Gemeenteblad van 's-Hertogenbosch
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2021, 84888 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2021, 84888 | Beleidsregels |
Beleidsregels Nadeelcompensatieregeling kabels en leidingen ’s-Hertogenbosch 2021
Het college van burgemeester en wethouders van ‘s-Hertogenbosch,
Gezien het voorstel met reg.nr. 10501236;
gelet op de artikelen 3:4 en 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en hoofdstuk 1, artikel 3 van de AVOI;
besluit vast te stellen de volgende beleidsregels:
Nadeelcompensatieregeling kabels en leidingen ’s-Hertogenbosch 2021
In deze regeling wordt verstaan onder:
leiding: kabels en leidingen, mantelbuizen daaronder begrepen, die dienen of kunnen dienen tot transport van vaste, vloeibare of gasvormige stoffen dan wel van energie of informatie, inclusief de daarbij horende onder- en bovengrondse onderdelen van het netwerk zoals kasten, afsluiters en trafohuisjes, met uitzondering van kabels als bedoeld in de Telecommunicatiewet.
commerciële werken: Werken die een gemeente, al dan niet in samenwerking met een (semi-)private partij, uitvoert die niet tot de publieke taak van de gemeente behoren en/of werken die een commercieel karakter dragen (bijvoorbeeld de bouw van een Datacenter, Winkelcentra, reguliere woning- en/of appartementencomplexen, bedrijventerreinen, etc.).
maatschappelijke/niet-commerciële werken: Werken die een gemeente, al dan niet in samenwerking met (semi-)overheidsorganen en/of (semi-)private partijen, uitvoert in het kader van haar wettelijke taak en/of zuiver ter behartiging van het algemeen belang (bijvoorbeeld sociale woningbouw i.s.m. woningbouwcoöperaties, de bouw van scholen, etc.).
Indien blijkt dat een netbeheerder als gevolg van de rechtmatige
uitoefening door of namens de gemeente van een aan het publiekrecht
ontleende bevoegdheid of taak dan wel als gevolg van de oprichting van gebouwen of de uitvoering van werken door de gemeente, de noodzaak heeft een conform vergunning aangelegde leiding te verleggen en hierdoor schade lijdt of zal lijden die redelijkerwijs niet of niet geheel tot het normale bedrijfsrisico kan worden gerekend en waarvan een vergoeding niet of niet voldoende is verzekerd, kent het college hem op zijn verzoek, met inachtneming van de hierna volgende bepalingen, een vergoeding toe.
Het schadebedrag wordt berekend overeenkomstig de bepalingen in hoofdstuk IV van deze regeling. Bij die berekening worden uitsluitend de kosten van uit- en in bedrijfstellen, ontwerp en begeleiding, uitvoering en materiaal betrokken.
Wordt een leidingnet gewijzigd c.q. verlegd in verband met maatschappelijke/ niet-commerciële werken die een gevolg zijn van een publiek-private samenwerking tussen een gemeente en een derde dan is deze regeling van overeenkomstige toepassing. De gemeente dient in voorkomend geval aan te tonen dat sprake is van maatschappelijke/niet-commerciële werken.
Indien de netbeheerder binnen vijf jaar na de datum van vergunningverlening een aanwijzing krijgt tot het verleggen van een leiding, bedraagt de nadeelcompensatie 100% van het schadebedrag.
Indien de netbeheerder een aanwijzing krijgt tot het verleggen van een leiding in de periode gelegen vanaf vijf tot en met dertig jaren, gerekend vanaf de datum van vergunningverlening, zal de gemeente 80% van het schadebedrag vanaf het zesde jaar tot 0% vanaf het eenendertigste jaar trapsgewijs als nadeelcompensatie uitkeren. Een en ander conform het schema als weergegeven in bijlage 2.
Rusten op de leiding van belanghebbende geen van de rechten als bedoeld in artikel 8, dan is het bedrag waarover de nadeelcompensatie wordt berekend gelijk aan de som van de kosten voor ontwerp en begeleiding en de uitvoeringskosten. De materiaalkosten en de kosten voor het uit en in bedrijf stellen worden niet vergoed.
De gemeente en de netbeheerder zullen bij verwijdering, verlegging of aanpassing van de leiding elkaars schade zoveel mogelijk beperken.
Indien vanwege het werk sprake is van meerdere verleggingen van dezelfde leiding, binnen een periode van een jaar, is op de eerste verlegging deze regeling van toepassing. Indien de overige verleggingen ontstaan door toedoen van de gemeente komen de kosten hiervan ten laste van de gemeente. Indien de overige verleggingen ontstaan door toedoen van de netbedrijven komen de kosten hiervan ten laste van de netbedrijven. Indien de overige verleggingen onderdeel en gevolg zijn van het overeengekomen project is deze regeling op de totale kosten van toepassing.
