Gemeenteblad van Hellendoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hellendoorn | Gemeenteblad 2021, 69350 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hellendoorn | Gemeenteblad 2021, 69350 | Beleidsregels |
Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten gemeente Hellendoorn 2021
Artikel 2 Voorwaarden tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten
Het college kan een tegemoetkoming TONK verstrekken aan de aanvrager die te maken heeft met een inkomensterugval, waardoor de betaling van noodzakelijke kosten niet mogelijk is uit de beschikbare geldmiddelen, waarbij uitsluitend de beschikbare geldmiddelen boven een bedrag van € 11.295 voor een alleenstaande en € 22.590 voor een alleenstaande ouder of gehuwden, in aanmerking wordt genomen.
Artikel 5 Noodzakelijke kosten
Onder noodzakelijke algemene kosten van bestaan in de zin van artikel 2, eerste lid onder c wordt verstaan:
Artikel 6 Kosten van huur en hypotheek van de woning
Bij het bepalen van de hoogte van de tegemoetkoming wordt uitgegaan van aanvaardbare woonkosten op sociaal minimum. Voor kosten van huur en hypotheek van de woning is dit gesteld op € 430,- per maand. Kosten boven dit bedrag komen in aanmerking voor een vergoeding, mits aan alle voorwaarden van artikel 2 wordt voldaan en met inachtneming van de draagkracht.
Artikel 7 Kosten van elektriciteit, gas en water voor de woning
Bij het bepalen van de hoogte van de tegemoetkoming wordt uitgegaan van aanvaardbare woonkosten op sociaal minimum. Voor kosten van elektriciteit, gas en water voor de woning is dit gezamenlijk gesteld op € 163,- per maand. Kosten boven dit bedrag komen in aanmerking voor een vergoeding, mits aan alle voorwaarden van artikel 2 wordt voldaan en met inachtneming van de draagkracht.
Artikel 9 Terugwerkende kracht
Een aanvraag voor een tegemoetkoming TONK kan met terugwerkende kracht worden aangevraagd vanaf 1 januari 2021.
Op de aanvrager die in aanmerking komt voor een tegemoetkoming TONK rust de inlichtingenplicht, zoals bedoeld in artikel 17 van de Participatiewet.
Artikel 13 Afzien opleggen verhuisverplichting
Het college legt aan de aanvrager, die op basis van deze beleidsregel in aanmerking komt voor de tegemoetkoming TONK, geen verhuisverplichting op.
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een tegemoetkoming TONK kan het college, gelet op alle omstandigheden, waaronder een terugval in inkomen van de aanvrager als gevolg van de coronacrisis, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een tegemoetkoming TONK, indien zeer dringende redenen hiertoe noodzaken.
Toelichting Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten gemeente Hellendoorn 2021
Sommige huishoudens hebben vanwege de economische crisis en door de maatregelen die noodzakelijk zijn voor de bestrijding van het coronavirus te maken met een onvermijdbare en plotselinge terugval van hun inkomsten. Deze huishoudens kunnen daardoor in de problemen raken met de betaling van noodzakelijke kosten, waaronder woonlasten. Deze problemen kunnen niet worden opgelost door het stelsel van sociale zekerheid en de eerder genomen maatregelen uit de steunpakketten. Sommige huishoudens dreigen tussen wal en schip te vallen. Daarom is, in overleg met de VNG en Divosa, de Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) gecreëerd. De TONK biedt een tijdelijke tegemoetkoming in noodzakelijke kosten aan huishoudens die te maken hebben met een inkomensterugval waardoor de noodzakelijke kosten niet meer betaald kunnen worden uit het resterende inkomen en waarvoor andere regelingen niet of onvoldoende soelaas bieden. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld werknemers die hun baan verliezen en geen recht (meer) hebben op een uitkering, of zelfstandigen die vanwege de coronamaatregelen hun opdrachten zien verdwijnen. Maar ook burgers die in 2020 ingestroomd zijn in een uitkering vanwege de coronacrisis, maar voor wie de hoogte van de uitkering onvoldoende is om de vaste lasten te betalen.
Met andere regelingen worden regelingen bedoeld zoals een toeslag van UWV, WW-uitkering of TOZO-uitkering. Komt men niet in aanmerking voor een dergelijke regeling of heeft de aanvrager met deze regeling erbij nog te weinig inkomsten om de woonkosten te betalen, dan heeft aanvrager mogelijk recht op een tegemoetkoming TONK. Het gaat hierbij om een vergoeding voor daadwerkelijke noodzakelijke kosten.
