Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2021, 88749 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2021, 88749 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels over subsidieverstrekking integraal maatschappelijk initiatief (Subsidieregeling integraal maatschappelijk initiatief 2021)
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
maatschappelijk initiatief: een groep die het heft in handen neemt om een maatschappelijk doel na te streven en zelf de uitvoering ter hand neemt. Dit maatschappelijk doel kan betrekking hebben op verschillende beleidsterreinen zoals zorg, onderwijs, werkgelegenheid, duurzaamheid, kunst, cultuur, openbare ruimte;
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Het doel van deze regeling is om integrale maatschappelijke initiatieven mogelijk te maken, waarbinnen activiteiten plaatsvinden die beleidsterrein overstijgend zijn. De integrale maatschappelijke initiatieven hebben door hun integrale aanpak een vernieuwende, effectievere of efficiëntere werkwijze om de beleidsdoelen van het college te realiseren en zijn beter in staat bredere doelgroepen te bereiken.
Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond
Indien na toepassing van het vierde lid van dit artikel meerdere aanvragen op dezelfde plaats op de prioriteitenlijst worden gerangschikt en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, komt het eerst in aanmerking die aanvraag die op dat moment de meeste waarde heeft voor de Amsterdammer en de sociale cohesie versterkt binnen het totaal van de te honoreren aanvragen.
Artikel 9 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:
Een activiteitenplan met daarin een beschrijving van de activiteiten en te bereiken resultaten waarvoor subsidie wordt gevraagd, hoe deze activiteiten aansluiten bij de beleidsterreinen, door en voor wie de activiteiten zullen worden uitgevoerd, met welke partijen wordt samengewerkt en hoe bewoners zijn betrokken;
Artikel 11 Vaststelling subsidie
In aanvulling op de ASA 2013 wordt afhankelijk van het integrale initiatief de best passende verantwoording in de verlening opgenomen.
Toelichting bij de subsidieregeling
Integrale maatschappelijke initiatieven zijn veelvormig en houden zich niet aan gemeentelijke indelingen. Ze richten zich veelal op meerdere beleidsterreinen. Bestaande subsidieregelingen voorzien niet in dit soort integrale initiatieven waarvan de activiteiten bijdragen aan diverse opgaven in de stad, zoals: zorg, duurzaamheid, werkgelegenheid en openbare ruimte. Initiatiefnemers worden nu van het kastje naar de muur gestuurd, moeten soms verschillende aanvragen indienen bij verschillende subsidieregelingen en krijgen met meerdere ambtenaren te maken die op hun eigen domein acteren en verantwoording vragen. De regeling voor integraal maatschappelijk initiatief voorziet wel in deze samenhang.
Hiermee wordt de juiste ondersteuning geboden aan alle maatschappelijke initiatieven. Dit moet eraan bijdragen dat vraagstukken meer integraal worden benaderd en gefinancierd.
Er is gekozen voor een vrij open regeling. Vooraf wordt ruimte geboden en tijdens en achteraf wordt geëvalueerd en geleerd. Hierdoor kan gewerkt worden aan het verder vergroten van de dienstverlening aan integrale maatschappelijke initiatieven.
Bij de uitoefening van deze regeling gelden de volgende uitgangspunten, zoals opgesteld door de Nationale Ombudsman, voor behoorlijk overheidsoptreden bij initiatieven:
Artikel 1. Begripsomschrijving
Lid b. De beleidsterreinen van de gemeente Amsterdam zijn in ieder geval (indeling begroting):
Artikel 2. Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
In de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 zijn de spelregels met betrekking tot subsidieverlening voor activiteiten op de beleidsterreinen die in de begroting zijn opgenomen vastgelegd. In deze subsidieregeling worden bepalingen uit de ASA 2013 niet herhaald op een enkele uitzondering na, er wordt aangegeven waar van de ASA wordt afgeweken of waar wordt aangevuld op hetgeen in de ASA is bepaald.
Artikel 3. Doel subsidieregeling
Het bevorderen van Amsterdams initiatief is een belangrijk speerpunt van de democratiseringsambitie. Een belangrijke doelstelling hierin is dienstverlenend te zijn aan een goed idee en maatschappelijk initiatief. Door als organisatie naar buiten gericht te zijn en open te staan voor maatschappelijk en buurtgericht initiatief kan de zeggenschap van bewoners vergroot worden. De regeling integraal maatschappelijk initiatief en de daarbij behorende werkwijze zijn instrumenten om dit mogelijk te maken.
