Gemeenteblad van Dongen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dongen | Gemeenteblad 2021, 96297 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dongen | Gemeenteblad 2021, 96297 | Overige besluiten van algemene strekking |
BESLUIT MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING GEMEENTE DONGEN 2021
Hoofdstuk 2 Persoonsgebonden budget
Artikel 2.1 Aanvullende regels rond verstrekking
De regels voor het verstrekken van een Persoonsgebonden budget (Pgb) zijn vastgelegd in de Beleidsregels Wmo gemeente Dongen 2016 (hoofdstuk 4).
In aanvulling daarop geldt het volgende:
Het Pgb voor een materiële maatwerkvoorziening wordt zo vastgesteld dat de aanvrager daarmee een maatwerkvoorziening kan kopen die gelijkwaardig is aan een voorziening in natura. Tenzij in dit Besluit anders is aangegeven, bedraagt het persoonsgebonden budget maximaal het bedrag dat het college aan de gecontracteerde leverancier betaalt voor de goedkoopst compenserende voorziening, inclusief onderhoud, keuring en reparatie.
Hoofdstuk 3 Eigen bijdrage en eigen aandeel
Artikel 3.1 De eigen bijdrage, het eigen aandeel in de kosten
De gemeente Dongen vraagt voor alle maatwerkvoorzieningen geleverd in natura, danwel in de vorm van een persoonsgebonden budget, waarvoor dit binnen het kader van de Wmo 2015 is toegestaan, een eigen bijdrage of eigen aandeel in de kosten tot het maximum dat op grond van het Besluit maatschappelijke ondersteuning (Staatscourant 2015, nr. 42523) is toegestaan, tenzij in het vervolg van dit hoofdstuk hiervan wordt afgeweken.
Artikel 3.2 Omvang van de eigen bijdrage, het eigen aandeel
De bijdrage, bedoeld in artikel 3.1, tweede lid, van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 dan wel het totaal van de bijdragen, is gelijk aan de kostprijs, tot aan ten hoogste € 19,00 per bijdrageperiode voor de cliënt of de gehuwde cliënten tezamen, tenzij overeenkomstig artikel 2.1.4, derde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 of hoofdstuk 3 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 geen of een lagere bijdrage is verschuldigd.
Artikel 3.3. Bedrag per periode van een maand
Indien een voorziening bestaat uit het verschaffen in bruikleen van een roerende zaak door een leverancier met wie de gemeente een contract heeft afgesloten, dan wordt per periode van een maand een eigen bijdrage in rekening gebracht, zolang de verstrekking in bruikleen voortduurt. Het bedrag per periode is gelijk aan het periodiek verstrekte bedrag.
De eigen bijdrage of het eigen aandeel in de kosten mag nooit meer bedragen dan de kostprijs van de maatwerkvoorziening in natura, respectievelijk het bedrag van de PGB, het bedrag van de financiële vergoeding, het bedrag van de financiële tegemoetkoming, de maandhuur die de gemeente voor de verstrekte voorziening betaalt.
Artikel 4.2 Verhuis- en herinrichtingskosten
De hoogte van de te verlenen financiële tegemoetkoming voor een woonvoorziening als bedoeld in hoofdstuk 7.3.7 van de Beleidsregels Wmo gemeente Dongen 2016 bedraagt € 2.485,= .
Artikel 4.3 Woonvoorziening in natura
De volgende voorzieningen worden uitsluitend in natura verstrekt (niet in eigendom):
Artikel 4.4 Woningsanering en rolstoelvloerbedekking
Artikel 4.5 Kosten van tijdelijke huisvesting
De werkelijke kosten van de kale huur per maand mogen nimmer meer bedragen dan de maximale huurgrens die is vastgesteld in artikel 13 lid 1 Wet op de huurtoeslag, tenzij weigering van de woonvoorziening gelet op het belang dat de wet beoogt te beschermen zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.
