Gemeenteblad van Pijnacker-Nootdorp
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Pijnacker-Nootdorp | Gemeenteblad 2021, 73429 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Pijnacker-Nootdorp | Gemeenteblad 2021, 73429 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Pijnacker-Nootdorp houdende regels omtrent de tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang (Beleidsregels tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie 2021)
Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;
gezien het advies van de afdeling beleid d.d. 2 maart 2021;
gezien het advies van de Adviesraad Sociaal domein d.d. 11 februari 2021;
overwegende dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen die in acht dienen te worden genomen bij aanvragen voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang als er sprake is van sociaal medische indicatie voor ouder(s) en/of verzorger(s) of kind;
gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de volgende Beleidsregels tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie gemeente Pijnacker-Nootdorp 2021:
De begripsbepalingen van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen zijn onverkort op deze beleidsregels van toepassing.
De beleidsregels zijn van toepassing op de ouder(s) en/of verzorger(s), die woonachtig is in de gemeente Pijnacker-Nootdorp, hetgeen blijkt uit een inschrijving in de Basisregistratie Personen, en:
Artikel 6. Vaststelling van de sociaal medische indicatie
Van het opvragen van sociaal medisch advies als bedoeld in het tweede lid wordt afgezien, indien naar het oordeel van het college op basis van schriftelijk advies van een onafhankelijke deskundige als bedoeld in artikel 7, tweede lid, in voldoende mate is aangetoond dat sprake is van ernstige sociaal-medische problematiek die kinderopvang noodzakelijk maakt.
Artikel 10. Beperking duur tegemoetkoming
De tegemoetkoming kinderopvang kan in ieder geval eerder worden ingetrokken dan de door het college vastgestelde duur indien:
Artikel 13. Inlichtingenplicht
De ouder(s) en/of verzorger(s) doet het college uiterlijk binnen 2 weken na het bekend worden daarvan uit eigenbeweging schriftelijke mededeling van inlichtingen en gegevens die van invloed zijn op het recht op de tegemoetkoming dan wel kunnen leiden tot de vaststelling van een lagere tegemoetkoming.
Indien de ouder(s) en/of verzorger(s) de inlichtingenplicht, zoals genoemd in het eerste en tweede lid, schendt en als gevolg hiervan ten onrechte een tegemoetkoming dan wel een te hoog vastgestelde tegemoetkoming heeft ontvangen, kan het college de beschikking tot het verlenen of tot het vaststellen van de tegemoetkoming intrekken of wijzigen en het te veel betaalde bedrag terugvorderen.
Artikel 14. Wijze van afhandeling
De aanvraag voor een gemeentelijke bijdrage voor de kosten van kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie t.b.v. personen behorende tot de in artikel 2 genoemde doelgroep wordt in behandeling genomen nadat de aanvrager een aanvraagformulier heeft overgelegd inclusief de benodigde bewijsstukken.
In omstandigheden waarbij de afwijzing van een aanvraag krachtens deze regels of de toepassing van bepalingen in deze regels tot onbillijkheden van overwegende aard zou leiden, kan het college ten gunste van de aanvrager van deze regels afwijken.
Vastgesteld in de vergadering van 2 maart 2021.
het college van Pijnacker-Nootdorp,
drs. J.P.R. Woudstra
secretaris
mw. F. Ravestein
burgemeester
Sociaal Medische Indicatie (SMI) is een vangnetregeling die gemeenten de mogelijkheid geeft om gezinnen tijdelijk financieel te ondersteunen in de kosten van de kinderopvang als zij door bepaalde medische of sociale omstandigheden tijdelijk niet in aanmerking voor de kinderopvangtoeslag komen. De ouder(s) en/of verzorger(s) of beide ouder(s) en/of verzorger(s)s kunnen niet werken door (psychische) ziekte of door een crisis in het gezin. Het uiteindelijke streven is om het gezin in de positie te krijgen dat de ouder(s) en/of verzorger(s)s weer meedoen aan het arbeidsproces en/of er weer een opvoedingssituatie in het gezin komt die de SMI overbodig maakt. SMI kan ook worden ingezet om de inzet van duurdere voorzieningen te voorkomen.
Een ouder(s) en/of verzorger(s) kan een vergoeding voor de kosten van kinderopvang ontvangen als vast staat dat het om sociaal-medische redenen noodzakelijk is dat (en in welke mate) gebruik wordt gemaakt van kinderopvang.
Een aanvraag kan niet met terugwerkende kracht worden toegekend. Bij een toekenning wordt de tegemoetkoming verstrekt vanaf aanvraagdatum en niet eerder dan dat er daadwerkelijk kosten kinderopvang op grond van de sociaal medische indicatie zijn.
Artikel 5. Voorliggende voorzieningen
Op de voorliggende voorzieningen genoemd onder sub d en e kan een uitzondering worden gemaakt. Indien de inzet van een tegemoetkoming op grond van de SMI een goedkopere oplossing is voor een dure jeugdhulpvoorziening of een WMO voorziening, dan wordt de voorkeur gegeven aan een tegemoetkoming op grond van de SMI.
Artikel 6. Vaststelling van de sociaal medische indicatie
Met deze bepaling worden de VNG richtlijnen gevolgd. De gemeente kan slechts dan een voorziening aanbieden indien de aanvrager inwoner is van Pijnacker-Nootdorp. Van belang is dat de grondslag voor een sociaal-medische indicatie kan liggen bij zowel de ouder(s) en/of verzorger(s) als bij de inwonende kind(eren).
