Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2021, 97767 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2021, 97767 | Beleidsregels |
Nadere regel subsidie Fonds Toevoegen Woonruimte gemeente Utrecht 2021 Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;
Gelet op artikel 156 lid 3 Gemeentewet, artikel 3 lid 2 van de ASV en artikel 3.1.6 van de Huisvestingsverordening Regio Utrecht 2019.
- de middelen die verkregen worden uit de financiële compensatiegelden voor onttrekking, samenvoeging en omzetting van woonruimte op grond van de Huisvestingsverordening Regio Utrecht, gezamenlijk een fonds vormen en dat de gelden uit dit fonds uitsluitend kunnen worden aangewend in het kader van de volkshuisvesting.
- het wenselijk is om nader te regelen onder welke voorwaarden men een financiële bijdrage uit dit fonds kan verkrijgen, voor de verbouw van bestaande niet-woonruimte in zelfstandige woonruimte;
- het wenselijk is dat de subsidie bijdraagt aan de realisatie van de doelstellingen uit de woonvisie ‘Utrecht beter in balans’ (juli 2019) ‘en specifiek aan de realisatie van betaalbare woonruimte voor kwetsbare en/of bijzondere doelgroepen.
Besluiten vast te stellen de nadere regel Fonds Toevoegen Woonruimte
Deze nadere regel verstaat onder:
Middenhuurwoning: een zelfstandige woning met een huurprijs tussen de liberalisatiegrens en de middenhuurgrens ( €991,55 prijspeil 1-1-2020), jaarlijks te indexeren met de 'consumentenprijsindex (CPI) alle huishoudens' volgens de ‘jaar-op-jaarmethode' op basis van de reeks 2015 = 100), waarop de voorwaarden uit het Actieplan Middenhuur van toepassing zijn, de regels voor middenhuur uit de Huisvestingsverordening regio Utrecht 2019, en de hierop gebaseerde Nadere regel artikel 2.3.2 en 2.4a.1 Huisvestingsverordening regio Utrecht 2019, gemeente Utrecht
Deze nadere regel heeft als doel het stimuleren van de verbouw van bestaande bouw, van niet-woonruimte in zelfstandige woonruimte en deze daarbij uitsluitend in te zetten voor het realiseren van zelfstandige huurwoningen in het betaalbare segment (sociale huur of middenhuur) ten behoeve van kwetsbare en bijzondere doelgroepen of ten behoeve van het wonen boven winkels. Hiermee draagt de subsidie bij aan de doelstelling ‘een thuis voor iedereen’ uit de ‘Woonvisie Utrecht beter in balans’ (juli 2019) en aan de herontwikkeling voor wonen van leegstaande of anderszins niet voor wonen gebruikte verdiepingen boven winkels.
Artikel 3 Eisen aan de aanvrager subsidie
De subsidie als bedoeld in deze nadere regel kan niet worden verstrekt aan een aanvrager met een aanschrijfgeschiedenis vanwege overtreding van de Huisvestingswet, de Woningwet of het Bouwbesluit of verordeningen die gebaseerd zijn op deze wet- en regelgeving of aan een aanvrager waarbij door middel van een toets op grond van de Wet Bibob is vastgesteld dat er ernstig gevaar dreigt dat de subsidie wordt misbruikt om criminele activiteiten te faciliteren (witwaspraktijken, ondermijning, oneigenlijk verkregen financiële middelen etc.).
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
In het kader van deze Nadere regel subsidie Fonds Toevoegen Woonruimte subsidieert de gemeente Utrecht de volgende activiteiten:
Het verbouwen van niet-woonruimte tot maximaal vijfentwintig zelfstandige sociale huurwoningen of middenhuurwoningen, zoals gedefinieerd in artikel 1, ten behoeve van de huisvesting van kwetsbare of bijzondere doelgroepen, zoals gedefinieerd in artikel 1. Het verbouwen van niet-woonruimte, of niet voor wonen gebruikte verdiepingen, boven winkels, tot maximaal vijfentwintig zelfstandige sociale huurwoningen of middenhuurwoningen, zoals gedefinieerd in artikel 1.
Artikel 6 Eisen aan de subsidie
Artikel 7 Eisen aan de subsidieaanvraag
Artikel 11 Besluitvorming tot vaststelling van de subsidie
Het College zal twee jaar na inwerkingtreding van deze nadere regel de doeltreffendheid en de effecten van de subsidieregeling evalueren, waarbij specifiek gekeken wordt naar de bijdrage van de subsidie aan het beleid voor sociale huur, middenhuur en kwetsbare of bijzondere doelgroepen uit de Woonvisie en de Huisvestingsverordening en aan de realisatie van het aantal woningen boven winkels. Deze evaluatie kan leiden tot aanpassing van deze nadere regel.
