Gemeenteblad van Dronten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dronten | Gemeenteblad 2021, 69587 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dronten | Gemeenteblad 2021, 69587 | Overige besluiten van algemene strekking |
Mandaat- en volmachtbesluit 2021
het Mandaat–en volmachtbesluit 2020 (nr. B19.002831 d.d. 2 december 2019) wordt ingetrokken, met dien verstande dat het van toepassing blijft op besluiten die zijn genomen en handelingen die zijn verricht vóór inwerkingtreding van dit besluit met inbegrip van eventueel daaruit voortvloeiende procedures.
Voor het gebruik van het mandaat respectievelijk de volmacht is het van belang om aandacht te hebben voor de volgende onderscheidingen.
Rechtshandelingen (handelingen met een beoogd rechtsgevolg) kunnen worden onderscheiden in publiekrechtelijk en privaatrechtelijk handelingen. Publiekrechtelijk zijn rechtshandelingen die zijn gebaseerd op een wettelijke bevoegdheid; anders gezegd handelingen waarbij het gemeentebestuur als overheid optreedt. Dit soort handelingen wordt verricht door een publiekrechtelijk orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester).
Privaatrechtelijke handelingen kunnen worden verricht door natuurlijke personen of rechtspersonen. Hier treedt de gemeente op, niet op basis van een bijzondere bevoegdheid, maar op dezelfde wijze als andere rechtspersonen.
Er kan een verschil bestaan tussen bevoegdheid om een beslissing te nemen en de bevoegdheid daarover een stuk te ondertekenen. Met betrekking tot publiekrechtelijke besluiten legt het mandaat die bevoegdheden (afdoening en ondertekening) in een hand. Aangaande privaatrechtelijke handelingen bepaalt artikel 171 van de Gemeentewet dat de burgemeester ondertekent (hij vertegenwoordigt de gemeente buiten rechte). Hij kan die bevoegdheid aan anderen opdragen. Daarvoor is onderdeel III in het besluit opgenomen.
De heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar, de (bijzondere) ambtenaar burgerlijke stand en de leerplichtambtenaar ontlenen hun bevoegdheden (deels) rechtstreeks aan de wet. In een dergelijk geval is sprake van attributie. Voor die bevoegdheden zijn zij dan ook niet opgenomen in het mandaat- en volmachtbesluit. Overigens zijn zij voor de toepassing van die bevoegdheden wel verantwoording verschuldigd aan het college.
Overeenkomstig het bepaalde in artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht wordt onder mandaat verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan (in casu het college of de burgemeester) besluiten te nemen.
Bij mandaat worden de bevoegdheden die een mandaatgever (college of burgemeester) heeft, opgedragen aan een gemandateerde. De mandaatgever blijft zelf bevoegd om te beslissen en om de gemandateerde aanwijzingen te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. Dit onderdeel heeft betrekking op publiekrechtelijke bevoegdheden. De gemandateerde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan. Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.
Ondermandaat is niet toegestaan, tenzij een medewerker expliciet schriftelijk door de teammanager, die het mandaat heeft, wordt aangewezen. In dat geval is er sprake van een persoonsgebonden en aan de functie gerelateerd ondermandaat, waarvan het mandaat bij zijn teammanager berust.
Het bestuursorgaan blijft te allen tijde bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. De mandaatgever kan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid.
Een gemandateerde bevoegdheid omvat uiteraard ook de daarbij behorende uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van een contract enzovoorts. Ook kan gedacht worden aan correspondentie die voorafgaat aan de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid, zoals het treffen van maatregelen voor een woningaanpassing of het bieden van hulp aan cliënten. Tenzij dit afzonderlijk is vermeld, valt de uitoefening van bestuursdwang, het opleggen van dwangsommen of de tussentijdse beëindiging van contracten niet onder de uitvoering.
Uiteraard is het ook zonder dat dit in het mandaat is vermeld, nimmer de bedoeling dat een medewerker van zijn bevoegdheid gebruik maakt in strijd met de wet of in afwijking van (al dan niet beschreven) gemeentelijk beleid. Ook in bestuurlijke of politiek gevoelige aangelegenheden blijft gebruik van het mandaat achterwege. Tenslotte mag het mandaat niet worden toegepast in gevallen waarin geen of onvoldoende budget voorhanden is voor de uitvoering van het besluit. Gebruik van het mandaat in deze gevallen kan leiden tot intrekking van het mandaat en in ernstige gevallen arbeidsrechtelijke sancties.
Overeenkomstig het bepaalde in artikel 3:60 e.v. van het Burgerlijk Wetboek wordt onder volmacht verstaan: de bevoegdheid om in naam van een ander (in casu het college of de burgemeester) rechtshandelingen te verrichten. Bij mandaat worden de bevoegdheden die een volmachtgever (college of burgemeester) heeft, opgedragen aan een gevolmachtigde. De volmachtgever blijft zelf bevoegd om te handelen en om de gevolmachtigde algemene of specifieke instructies te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. Dit onderdeel heeft betrekking op privaatrechtelijke bevoegdheden. De gevolmachtigde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan/de gemeente. De door de gevolmachtigde verrichtte rechtshandelingen treffen de volmachtgever; de gevolmachtigde valt er tussenuit.
Een bij volmacht verleende bevoegdheid omvat uiteraard ook de daarbij behorende uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van een contract enzovoorts. Ook kan gedacht worden aan correspondentie die voorafgaat aan de uitoefening van een volmacht.
