligheidscoördinatoren van scholen. Het voorafgaande geldt niet als het een school betreft van een bestuur dat bovenregionaal of landelijk opereert en lid is van een landelijk samenwerkingsverband;

    • b.

      het schoolbestuur al eerder een door hem aangevraagde voorziening als bedoeld in artikel 7.3 voor de school volledig verstrekt heeft gekregen.

  • 2.

    In aanvulling op artikel 7, tweede lid van de VloA 2019 weigert het college een aanvraag voor één of meerdere trainingsmodules als bedoeld in artikel 7.3 ten behoeve van een school, als door de verstrekking van de gevraagde trainingsmodule(s) het beschikbare budget als bedoeld in artikel 7.4, tweede lid van deze voorziening in een kalenderjaar wordt overschreden.

Artikel 7.8 Verplichtingen

Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 van de VloA 2019 zijn aan de voorziening de volgende verplichtingen verbonden:

  • a.

    de directeur of de veiligheidscoördinator van een school treedt op als contactpersoon voor de externe aanbieder die de training als bedoeld in artikel 7.3 van deze voorziening gaat uitvoeren;

  • b.

    de directeur van de school en de externe aanbieder komen een nadere schriftelijke opdrachtbevestiging overeen. Deze nadere opdrachtbevestiging bevat in ieder geval informatie over welke trainingsmodules worden afgenomen, de datum/data van uitvoering van de trainingsmodules en het aantal deelnemende onderwijsprofessionals;

  • c.

    de directeur van de school draagt ervoor zorg dat de school optimaal gebruik maakt van de aangevraagde trainingsmodules;

  • d.

    annulering van deelname of het verzetten van de training dient door de directeur van de school per e-mail minimaal drie werkdagen van tevoren bij de externe aanbieder te zijn aangekondigd. Bij verzuim door een trainingsgroep zonder een naar het oordeel van het college geldige reden, is het schoolbestuur verplicht de kosten van een verzuimde trainingsmodule aan het college te vergoeden;

  • e.

    De directeur van de school zorgt voor een geschikte ruimte voor de training en bepaalt in afstemming met de externe aanbieder wie zorgdraagt voor de benodigde materialen en/of middelen (bijvoorbeeld een internetverbinding, beamer, audio, laptop, whiteboard of flipover).

Artikel III. Wijziging toelichting op bijlage 1 VloA

De toelichting op Bijlage 1 (Voorzieningen in natura) wordt vervangen en komt te luiden:

 

TOELICHTING Bijlage 1: Voorzieningen in natura

 

De voorzieningen in natura schoolzwemmen, schooltuinprogramma en natuur- & milieueducatie en verkeerseducatie worden al decennia door de gemeente aangeboden voor Amsterdamse kinderen in de basisschoolleeftijd. De andere voorzieningen cultuureducatie, taal en ouder betrokkenheid, en training deskundigheidsbevordering schoolveiligheid zijn hier later op verschillende momenten aan toegevoegd. Ze zijn allen van belang voor het opgroeien in de stad waar het gaat om een actief verkeersbewustzijn, zwemvaardigheid, praktijkkennis van wat groeit en bloeit, een stimulans voor een gezonde levensstijl, kennismaking met cultuur, veiligheid en kansengelijkheid.

 

De voorziening cultuureducatie (Hoofdstuk 2), bestaat uit twee verstrekkingen. Op de eerste plaats de cultuurvouchers voor leerlingen van scholen voor het basisonderwijs, (v) so en de eerste twee leerjaren van zowel het VMBO als het praktijkonderwijs. De verstrekking vakdocent muziek richt zich op leerlingen vanaf groep 3 van het basisonderwijs en de leerlingen van de scholen voor (v)so, mits het schoolbestuur van de betrokken school het convenant Basispakket Cultuureducatie heeft ondertekend.

 

De voorziening schooltuinprogramma en Natuur& Milieueducatie (Hoofdstuk 3) richt zich op leerlingen van scholen voor het basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs. Bij de voorziening verkeerseducatie (Hoofdstuk 4) bestaat de doelgroep uit leerlingen van 4 tot 18 jaar van scholen voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs. De website van de aanbieder voor verkeerseducatie is terug te vinden op de website van de gemeente Amsterdam.

 

Onder regie van Werk, Participatie en Inkomen (WPI), afdeling volwasseneneducatie, worden de cursussen Taal en Ouderbetrokkenheid al jaren uitgevoerd op basisscholen ten behoeve ouders die de Nederlandse taal onvoldoende spreken. Met ingang van schooljaar 2021-2022 zijn deze cursussen als voorziening in natura opgenomen in de VloA 2019 (Hoofdstuk 6). Deze voorziening vormt een aanvulling op de Kansenaanpak PO.

 

De voorziening training deskundigheidsbevordering schoolveiligheid (Hoofdstuk 7) richt zich op alle leden van het schoolteam (docenten, onderwijsondersteunend personeel en directie) van Amsterdamse v(s)o-scholen en die (wensen) deel (te) nemen aan de trainingen deskundigheidsbevordering schoolveiligheid voor veiligheidscoördinatoren van scholen die zijn aangesloten bij het Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen. Voor besturen die bovenregionaal opereren en lid zijn van een landelijke samenwerkingsverband geldt deze verplichting niet.

