Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent het plaatsen van laadpalen voor elektrische voertuigen (Nadere regels oplaadinfrastructuur Medemblik 2021)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik;

 

Gelet op artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening Medemblik 2020 (verder Apv), zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 28 november 2019;

 

overwegende dat, in artikel 2:10 van de Apv regels zijn opgenomen met betrekking tot het verbod tot het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg/openbare plaats;

 

overwegende dat, het op grond van artikel 2:10 derde lid van de Apv mogelijk is om nadere regels te stellen omtrent het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg/openbare plaats.

 

overwegende dat, het college van burgemeester en wethouders wil bevorderen dat er voldoende oplaadpunten voor elektrische auto’s in de gemeente Medemblik voorhanden zijn;

 

overwegende dat, het wenselijk is dat laadpalen worden aangewezen als categorie waarvoor het verbod van artikel 2:10 zesde lid van de Apv niet geldt, mits wordt voldaan aan de door het college te stellen nadere regels;

 

besluiten:

 

de onderstaande nadere regels vast te stellen voor het plaatsen van laadpalen voor elektrische voertuigen in de gemeente Medemblik;

Artikel 1. Categorieën

Het college wijst op grond van artikel 2:10 zesde lid van de Apv de volgende categorieën van voorwerpen aan, waarvoor het verbod van artikel 2:10 eerste lid van de Apv niet geldt, mits wordt voldaan aan de door het college te stellen nadere regels ten behoeve van het realiseren van laadpalen voor elektrische voertuigen.

 

Artikel 2. Begripsbepalingen

Elektrische voertuigen: alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kunnen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden, uitgezonderd fietsen en snor-/bromfietsen.

 

Laadpaal: openbare voorziening, inclusief alle daarbij behorende en achterliggende installaties, waar een elektrische auto kan worden opgeladen; een laadpaal kan een of meer oplaadpunten bevatten; de laadkabel maakt geen deel uit van de laadpaal.

 

Aanvrager: de aanbieder van laadpalen.

 

Beheerder: de aanvrager van de ontheffing voor het plaatsen van laadpalen.

 

Gebruiker:

 

  • a.

    een bedrijf en/of organisatie dat/die gevestigd is in de gemeente Medemblik en eigenaar en/of bezitter is van één of meerdere elektrische voertuigen of een of meerdere werknemers in dienst heeft die beschikt/beschikken over een elektrisch voertuig;

  • b.

    een particulier die eigenaar en/of bezitter is van een elektrisch voertuig en woonachtig en/of werkzaam is in de gemeente Medemblik.

 

College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik.

Artikel 3. Nadere regels

  • 1.

    De definitieve locatie van de laadpaal moet voldoen aan de volgende criteria:

    • a.

      de behoefte aan een laadpaal moet blijken uit de behoefte van gebruikers binnen een straal van hemelsbreed 300 meter van de aangevraagde locatie;

    • b.

      er wordt geen laadpaal geplaatst wanneer de gebruiker beschikt over mogelijkheden om hun elektrische voertuigen op eigen terrein te (laten) parkeren en op te laden;

    • c.

      de desbetreffende ondergrond is eigendom van de gemeente;

    • d.

      de locatie van de laadpaal moet voldoende vindbaar en zichtbaar zijn;

    • e.

      het is aannemelijk dat de locatie door meerdere gebruikers gedeeld kan worden (dit om te voorkomen dat er "privé-parkeerplaatsen" gecreëerd worden);

    • f.

      de laadpaal kan worden voorzien van twee of meer aansluitpunten waarmee eventueel op termijn, twee of meer parkeerplaatsen kunnen worden bediend;

    • g.

      de parkeerdruk laat toe dat één of meer parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen worden aangewezen (90% in woonwijken en 85% op parkeerterreinen);

    • h.

      het betreft een bestaand parkeervak / bestaande parkeervakken;

    • i.

      de doorgang voor ander verkeer (auto, fiets, voetganger, rolstoel etc.)blijft gewaarborgd (puntvernauwing >90 cm.);

    • j.

      er zijn geen belemmeringen ten aanzien van ander straatmeubilair of (openbaar) groen;

    • k.

      de laadpaal past in het straatbeeld;

    • l.

      er is geen sprake van geplande reconstructies of andere infrastructurele ontwikkelingen.

  • 2.

    Voorts dienen de volgende voorschriften te worden nageleefd:

    • a.

      de laadpaal mag pas worden geplaatst nadat een verkeersbesluit tot aanwijzing van de benodigde parkeerplaats(en) voor het opladen van elektrische voertuigen onherroepelijk is geworden;

    • b.

      de beheerder van de oplaadinfrastructuur is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar voor gebruikers, hulpdiensten en gemeente in het geval van vragen, storingen en calamiteiten. De telefoonnummers van de storingsdienst en de helpdesk zijn vermeld op de laadpaal;

    • c.

      de laadpaal is 24 uur per dag en 7 dagen per week openbaar toegankelijk, in die zin dat deze voor iedereen te gebruiken is voor het opladen van zijn/haar elektrische voertuig. De beheerder zorgt voor zoveel mogelijk actuele informatie richting gebruikers over de aanwezigheid en beschikbaarheid van het oplaadpunt;

    • d.

      de laadpaal is inter-operabel conform de landelijke en internationale afspraken, waaronder de uitwisselbaarheid van laadpassen het gebruik van standaard stekkers;

    • e.

      de laadpaal voldoet aan alle daaraan gestelde (nationale en internationale) veiligheidseisen.

4. Citeertitel

Deze nadere regels worden aangehaald als “Nadere regels oplaadinfrastructuur Medemblik2021”.

5. SLOTBEPALING

Deze nadere regels oplaadinfrastructuur Medemblik 2021 treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

 

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van Medemblik op 9 februari 2021.

de secretaris

J. Zwaan

de burgemeester,

F.R. Streng

Bekend gemaakt op: 8 maart 2021

Naar boven