Artikel 4.6 Kosten van huurderving
De hoogte van de te verlenen financiële tegemoetkoming voor huurderving bedraagt de kosten van de kale huur van de woonruimte, waarbij de maximale vergoeding van de kosten van kale huur gelijk is aan de maximale huurgrens waarvoor huurtoeslag wordt verstrekt.
Artikel 4.8 Financiële tegemoetkoming bezoekbaar maken van een woonruimte
In aanvulling op hoofdstuk 7.3.3 van de Beleidsregels Wmo gemeente Dongen kan een woonvoorziening getroffen worden voor het bezoekbaar maken van één woonruimte. De hoogte van deze financiële tegemoetkoming bedraagt 100% van de werkelijke kosten met een maximum van € 5.202,-.
Artikel 4.9 Financiële tegemoetkoming aanpassing woonwagen en woonschip
De maximale financiële tegemoetkoming in de kosten van aanpassing van een woonwagen en woonschip bedraagt € 900,00.
Artikel 4.11 Terugbetaling bij verkoop
De eigenaar-bewoner, die een woonvoorziening heeft ontvangen die leidt tot waardestijging van de woning, dient bij verkoop van deze woning binnen een periode van 10 jaar na gereedmelding van de voorziening, deze verkoop van de woning onverwijld aan het college te melden. De meerwaarde van de woning dient volgens het door het college vastgelegde afschrijvingsschema te worden terugbetaald.
maar nooit meer dan het bedrag dat ten laste van de gemeente is gekomen in verband met de getroffen voorzieningen. Op het te restitueren bedrag worden de kosten van de taxatie in mindering gebracht.
Hoofdstuk 5 Vervoersvoorzieningen
In aanvulling op hoofdstuk 8 van de Beleidsregels Wmo gemeente Dongen 2016 gelden de volgende bepalingen.
Artikel 5.2 Vervoersvoorziening als persoonsgebonden budget of financiële tegemoetkoming
Artikel 5.3 Afstemming hoogte persoonsgebonden budget bij samenvallende vervoersbehoefte
Indien er, binnen een leefeenheid, meerdere personen met beperkingen zijn, die in aanmerkingkomen voor een vervoersvoorziening, wordt de hoogte van het persoonsgebonden budget voor deze vervoersvoorziening afgestemd op de mate waarin de vervoersbehoeften van de personen met beperkingen samenvallen.
Artikel 5.4 Collectief aanvullend vervoer ('Regiovervoer')
Het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV), Regiovervoer Midden-Brabant, wordt uitgevoerd volgens de opzet zoals beschreven in bijlage 4 bij dit Besluit.
In aanvulling op hoofdstuk 7 van de Beleidsregels Wmo gemeente Dongen 2016 gelden de volgende bepalingen.
Artikel 6.2 Omvang, uitbetaling en verantwoording persoonsgebonden budget rolstoelvoorziening
Het persoonsgebonden budget wordt verstrekt voor een periode van de economische/technische levensduur van de voorziening. Binnen deze periode wordt, zolang de beperking(en)van de aanvrager dit niet noodzakelijk maakt (maken), voor dezelfde voorziening niet tweemaal een persoonsgebonden budget verstrekt.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dongen op 19 januari 2021.
Burgemeester en wethouders van Dongen,
De secretaris, De burgemeester,
mr. H.L.M. van Noort, drs. M.C. Starmans-Gelijns
Bijlage 1 bij het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Dongen
Overzicht subsidiabele kostenposten woningaanpassingen
De aanneemsom (hierin begrepen de loon en materiaalkosten) voor het treffen van de
5 % algemene kosten over lonen en materiaal, 5 % winst, en 5 % risico.
het architectenhonorarium, echter uitsluitend in de gevallen waarin het inschakelen van een architect naar het oordeel van burgemeester en wethouders noodzakelijk is (het betreft dan veelal een ingrijpende woningaanpassing, zoals een aanbouw).