Het doel van deze voorziening is het versterken van de aanpak en preventie van schoolveiligheidsproblematiek, door leden van een schoolteam gezamenlijk te trainen in omgaan met en pedagogisch handelen bij ernstig grensoverschrijdend gedrag van jongeren in en om school. Door de deskundigheid van het schoolteam in omgaan met schoolveiligheidsproblematiek te vergroten, ondersteunt de Gemeente Amsterdam scholen bij het realiseren van een veilig schoolklimaat.

Het trainingsaanbod is onderverdeeld in drie thema’s: leefwereld van jongeren, duiden van individueel problematisch gedrag en groepsdynamica. De Gemeente Amsterdam selecteert het trainingsaanbod van externe aanbieders van trainingen, sluit raamovereenkomsten met hen af en publiceert dit in een catalogus op https://www.amsterdam.nl/schoolveiligheid. Scholen kunnen hier zelf hun keuze maken voor de voor hen relevante schoolveiligheidsthema’s, de bij hen passende externe aanbieders en de (varianten van) trainingen.

In de door de gemeente met de externe aanbieder af te sluiten raamovereenkomst staat beschreven onder welke voorwaarden de externe aanbieder met de gemeente en de deelnemende school tot een opdrachtovereenkomst komen. Voor deze voorziening in natura is een maximaal budget per jaar vastgesteld, waaruit de gemeente de door externe aanbieders aan scholen verzorgde trainingsbijeenkomsten betaalt. Omdat de kosten van trainingsmodules per aanbieder en training(svariant) kunnen verschillen, is het niet op voorhand vast te stellen hoeveel trainingsmodules kunnen worden verstrekt. De Gemeente Amsterdam informeert de scholen en externe aanbieders wanneer het budget volledig besteed is in enig kalenderjaar gedurende de looptijd van deze regeling.

 

Voor alle voorzieningen geldt een bijzondere aanvraagprocedure, zoals aangegeven in de voorzieningen.

Artikel XV. Inwerkingtreding en overgangsrecht

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

  • 2.

    De wijzigingen in deze verordening zijn niet van toepassing op aanvragen die zijn ingediend vóór de inwerkingtreding van deze verordening.

Artikel XVI. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening wijziging VloA 2019: toevoeging Voorziening Schoolveiligheid en overige wijzigingen schooljaar 2022-2023.

Aldus besloten door de gemeenteraad bij schriftelijke stemming op 28 februari 2022.

De plaatsvervangend voorzitter

Tirza de Fockert

De raadsgriffier

Jolien Houtman

Toelichting

Algemeen deel

In januari 2019 heeft de gemeenteraad de ‘Verordening op het Lokaal Onderwijsbeleid Amsterdam 2019’ (VloA 2019) vastgesteld. De VloA 2019 is het instrument waarmee de gemeente op basis van de Wpo, Wvo en Wec uitgaven kan doen voor het onderwijs om in aanvulling op de Rijksbekostiging haar eigen beleid uit te voeren. Voor schooljaar 2021-2022 en 2022-2023 worden er een aantal wijzingen voorgesteld. De voorzieningen die niet genoemd worden hebben geen wijzigingen ondergaan.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel I

De toelichting op het algemeen deel van de VloA 2019 wordt aangepast. Onder Bijlage 1. Voorzieningen in natura, wordt de Voorziening Cultuurvouchers en Basispakket cultuureducatie vervangen door de Voorziening Cultuureducatie. Aan het overzicht wordt toegevoegd de Voorziening training deskundigheidsbevordering schoolveiligheid.

 

Artikel II en III

Bijlage 1: Voorzieningen in natura heeft wijziging ondergaan

  • De oude voorziening Cultuurvouchers en Basispakket cultuureducatie is vervangen door de Voorziening Cultuureducatie. Dit betreft een redactionele wijziging in een nieuw jasje.

  • Training deskundigheidsbevordering schoolveiligheid is een nieuwe voorziening die is gericht op scholen voor voortgezet (speciaal) en wordt ingekocht door de afdeling Onderwijs namens de gemeente. Het doel van deze voorziening is het versterken van de aanpak en preventie van schoolveiligheidsproblematiek, door leden van een schoolteam gezamenlijk te trainen in omgaan met en pedagogisch handelen bij ernstig grensoverschrijdend gedrag van jongeren in en om school. Hiermee ondersteunt de Gemeente Amsterdam scholen bij het realiseren van een veilig schoolklimaat. Scholen kunnen deze voorziening vanaf 1 maart 2022 aanvragen via het Portal onderwijssubsidies en kunnen vanaf deze datum tot en met 31 december 2023 aan de trainingen deelnemen.

  • De toelichting op bijlage 1 is verder redactioneel gewijzigd, waarbij ook bovenstaande wijzigingen zijn meegenomen.

Naar boven