Uiteraard is het ook zonder dat dit in de volmacht is vermeld, nimmer de bedoeling dat een medewerker van zijn bevoegdheid gebruik maakt in strijd met de wet of in afwijking van (al dan niet beschreven) gemeentelijk beleid. Ook in bestuurlijke of politiek gevoelige aangelegenheden blijft gebruik van de volmacht achterwege. Tenslotte mag de volmacht niet worden toegepast in gevallen waarin geen of onvoldoende budget voorhanden is voor de uitvoering van de handeling. Gebruik van de volmacht in deze gevallen kan leiden tot intrekking van de volmacht en in ernstige gevallen arbeidsrechtelijke sancties.
Mandaat/volmacht wordt verleend over de lijn. Dit betekent dat bij afwezigheid van de gemandateerde/gevolmachtigde de naasthogere medewerker altijd bevoegd is de gemandateerde/gevolmachtigde bevoegdheid uit te oefenen. Met de naasthogere medewerker wordt bedoeld de medewerker die aan de gemandateerde/gevolmachtigde feitelijk leiding geeft. In het geval van afwezigheid van een gemandateerde/gevolmachtigde teammanager wordt deze horizontaal vervangen door een andere teammanager.
Van vervanging is sprake bij vakantie of ziekte, maar tevens indien het noodzakelijk is dat de gemandateerde/gevolmachtigde tijdelijk van zijn mandaat respectievelijk volmacht wordt ontheven.
Publiekrechtelijke besluiten (vergunningen en andere beschikkingen) gaan uit van een orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester). In mandaat genomen besluiten worden door de gemandateerde (elektronisch) ondertekend. Bij de ondertekening wordt altijd vermeld namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Daarbij gelden de voorschriften zoals aangegeven in onderdeel VI van het Mandaat- en volmachtbesluit waar deze toelichting op slaat.Bij afwezigheid van een gemandateerde, kan om praktische redenen b/a (bij afwezigheid) (elektronisch) worden getekend door een andere functionaris, die dan wel zelf ook gemandateerde moet zijn.
ONDERTEKENING PRIVAATRECHTELIJKE STUKKEN
Privaatrechtelijke stukken (zoals overeenkomsten) gaan uit van de rechtspersoon “gemeente Dronten”. Zij vermelden in de aanhef:
De gemeente Dronten, ten deze vertegenwoordigd door (naam ondertekenaar)
daartoe bij Mandaat- en volmachtbesluit aangewezen op grond van artikel 171 van de Gemeentewet, …..
Daarbij gelden de voorschriften zoals aangegeven in de onderdelen VII en VIII van het Mandaat- en volmachtbesluit waar deze toelichting op slaat.
EENVOUDIGE UITVOERINGSCORRESPONDENTIE
In de mandaten- en volmachtenlijst wordt een groot aantal besluiten en handelingen opgedragen aan medewerkers. Het is echter niet mogelijk om alle handelingen die medewerkers namens het gemeentebestuur of de gemeente verrichten, uitputtend te beschrijven. Met dit mandaat/deze volmacht is bedoeld de mogelijkheid te scheppen om uitvoering te geven aan besluiten die door het bestuur zijn genomen. Met een aantal voorbeelden wordt dit verduidelijkt. Ook zijn enkele begrenzingen aan te geven.
Het uitgangspunt bij eenvoudige uitvoeringscorrespondentie is dat geen nieuwe rechtsverhoudingen worden geschapen. Dit mandaat/deze volmacht kan dus niet worden gebruikt voor het vaststellen van beschikkingen (andere publiekrechtelijke besluiten worden geheel niet gemandateerd) en het aangaan van overeenkomsten (bestellingen).
Ook geldt dit mandaat/deze volmacht niet voor gevallen:
Het gaat hier niet om een ondertekeningsmandaat/-volmacht, maar om de bevoegdheid om namens het college (of namens de burgemeester) zaken af te doen.
Let op! Het mandaat/de volmacht is een besluit van deze organen en niet van de gemeenteraad. Het mandaat/de volmacht geldt dus niet voor afdoening van zaken waartoe de raad bevoegd is. Eenvoudige correspondentie aan de raad wordt afgedaan via de lijst ingekomen stukken.
Bepaalde besluiten dienen na vaststelling aan anderen te worden meegedeeld (bijvoorbeeld verordeningen die strafrechtelijke bepalingen bevatten aan het arrondissementsparket). De toezending van zo’n besluit schept geen nieuwe rechtsverhouding en kan derhalve als uitvoering worden beschouwd.
Ook valt te denken aan gevallen waarin een briefkaart gebruikt kan worden zoals:
Omdat in deze gevallen geen rechtsverhouding tot stand komt, bestaat er geen bezwaar tegen de stukken met een eigen ondertekening (dus niet: namens …) te verzenden.
Voor procesvertegenwoordiging bestaat een afzonderlijke procesmachtiging.
De mandaten betrekking hebbend op bevoegdheden als genoemd in de aanhef van het Mandaatbesluit OFGV, en verleend aan de directeur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek zijn vastgelegd in het Mandaatbesluit OFGV.
MANDAATBESLUIT CRISISORGANISATIE BEVOLKINGSZORG
De mandaten betrekking hebbend op bevoegdheden als genoemd in de aanheft van het Mandaatbesluit Crisisorganisatie Bevolkingszorg en verleend aan de functionarissen zijn vastgelegd in het Mandaatbesluit Crisisorganisatie Bevolkingszorg 2014 Flevoland en Gooi en Vechtstreek.
Gemandateerde bevoegdheden en volmachten
VAKGEBIED RUIMTELIJK DOMEIN EN DIENSTVERLENING
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-69587.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.