De vergoeding voor het honorarium wordt gesteld op 10 procent van de aanneemsom, overeenkomstig de Standaard Regeling 1997 (SR 1997) van de Bond van Nederlandse Architecten, tenzij het honorarium ingevolge artikel 51 lid 1 van De Nieuwe Regeling (DNR 2004) behorende bij SR 1997 schriftelijk is vastgesteld op een lager bedrag, en dat de vergoeding voor het honorarium in dit laatste geval gelijk is aan het (lagere) bedrag zoals dat ingevolge artikel 51 lid 1 DNR 2004 schriftelijk is vastgesteld.
De leges voor zover deze betrekking hebben op het treffen van de voorziening.
De verschuldigde en niet verrekenbare of terugvorderbare omzetbelasting;
Renteverlies in verband met het verrichten van noodzakelijke betaling aan derden, tot de datum van gereed melding, voor zover deze verband houdt met de bouw dan wel het treffen van voorzieningen.
De prijs van bouwrijpe grond, indien noodzakelijk (zie Bijlage 2 sub 1a). Indien noodzakelijk worden de hiervoor te maken extra notariskosten vergoed.
De door burgemeester en wethouders (schriftelijk) goedgekeurde kostenverhogingen, die ten tijde van de raming van de kosten redelijkerwijs niet voorzien konden worden.
De kosten in verband met noodzakelijk technisch onderzoek en adviezen met betrekking tot het verrichten van de aanpassing.
De kosten van heraansluiting op de openbare nutsvoorziening.
De kosten van bodemonderzoek indien dit noodzakelijk is en voorzover dit dient plaats te vinden voor rekening van degene die recht heeft op de financiële tegemoetkoming in de kosten van woninguitbreiding of sanering.
Bij het bepalen van het persoonsgebonden budget of de financiële tegemoetkoming ten behoeve van het aanpassen van een woning die eigendom is van de aanvrager, wordt een korting van 15% toegepast op de door het college opgestelde kostenberekening dan wel op de door het college geaccepteerde offerte.
Bijlage 2 bij het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Dongen
Op basis van de Verordening Wmo 2020 is het mogelijk om een financiële tegemoetkoming te krijgen in de kosten voor het aanbouwen of uitbreiden van een vertrek bij een bestaande woning of de extra bouwkosten bij een nieuw te bouwen woning.
Voor de berekening van deze tegemoetkoming wordt als basis genomen het extra aantal m2 dat volgens tabel 1a voor vergoeding in aanmerking komt, vermenigvuldigd met de verdiepingshoogte, met een maximum van 2,70 m.
De uitkomst van deze vermenigvuldiging in kubieke meters wordt vermenigvuldigd met de kubieke meterprijs ad € 442,-; dit bedrag is inclusief BTW.
Maximum totale subsidiabele bouwkosten (incl. BTW):
............. aantal m2 x 2,70 x € 442,-
Wanneer het woonoppervlak van de nieuw te bouwen woning groter is dan 75 m2 vermeerderd met het maximum aantal m dat noodzakelijk is volgens het programma van eisen (zie kolom 2 van tabel 1a), wordt geen financiële tegemoetkoming in de bouwkosten verstrekt.
Ingevolge hoofdstuk 4 van het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Dongen 2021 is het mogelijk om een financiële tegemoetkoming te krijgen voor het verwerven van extra grond ten behoeve van een aanbouw of uitbreiding van een bepaald vertrek indien dit op grond van ergonomische beperkingen noodzakelijk is.
Een financiële tegemoetkoming in de extra grondkosten wordt bij een bestaande woning alleen verstrekt, indien uitbreiding of aanbouw op eigen grond niet mogelijk is. Bij een nieuw te bouwen woning waarvoor de perceeloppervlakte groter is dan 250 m² behoeft geen extra grond te worden verworven en wordt geen financiële tegemoetkoming verleend.
Het aantal m2 dat voor een financiële tegemoetkoming of een persoonsgebonden budget in aanmerking komt, is per vertrek aan een maximum gebonden, zoals in onderstaande tabel aangegeven.