Deze subsidieregeling moet bijdragen aan het waarderen van integrale initiatieven juist om de optelsom/synergie van hun activiteiten die bijdragen aan meerdere beleidsdoelen, het verbinden van de formele en informele zorg en de bijdrage die ze daarmee leveren aan de stad. Daarnaast dient de regeling om de dienstverlening aan deze initiatiefnemers te verbeteren. Initiatiefnemers worden in het huidige subsidielandschap, naar beleidsdomein gestuurde subsidieregelingen verwezen. Door het wegnemen van barrières ondersteunen we Amsterdammers om zelf vorm te geven aan hun leefomgeving.
De integrale maatschappelijke initiatieven beogen een vernieuwende, effectievere of efficiëntere aanpak om de beleidsdoelen van de gemeente te realiseren die beter aansluit bij de problematiek in de buurt. Ook zijn zij beter in staat bredere doelgroepen te bereiken. Met het verbeteren van het bereik verbetert ook de verbinding van de formele en informele netwerken in de buurten.
De verwevenheid tussen de regelingen maatschappelijk initiatief bij de stadsdelen is groot. Deze regeling is bedoeld voor integrale initiatieven die met hun activiteiten bijdragen aan meerdere beleidsterreinen die onder de zeggenschap van meerdere gemeentelijke organisatieonderdelen vallen. In de aanvraag kan wel de verwevenheid worden aangegeven.
Artikel 4. Subsidiabele activiteiten
Activiteiten zijn niet subsidiabel indien sprake is van een activiteit die in zijn geheel reeds op andere wijze wordt voorzien of waarvoor financiering op grond van een andere regeling is voorgeschreven of mogelijk is. Aanvragen dienen ingediend te worden bij de best passende regeling. Voorbeelden van deze regelingen zijn de subsidieregeling Sociale Basis, de regelingen onder Duurzaam en Groen, Kunst en Cultuur, Onderwijs en Jeugd en de regelingen maatschappelijk initiatief (stadsdelen Noord, Zuid, Oost, Zuidoost en West).
Bewoners kunnen betrokken zijn vanuit verschillende rollen, bijvoorbeeld als (mede)organisator, vrijwilliger en actieve deelnemer.
Als initiatieven meerwaarde hebben voor Amsterdammers en door willen en kunnen groeien, hebben zij andersoortige financiering nodig. Dit betreft financiering voor activiteiten die gericht zijn op het versterken van de eigen organisatie zodat deze de groei aan kan. Het is vaak moeilijk voor initiatieven deze kosten vergoed te krijgen. In deze regeling kan dit wel. De verhouding tussen de kosten van de activiteiten die bijdragen aan de beleidsdoelen en de kosten die bijdragen aan het versterken van de eigen organisatie moet proportioneel zijn en passen bij de aard, schaal en omvang van het initiatief. Zie ook artikel 10, lid 1d.
Het subsidieplafond en deelplafonds worden jaarlijks door het college vastgesteld. Integrale maatschappelijke initiatieven die een langere periode uitgevoerd worden en in omvang groeien, hebben vaak meer ondersteuning nodig bij het organisatorisch goed op de rails krijgen of houden van het initiatief. Maximaal 10% van het subsidieplafond is gereserveerd voor dergelijke aanvragen.
Artikel 6. Verdeelsleutel subsidieplafond
Subsidieaanvragen worden eerst langs de weigeringsgronden gehouden. Aanvragen die worden geweigerd, vallen direct af. De aanvragen worden individueel beoordeeld langs de criteria zoals opgenomen onder lid 1. Als het beschikbare subsidieplafond onvoldoende ruimte biedt om alle aanvragen die niet worden geweigerd te honoreren, worden die aanvragen gerangschikt op een prioriteitenlijst. De manier waarop dat vorm krijgt wordt in lid 2 tot en met lid 5 van dit artikel verder toegelicht.
