Vierde Wijziging van de Beleidsregels terrassen Gouda 2016 (Coronamaatregelen)

Burgemeester en wethouders en de burgemeester van Gouda

 

ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

 

gelezen het voorstel van 9 maart 2021;

 

gelet op de bevoegdheid van de burgemeester tot het beslissen op aanvragen om terrasvergunningen van openbare inrichtingen als bedoeld in artikel 2:9, negende lid, en artikel 2:3 van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020 (APV). Deze verordening is op 11 november 2020 vastgesteld en is op 1 december 2020 in werking getreden;

 

gelet op de bevoegdheid van het college tot het beslissen op aanvragen om terrasvergunningen als bedoeld in artikel 2:9, negende lid, en artikel 2:3 van de APV voor zover de aanvraag is ingediend door inrichting, die geen inrichting is in de zin van artikel 174 van de Gemeentewet;

 

gelet op artikel 3.25 van de Verordening Fysieke leefomgeving Gouda en hoofdstuk 4 van de Welstandsnota;

 

overwegende dat het in het kader van de woon- en leefsituatie in de omgeving van een openbare inrichting en uit een oogpunt van openbare orde, in het belang van de bruikbaarheid of een doelmatig en veilig gebruik van de weg en het doelmatig beheer en onderhoud daarvan, alsmede de bescherming van het beschermde stadsgezicht, de monumentale waarden en de gewenste beeldkwaliteit van het beschermde stadsgezicht, de monumentale waarden en de gewenste beeldkwaliteit, wenselijk is regels te stellen voor het hebben en houden van terrassen voor zover deze zich op de weg bevinden;

 

dat zij op 6 september 2016 ingevolge artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht de Beleidsregels Terrassen Gouda 2016 hebben vastgesteld met betrekking tot de uitoefening van deze bevoegdheden;

 

dat sinds 13 maart 2020 meerdere noodverordeningen van kracht zijn geweest en de sinds 1 december 2020 de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19 als een van de maatregelen om verdere verspreiding van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19), behorende tot groep A van de infectieziektes, in Nederland maar ook wereldwijd;

 

dat in verband hiermee bij besluiten van 26 mei 2020, 16 juni 2020 en 1 september 2020 de Beleidsregels terrassen Gouda 2016 tijdelijk zijn gewijzigd;

 

overwegende de evaluatie van de tijdelijke uitbreiding van de terrassen in 2020 bevestigd dat een tijdelijke uitbreiding van de terrassen het omzetverlies van horeca-exploitanten als gevolg van de coronacrisis beperkt, in het bijzonder voor de dag- en avondhoreca;

 

dat het wenselijk is om deze beleidsregels tijdelijk te wijzigen, in het bijzonder voor wat betreft de voorschriften inzake de plaatsing en de omvang van de terrassen op de Markt en de daaraan verbonden inrichtings-, cultuurhistorische en welstandseisen, en het voorschrift dat de terrassen, die niet op de Markt zijn geplaatst, maximaal gevelbreed dienen te zijn, om op deze wijze medewerking te kunnen verlenen aan tijdelijke uitbreidingen van reeds vergunde terrassen en aan het plaatsen van terrassen bij horeca-inrichtingen die geen terras exploiteren;

 

gelet op het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2:9, negende lid, van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020;

 

besluiten

 

de eerder vastgestelde Beleidsregels Terrassen Gouda 2016, laatstelijk gewijzigd op 1 september 2020 middels de 3e wijziging van de Beleidsregels Terrassen Gouda 2016, als volgt te wijzigen:

Artikel 1 wijziging aanhef

De tekst op pagina 2 ‘gelet op artikel 2:15 …. Van de Welstandsnota’ komt als volgt te luiden:

‘gelet op artikel 2:9 van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020 (APV) en artikel 3.25 van de Verordening Fysieke Leefomgeving Gouda en hoofdstuk 4 van de Welstandsnota;’

Artikel 2 wijziging begrip horeca-inrichting

Het begrip ‘horeca-inrichting’ (of ‘horeca inrichting’) in de Beleidsregels Terrassen Gouda 2016 wordt vervangen door het begrip ‘openbare inrichting’.

