Gemeenteblad van Delft
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Delft | Gemeenteblad 2021, 80952 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Delft | Gemeenteblad 2021, 80952 | Beleidsregels |
Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Delft houdende regels omtrent de tijdelijke wijziging van de omvang, locatie, inrichting en exploitatie van terrassen en terrasboten in de binnenstad (Beleidsregel tijdelijke wijziging omvang, locatie, inrichting en exploitatie van terrassen en terrasboten in de binnenstad in Coronatijd Delft 2021)
de bestaande terrasvergunningen en ontheffingen bij afgifte van een tijdelijke terrasvergunning of tijdelijke ontheffing niet worden ingetrokken, maar naast de tijdelijke terrasvergunning en ontheffing van kracht blijven, met dien verstande dat het bepaalde in de tijdelijke terrasvergunning en ontheffing voorgaat op het bepaalde in de bestaande terrasvergunning en ontheffing.
Vast te stellen de beleidsregel tijdelijke wijziging omvang, locatie, inrichting en exploitatie van terrassen en terrasboten in de binnenstad in Coronatijd Delft 2021, luidende:
1. Algemeen (Terrassen en terrasboten):
Er wordt daarbij ook getoetst aan onderstaande criteria:
Wordt er hinder (voortdurende overmatige geluidshinder die niet mag worden verwacht van een terras) of overlast (er is structureel sprake van onduldbare hinder en daadwerkelijke indringing in de privésfeer) verwacht van het aangevraagde terras/ de terrasboot? Bij het toetsen op hinder en overlast wordt rekening gehouden met de omgeving waarin het terras ligt: in een woongebied wegen deze punten zwaarder dan in kernwinkelgebieden 1 . Ervaring van voorgaande periode wordt hierin meegewogen.
Afweging noodzaak tegenover belasting op de omgeving. Wanneer een aangevraagd terras in de vorige periode of huidige periode niet of zeer beperkt is uitgebaat kan worden besloten dat hij nu niet wordt verleend of kan de vergunning worden ingetrokken vanwege onterechte belasting van schaarse openbare ruimte.
Het tijdelijke terras mag het gebruik en de beleving van de openbare ruimte niet onevenredig aantasten. Om dit te kunnen beoordelen wordt getoetst aan: is de openbare ruimte nog steeds logisch ingericht voor gebruikers zodat zij weten waar ze kunnen lopen en staan en zij kunnen de openbare ruimte nog steeds doorkruisen.
Is het mogelijk om anderhalve meter afstand in acht te nemen voor zowel omwonenden, de bezoekers van het terras en voor passanten (voetgangers en fietsers). Bv het toestaan van zowel een gevelterras en een ander soort terras (waaronder ook begrepen terrasboot of boomkransterras) is alleen mogelijk als de vrije ruimte vanaf het gevelterras tot aan het tegenover gelegen terras minimaal 5 meter bedraagt.
De aanvrager van een niet-regulier terras (terras dat normaal niet mogelijk is aangezien het niet op de terraszonekaart voorkomt) dient bij de aanvraag aan te tonen dat er over de aanvraag overleg geweest is met omwonenden en direct belanghebbenden uit de omgeving. Bij toetsing wordt de uitkomst van de consultatie van de directe omgeving meegewogen zodat er een volledige belangenafweging kan plaatsvinden. Het gaat hierbij niet om consensus met de directe omgeving.
Als een aanvraag voor een tijdelijke terras op een locatie van een officiële fietsparkeervoorziening is gesitueerd of de officiële fietsparkeervoorziening op korte termijn gerealiseerd wordt, dan zal in de belangenafweging aan het fiets-parkeren een zwaar gewicht worden toegekend. In deze belangenafweging weegt de omvang van de fietsparkeervoorziening een rol.
Alle aangevraagde terrassen en terrasboten worden direct beoordeeld aan de hand van bovengenoemde criteria. Vergunningaanvragen die negatief scoren op 1 of meerdere criteria kunnen worden afgewezen. De aanvrager kan dan het bericht ontvangen dat de aangevraagde terrassen hangende de aanvraagprocedure niet zijn toegestaan.
5. Voorwaarden die voor de tijdelijke terrassen, terrasboten en zones vervallen
Uitvoeringsbeleid terrassen 2015 Delft
Punt 4 terrassen- meldingen & vergunningen
Punt 5 regels locatie en formaat
Eilandterras & boomkransterras
Punt 2. Als het tegenovergelegen horecabedrijf nog niet heeft gemeld dat het een deel van de openbare ruimte als terras wenst te exploiteren, kan een vergunning voor drie jaar aangevraagd worden voor nog één eilandterras in het verlengde van het (bestaande) terras. Beestenmarkt De volledige terraszone voor eilandterrassen mag in gebruik worden genomen door de aanliggende horecabedrijven, zodat ook de openbare ruimte voor de naastgelegen panden als terrasruimte mag worden gebruikt.
Uitvoeringsbeleid terrasboten 2014 Delft
4.1 Seizoen ontheffing terrasboot
Aantal terrasboten in grachtvakken
Locatie & formaat in grachtvak
Toegangsvak en naast de terrasboot gelegen boomkransterrassen
Dit besluit is van toepassing op aanvragen en of aanpassingen van terrassen die gedaan worden in het kader van de terrasuitbreiding en aanpassing op de 1,5 m economie ter bestrijding van de Coronacrisis. Het gestelde in het “Uitvoeringsbeleid terrassen 2015 Delft”, het “Uitvoeringsbeleid terrasboten 2014 Delft” blijft, tenzij in tegenspraak met dit besluit, onverkort van kracht op nieuwe terrasaanvragen;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-80952.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.