Gemeente Breda - De Eerste wijziging Nadere Regels Cliëntenparticipatie 2019

 

Bekendmaking

Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 2 maart 2021

de Eerste wijziging van de Nadere regels Cliëntenparticipatie 2019 hebben vastgesteld.

 

Inwerkingtreding

De nadere regels worden van kracht met ingang van de dag na die van deze bekendmaking.

 

Rechtsmiddelen

Tegen het besluit tot vaststelling van de nadere regels is geen bezwaar of beroep mogelijk.

 

De Eerste wijziging Nadere Regels Cliëntenparticipatie 2019

 

Artikel I  

De Nadere regels Cliëntenparticipatie Breda 2019 worden als volgt gewijzigd:

 

  • A.

     

Artikel 2 vervalt en wordt vervangen door

 

Artikel 2 Cliëntenbelang Breda

 

  • 1.

    Cliëntenbelang Breda heeft een onafhankelijke positie.

  • 2.

    Cliëntenbelang Breda is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zo samengesteld dat deze een afspiegeling is van de bij de uitvoering van de Participatiewet betrokken personen. Ook de in lid 6 genoemde contactpersonen vormen zoveel als mogelijk een afspiegeling van de in de Participatiewet genoemde personen.

  • 3.

    Cliëntenbelang Breda bestaat uit minimaal 3 en maximaal 7 personen.

  • 4.

    Alleen cliënten van de keten Participatie met een gemeentelijke uitkering kunnen lid worden van Cliëntenbelang Breda.

  • 5.

    Indien een van de onder 4 genoemde cliënten niet langer een gemeentelijke uitkering heeft, kan deze nog maximaal 12 maanden na beëindiging van de gemeentelijke uitkering lid blijven van Cliëntenbelang Breda

  • 6.

    Cliëntenbelang Breda kan de cliëntenparticipatie o.a vormgeven door:

    • a.

      contactpersonen te zoeken die als eerste aanspreekpunt voor en namens cliënten uit de doelgroep kunnen fungeren;

    • b.

      adviseurs te benaderen die op afroep beschikbaar zijn om hen advies te geven of van input te voorzien.

  • 7.

    Cliëntenbelang Breda bepaalt hoeveel contactpersonen en adviseurs zij nodig hebben.

  • 8.

    Besluiten en adviezen aan het college worden genomen door een meerderheid van het aantal leden van Cliëntenbelang Breda.

B.

 

Artikel 3 vervalt en wordt vervangen door

 

Artikel 3 Lidmaatschap Cliëntenbelang Breda

 

  • 1.

    Leden van Cliëntenbelang Breda worden, na overleg met reeds aangestelde leden van Cliëntenbelang Breda, namens het college door de Ketenmanager Participatie aangesteld. Deze (proef)aanstelling is in eerste instantie voor een periode van 6 maanden. Na deze periode kan de (proef)aanstelling worden verlengd met twee jaar. Na afloop hiervan kan nog eenmaal met twee jaar worden verlengd. Van de hiervoor genoemde periodes kan worden afgeweken indien zowel het college als de overige leden van Cliëntenbelang Breda daarmee instemmen.

  • 2.

    Overleg tussen de leden van Cliëntenbelang Breda en de gemeente heeft een vertrouwelijk karakter. Dit geldt ook voor gesprekken met of informatie die wordt gedeeld met de onder artikel 2, lid 6 genoemde contactpersonen en adviseurs. Leden van Cliëntenbelang Breda dragen er zorg voor dat deze contactpersonen en adviseurs op de hoogte zijn van het vertrouwelijk karakter, maar zijn niet verantwoordelijk indien deze personen het vertrouwen zouden schenden.

  • 3.

    Indien leden van Cliëntenbelang Breda wensen te stoppen met hun werkzaamheden geven zij dat minimaal één maand van te voren aan bij het college en de andere leden van Cliëntenbelang Breda.

  • 4.

    Het college draagt er zorg voor dat leden en voormalige leden van Cliëntenbelang Breda niet worden benadeeld door hun handelen in en voor Cliëntenbelang Breda. Dit geldt ook voor andere personen die door Cliëntenbelang Breda worden ingeschakeld bij de cliëntenparticipatie.

C.

 

Artikel 4 vervalt en wordt vervangen door

 

Artikel 4 Taken en bevoegdheden Cliëntenbelang Breda

 

  • 1.

    Cliëntenbelang Breda brengt gevraagd en ongevraagd advies uit in verband met:

    • a.

      het door het college of de gemeenteraad voorgenomen beleid;

    • b.

      de uitvoering van het beleid, inclusief de dienstverlening in meer algemene zin;

    • c.

      de positie van uitkeringsgerechtigden, voor zover dit betrekking heeft op de Participatiewet of aanverwante regelgeving.

  • 2.

    Cliëntenbelang Breda kan naast het onder 1 genoemde advies ook eigen ervaringen, kennis en inzichten over de (uitvoering van de) Participatiewet en aanverwante regelgeving inbrengen. Cliëntenbelang Breda denkt ook opbouwend mee over van te voren door het college aangedragen onderwerpen.

  • 3.

    Een of meer leden van Cliëntenbelang Breda kunnen, indien daartoe aanleiding is, deelnemen aan andere overleggen over cliëntparticipatie, zoals bijvoorbeeld overleggen van het regionaal werkbedrijf.

  • 4.

    Cliëntenbelang Breda kan ten behoeve van het interne functioneren een reglement van orde opstellen. Hierin kunnen onder meer worden opgenomen de frequentie van vergaderen, het verdelen van taken en de termijnen die gehanteerd worden om goed te functioneren.

Artikel II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

 

Aldus besloten in de vergadering van 2 maart 2021

burgemeester,

gemeentesecretaris,

Naar boven