Gemeenteblad van Venlo
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Venlo | Gemeenteblad 2021, 65962 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Venlo | Gemeenteblad 2021, 65962 | Beleidsregels |
Beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Venlo 2021
Burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo;
gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;
overwegende, dat het wenselijk is om in de beleidsregels op te nemen welke vormen van schuldhulpverlening worden aangeboden;
Artikel 2 Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
Alle inwoners van de gemeente Venlo van 18 jaar en ouder kunnen zich tot het college wenden voor schuldhulpverlening.
Uitgangspunt bij een geconstateerde schuldsituatie is dat de cliënt zelf verantwoordelijk is en blijft voor zijn eigen financiële situatie en op basis van die verantwoordelijkheid handelt. Dit uitgangspunt geldt als algemene voorwaarde bij de uitvoering van deze beleidsregels.
Artikel 5 Weigering - beëindigen - hersteltermijn
Het college weigert de schuldhulpverlening indien een inwoner fraude heeft gepleegd die financiële benadeling van een bestuursorgaan tot gevolg heeft en die inwoner in verband daarmee onherroepelijk strafrechtelijk is veroordeeld of een onherroepelijke bestuurlijke sanctie, die beoogt leed toe te voegen, is opgelegd.
Onverminderd de overige bepalingen in deze beleidsregels, besluit het college tot beëindiging van de schuldhulpverlening indien:
Artikel 8 Aanbod schuldhulpverlening
Het doel van stabilisatie is het in evenwicht brengen en houden van inkomsten en uitgaven van de cliënt. Hierbij worden inkomsten gemaximaliseerd en uitgaven tot een minimum beperkt, er is geen crisis en de beslagvrije voet wordt gegarandeerd. Het stabilisatietraject leidt in principe tot een betalingsregeling, herfinanciering, schuldbemiddeling of saneringskrediet. Tevens doelt stabilisatie erop rust te creëren voor de cliënt, zodanig dat op gedragsverandering kan worden ingezet.
Budgetbeheer vindt plaats op basis van een overeenkomst en budgetplan. In het kader van budgetbeheer wordt een rekening ingericht van waaruit beheer plaatsvindt waar de inkomsten van de cliënt worden ontvangen. Op basis van de afspraken met de cliënt worden verschillende betalingen verricht. De budgetbeheerder ziet er op toe dat er geen (nieuwe) schulden dan wel betalingsachterstanden ontstaan. Dit heeft minimaal betrekking op huur/hypotheek, nutsvoorzieningen en wettelijk verplichte verzekeringen.
Budgetcoaching omvat het geheel van activiteiten om de cliënt te leren zelfstandig en op een verantwoorde manier zijn huishouden te voeren. Budgetcoaching geschiedt op basis van een overeenkomst met de cliënt en omvat een coachingsplan. Daarin wordt het nadere doel van het coachingstraject vastgelegd en de aard en frequentie van de coachingsactiviteiten. Budgetcoaching kan zich vertalen in individuele begeleiding of in activiteiten in groepsverband.
Artikel 12 Begeleiding naar en bij schuldenbewind
Schuldenbewind kan worden ingesteld om redenen van verkwisting of het hebben van problematische schulden. Schuldenbewind is ook mogelijk als verwacht kan worden dat de inwoner binnen afzienbare tijd in bovengenoemde toestanden zal komen te verkeren. De bewindvoerder die schuldenbewind uitoefent beheert de goederen van de rechthebbende. De voornaamste taak van een bewindvoerder is het stabiliseren van de financiële situatie.
Tot inzet van flankerende hulp kan worden besloten bij cliënten die naast hulpverlening gericht op hun schulden en financiën ook hulpverlening op andere terreinen nodig hebben. Het gaat daarbij om vormen van sociaal-maatschappelijke hulpverlening en/of hulpverlening op het terrein van zorg en gezondheid.
Tot een saneringskrediet kan worden besloten, indien aflossing van de schulden slechts mogelijk is door verstrekking van een saneringskrediet en/of borgstelling en er geen zicht is op inkomensverbetering in de komende jaren. De hoogte van het saneringskrediet bedraagt maximaal het netto-bedrag ter grootte van de aflossingscapaciteit van de cliënt gedurende maximaal 36 maanden.
Tot schuldbemiddeling kan worden besloten indien aflossing van de schulden van de cliënt mogelijk is zonder dat een krediet verstrekt hoeft te worden. Daartoe wordt de aflossingscapaciteit van de cliënt gedurende 36 maanden berekend en wordt, op grond daarvan, een prognosevoorstel aan de schuldeisers gedaan tegen finale kwijting.
Artikel 16 Verklaring Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP)
Indien via schuldbemiddeling of schuldsanering geen akkoord kan worden bereikt met alle schuldeisers of indien vanwege een andere reden het minnelijke traject niet kan starten dan wel mislukt, dan wel indien geen dwangakkoord tot stand komt kan een beroep worden gedaan op de WSNP.
Op grond van artikel 285 lid 1 sub f Faillissementswet verklaart het college daartoe met redenen omkleed dat er geen reële mogelijkheden zijn tot om tot een buitengerechtelijke schuldregeling te komen en verklaart tevens over welke aflossingsmogelijkheden verzoeker beschikt.
Wanneer de situatie dit vereist en is voldaan aan bij algemene maatregel van bestuur gestelde nadere voorwaarden, maakt het college gebruik van een moratorium.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-65962.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.