Geen vergoeding vindt plaats als in de vergunning een bepaling is opgenomen dat binnen een periode van vijf jaren na de datum van vergunningverlening een verlegging van de leiding is te voorzien in verband met binnen die periode concrete uit te voeren werkzaamheden in de openbare ruimte waarin de leiding is gelegen en in deze periode daadwerkelijk ter zake van die specifieke werkzaamheden een aanwijzing als bedoeld in artikel 18 van deze regeling wordt gegeven.
Het college maakt zijn voornemen van een werk zo spoedig mogelijk bekend met een schriftelijke mededeling aan de belanghebbende. Hierin is een omschrijving van het werk opgenomen met vermelding van noodzakelijk te verplaatsen leidingen en/of de vraag aan de netbeheerder in kaart te brengen waar zich noodzakelijk te verplaatsen leidingen bevinden.
Wanneer het verplaatsen van een leiding in redelijkheid onvermijdelijk is, streeft het college naar overeenstemming met de netbeheerder over verplaatsing, uitvoering en planning met als doel de technisch adequate oplossing tegen de maatschappelijk laagste kosten. Het college voert hiertoe vooroverleg met de netbeheerder.
Indien de netbeheerder gevolg heeft gegeven aan de aanwijzing en er binnen vijf jaar na verzending van de aanwijzing geen begin is gemaakt met de werkzaamheden waarvoor de aanwijzing is gegeven, of onomstotelijk vast komt te staan dat de verplaatsing van de leiding achteraf gezien niet nodig was, dan heeft de netbeheerder recht op volledige vergoeding van alle door hem in redelijkheid gemaakte kosten.
Belanghebbende dient zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen een termijn van vijf jaar nadat hij een aanwijzing heeft gekregen tot het verleggen van een leiding bij het college een verzoek in om voorlopige vaststelling van nadeelcompensatie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de kostenspecificaties zoals beschreven in bijlage 1.
Het verzoek bevat, naast de gegevens bedoeld in artikel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht, ten minste:
Het aanpassen van de leiding is gereed op het moment dat de werkzaamheden voor de verlegging van de leiding geheel zijn afgerond. Zo spoedig mogelijk na dat moment doch uiterlijk binnen de termijn van vijf jaar genoemd in artikel 19 dient belanghebbende een verzoek in om definitieve vaststelling van de nadeelcompensatie bij het college.
Indien nadeelcompensatie is bepaald op basis van voor- en nacalculatie dient na vaststelling van de definitieve nadeelcompensatie en na gereedkomen van de werkzaamheden de belanghebbende een factuur in ter hoogte van het bedrag aan nadeelcompensatie. Uitbetaling vindt plaats binnen 30 dagen nadat de factuur is ingediend.
Het college kan van de bepalingen in deze regeling afwijken indien toepassing van de bepalingen zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard bij één van de partijen zoals in een overmacht situatie.
Wordt in onderling overleg besloten tot het wijzigen c.q. omleggen van het leiding- net, dan start het nutsbedrijf hiermee binnen een van te voren afgesproken termijn. Deze termijn gaat in na een officiële opdracht van de gemeente en/of commerciële partij hiertoe. De kosten verbonden aan het eventueel wijzigen c.q. verleggen van het leidingnet, draagt de feitelijke opdrachtgever. De gemeente zal in deze situatie geen beroep doen op deze regeling nadeelcompensatie.
Wordt een leidingnet gewijzigd c.q. verlegd naast in verband met commerciële werken ook vanwege maatschappelijke/niet-commerciële werken dan bepalen de gemeente, de commerciële partij en het nutsbedrijf in onderling overleg, de noodzaak tot wijzigen dan wel omleggen van het leidingnet. Wordt in onderling overleg besloten tot het wijzigen c.q. omleggen van het leiding- net, dan start het nutsbedrijf hiermee binnen een van te voren afgesproken termijn. Deze termijn gaat in na een officiële opdracht van de gemeente en/of commerciële partij hiertoe.
De kosten verbonden aan het eventueel wijzigen c.q. verleggen van het leidingnet in geval van artikel 34, lid 2 worden verrekend op basis van de verhoudingsaandeel in de vastgoedwaarde van de commerciële werken en de maatschappelijke/niet-commerciële werken. Op het verhoudingsdeel van de commerciële werken van de totale kosten verbonden aan het eventueel wijzigen c.q. verleggen van het leidingnet zal de gemeente geen beroep doen op deze regeling nadeelcompensatie. Op het verhoudingsdeel van de totale kosten verbonden aan het eventueel wijzigen c.q. verleggen van het leidingnet van de maatschappelijke/niet-commerciële werken is deze regeling van toepassing.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-84888.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.