Artikel 7. Sociaal medisch advies
Deze bepaling dient als waarborg dat een indicatie advies is gebaseerd op het oordeel van een onafhankelijke deskundige. Voorts wordt aangegeven welke adviseurs als onafhankelijk worden aangemerkt. Huisartsen vallen hier niet onder.
Artikel 8. Hoogte van de tegemoetkoming
In de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen is geregeld dat ouder(s) en/of verzorger(s) die aanspraak maken op een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang, een inkomensafhankelijke bijdrage betalen. Ouder(s) en/of verzorger(s) met een inkomen op minimum niveau ontvangen een tegemoetkoming die vrijwel alle kosten dekt. Met betrekking tot de tegemoetkoming aan sociaal medisch geïndiceerde personen wordt de hoogte van de tegemoetkoming eveneens afgestemd op het inkomen van de aanvrager en de eventuele partner.
Het maximumuurtarief is het bedrag waarover een ouder(s) en/of verzorger(s) maximaal een vergoeding kan krijgen voor de kosten van kinderopvang. Alle kosten boven dit bedrag betalen ouder(s) en/of verzorger(s) volledig zelf. Jaarlijks worden de maximum uur prijzen van de kinderopvangtoeslag opnieuw vastgesteld. Deze worden aangepast aan de loon- en prijsontwikkeling.
Artikel 9. Geldigheidsduur en eenmalige verlenging van indicatie
In lid 1 wordt de termijn waarover de tegemoetkoming SMI wordt toegekend gemaximeerd, waarmee het tijdelijke karakter van de regeling wordt benadrukt. Er wordt ervan uitgegaan dat er binnen 6 maanden een oplossing dan wel hulp georganiseerd is. Indien mogelijk wordt de voorziening eerder afgebouwd.
In lid 2 staat vermeld dat iedere aanvraag eenmalig voor elk kind kan worden ingediend. Indien bij een aanvraag de maximale termijn van 6 maanden (met een eventuele verlening van maximaal 6 maanden) is bereikt, dan kan voor dat kind niet opnieuw een aanvraag worden ingediend.
In lid 3 wordt, indien nodig, mogelijk gemaakt dat er eenmalig een verlenging van 6 maanden kan worden aangevraagd, voor die gevallen waar de maximale termijn van 6 maanden onvoldoende blijkt.
In lid 4 wordt vermeldt dat een aanvraag om verlenging uiterlijk 6 weken voor het bereiken van de einddatum van de indicatie door de aanvrager moet zijn ingediend. De verlenging van de indicatie dient aan te sluiten op de eerder afgegeven indicatie.
Artikel 10. Beperking duur tegemoetkoming
In dit artikel wordt de een niet-limitatieve opsomming gegeven van situaties waarin het college de tegemoetkoming kinderopvang in ieder geval kan intrekken.
Artikel 11. Omvang kinderopvang
Met dit artikel wordt vastgesteld dat over maximaal vier dagdelen kinderopvang per week de tegemoetkoming SMI wordt verstrekt. Voor de buitenschoolse opvang is dit maximaal 1 dag per week.
Bij kinderen vanaf de leeftijd van 10 jaar wordt de zelfredzaamheid van een kind meegewogen in de beoordeling van het recht op de tegemoetkoming SMI. Hierbij wordt aansluiting gezocht bij de leeftijdgrens zoals deze ook geldt in het leerlingenvervoer.
Artikel 12. Inspanningsverplichting
Aan de inzet van de kinderopvang op grond van de SMI verbinden wij de verplichting dat de ouder(s) en/of verzorger(s) volledige inzet toont om de duur van de periode en het aantal uren kinderopvang zo kort mogelijk te laten zijn. De vergoeding van de kinderopvang is tijdelijk en heeft als doel de ouder(s) en/of verzorger(s) (tijdelijk) te ontlasten. Het doel is dat de ouder(s) en/of verzorger(s) op zoek gaat naar een andere passende oplossing en gaat werken aan het verminderen van de problemen.
De kernteams van de gemeente Pijnacker-Nootdorp voeren de regie en de ouder(s) en/of verzorger(s) dient zijn/haar volledige medewerking aan de begeleiding te verlenen. Met als doel om de periode van de opvang zo goed mogelijk te benutten zodat verlenging niet noodzakelijk is.
Artikel 13. Inlichtingenplicht
Ouder(s) en/of verzorger(s) dienen uit eigenbeweging schriftelijke mededeling van inlichtingen en gegevens die van invloed zijn op het recht op de tegemoetkoming dan wel kunnen leiden tot de vaststelling van een lagere tegemoetkoming, te melden aan het college. Dit dient uiterlijk binnen twee weken bij het college te worden gemeld.
Artikel 14. Wijze van afhandeling
Om te garanderen dat aanvragen correct en tijdig worden afgehandeld is er voor gekozen om dit proces op te nemen in de regeling. Bij het aanvragen van deze voorziening wordt ook de eigen verantwoordelijkheid van de ouder(s) en/of verzorger(s) aangesproken. Derhalve is het belangrijk dat ook deze verantwoordelijkheden worden benoemd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-73429.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.