Wijziging van het Reglement Politieke Markt Apeldoorn

Nr. 24-2021

 

De raad van de gemeente Apeldoorn;

 

gelezen het raadsvoorstel d.d. 4 maart 2021 Nummer 24-2021;

 

gelet op de artikel 149 van de Gemeentewet;

 

besluit

 

vast te stellen de volgende wijziging van het Reglement Politieke Markt Apeldoorn:

 

Leeswijzer:

Onder “nieuwe tekst” is de voorgestelde wijziging vet gedrukt en onderstreept.

Waar (…) staat, is de betreffende tekst niet gewijzigd

  • I.

    Het Reglement Politieke Markt Apeldoorn wordt als volgt gewijzigd:

    • A.

      Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

       

      Bestaande tekst

      Artikel 5 Vaststelling Politieke Markt bijeenkomsten

      • 1.

        De bijeenkomsten van de Politieke Markt worden vastgesteld door het presidium.

      • 2.

        De bijeenkomsten kunnen bestaan uit:

        • a.

          technische informatie dan wel technisch overleg;

        • b.

          raadsonderwerpen (kaderstellingen e.d.);

        • c.

          raadsvoorstellen/initiatiefvoorstellen;

        • d.

          overleg met de portefeuillehouder/collegeverzoek om consultatie;

        • e.

          presentaties, indien deze direct, ook in tijd zijn gekoppeld aan een inhoudelijk onderwerp.

      • 3.

        Een raadslid kan het presidium verzoeken een onderwerp op de agenda van de Politieke Markt te plaatsen.

      • 4.

        Het college kan het presidium verzoeken een onderwerp op de agenda van de Politieke Markt te plaatsen.

      • 5.

        Het presidium stelt twee weken van tevoren de agenda van de Politieke Markt vast en wijst per vastgestelde bijeenkomst een voorzitter aan.

      • 6.

        De voorzitters van de bijeenkomsten zijn in beginsel fractievoorzitters, die zitting hebben in het presidium. Het presidium kan ook anderen met het voorzitterschap van een bijeenkomst belasten.

      • 7.

        De agenda van de Politieke Markt wordt tenminste zeven werkdagen vóór de Politieke Markt aan het college, de leden van de raad, fractievertegenwoordigers en andere belanghebbenden toegezonden.

      Nieuwe tekst

      Artikel 5 Vaststelling Politieke Markt bijeenkomsten

      • 1.

        De bijeenkomsten van de Politieke Markt worden vastgesteld door het presidium.

      • 2.

        De bijeenkomsten kunnen bestaan uit:

        • a.

          technische informatie dan wel technisch overleg;

        • b.

          raadsonderwerpen (kaderstellingen e.d.);

        • c.

          raadsvoorstellen/initiatiefvoorstellen;

        • d.

          overleg met de portefeuillehouder/collegeverzoek om consultatie;

        • e.

          presentaties, indien deze direct, ook in tijd zijn gekoppeld aan een inhoudelijk onderwerp.

      • 3.

        Een raadslid kan het presidium verzoeken een onderwerp op de agenda van de Politieke Markt te plaatsen.

      • 4.

        Het college kan het presidium verzoeken een onderwerp op de agenda van de Politieke Markt te plaatsen.

      • 5.

        Het presidium stelt twee weken van tevoren de agenda van de Politieke Markt vast en wijst per vastgestelde bijeenkomst een voorzitter aan.

      • 6.

        De voorzitters van de bijeenkomsten zijn in beginsel fractievoorzitters, die zitting hebben in het presidium. Het presidium kan ook anderen met het voorzitterschap van een bijeenkomst belasten.

      • 7.

        De agenda van de Politieke Markt wordt tenminste zeven werkdagen vóór de Politieke Markt aan het college, de leden van de raad, fractievertegenwoordigers en andere belanghebbenden toegezonden.

      • 8.

        Voordat een onderwerp geagendeerd wordt voor de Politieke Markt kan het presidium het college verzoeken een startnotitie op te stellen, waarin het proces en de maatschappelijke opgaven die gerealiseerd moeten worden, centraal staan. Het college kan op eigen initiatief een startnotitie opstellen.

        Het presidium kan het college ook verzoeken om scenario’s te formuleren en aan de raad voor te leggen.

