Gemeenteblad van Ameland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ameland | Gemeenteblad 2021, 76736 | Plannen | overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ameland | Gemeenteblad 2021, 76736 | Plannen | overig |
Klachtenregeling Februari 2018
Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen 3
Hoofdstuk 3 Interne klachtbehandeling 4
Artikel 1 Informele bemiddeling 4
Artikel 2 Beoordeling of klacht in behandeling dient te worden genomen 4
Artikel 3 Klachtbehandeling in eerste instantie 4
Artikel 4 De klachtencoördinator 4
Artikel 5 Klachtbehandeling binnen de gemeente Ameland 5
Artikel 6 De behandeling van klachten 5
Artikel 7 De afdoening van de klacht 5
Hoofdstuk 4 Externe klachtbehandeling 6
Artikel 8 Klachtbehandeling in tweede instantie 6
Artikel 9 Instelling Ombudsman 6
Hoofdstuk 5 Bijzondere bepalingen 6
Artikel 10 Verplichte registratie en publicatie 6
Artikel 11 Geheimhoudingsplicht 6
In deze regeling wordt verstaan onder:
1. Een klacht is een uiting van een persoon waarin deze te kennen geeft dat het vertrouwen in de gemeente is geschaad. Het is van belang om dat vertrouwen zo snel en zo goed mogelijk te herstellen. Bij de interne klachtbehandeling binnen de gemeente Ameland zijn drie kernpunten als uitgangspunten genomen:
Hoofdstuk 3 Interne klachtbehandeling
Artikel 1 Informele bemiddeling
Indien iemand zich persoonlijk, telefonisch of schriftelijk met een klacht tot de gemeente wendt, wordt door de degene op wie de klacht betrekking heeft getracht de klacht direct op te lossen en de klager tevreden te stellen. Indien noodzakelijk bemiddelt de leidinggevende bij het oplossen van de klacht. Indien klager ontevreden is over de wijze van de informele bemiddeling wordt hij erop gewezen dat hij voor zijn persoonlijk of telefonisch ingediende klacht alsnog een schriftelijke klacht kan indienen of dat hij zijn schriftelijk ingediende klacht kan handhaven.
Artikel 2 Beoordeling of klacht in behandeling dient te worden genomen
1. Een klacht hoeft niet behandeld te worden indien, onder meer, een andere procedure mogelijk is of was (bijv. bezwaar), het een herhaalde klacht betreft, de gedraging meer dan een jaar voor indiening van de klacht plaatsvond, de klager kennelijk onvoldoende belang heeft of de gedraging kennelijk van onvoldoende gewicht is. De klager wordt binnen vier weken na ontvangst van de klacht schriftelijk en gemotiveerd in kennis gesteld over het niet in behandeling nemen van de klacht.
Artikel 3 Klachtbehandeling in eerste instantie toepassing van de procedure.
3. Bij het klaagschrift worden zo mogelijk kopieën van relevante stukken overgelegd.
4. De ontvangst van een schriftelijk ingediende klacht wordt schriftelijk aan de klager bevestigd.
Artikel 4 De klachtencoördinator
Artikel 5 Klachtbehandeling binnen de gemeente Ameland
Artikel 6 De behandeling van klachten
1. Degene op wie de klacht betrekking heeft, ontvangt een kopie van de klacht en de eventueel daarbij meegezonden stukken.
2. De klachtencoördinator stelt de klager en degene op wie de klacht betrekking heeft in de gelegenheid door haar te worden gehoord. Het horen geschiedt in beginsel in elkaars aanwezigheid.
3. Op verzoek van partijen of ambtshalve kunnen getuigen worden gehoord. Ambtenaren van de gemeente, alsmede uitzendkrachten en gedetacheerden, die als getuige worden opgeroepen, zijn verplicht aan deze oproep gehoor te geven.
4. Zowel klager als degene op wie de klacht betrekking heeft, kunnen zich bij het horen door iemand van hun keuze laten vergezellen of doen bijstaan.
5. Van het horen wordt een verslag gemaakt dat zo spoedig mogelijk ter kennisneming aan partijen wordt toegezonden.
Artikel 7 De afdoening van de klacht
Hoofdstuk 4 Externe klachtbehandeling
Artikel 8 Klachtbehandeling in tweede instantie
Artikel 9 Instelling Ombudsman
Hoofdstuk 5 Bijzondere bepalingen
Artikel 10 Verplichte registratie en publicatie
Artikel 11 Geheimhoudingsplicht
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-76736.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.