De tijdelijke noodmaatregel TONK geldt van 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021. In deze periode wordt een ruimere toegang tot het instrument van de bijzondere bijstand geboden. Op grond van de Participatiewet kan door de gemeente in individuele gevallen bijzondere bijstand verstrekt worden als het door bijzondere omstandigheden niet meer mogelijk is om de noodzakelijke kosten te betalen. Gemeenten hebben daarbij eigen beleidsvrijheid. Er worden voor de tegemoetkoming TONK geen nadere centrale regels vastgesteld. De op dit moment geldende Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Hellendoorn 2020 zijn niet toereikend voor de regulering van deze bevoegdheid. Daarom zijn voor de tegemoetkoming TONK deze aparte Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten gemeente Hellendoorn 2021 opgesteld.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 2 Voorwaarden tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten
Om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming TONK dienen de aanvrager en zijn eventuele gezin te maken te hebben met een inkomensterugval van 25% of meer. De inkomensterugval wordt beoordeeld aan de hand van twee peilmaanden: januari 2020 en januari 2021.
Verder wordt er rekening gehouden met vermogensgrenzen. Wanneer aanvrager en zijn eventuele gezin beschikken over beschikbare geldmiddelen boven een bedrag van € 11.295 voor een alleenstaande en € 22.590 voor een alleenstaande ouder of gehuwden, wordt het meerdere meegenomen in de draagkrachtberekening.
Hier is aansluiting gezocht bij de vermogensgrenzen zoals zijn vastgesteld in de Nadere regels financiële bijdrageregelingen maatschappelijke participatie gemeente Hellendoorn 2021.
Wat onder inkomen, beschikbare geldmiddelen en noodzakelijke kosten wordt verstaan, is nader uitgewerkt in de artikelen 3 tot en met 7.
Dit artikel bevat een toelichting op wat in deze beleidsregels onder inkomen wordt verstaan.
Voor de vaststelling van het inkomen uit een onderneming geldt: bruto omzet – kosten = bruto inkomen – 18% belastingen en premies = netto inkomen. Deze werkwijze wordt ook gehanteerd bij de uitvoering van de Tijdelijke ondersteuning zelfstandig ondernemers (Tozo) en is gebaseerd op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004).
Daarbij moet opgemerkt worden dat de omzet de in die maand gewerkte uren/verkochte producten betreft, ongeacht of deze werkzaamheden ook die maand in rekening zijn gebracht en betaald. Bewijs hoeft hiervan niet geleverd te worden, de aanvrager moet zelf (evt. per maand als er verschil is) deze som maken en doorgeven.
Artikel 4 Beschikbare geldmiddelen
Onder geldmiddelen verstaan we direct beschikbare middelen als contant geld, geld op de (spaar)rekening van aanvrager, eventuele partner en kind(eren), en de waarde van beleggingen of cryptovaluta, zoals bitcoins. Enkel direct beschikbaar privévermogen wordt in dit kader in aanmerking genomen als vermogen. Ondernemers hoeven vermogen uit een onderneming niet mee te tellen. Een tegemoetkoming voor vaste lasten (TVL) of voor loonkosten (NOW) ook niet.
Artikel 5 Noodzakelijke kosten
De tegemoetkoming TONK is primair gericht op noodzakelijke woonkosten. Het gaat dan om de huur of de hypotheek en de kosten van elektriciteit, gas en water voor de woning die door de aanvrager wordt bewoond (hoofdverblijf).
Artikel 6 Kosten van huur en hypotheek van de woning
Voor wat betreft huur en hypotheek(rente) van de woning, zijn de aanvaardbare kosten op sociaal minimum vastgesteld op een normbedrag van € 430,- per maand. Dit bedrag is vergelijkbaar met het bedrag dat in de Wet op de huurtoeslag wordt genoemd als het bedrag wat iemand met een minimum inkomen maandelijks zelf kan betalen aan huur plus de tegemoetkoming die iemand maandelijks voor de woonkosten ontvangt. Voor huurwoningen is dat een bedrag aan huurtoeslag en voor eigen woningen is dat een voorlopige teruggave inkomstenbelasting. De daadwerkelijke hoogte van de maandelijkse tegemoetkoming voor woonkosten in de vorm van huurtoeslag of voorlopige teruggave inkomstenbelasting zijn in deze situaties lastig te bepalen, omdat deze inkomensafhankelijk zijn en achteraf worden vastgesteld. Daarom is gekozen voor een normbedrag. Kosten boven dit bedrag komen in aanmerking voor een vergoeding, mits aan alle voorwaarden wordt voldaan.