Deze nadere regel treedt in werking per 1 april 2021.
De Beleidsregel Fonds Toevoegen Woonruimte 2014 wordt op dat moment ingetrokken.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht, in de vergadering van 26 januari 2021
De burgemeester
Sharon A.M. Dijksma
De secretaris
Gabrielle G.H.M. Haanen
Toelichting bij ‘Nadere regel subsidie Fonds Toevoegen Woonruimte 2021;
Sub a. BAG melding: na oplevering van de verbouwing kunt u de BAG melding aanvragen bij:
BAG@utrecht.nl. Zie ook toelichting bij artikel 11.
De aannemingssom exclusief omzetbelasting bedoeld in paragraaf 1, eerste lid
van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken (UAV 2012), voor het uit
te voeren werk of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting
bedoeld in normblad NEN 2631. Bouwkosten zijn het hoofdbestanddeel van projectkosten waarin
plankosten en rentekosten ook meetellen.
De omschrijving is toegevoegd ter verduidelijking en meerdere juridische zekerheid.
Dit is een centraal begrip in de nadere regel en vervangt termen als object of pand. De inzet is om te
voorkomen dat een aanvrager onevenredig wordt bevoordeeld ten opzichte van andere aanvragers.
In afwijking van de vorige beleidsregels is ‘wonen boven winkels’ niet langer beperkt tot het kernwinkelgebied, maar hanteren wij deze definitie stadsbreed.
Sub j. Kwetsbare of bijzondere doelgroepen.
Bij de doelgroepen zoals gedefinieerd in het ‘Plan van aanpak huisvesting en ondersteuning kwetsbare
doelgroepen’ gaat het om uitstromers uit een maatschappelijke voorziening, beschermd wonen en
kwetsbare jongvolwassenen en statushouders, eventueel gemixt met dragende bewoners.
Met deze subsidieregeling wordt transformatie naar de woonfunctie gestimuleerd. Het gaat daarbij om
het toevoegen van zelfstandige woonruimte dus met eigen voorzieningen. Utrecht heeft een grote
transformatieopgave. Leegstaande kantoren, bedrijfsruimten zoals winkels maar ook bijzondere
gebouwen als kerken kunnen worden verbouwd tot woningen. Financiële middelen die verkregen zijn
ter compensatie van woningen die zijn omgezet of onttrokken aan de woningmarkt, worden zo
ingezet om weer woonruimte toe te voegen.
De subsidieregeling is bedoeld voor kleinschalige projecten tot maximaal 25 woningen, waarbij sociale
huurwoningen of middenhuurwoningen worden gerealiseerd ten behoeve van kwetsbare of bijzondere
doelgroepen. Betaalbare huurwoningen voor deze doelgroepen zijn schaars en worden door de markt
vanwege hogere bouwkosten en een lager verdienmodel niet gemakkelijk ‘vanzelf’ gerealiseerd. Daarnaast kan de subsidie ook worden aangevraagd voor het realiseren van zelfstandige woningen boven winkels. Deze woningen zijn vaak lastiger te realiseren (o.a. vanwege het vereiste van een eigen toegang naar de woning) en worden om deze reden ook minder gemakkelijk door de markt gerealiseerd.
Artikel 3. Eisen aan de aanvrager subsidie
Van een aanschrijfgeschiedenis is geen sprake bij een enkele overtreding maar bij meerdere
overtredingen van genoemde wet- en regelgeving binnen 10 jaar. Ook kan het hier gaan om notoire
huisjesmelkers/slechte verhuurders die bekend zijn binnen de aanpak huisjesmelkers.
Artikel 4. Vaststelling subsidieplafond 2021
De onderverdeling van het bedrag zoals opgenomen in de programmabegroting voor 2021 is als volgt:
Bij uitputting van het budget voor 2021 worden aanvragen aangehouden voor afdoening in 2022.