       

    • B.

      Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

       

      Bestaande tekst

      Artikel 8 Werkwijze

      • 1.

        De voorzitters leiden de hen door het presidium toegewezen bijeenkomsten en dragen zorg voor een goed verloop daarvan.

      • 2.

        Van iedere bijeenkomst wordt een samenvattend verslag of een lijst van concrete uitkomsten gemaakt.

      • 3.

        De verslagen van de bijeenkomsten worden door het presidium geaccordeerd en toegezonden aan de leden van de raad en de fractievertegenwoordigers, voorzover deze stukken niet uitsluitend digitaal beschikbaar worden gesteld in het raadsinformatiesysteem op de internetsite van de gemeente.

      • 4.

        Van een fractie kan per bijeenkomst slechts één lid of fractievertegenwoordiger woordvoerder zijn, tenzij het presidium anders bepaald.

      • 5.

        De orde gedurende een bijeenkomst wordt bepaald door de voorzitter.

      • 6.

        De orde is mede afhankelijk van de aard van de bijeenkomst en geldt voor zowel de leden van de raad, de fractievertegenwoordigers als derden.

      • 7.

        Derden – niet zijnde leden van de raad of fractievertegenwoordigers – mogen uitsluitend op aangeven van de voorzitter deelnemen aan een bijeenkomst.

      Nieuwe tekst

      Artikel 8 Werkwijze

      • 1.

        De voorzitters leiden de hen door het presidium toegewezen bijeenkomsten en dragen zorg voor een goed verloop daarvan.

      • 2.

        Van iedere bijeenkomst wordt een samenvattend verslag of een lijst van concrete uitkomsten gemaakt.

      • 3.

        De verslagen van de bijeenkomsten worden door het presidium geaccordeerd en toegezonden aan de leden van de raad en de fractievertegenwoordigers, voorzover deze stukken niet uitsluitend digitaal beschikbaar worden gesteld in het raadsinformatiesysteem op de internetsite van de gemeente.

      • 4.

        Van een fractie kan per bijeenkomst slechts één lid of fractievertegenwoordiger woordvoerder zijn, tenzij het presidium anders bepaalt.

      • 5.

        De orde gedurende een bijeenkomst wordt bepaald door de voorzitter.

      • 6.

        De orde is mede afhankelijk van de aard van de bijeenkomst en geldt voor zowel de leden van de raad, de fractievertegenwoordigers als derden.

      • 7.

        Derden – niet zijnde leden van de raad of fractievertegenwoordigers – mogen uitsluitend op aangeven van de voorzitter deelnemen aan een bijeenkomst.

       

  • II.

    De toelichting op het Reglement Politieke Markt Apeldoorn wordt als volgt gewijzigd:

     

    Aan de toelichting op artikel 5 van het Reglement Politieke Markt Apeldoorn wordt het volgende toegevoegd:

     

    Bestaande tekst

    Artikel 5 Vaststelling activiteiten

    (…)

    Nieuwe tekst

    Artikel 5 Vaststelling activiteiten

    (…)

    Het presidium kan ervoor kiezen om het college om een startnotitie te vragen voordat het geagendeerd wordt voor de Politieke Markt (achtste lid), bijvoorbeeld als een onderwerp op de Strategische termijnagenda staat. Het college kan ook op eigen initiatief een startnotitie opstellen. De startnotitie gaat vooraf aan de kadernota waarin bestuurlijke maatregelen en de monitoring (controle) op de uitvoering ervan centraal staan. De kadernota wordt door de raad vastgesteld.

    De startnotitie is daarentegen een discussiestuk om de politieke sturing door de raad aan de voorkant mogelijk te maken. Het proces en de maatschappelijke opgaven staan hierin centraal.

    Door een startnotitie gevolgd door een kadernota ontstaat er een uniforme structuur en is verzekerd dat de door de raad gewenste informatie in de tekst komt te staan.

    Tenslotte kan het presidium het college ook vragen om bij beleidsvoorstellen scenario’s te formuleren om een goede politieke afweging te kunnen maken en een goed debat te kunnen voeren.

     

Dit besluit treedt op de 8e dag na bekendmaking inwerking.

 

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 11 maart 2021.

De raad voornoemd,

de griffier,

de voorzitter,

Naar boven