Maximum aantal m2 waarvoor een financiële tegemoetkoming wordt verleend, aangegeven per vertrek in een zelfstandige woning:
Het totale aantal extra m2 dat op grond van ergonomische beperkingen noodzakelijk is wordt vermenigvuldigd met de grondprijs per m2 ad:
€ 298,- per m2 bij een perceeloppervlakte gelijk of kleiner dan 150 m2
€ 349,- per m2 bij een perceeloppervlakte groter dan 150 m2
Maximum totale subsidiabele grondkosten (incl. BTW) :
........... aantal m2 x € 298,- of € 349,-
Indien de aanleg van een verhard pad tussen de openbare weg en de hoofdingang tot een woonruimte, of tussen een tweede ingang en een berging en/of tuinpoort noodzakelijk is, kan in de kosten daarvan een financiële tegemoetkoming worden verstrekt. Dit geldt zowel bij de aanleg van een nieuw pad als bij de aanpassing van een bestaand pad.
Voor de financiële tegemoetkoming geldt een maximumoppervlakte
van 20 m2 en een maximumprijs van € 56,- per m2.
Indien de aanleg van een verhard terras, direct aansluitend aan de woonruimte, of de aanpassing van een bestaand terras noodzakelijk is, kan in de kosten daarvan een financiële tegemoetkoming worden verstrekt.
Voor de financiële tegemoetkoming geldt een maximumoppervlakte van 6 m2 en een maximumprijs van € 37,- per m2.
Bijlage 3 bij het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Dongen
Kosten van onderhoud, keuring en reparatie
In artikel 4.7 van het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Dongen 2021 is geregeld dat de kosten van onderhoud keuring en reparatie van woonvoorzieningen worden vergoed overeenkomstig deze bijlage.
De tegemoetkoming in de kosten van onderhoud, keuring en reparatie geldt voor de volgende voorzieningen:
Ten aanzien van de onder a. en b. genoemde voorzieningen komen de werkelijk gemaakte kosten in aanmerking voor vergoeding.
Ten aanzien van de onder c. genoemde voorzieningen komen de werkelijk gemaakte kosten in aanmerking voor vergoeding met de hieronder vermelde frequentie.
Bijlage 4 bij het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Dongen
Het Collectief Vraagafhankelijk vervoer (Regiovervoer Midden Brabant)
De Wmo-gerechtigde die in aanmerking komt voor het CVV, wordt een WmoRegiotaxipas verstrekt, op vertoon waarvan hij gebruik kan maken van de Regiotaxi tegen 'betaling' van de voor de betreffende rit benodigde strippen.
Voor de tarifering van het CVV wordt net als bij het openbaar busvervoer een tarief per kilometer gehanteerd, plus een opstaptarief per rit.
Het vervoer wordt naar afstand onderscheiden in regionaal vervoer d.w.z. vervoer binnen een gebied van maximaal 25 kilometer vanaf het woonadres, en bovenregionaal vervoer, d.w.z. vervoer over een afstand van meer dan 25 kilometer vanaf het woonadres.
4.1 Binnen de regio kan op vertoon van de Regiovervoerpas jaarlijks maximaal 2000 kilometer worden gereisd met Regiovervoer Midden-Brabant.
4.2 Aan de Wmo-gerechtigde die aantoont dat hij jaarlijk meer dan 2000 kilometer reist vanwege mantelzorg of vrijwilligerswerk, kunnen extra zones worden verstrekt zodat hij die werkzaamheden kan blijven verrichten.
Binnen de regio kan op vertoon van de vervoerspas gebruik worden gemaakt van het regiovervoer tegen het Wmo tarief.
De eigen betaling per rit bedraagt € 0,99 vermeerderd met € 0,175 per kilometer binnen het gebied van 25 kilometer. Deze eigen betaling dient per rit contant of elektronisch te worden voldaan aan de chauffeur of op rekening.
