Gemeenteblad van Haarlem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2021, 99806 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2021, 99806 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem houdende regels omtrent het vergroten van de arbeidsparticipatie en werkervaring voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, het voorkomen en terugdringen van voortijdige schooluitval, het verbinden van onderwijs en de arbeidsmarkt en een bijdrage leveren aan de maatschappelijke doelen van de gemeente (Beleidsregels SROI 2021 Haarlem)
Artikel 6 Waardering SROI-invulling
De SROI-invulling wordt gewaardeerd op basis van de ‘bouwblokkenmethode’. Dit houdt in dat elke beschreven SROI-invulling een vaste waarde vertegenwoordigt, uitgedrukt in euro’s. Hierdoor kan de contractpartner stapelen tot het benodigde bedrag. De waardes van de bouwblokken zijn gebaseerd op de afstand tot de arbeidsmarkt van de kandidaat en de gemiddelde inzet bij de betreffende SROI-invulling. De waarde van de SROI-invulling en een voorbeeldberekening worden uitgelegd in de bijlage 1 bij deze beleidsregels.
Artikel 7 Uitgangspunten uitvoering
Gestandaardiseerd met ruimte voor maatwerk: een structurele bedrijfsmatige aanpak is nodig om resultaten meetbaar te maken en te optimaliseren. Hiernaast zijn keuzevrijheid en ruimte voor maatwerk en innovatieve oplossingen, die het beste bij de contractpartner passen, sleutels voor het succes van SROI;
Duurzaam effect: door het stimuleren van de duurzame plaatsing van kandidaten wordt het ontstaan van draaideurconstructies voorkomen. Door het belonen van bedrijven die duurzaam maatschappelijk verantwoord bezig zijn wordt het effect van de SROI resultaten vergroot en worden de kandidaten beter bediend door SROI;
Aldus besloten te Haarlem op 16 maart 2021
de secretaris,
mr. C.M. Lenstra
de burgemeester,
drs. J. Wienen
Toelichting op de Beleidsregels SROI 2021 Haarlem
De gemeente werkt aan een inclusieve samenleving waarin niemand aan de kant staat en wil in het kader van maatschappelijk verantwoord inkopen meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk krijgen. Daarnaast wil de gemeente sociaal ondernemen stimuleren om zoveel mogelijk duurzame werkgelegenheid voor de onderkant van de arbeidsmarkt te creëren. Dit doet de gemeente door o.a. het stellen van sociale voorwaarden bij het verstrekken van haar subsidies en opdrachten.
Social Return betekent letterlijk ‘iets teruggeven aan de samenleving’ en is net als duurzaam inkopen onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen. SROI is het opnemen van sociale voorwaarden in subsidies en inkoop-, aanbesteding of subsidietrajecten met als doel dat de investering die de gemeente doet een sociale winst oplevert voor de doelgroep, namelijk mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Contractpartners leveren op deze manier een bijdrage aan de werkgelegenheid.
Het beleid, de coördinatie en het gemeentelijk aanspreekpunt inzake SROI ligt bij de coördinerend SROI accounthouder. De taken van de coördinerend SROI accounthouder zijn:
Per contract/subsidie is de desbetreffende contractmanager/accounthouder verantwoordelijk voor de realisatie van de vastgestelde SROI-eis en het tijdig rapporteren aan de coördinerend SROI accounthouder.
De gemeente en UWV hebben afgesproken de dienstverlening aan werkgevers te optimaliseren. UWV en onze re-integratiepartners zijn gezamenlijk het aanspreekpunt voor werkgevers in het werkgeversservicepunt Zuid-Kennemerland & IJmond. De gemaakte afspraken richten zich op een laagdrempelige dienstverlening en een sluitende match tussen werkzoekenden en vacatures. Deze bundeling van krachten heeft geleid tot de opening van het Leer/Werkplein. Een goede invulling van vacature-ruimte, de werving en selectie en matching van kandidaten en de begeleiding, zijn belangrijke succesfactoren voor de uitvoering van SROI. De re-integratiepartners van de gemeente spelen een sleutelrol bij de arbeidsmatige invulling van SROI.
SROI kan op diverse manieren worden ingevuld. Het creëren van duurzame werkplekken voor mensen die tot de doelgroep behoren geniet de voorkeur. Daarna komt directe toeleiding naar werk, zoals het bieden van een stage of werkervaringsplek, scholing en het organiseren van cursussen. Dan komt het inkopen van diensten en producten van SW-bedrijven of sociale ondernemers. Alternatieve vormen van invulling die bijdragen aan sociale doelstellingen of initiatieven, behoren ook tot de mogelijkheid. Maatwerk is hierbij het uitgangspunt, waarmee de gemeente de uitvoerbaarheid van SROI wil bevorderen.
