Gemeenteblad van Hengelo
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hengelo | Gemeenteblad 2021, 95098 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hengelo | Gemeenteblad 2021, 95098 | Verordeningen |
Procedureregeling Klachtbehandeling gemeente Hengelo 2021
Elke eenheid beschikt over een klachtenbehandelaar en een plaatsvervanger. Het is aan de sectormanager om per eenheid een functionaris aan te wijzen als klachtbehandelaar waarbij als uitgangspunt geldt dat de leidinggevenden van een eenheid als klachtbehandelaar worden aangewezen. Van belang is dat de behandeling van de klacht geschiedt door een persoon die niet bij de gedraging waar de klacht betrekking op heeft betrokken is geweest. Indien gewenst kan een sectormanager in afwijking van het uitgangspunt één functionaris (afdelings- of teammanager dan wel medewerker) voor meerdere eenheden als klachtbehandelaar aanwijzen. In geval van de Concernstaf geldt dat de teammanager dan wel diens plaatsvervanger de klachtenbehandelaar is.
Indienen van een klacht: schriftelijk/digitaal
Indien een schriftelijk klaagschrift niet voldoet aan de wettelijke vereisten wordt klager hierop gewezen, wordt hem aangegeven hoe het gebrek kan worden hersteld en wordt klager hiervoor een redelijke termijn geboden. Hierbij wordt niet nodeloos formeel gehandeld zonder hiermee afbreuk te doen aan de vereiste zorgvuldigheid die bij een klachtbehandeling is geboden.
Registratie en beoordeling ontvankelijkheid
IM registreert de ingediende klacht en stuurt deze naar de klachtencoördinator. Deze beoordeelt of sprake is van een klacht en of de klacht bij de juiste instantie is ingediend. De klachtencoördinator zet de klacht door naar de klachtbehandelaar van de eenheid waarop de klacht betrekking heeft of zendt deze door naar de juiste instantie.
Wanneer bij een klacht meerdere eenheden zijn betrokken wordt door de klachtencoördinator als behandelaar aangewezen de klachtbehandelaar van de eenheid waar het hoofdaccent van de klacht ligt. De aangewezen behandelaar neemt contact op met de klachtbehandelaars van de andere betrokken eenheden en draagt zorg voor een volledige behandeling van de klacht.
Als blijkt dat de klacht niet langs minnelijke weg kan worden opgelost, vindt behandeling plaats ingevolge 6.7. en biedt de klachtbehandelaar zo nodig de gelegenheid (schriftelijk) te reageren of bij het horen aanwezig te zijn. Hierbij wordt beklaagde in de gelegenheid gesteld schriftelijk te reageren en bij het horen aanwezig te zijn.
De klachtbehandelaar hoort de klager en degene op wiens gedrag de klacht betrekking heeft. In beginsel vindt dit horen in elkaars aanwezigheid plaats, maar indien dit nodig is of gewenst wordt door één van de betrokkenen kan dit ook afzonderlijk plaatsvinden. De klachtbehandelaar draagt zorg voor een verslag van het horen. Het verslag van het horen van klager en beklaagde wordt bij de bevindingen van het onderzoek gevoegd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-95098.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.