Artikel 5. Subsidiabele activiteiten
Door de subsidie te beperken tot huurwoningen in de sociale of middenhuurcategorie ten behoeve van
kwetsbare of bijzondere doelgroepen, richt het College de inzet van de subsidieregeling op het vergroten van het betaalbare segment van de woningmarkt voor deze doelgroep. Verruiming van het aanbod is daar zeer gewenst omdat deze woningen niet vanzelf door de markt worden gerealiseerd. Door de subsidie daarnaast te richten op het toevoegen van woningen boven winkels, vergroten we de mogelijkheden voor eigenaren /ondernemers om hun panden optimaal te benutten en gaan we leegstand tegen.
sub b: subsidie eisen haalbaarheidsonderzoek
Voor complexe transformatieopgaven van een gebouw groter dan 300 m2 BVO is het mogelijk een
bijdrage aan te vragen in het haalbaarheidsonderzoek. Ook hier geldt maximaal één aanvraag per
gebouw. Omdat deze subsidieregeling bedoeld is voor kleinere transformaties, is de oppervlakte-eis die geldt voor het aanvragen van subsidie voor een haalbaarheidsonderzoek, verlaagd van 1.000 m2 naar 300 m2.
Artikel 6. lid 2: Subsidie eisen verbouw tot zelfstandige woonruimte
Het hoofddoel van deze regeling is het bevorderen van het toevoegen van betaalbare zelfstandige woonruimte (t.b.v. de verhuur aan speciale doelgroepen) in vrijkomende kantoren etc. of boven winkels. Er kan slechts één aanvraag per gebouw worden gedaan.
Artikel 7. Eisen aan de subsidieaanvraag
Voor complexe transformatieopgaven van een gebouw groter dan 1000m2 BVO is het mogelijk een
bijdrage aan te vragen in het haalbaarheidsonderzoek. Ook hier geldt één aan vraag per gebouw.
Voor nadere informatie en het formulier voor de aanvraag:
www.utrecht.nl/haalbaarheidsonderzoekwoonruimte.
Sociale huurwoningen en middehuurwoningen worden toegewezen conform de regels van de Huisvestingsverordening Regio Utrecht. Ook heeft een bewoner een huisvestingsvergunning nodig op grond van deze verordening.
De aanvrager dient de gevraagde documenten digitaal te uploaden. De aanvrager dient ervoor te zorgen dat hij deze stukken gereed heeft voordat gestart wordt met het digitale aanvraagformulier.
Bij de opgave van bouwkosten zoals gedaan bij de aanvraag van de WABO vergunning dient de aanvrager het bedrag ex btw op te geven, tenzij schriftelijk en overtuigend aangetoond kan worden dat verrekening van btw niet kan plaatsvinden.
Uitsluitend volledige d.w.z. ontvankelijke subsidieaanvragen worden in behandeling genomen.
Artikel 8. Indieningstermijn subsidieaanvraag
In deze nadere regel is een duidelijk tijdvak opgenomen, waarbinnen de subsidieaanvraag ingediend moet worden. Onder de oude regeling was dit niet duidelijk omschreven.
Artikel 11. Besluitvorming tot vaststelling van de subsidie
BAG melding. Wanneer de toegevoegde woningen zijn opgenomen in de basisregistratie adressen en gebouwen kan de aanvrager daarvan een uitdraai ("de BAG-melding") aanvragen. Daarvoor stuurt de aanvragereen mail naar BAG@utrecht.nl In de mail geeft de aanvrager het adres van het pand dat is verbouwd met daarbij de oude en de nieuwe functie. Verder geeft de aanvragerook het nummer van de WABO vergunning. De aanvrager geeft aan dat de aanvraag te maken heeft met de subsidieaanvraag Fonds Toevoegen Woonruimte. De aanvrager ontvangt de BAG-melding per mail. Deze stuurt de aanvrager vervolgens door naar het subsidiebureau.
Voor de opgave van de huurprijs van de toegevoegde woning overlegt de aanvrager een kopie van het eerste huurcontract.
Ten behoeve van de vaststelling dient de aanvrager ook in de ’Eigen Verklaring Governance Code’ van de organisatie die de subsidie aanvraagt. Zie ook de toelichting op www.utrecht.nl/subsidie onder belangrijke documenten.
Een kopie bankafschrift op naam van de aanvrager voor identificatie van de aanvrager en diens bankrekeningnummer is noodzakelijk voor de financiële afhandeling.
In deze nadere regel is geen hardheidsclausule opgenomen, want dat is geregeld in de Algemene Wet bestuursrecht (AWB) artikel 4:84. Het bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.
Voor vragen over de aanvraag en de behandeling daarvan kan contact opgenomen worden met het
subsidiebureau telefoon 030 – 286 33 36.
Artikel 15. Overgangsbepalingen
De nadere regel versie 2021 vervangt per ingangsdatum de oorspronkelijke beleidsregel zoals gepubliceerd in het Gemeenteblad van 31 maart 2014
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-97767.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.