Certificering Prestatieladder Sociaal Ondernemen PSO
Om meer duurzame inzet te bevorderen, is het van belang om te erkennen wat bedrijven al doen aan de inzet van kwetsbare groepen. Een hulpmiddel hiervoor is de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). De (PSO) is een landelijk meetinstrument, ontwikkeld door TNO in samenwerking met bedrijven van verschillende sectoren, en is uitgegroeid tot een landelijke norm voor socialer ondernemen. Het meet de bijdrage(n) van bedrijven aan werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie, door te controleren of personen met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam en op een kwalitatief goede wijze integreren binnen het bedrijf.
Contractpartners hebben de keuze om (deels) te voldoen aan hun SROI-eis middels het aantonen van een PSO-keurmerk of gelijkwaardige certificering. Het toepassen van PSO kan de duurzame investering in de doelgroep van SROI stimuleren en de neveneffecten van SROI, verdringing en draaideur, voorkomen.
Code Sociale Ondernemingen CSO
De CSO biedt (h)erkenning van sociaal ondernemers, waar geld verdienen geen hoofddoel is maar een middel om maatschappelijke doel te bereiken. De CSO is gebaseerd op de grondslag van sociaal ondernemen: impact first. Ondernemingen die in het Register Sociale Ondernemingen zijn opgenomen, onderschrijven de principes van de CSO en zijn dan erkende Sociale Ondernemers. Contractpartners die in het Register Sociale Ondernemingen zijn opgenomen voldoen aan hun SROI-eis.
De waardering van de SROI-invulling is op basis van de bouwblokken-methode. De bouwblokkenmethode is een model voor de waardering van de SROI-invulling, dat landelijk steeds meer gebruikt wordt. Elke beschreven SROI-invulling vertegenwoordigt een vaste, transparante waarde uitgedrukt in euro’s, waardoor de contractpartner kan stapelen tot het gewenste bedrag .
De waardes van de bouwblokken zijn beleidsmatig gebaseerd op de afstand van de arbeidsmarkt van de ingezette kandidaat en de gemiddelde inzet bij de betreffende SROI-invulling. Aan de hand van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt kunnen de waardes aangepast worden om het behalen van specifieke doelstellingen of het inzetten van aandacht doelgroepen te stimuleren.
Mocht de realisatie van SROI achter blijven, dan treedt de gemeente (account- en contractmanager) vroegtijdig in overleg met de betreffende contractpartner om een oplossing te vinden. Met de re-integratie partners van de gemeente wordt ondersteuning geboden om toch aan de SROI-eis te kunnen voldoen. Het voldoen aan de SROI-eis blijft echter de verantwoordelijkheid van de contractpartner. Lukt dat uiteindelijk niet, dan beslist het college (account- en contractmanager) om wel of niet een boete, ter hoogte van de niet gerealiseerde SROI-waarde, op te leggen. Een bepalende factor voor het beboeten of niet is de houding en het gedrag van de contractpartner. De boete wordt niet opgelegd indien de contractpartner voldoende inspanning heeft geleverd en hem niets te verwijten valt bij het niet voldoen aan de SROI-eis. Voorbeelden van niet verwijtvaar zijn, zijn de volgende:
Protocol Social Return On Investment (SROI)
Arbeidsmarktregio Zuid-Kennemerland en IJmond
Dit protocol is een gevolg van het SROI-beleid van de regiogemeenten Zuid-Kennemerland en IJmond: Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort (daarna Opdrachtgever) en is van toepassing op alle gemeentelijke aanbestedingen en subsidies waarin een SROI-eis is gesteld, tenzij in de aanbestedingsdocumenten/subsidiebeschikking uitdrukkelijk iets anders hierover is opgenomen. Het is bedoeld voor de (potentiële) contractpartners/subsidierelaties (daarna Opdrachtnemers) van de regiogemeenten en beschrijft de regels waarbinnen SROI kan worden uitgevoerd.
In het kader van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen koppelt Opdrachtgever een sociale doelstelling aan het besteden van haar middelen met het doel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen. Dit gebeurt door het creëren van werk-, stageplekken of opleidingsmogelijkheden. Opdrachtnemers leveren op deze manier een bijdrage aan de werkgelegenheid. Doel is ervoor te zorgen dat de investering die Opdrachtgever doet een sociale winst oplevert voor de doelgroep, namelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
De doelstellingen van dit protocol zijn:
De doelgroepen van dit protocol zijn:
4. Contracteis bij aanbesteding, voorwaarde bij subsidie
5. Prestatieladder Sociaal Ondernemen (PSO)
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een landelijk meetinstrument dat objectief bepaalt in welke mate een organisatie socialer onderneemt.