Artikel 7. Beoordeling van de aanvraag
Het Bureau Integraal Maatschappelijk Initiatief speelt in de beoordeling van de aanvragen een belangrijke rol. Met dit bureau creëert de gemeente één ingang, één contactpersoon, met één regeling waar zowel initiatiefnemers, maatschappelijke organisaties als medewerkers van de gemeente terecht kunnen. Het Bureau zorgt dat de aanvragen op de juiste plek en door de juiste mensen behandeld worden en kan initiatiefnemers ondersteunen in de planvorming.
De Commissie integraal maatschappelijk initiatief adviseert het college over de subsidieaanvragen. Het CIMI krijgt als taak om met betrekking tot integrale maatschappelijke initiatieven het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over het wel, niet of gedeeltelijk honoreren van ingediende maatschappelijke initiatieven. Bij de advisering toetst het CIMI aan de criteria zoals deze in de Regeling integraal maatschappelijk initiatief zijn beschreven en houdt daarbij rekening met het belang van maatwerk en vertrouwen.
Daarnaast doet de commissie in een jaarlijks rapport aanbevelingen over:
De adviezen uitgebracht door het CIMI zijn openbaar.
Als de aanvraag hoger is dan 50.000 euro moet de aanvrager een rechtspersoon zijn. Dit is conform ASA 2013.
Artikel 9. Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
De initiatiefnemer schrijft zich met zijn/haar initiatief in op het platform Maatschappelijke AEX (MAEX). Dit platform biedt de mogelijkheid een profiel aan te maken waarmee zichtbaar wordt aan welke doelen een bijdrage wordt geleverd door de activiteit.
De begroting dient sluitend te zijn waarin zowel geraamde subsidie-inkomsten als inkomsten van derden zichtbaar worden gemaakt. Hierbij dient gebruik te worden gemaakt van het begrotingsformat zoals op de website van de gemeente Amsterdam beschikbaar is
De uitgaven dienen uitgesplitst te worden naar kosten die gemaakt worden voor de activiteit en kosten die gemaakt worden voor de eigen organisatie. Dit zijn bijvoorbeeld kosten van leidinggeven, van administratie, ICT, marketing/ verkoop, P&O, facilitaire zaken.
Cofinanciering kan bestaan uit bijvoorbeeld manuren, gebouw, geld of andere middelen.
Andere vormen van financiering zijn bijvoorbeeld giften.
de kosten voor de eigen organisatie staan beschreven in de toelichting op artikel 9 lid c. Indien de verhouding tussen de kosten voor de activiteit en de kosten voor de organisatie niet proportioneel zijn gezien de aard, schaal en omvang van het initiatief kan het college de subsidie geheel of gedeeltelijk weigeren.
de mate waarin bij de voorbereiding en uitvoering van activiteiten de betrokkenheid van bewoners is geborgd; zonder inzet en betrokkenheid van bewoners is er geen maatschappelijk initiatief. We vinden het belangrijk dat zij maximaal worden betrokken bij het vormgeven en uitvoeren van activiteiten.
als de activiteiten naar het oordeel van het college te grote risico’s met zich mee brengen voor de ontwikkeling, gezondheid of veiligheid van deelnemers of andere betrokkenen: hierbij gaat het bijvoorbeeld om activiteiten waarvan uitvoering bij vrijwilligers wordt neergelegd en die het college voorbehouden acht aan professionals, maar ook om activiteiten waarvan de beoogde locatie niet veilig wordt geacht.
Artikel 11. Vaststelling subsidie
Initiatiefnemers verantwoorden conform de bepalingen uit de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013. Binnen deze bepalingen kan maatwerk geleverd worden in de vorm van verantwoording zoals regelmatige gesprekken met de initiatiefnemer, een bezoek aan de activiteit, een tussentijdse evaluatie op schrift, beeld of presentatie en een eindgesprek. De frequentie en vorm van verantwoording wordt opgenomen in de subsidiebeschikking. Hierbij is het van belang een juiste balans te bewaren tussen vrijheid geven en ruimte bieden aan het initiatief en tegelijkertijd zorg te dragen voor een goede controle en verantwoording op de juiste besteding van gemeenschapsgeld.
Artikel 12. Aanvullende verplichtingen
Voorbeelden van communicatiekanalen zijn stadsdeelwebsites, buurtkranten, flyers, buurtwebsites en facebookpagina's.
Voorbeelden van zulke verplichtingen zijn verplichtingen die voortvloeien uit het gemeentelijk beleid op gebied van:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-88749.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.