De Wmo-gerechtigde kan zich door één begeleider laten vergezellen. De begeleider betaalt dezelfde eigen bijdrage als de Wmo-pashouder. Deze eigen betaling dient per taxirit contant te worden voldaan aan de chauffeur of op rekening.
Als de begeleiding naar het oordeel van het college medisch noodzakelijk is, is de begeleider geen betaling verschuldigd. Een Wmo-gerechtigde voor wie naar het oordeel van het college medische begeleiding noodzakelijk is, kan alleen als hij vergezeld is van een medisch begeleider reizen tegen het Wmo-tarief. Om als begeleider te kunnen worden aangemerkt moet de begeleidende persoon 16 jaar of ouder zijn.
De medische begeleider mag niet tot de doelgroep van de CVV-gerechtigden behoren.
Voor vervoer dat niet valt binnen de reikwijdte van de Wmo, kunnen Wmo-gerechtigden en (sociaal) begeleider niet reizen tegen het hierboven genoemde tarieven. Wel kan/kunnen hij/zij reizen tegen het basistarief van € 3,52 per rit, vermeerderd met een kilometertarief van € 0,52.
Voor het reguliere OV-Regiovervoer geldt een verplicht OV-reisadvies. Het kilometertarief bij negeren OV-reisadvies is € 1,45.
Oneigenlijk gebruik van de Regiotaxi
Het is niet toegestaan de Wmopas te gebruiken voor:
vervoer ten behoeve van medische behandelingen ('ziekenvervoer' in de zin van de Zorgverzekeringswet),
vervoer dat vergoed wordt op grond van de Wet langdurige zorg,
De scootmobiel mag niet in de Regiotaxi worden meegenomen, tenzij het een opvouwbare, meeneembare scootmobiel betreft waarvan het vervoer in de Regiotaxi door de gemeente is toegestaan.
Bijlage 5 Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Dongen
Artikel 1. Financiële tegemoetkoming
Als de gehandicapte aantoont dat ten gevolge van medische redenen een of meer malen het weekendbezoek geen doorgang kon vinden, dan wordt daar bij het bepalen van het aantal ritten voor het nieuwe jaar rekening mee gehouden. Kunnen de gemaakte ritten van het voorgaande kalenderjaar niet als uitgangspunt worden genomen, omdat in dat jaar nog geen sprake was van behoefte aan de voorziening, dan wordt uitgegaan van de opgave van de gehandicapte.
Blijft dit aantal daadwerkelijk gereden ritten onder het aantal waarvoor een vergoeding is verstrekt, dan wordt het te veel verstrekte in mindering gebracht op de vergoeding van het eerstvolgende kalenderjaar. Is verrekening niet mogelijk, dan kunnen burgemeester en wethouders overgaan tot terugvordering van het ten onrechte verstrekte bedrag. Is het aantal daadwerkelijk gereden ritten groter dan het aantal waarvoor vergoeding is verstrekt, dan vindt nabetaling plaats.