6. Code Sociale Ondernemingen (CSO)
SROI resulteert bij voorkeur in extra arbeidsplaatsen voor de doelgroep. Daarnaast is er ruimte voor alternatieve invulling en maatwerk. Opdrachtnemer is en blijft verantwoordelijk voor zijn SROI-eis en kan de invulling hiervan (deels) laten uitvoeren door zijn leveranciers/onderaannemers. De SROI-eis kan ingevuld worden met een combinatie van vier verschillende categorieën. Deze vier categorieën in rangorde zijn:
Als blijkt dat SROI niet kan worden ingevuld binnen de voornoemde drie categorieën, dan kan Opdrachtnemer in overleg met en na toestemming van Opdrachtgever op een alternatieve wijze invulling geven aan zijn SROI-eis. Bijvoorbeeld het inbrengen van eigen expertise of diensten: het actief bijdragen aan sociale initiatieven middels inbreng van een combinatie van kennis, manuren of materialen.
Voor de invulling van SROI wordt samengewerkt met de partners in het Werkgeversservicepunt Zuid-Kennemerland en IJmond (WSP) en overige re-integratiepartners. Ook kan worden samengewerkt met het Leerplein Midden en Zuid-Kennemerland en indien van toepassing maatschappelijke partners. Bij opdrachten van Bloemendaal of Heemstede wordt in eerste instantie samengewerkt met de Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ).
Werkstage (Werkervaringsplaats) voor Participatiewet en arbeidsbeperkten |
||
Diensten/producten afnemen bij SW-bedrijven, Sociale Firma’s of sociale ondernemingen |
||
Afwijkingen worden naar rato berekend. Hierbij wordt de gewerkte periode (einddatum min begindatum) gedeeld door 365 dagen en vermenigvuldigd met het aantal gewerkte uren per week gedeeld door 36 (32 bij BBL). De uitkomst van deze berekening wordt vermenigvuldigd met de bedragen uit de tabel en leidt tot de gewogen SROI-waarde van de betreffende invulling.
Kandidaat heeft een uitkering volgens de Participatiewet en krijgt een contract van 1 februari tot en met 31 juli (180 dagen) voor 24 uur per week. De berekening gaat dan als volgt: |
Voor de monitoring van SROI maken Opdrachtgever en Opdrachtnemer gebruik van het online registratiesysteem WIZZR. Opdrachtgever verstrekt (indien nodig) aan Opdrachtnemer inloggegevens en een toelichting over het gebruik van WIZZR, en zorgt ervoor dat Opdrachtnemer toegang krijgt tot de Opdracht in WIZZR. Opdrachtnemer houdt in WIZZR zijn SROI-invulling bij.
Het proces van SROI werkt als volgt:
Indien Opdrachtgever op basis van de rapportage en overleggen met Opdrachtnemer van mening is dat Opdrachtnemer niet aan de SROI-eis zal voldoen, staat het hem vrij om Opdrachtnemer acties te laten ondernemen om toch aan de SROI-eis te voldoen. Opdrachtnemer verleent hiervoor kosteloos zijn volledige medewerking;
Het is niet toegestaan om kandidaten die in andere gemeenten zijn meegerekend voor de invulling van een SROI-verplichting, opnieuw mee te rekenen.
SROI mag niet leiden tot verdringing van bestaande arbeidsplaatsen, leerwerkplekken of stageplaatsen. Op verzoek maakt de opdrachtnemer dit aannemelijk.
Opdrachtgever mag ten behoeve van de controle en verificatie van de gegevens van de SROI-activiteiten van Opdrachtnemer bewijsstukken opvragen bij Opdrachtnemer. Opdrachtnemer verleent hiervoor kosteloos zijn medewerking. Controle op de werkvloer vindt steekproefsgewijs plaats.
Als de SROI-verplichting niet wordt ingevuld, wordt eerst samen met Opdrachtnemer naar een oplossing gezocht. De Opdrachtgever kan overgaan tot het opleggen van een boete ter hoogte van het door Opdrachtnemer niet ingevulde deel van de SROI-eis. De boete wordt niet opgelegd indien de Opdrachtnemer niets te verwijten valt bij het niet voldoen aan de SROI-eis.
Opdrachtnemer dient alle correspondentie met betrekking tot SROI in bij de contactpersoon van Opdrachtgever en via socialreturn@haarlem.nl (bij opdrachten van Bloemendaal, Haarlem, Heemstede of Zandvoort) en socialreturn@ijmondwerkt.com (bij opdrachten van Beverwijk, Heemskerk of Velsen).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-99806.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.