Artikel 3 bepalingen voor tijdelijke terrassen

Er wordt een nieuw hoofdstuk 5 ingevoegd. Dit hoofdstuk komt als volgt te luiden:

Hoofdstuk 5 Nadere bepalingen voor tijdelijke terrassen

 

5.1 Algemene bepalingen

Artikel 15 Begrippen en duur van de nadere bepalingen voor tijdelijke terrassen

  • 1.

    In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

    exploitant: exploitant van een openbare inrichting, waarvoor een geldige exploitatievergunning op grond van artikel 2:9 APV is verleend;

    Protocol: het meest recente Protocol Horeca, dat is opgesteld door Koninklijke Horeca Nederland in verband met de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus en dat is gepubliceerd op de website www.KHN.nl;

    tijdelijk terras: terras, dat op een openbare plaats wordt geplaatst in de periode vanaf het in werking treden van dit besluit tot 31 oktober 2021 en dat gedurende deze periode deel uitmaakt van de openbare inrichting als bedoeld in de exploitatievergunning op grond van 2:9 APV en van de inrichting, waarvoor op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet een vergunning is verleend, als de openbare inrichting over deze vergunning beschikt.

  • 2.

    De bepalingen van dit hoofdstuk gelden voor de periode van 1 maart 2021 tot en met 31 oktober 2021.

 

Artikel 16 Melding

  • 1.

    De exploitant van een openbare inrichting kan een melding indienen op het daartoe vastgestelde meldingsformulier.

  • 2.

    Bij de melding wordt een situatietekening van de openbare inrichting, het reeds vergunde terras en de gewenste openbare plaats voor het innemen als tijdelijk terras gevoegd. De situatietekening is op schaal gemaakt.

  • 3.

    In de melding wordt verklaard, dat aan de regels van het Protocol zal worden voldaan, waaronder het in acht nemen van de afstandsnormen.

  • 4.

    De situatietekening is voorafgaand aan de indiening van de melding afgestemd met de gebruikers van de omliggende panden. Bewoners van de panden waarvoor het tijdelijke terras wordt geplaatst, hebben voorafgaand aan de indiening van de melding ingestemd met de melding.

  • 5.

    Exploitanten van openbare inrichtingen, die in dezelfde straat of in hetzelfde gebied zijn gevestigd, kunnen een gezamenlijke melding met een situatietekening indienen.

 

Artikel 17 Akkoordverklaring

  • 1.

    De burgemeester geeft een akkoordverklaring af voor de melding voor het plaatsen van het tijdelijke terras, als bedoeld in artikel 16, als de melding aan de bepalingen van dit hoofdstuk voldoet. De melding en de situatietekening en de akkoordverklaring maken dan deel uit van de eerder aan de exploitant verleende exploitatievergunning en eventuele terrasvergunning, voor de periode als bedoeld in artikel 15, tweede en derde lid.

  • 2.

    De akkoordverklaring vervalt van rechtswege, als de burgemeester en het college de bepalingen van dit hoofdstuk intrekken. De akkoordverklaring, de melding en de situatietekening maken dan niet langer deel uit van de eerder aan de exploitant verleende exploitatievergunning en eventuele terrasvergunning.

 

Artikel 18 Situering van het tijdelijke terras

  • 1.

    De exploitant plaatst en houdt het tijdelijke terras geplaatst binnen de grenzen van het tijdelijke terras, zoals aangegeven op de bij de akkoordverklaring behorende situatietekening.

  • 2.

    De toegangen tot winkels, bedrijven en woningen worden vrijgehouden; daar wordt geen terrasmeubilair geplaatst.

  • 3.

    Er wordt voldoende doorgang voor de hulpdiensten geboden en er zijn voldoende vluchtwegen voor de openbare inrichting, de daarbij behorende terras(sen) en de nabij gelegen panden en boven gelegen woningen, ter beoordeling van de brandweer.

  • 4.

    Het tijdelijke terras wordt niet op de rijbaan gesitueerd.

  • 5.

    In de bestrating van het tijdelijke terras aangebrachte blinde-geleidelijnen worden vrijgehouden.

  • 6.

    Het gebied voor het invalidentoilet op de Markt wordt vrijgehouden.

