Gemeenteblad van Heusden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heusden | Gemeenteblad 2021, 84806 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heusden | Gemeenteblad 2021, 84806 | Beleidsregels |
Beleidsregel tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van Sociaal Medische Indicatie (Beleidsregel SMI) gemeente Heusden
Beleidsregel tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van Sociaal Medische Indicatie
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden
vast te stellen de navolgende:
Beleidsregel tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van Sociaal Medische Indicatie
Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Aldus besloten in de vergadering van het college van de gemeente Heusden, gehouden op 16 maart 2021.
Beleidsregel tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van Sociaal Medische Indicatie (Beleidsregel SMI)
In de regeling wordt verstaan onder:
Artikel 2 Doelgroep Sociaal Medische Indicatie
Artikel 3 Aanvraag tegemoetkoming
Artikel 4 Voorliggende voorziening
Artikel 6 Duur van de tegemoetkoming
In beginsel bestaat er recht op een tegemoetkoming voor de periode van maximaal 6 maanden.
Deze periode kan, op basis van een nieuw onafhankelijk advies, eenmalig verlengd worden met een
periode van maximaal 6 maanden.
Het college kan in bijzondere niet voorziene gevallen afwijken van hetgeen in deze regeling is bepaald wanneer toepassing van deze regeling tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
De uitvoering van deze regeling is gemandateerd aan mandaatmedewerkers zorg en jeugd.
De tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van Sociaal Medische Indicatie (SMI) is gericht op het ontlasten van ouders dan wel de ontwikkeling van kinderen veilig te stellen. De regeling is niet gericht op de bevordering van de arbeidsparticipatie van de ouders, maar daar kan op de langere termijn of indirect wel degelijk sprake van zijn.
Er worden twee doelgroepen geformuleerd die voor een tegemoetkoming in de kosten voor kinderopvang in aanmerking komen, te weten ouders met een handicap of chronische ziekte die door middel van kinderopvang ontlast worden en kinderen die als gevolg van de thuissituatie bedreigd worden in hun ontwikkeling. Deze gegevens maken dat de SMI-regeling inhoudelijk gezien aansluit bij een aantal wettelijke kaders namelijk:
· de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;
· de Wet maatschappelijke ondersteuning, en;
In de wet is sinds 2012 niet meer geregeld dat er op basis van een sociaal medische indicatie (SMI) ook tegemoetkoming voor de kosten van kinderopvang mogelijk is. Het Rijk gaat er vanuit dat gemeenten hier wel mogelijkheden voor bieden en hier zelf beleid voor ontwikkelen. Hiervoor zijn middelen toegevoegd aan het gemeentefonds.
Bevat de belangrijkste begrippen die in deze regeling worden gebruikt.
De doelgroep die in aanmerking komt voor de sociaal medische indicatie is wettelijk bepaald. Het belangrijkste uitgangspunt is altijd het belang van het kind. Het kan dus zowel om een ouder/wettelijk verzorger gaan waarbij door een (tijdelijke) beperking inzet van kinderopvang noodzakelijke is, als om een kind waarbij inzet van kinderopvang noodzakelijk is om redenen van het welzijn van dat kind.
Ouders/ verzorgers kunnen een SMI aanvragen. Bij deze aanvraag moet altijd een verklaring van een professional zitten (bewijsstuk). Hierbij valt te denken aan professionals van Veilig Thuis, O3 of een jeugdarts. De aanvraag wordt gedaan door middel van een aanvraagformulier, dat fysiek en digitaal beschikbaar is.
Voor het vaststellen van het recht op en de hoogte van de tegemoetkoming zijn in ieder geval de identiteitsgegevens, inkomens- en vermogensgevens van aanvragers nodig, alsmede een bewijs van de noodzaak. Bij een vast inkomen volstaat een inkomensspecificatie van de maand voorafgaand aan de maand van aanvraag. Bij wisselende inkomsten wordt het gemiddelde genomen van de 3 maanden voorafgaand aan de maand van aanvraag. Als de aanvrager een uitkering levensonderhoud van Baanbrekers ontvangt, hoeven de identiteitsgegevens en de inkomens- en vermogensgegevens niet te worden overgelegd. Bewijsstukken die nodig zijn, kunnen bestaan uit een verklaring geen recht op kinderopvangtoeslag en/of een afwijzing van VVE.
Als het nodig is, kan het college er voor kiezen om (aanvullend) advies op te vragen bij een onafhankelijke beoordelaar.
Een voorliggende voorziening betreft iedere voorziening waar de aanvrager een beroep op kan doen ter bekostiging van specifieke uitgaven en ter verwerving van middelen, of ondersteuning die voorziet in een passende oplossing. Het is niet mogelijk om een vergoeding te verstrekken voor kosten waar sprake is van een voorliggende voorziening.
Wel zal altijd getoetst moeten worden of de voorliggende voorziening toereikend en passend is gelet op het doel waar deze voor bestemd is. Wanneer dit niet het geval is, kan aanvullend op de voorliggende voorziening genoemd bij artikel 4 lid 1 sub f. een tegemoetkoming worden toegekend. Voorbeelden van te combineren voorliggende voorzieningen zijn ‘samen oplopen’ en ‘netwerkversterking’.
Aan het verstrekken van een tegemoetkoming voor de kosten van de kinderopvang zitten een aantal voorwaarden die in dit artikel staan opgenoemd.
Vier dagdelen staan gelijk aan 2 volledige dagen opvang. In de praktijk blijkt dat dit over het algemeen ook voldoende is.
Als er sprake is van de mogelijkheid om problemen hanteerbaar te maken of weg te nemen dan is professionele begeleiding vaak noodzakelijk. De aanvrager heeft hierin ook een belangrijke eigen verantwoordelijkheid. We vinden het daarnaast van belang dat mensen zelfredzaam zijn en dit ook naar vermogen nastreven.
De belastingdienst bepaalt op basis van het inkomen van gezinnen hoeveel kinderopvangtoeslag men krijgt. Daarbij hanteert de belastingdienst een maximum uurprijs die voor vergoeding via de toeslag in aanmerking komt. De uurprijzen van de kinderopvang instellingen in het werkgebied van Baanbrekers liggen daar soms boven. Voor de uitvoering er gekozen om voor de maximale hoogte van de tegemoetkoming aan te sluiten bij de rekenwijze van de belastingdienst. De kosten die overblijven, zijn voor rekening van het gezin zelf.
We hanteren voor het verstrekken van een volledige tegemoetkoming (100% van de kosten) een inkomensgrens van 120% van de vergelijkbare uitkeringsnorm.
Kinderopvang op basis van de sociaal medische indicatie is in principe een voorziening gericht op tijdelijke ondersteuning. De hier bepaalde duur sluit zo veel mogelijk aan bij de bestaande praktijk. In principe is het de verantwoordelijkheid van de aanvrager om tijdig een nieuwe aanvraag in te dienen.
Dit artikel geeft de mogelijkheid om in incidentele gevallen af te wijken als het anders voor aanvrager gevolgen zou hebben die niet in verhouding staan tot de doelen die met die regeling worden nagestreefd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-84806.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.