Artikel 7 Kosten van elektriciteit, gas en water voor de woning
De aanvaardbare kosten op sociaal minimum voor wat betreft elektriciteit, gas en water van de woning zijn vastgesteld op € 163,- in totaal. De hoogte van dit bedrag is gebaseerd op de gemiddelde normbedragen die het Nibud hanteert voor gasverbruik (€ 109,- per maand), voor elektriciteit (€ 34,- per maand) en water (€ 20,- per maand). Hierbij is uitgegaan van een meerpersoonshuishouden. Van deze kosten wordt geacht dat zij kunnen worden voldaan uit de bijstandsnorm. Kosten boven dit bedrag komen in aanmerking voor een vergoeding, mits aan alle voorwaarden wordt voldaan.
De aanvrager moet bewijzen van inkomen, beschikbare geldmiddelen en noodzakelijke kosten overleggen bij zijn aanvraag om zo te kunnen beoordelen of hij in aanmerking komt voor een tegemoetkoming TONK en om de hoogte van de TONK-uitkering te kunnen bepalen. Dit kan men doen door het overleggen van een kopie van bankafschriften van de peilmaand januari 2021 en bij inkomen een specificatie van dat inkomen over de peilmaanden januari 2020 en januari 2021 (loonstrook, uitkeringsspecificatie, inkomsten uit bedrijf etc.).
Artikel 9 Terugwerkende kracht
De tegemoetkoming TONK kan met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021 worden aangevraagd.
Om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming TONK wordt gekeken naar de draagkracht van de aanvrager en zijn eventuele partner en kind(eren). Bij de bepaling van de draagkracht uit het vermogen wordt slechts rekening gehouden met vermogen wat boven de voor betrokkene geldende vermogensgrens uitkomt, zoals genoemd in artikel 2 van deze beleidsregel. Het betreft hier privévermogen waar men direct over kan beschikken, vermogen uit een eventuele onderneming wordt buiten beschouwing gelaten.
Bij de bepaling van de draagkracht uit inkomen wordt uitgegaan van de voor de aanvrager geldende bijstandsnorm. Als iemand meer verdient dan de voor hem geldende bijstandsnorm, wordt 50% van het meerinkomen (evenals de aanvaardbare woonkosten op sociaal minimum en eventueel vermogen boven de vermogensgrens) in mindering gebracht op de tegemoetkoming TONK.
Een aanvrager die in aanmerking komt voor een tegemoetkoming TONK kan deze uitkering voor maximaal zes maanden krijgen over de periode vanaf 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021.
De inlichtingenplicht houdt in dat de aanvrager de gemeente moet informeren over alles wat van belang kan zijn voor het recht op de tegemoetkoming TONK. In artikel 17, eerste lid van de Participatiewet wordt de inlichtingenplicht als volgt omschreven: "De belanghebbende doet aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op zijn arbeidsinschakeling en het recht op bijstand”.
De inlichtingenplicht voor deze beleidsregel strekt niet verder dan tot hetgeen redelijkerwijs nodig is voor de vaststelling van het recht en de uitvoering van een tegemoetkoming TONK. Hierbij kun je denken aan informatie over wijzigingen in inkomen en vermogen in de periode dat de tegemoetkoming TONK wordt ontvangen.
Artikel 13 Afzien opleggen verhuisverplichting
Vanwege de tijdelijke aard van deze beleidsregel geldt er geen verhuisverplichting om in aanmerking te kunnen komen voor een tegemoetkoming TONK. Het college legt aan de aanvrager, die op basis van deze beleidsregels in aanmerking komt voor de tegemoetkoming TONK, geen verhuisverplichting op.
De uitbetaling vindt maandelijks plaats, met uitzondering van de eerste betaling na inwerkingtreding van de regeling. Dit betekent bijvoorbeeld dat de aanvrager die in maart 2021 een toekenning tegemoetkoming TONK ontvangt met terugwerkende kracht vanaf januari 2021, een uitbetaling ineens ontvangt over 3 maanden. Als hij ook na maart nog in aanmerking komt voor een tegemoetkoming TONK, dan ontvangt de aanvrager deze vervolgens maandelijks.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-69350.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.