 

Artikel 19 Voorschriften

Voor de akkoordverklaring gelden de bepalingen van dit hoofdstuk inzake muziek, tappunten, terrasverwarming en sluitingstijden en plaatsing, verwijdering en opslag van het terrasmeubilair dat voor het tijdelijke terras wordt gebruikt. Voor het overige gelden voor de akkoordverklaring dezelfde voorschriften, die in de terrasvergunning zijn opgenomen, als de exploitant hierover beschikt.

 

Artikel 20 Verboden tappunt, terrasverwarming, terrasschotten, objecten en muziek; gebruik van parasols en aanbrengen van tekens

  • 1.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 3, zesde lid, is het plaatsen van een tappunt op of buiten het tijdelijke terras en het van daaruit serveren van dranken voor gebruik ter plaatse niet toegestaan.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 3, achtste lid, is het plaatsen van terrasverwarming op het tijdelijke terras niet toegestaan.

  • 3.

    Het tijdelijke terras wordt in een open opstelling geplaatst. Dit houdt in dat het terras een open karakter heeft en houdt. Het terras mag niet worden ‘dicht’ gezet met parasols, tenten, zeilen, overkappingen of vergelijkbare voorzieningen. Op het tijdelijke terras worden slechts tafels, stoelen, mobiele debrasseermeubels en parasols geplaatst. Er mogen slechts losstaande, niet met de grond verankerde, inklapbare parasols of inklapbare tafelparasols worden geplaatst, die kunnen worden verwijderd als het tijdelijke terras niet is opengesteld voor het publiek. Het is niet toegestaan om voorwerpen, stoffen of objecten op de parasols te leggen of aan de parasols te hangen, zoals een zeildoek. Tussen de (uiteinden van de) parasols dient tenminste anderhalve meter ruimte te zitten.

  • 4.

    Het plaatsen van losse objecten of van terrasschotten op of direct aan het tijdelijke terras is niet toegestaan.

  • 5.

    Het is niet toegestaan op het tijdelijke terras (levende) muziek ten gehore te (doen) brengen.

  • 6.

    Het aanbrengen van tekens ten behoeve van veiligheid op de bestrating van het tijdelijke terras, zoals looproutes, is toegestaan mits deze direct kan worden verwijderd en geen schade aan de bestrating wordt toegebracht.

 

5.2 Nadere bepalingen voor de tijdelijke terrassen op de Markt

Artikel 21 Terrasruimte

De exploitant van een openbare inrichting, die over een exploitatievergunning beschikt voor een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:9 van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020 die op of aan de Markt in Gouda is gevestigd, komt in aanmerking voor het gebruik van een openbare plaats op de Markt, voor het plaatsen en exploiteren van een tijdelijk terras op de Markt, zodat hij op deze plaats en op de plaats van zijn eventuele vergunde terras maximaal het aantal zitplaatsen kan exploiteren, dat gelijk is aan het aantal zitplaatsen van zijn eventuele vergunde terras.

 

Artikel 22 Situering en tijden tijdelijk terras

  • 1.

    Een tijdelijk terras op de Markt is gesitueerd binnen de op de bij deze wijziging behorende en daarvan deel uitmakende bijlage 1: Kaart Tijdelijke Terrassen op de Markt.

  • 2.

    Een tijdelijk terras, dat op de Markt is gesitueerd, mag daar worden geëxploiteerd op:

    • maandag vanaf 10.00 uur tot en met 23.00 uur;

    • dinsdag vanaf 10.00 uur tot en met 23.00 uur;

    • woensdag vanaf 10.00 uur tot en met 23.00 uur;

    • donderdag vanaf 10.00 uur tot en met 23.00 uur;

    • vrijdag vanaf 10.00 uur tot en met 00.00 uur;

    • zaterdag vanaf 19.00 uur tot en met 00.00 uur (in verband met de warenmarkt);

    • zon- en feestdagen vanaf 12.00 uur tot en met 23.00 uur.

 

Artikel 23 Tijdstippen van plaatsing en verwijdering en opslag van het terrasmeubilair

  • 1.

    Vanaf één uur vóór opening van het tijdelijke terras mag het terrasmeubilair op het tijdelijke terras worden geplaatst.

  • 2.

    Binnen één uur na sluitingstijd van het tijdelijke terras is het terrasmeubilair volledig van het tijdelijke terras verwijderd.