Bijlage 6 bij het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Dongen
Algemeen gebruikelijke voorzieningen
Evenals onder de Wet voorzieningen gehandicapten het geval was, is het ook onder de Wet maatschappelijke ondersteuning niet de bedoeling dat de gemeentelijke overheid voorzieningen verstrekt, waarover de aanvrager, gezien zijn individuele situatie, ook zonder zijn handicap of beperking, zou kunnen beschikken. Deze voorzieningen worden als algemeen gebruikelijk beschouwd. Wat in een concrete situatie als algemeen gebruikelijk te beschouwen is, hangt af van de geldende maatschappelijke normen van het moment van de aanvraag. Het begrip 'algemeen gebruikelijk' is geconcretiseerd in de jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep. Het begrip heeft vaak voor verwarring gezorgd, omdat algemeen gebruikelijke voorzieningen soms wel specifiek voor een handicap worden aangeschaft, maar vanwege hun algemeen gebruikelijke karakter toch niet vergoed worden. Om duidelijk te maken wat in de wet verstaan wordt onder dit begrip is de nadere begripsomschrijving vanuit de jurisprudentie in het besluit opgenomen. De CRvB geeft aan dat een voorziening algemeen gebruikelijk is als deze:
Op basis van het laatste criterium moet de gemeente toetsen of de voorziening financieel gedragen kan worden door iemand met een minimuminkomen, ongeacht of de betreffende cliënt zelf een minimuminkomen heeft
Het is zeer wel mogelijk dat een deel van de problemen van de burger, of misschien wel alle, opgelost kunnen worden door één of meer algemeen gebruikelijke voorzieningen. Als een douchebeugel en een antislipmat afdoende zijn ter voorkoming van valpartijen in de douchecel, moet dat zeker aan de orde komen. Feitelijk ligt dit in de lijn van de inzet van de eigen kracht. Volgens jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep gaat het hierbij om voorzieningen die niet speciaal bedoeld zijn voor mensen met een handicap (zodat de voorziening ook op grote schaal door niet-gehandicapten wordt gebruikt), die gewoon in een normale winkel te koop zijn en die qua prijs niet (aanzienlijk) duurder zijn dan vergelijkbare producten. Als het gaat om de vervanging van een zaak die (nog lang) niet is afgeschreven en als het gaat om een persoon die een inkomen heeft dat door onvermijdbare kosten op grond van de handicap onder de bijstandsnorm komt, moet er wellicht een uitzondering op deze hoofdregel gemaakt worden.
De volgende voorzieningen worden als algemeen gebruikelijk beschouwd en niet vergoed:
Voorliggende voorzieningen zoals kinderopvang (crèche, kinderdagverblijf, overblijfmogelijkheden op school, voor- of naschoolse opvang); oppascentrales; maaltijddiensten; hondenuitlaat-service; boodschappendiensten (indien aanwezig);
De definitie van het begrip algemene voorziening kan als volgt worden gelezen: Een voorziening die wordt geleverd op basis van directe beschikbaarheid, een beperkte toegangsbeoordeling en die een snelle, regelarme en adequate oplossing biedt voor de beperkingen die een persoon ondervindt.
Bij algemene voorzieningen kan gedacht worden aan:
Bijlage 7 bij het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Dongen
Op grond van de Wmo 2015 zijn gemeenten onder meer verantwoordelijk voor de ondersteuning van mensen die niet in staat zijn zelfstandig een gestructureerd huishouden te voeren (artikel 1.1.1 Wmo 2015 en artikel 2.1.1 Wmo 2015). In de Wmo 2015 is geen concrete definitie gegeven van een gestructureerd huishouden. Het voeren van een gestructureerd huishouden omvat in ieder geval de zorg voor :
De huishoudelijke werkzaamheden kunnen omvatten:
De doelgroep die op grond van artikel 1.2.1 Wmo 2015 in aanmerking kunnen komen voor hulp bij het huishouden bestaat uit:
Vormen van hulp bij het huishouden
De voorziening die de gemeente kan verstrekken voor de hulp bij het huishouden kan bestaan uit een voorziening in natura of een persoonsgebonden budget voor hulp bij het huishouden.
Voor 2021 zijn de volgende uurtarieven (zin) vastgesteld conform indexering in de overeenkomst:
Vaststelling bedrag persoonsgebonden budget hulp bij het huishouden (artikel 12 Verordening)
Indien er sprake is van meerdere hulpverleners uit verschillende categorieën dan wordt een combinatie van tarieven gebruikt.
Om te bepalen of tot de leefeenheid waar een persoon deel van uitmaakt een of meer huisgenoten behoren die in staat zijn tot het verrichten van gebruikelijke zorg wordt gebruik gemaakt van het protocol gebruikelijke zorg gemeente Dongen zoals opgenomen in de Beleidsregels Wmo.
De hulp bij het huishouden wordt geïndiceerd in uren en minuten per week, conform het Indicatieprotocol gemeente Dongen zoals opgenomen in de Beleidsregels Wmo.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-96297.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.