Gemeenteblad van Echt-Susteren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Echt-Susteren | Gemeenteblad 2021, 77843 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Echt-Susteren | Gemeenteblad 2021, 77843 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Echt-Susteren houdende regels omtrent de ambtelijke bijstand (Verordening ambtelijke bijstand gemeente Echt-Susteren 2020)
De raad van de gemeente Echt-Susteren,
gezien het voorstel van het presidium van Echt-Susteren d.d. 16 november 2020 met als zaaknummer 63054;
gelet op het bepaalde in artikel 33 derde lid Gemeentewet;
gelet op het bepaalde in artikel 33a lid 4 Reglement van Orde vergaderingen gemeenteraad 2020;
De Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Echt-Susteren houdende regels omtrent ambtelijke bijstand 2020 vast te stellen.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad d.d. 16 december 2020.
De raad voornoemd,
mr. M.M.W.H.Y. Hermans
griffier
dr. J.W.M.M.J. Hessels
burgemeester
Bij de invoering van het dualisme in de Nederlandse gemeenten in 2002 (in de gemeente Echt-Susteren vanwege de herindeling pas in 2003), kwam de verantwoordelijkheid voor en de aansturing van de gemeentelijke ambtenaren (met uitzondering van de medewerkers bij de griffie) volledig bij het college van burgemeester en wethouders te liggen. Het artikel over de regelgeving omtrent ambtelijke bijstand (het eerste en het derde lid van artikel 33 van de Gemeentewet) werd echter over het hoofd gezien bij de amendering van het wetsvoorstel, waarbij een verplichte raadsgriffier werd ingevoerd en de rest van de gemeentelijke ambtenaren onder het college kwamen te vallen. Er werd door veel gemeenten wel nog een Verordening ambtelijke bijstand (in de meeste gevallen aangevuld met dat andere onderwerp uit artikel 33 van de Gemeentewet: fractieondersteuning) door de raad vastgesteld, maar als er een conflict ontstond, had het college het laatste woord, zonder dat de precieze regels voor een afweging om de gevraagde ambtelijke bijstand al dan niet te verlenen, ergens waren vastgelegd.
Deze verordening moet dan ook gezien worden als een deel van een oplossing voor een foutje in het wetgevingsproces, waarbij idealiter de beleidsregel van het college later in de Gemeentewet als verplichting wordt opgenomen. Bij deze verordening hoort dan ook een beleidsregel ambtelijke bijstand, die eveneens is aangepast aan de nieuwe duale verhoudingen ten aanzien van de gemeentelijke ambtenaren.
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
Belangrijk is met name het onder c omschreven begrip ‘ambtelijke bijstand’ als ‘specialistische ondersteuning op een bepaald beleidsterrein, gericht op uitwerking van door het vragend raadslid (of de vragende fractie) voorgesteld beleid’. Het gaat dus niet om politieke bijstand. Het raadslid (of de fractie) zal zelf moeten bedenken hoe het beleid vormgegeven moet worden. De aangewezen ambtenaar kan (en mag!) slechts helpen bij de juiste inpassing van de bedoelingen van de aanvrager in de gemeentelijke systematiek.
Artikel 2. Verzoek om ambtelijke bijstand
Bij een verzoek om ambtelijke bijstand speelt de secretaris een centrale rol. Deze is vanuit het college dan ook nog eens expliciet beschreven in zijn ‘ambtsinstructie’ (conform het tweede lid van artikel 103 van de Gemeentewet).
De burgemeester krijgt in dit artikel als raadsvoorzitter de opdracht om toe te zien op de belangen van de raad. Als het goed is, krijgt hij van het college ook de bevoegdheid om krachtens de ‘beleidsregel ambtelijke bijstand’ besluiten te nemen over het verstrekken van ambtelijke bijstand en het opschorten dan wel beëindigen daarvan. De burgemeester wordt hier dus in positie gebracht om zijn neutrale rol als raads- én collegevoorzitter optimaal in te vullen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-77843.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.