  • 3.

    Het terrasmeubilair wordt opgeslagen in de openbare inrichting of direct tegen de gevel van de openbare inrichting geplaatst of wordt geplaatst binnen de op bijlage 1: Kaart Tijdelijke Terrassen op de Markt bij deze beleidsregels met 1 tot en met 4 opgenomen vakken: ‘Opslag Terrasmeubilair.

 

Artikel 24 Geen plaatsings- omvangs-, inrichtings-, cultuurhistorische en welstandseisen

De artikelen 8 tot en met 12 zijn niet van toepassing op de tijdelijke terrassen, die op de Markt worden geplaatst.

 

5.3 Nadere bepalingen voor de overige tijdelijke terrassen

 

Artikel 25 Terrasruimte

De exploitant van een openbare inrichting, die niet op of aan de Markt is gevestigd, komt in aanmerking voor het gebruik van een openbare plaats buiten de Markt, voor het plaatsen en exploiteren van een tijdelijk terras op de Markt, zodat hij op deze plaats en op de plaats van zijn eventuele vergunde terras maximaal het aantal zitplaatsen kan exploiteren, dat gelijk is aan het aantal zitplaatsen van zijn eventuele vergunde terras.

 

Artikel 26 Situering en tijden tijdelijk terras

  • 1.

    Het tijdelijke terras bij een openbare inrichting, die niet aan de Markt is gevestigd, is direct aan de voor-, zij-, en/of achtergevel van de openbare inrichting gesitueerd.

  • 2.

    Als voor het tijdelijke terras als bedoeld in het eerste lid geen of onvoldoende openbare plaats ter plaatse beschikbaar is overlegt de burgemeester met de exploitant of de situering van het tijdelijke terras in de directe nabijheid van de openbare inrichting mogelijk is. De burgemeester kan de akkoordverklaring verlenen voor de plaatsing van het tijdelijke terras aldaar.

  • 3.

    Het tijdelijke terras als bedoeld in het eerste lid, mag worden geëxploiteerd op maandag tot en met donderdag van 10.00 uur tot en met 23.00 uur, vrijdag en zaterdag van 10.00 uur tot en met 00.00 uur en op zon- en feestdagen van 12.00 uur tot en met 23.00 uur.

 

Artikel 27 Geen eisen voor de maximale breedte en inrichtings-, cultuurhistorische en welstandseisen

Artikel 13 en 14 zijn niet van toepassing op tijdelijke terrassen, die op een andere locatie dan op de Markt worden geplaatst.

 

Artikel 28 Tijdstippen van plaatsing en verwijdering en opslag van het terrasmeubilair

  • 1.

    Vanaf maximaal een uur vóór opening van het tijdelijke terras mag het terrasmeubilair op het tijdelijke terras worden geplaatst.

  • 2.

    Uiterlijk een uur na de sluitingstijd van het tijdelijke terras is het terrasmeubilair van het tijdelijke terras volledig verwijderd.

  • 3.

    Het terrasmeubilair wordt opgeslagen in de openbare inrichting of direct tegen de gevel van de openbare inrichting geplaatst.

 

Artikel 29 Overige bepalingen voor de tijdelijke terrassen

De burgemeester of het college kan de akkoordverklaring geheel of gedeeltelijk weigeren op grond van de in artikel 2:9, vierde en tiende lid van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020 vermelde weigeringsgronden.

Artikel 4 Vernummering

  • 1.

    Hoofdstuk 5 Slotbepalingen komt te luiden ‘Hoofdstuk 6 Slotbepalingen’.

  • 2.

    De artikelen 15 tot en met 18 worden vernummerd tot artikel 30 tot en met 33.

Artikel 5 Citeertitel

Deze wijziging van de Beleidsregels Terrassen Gouda 2016 wordt aangehaald als: Vierde wijziging van de Beleidsregels Terrassen Gouda 2016.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

 

Aldus vastgesteld op 9 maart 2021

De burgemeester van Gouda,

mr. drs. P. Verhoeve

Het college van burgemeester en wethouders van Gouda,

de secretaris,

B. van Spréw

de burgemeester,

mr. drs. P. Verhoeve

Naar boven