Informatieve artikelen gemeente Bladel, week 8 - 2021

 

Start uitvoering klimaatmaatregelen fase 1 in Hoogeloon

Het klimaat verandert, het weer wordt extremer. Door stevige regenbuien in combinatie met oude riolering ontstaat er regelmatig wateroverlast in Hoogeloon. Om dit in de toekomst beter te voorkomen en schoon en voldoende water te blijven houden, zijn maatregelen noodzakelijk.

De gemeente Bladel heeft daarom besloten om Hoogeloon klimaatbestendiger te maken voor de toekomst. In de openbare ruimte wordt de riolering vervangen door een groter gescheiden stelsel. Dit betekent dat regenwater en vuilwater apart worden ingezameld. Op het nieuwe regenwaterriool wordt de gehele openbare ruimte en de voorzijde van de woningen afgekoppeld aangesloten. Dit water hoeft niet naar de rioolwaterzuivering te worden gepompt, maar wordt geïnfiltreerd in de bodem en verder opgevangen in watergangen en wadi’s.

Het gehele project beslaat ongeveer 80% van de openbare ruimte in Hoogeloon. Aangezien dit niet allemaal tegelijk aangepakt kan worden, is het project opgedeeld in 5 fasen. Vanaf 1 maart start aannemersbedrijf Van der Zanden met de uitvoering van fase 1. Deze fase omvat de Hoofdstraat (tot aan cafetaria Mainstreet), Bieshof, Het Vonderke en De Hoef. De werkzaamheden bestaan voornamelijk uit opbreek-, sanerings-, riolerings-, grond- en verhardingswerkzaamheden.

Tijdens de werkzaamheden is doorgaand verkeer in de Hoofdstraat en De Hoef niet mogelijk. De inrit van het bedrijventerrein in De Hoef blijft bereikbaar via zijde Het Vonderke. Er worden tijdelijke verkeersmaatregelen en verkeersomleidingen ingesteld om de veiligheid in de wijk te waarborgen en het doorgaande verkeer om te leiden. Helaas kan overlast door de werkzaamheden niet voorkomen worden, maar er wordt naar gestreefd om deze tot een minimum te beperken.

Voor meer informatie over de huidige werkzaamheden, kunt u terecht op de website www.vanderzanden.nl (onder het kopje Projectinformatie). Op de website van adviesbureau RA Infra www.rainfra.nl/project/hoogeloon staat alle informatie over het gehele project. Hier vindt u dus ook informatie over de toekomstige fasen die nog uitgevoerd gaan worden in Hoogeloon.

Voor vragen en/of opmerkingen kunt u contact opnemen met omgevingsmanager Joop Willems via e-mailadres hoogeloon@vanderzanden.nl of telefoonnummer 013 - 513 13 37. Het telefoonnummer is 24/7 bereikbaar voor calamiteiten.

 

Waardebonactie

Vrijdag 5 februari hebben alle woningeigenaren in de gemeente Bladel, die de waardebon van € 70,- voor energiebesparende producten nog niet hebben besteed, een herinneringsbrief ontvangen.

Wilt u de bon graag gebruiken, maar hebt u geen toegang tot het internet? Dan kunt u de bon ook per post indienen. Dit kunt u doen door enkele gegevens per post te sturen naar: Gemeente Bladel, Postbus 11, 5530 AA, Bladel.

Het gaat hierbij om de volgende gegevens:

• Uw volledige naam;

• Uw adresgegevens;

• Uw telefoonnummer;

• Uw IBAN-rekeningnummer waarop het bedrag gestort kan worden;

• (Foto) van de kassabon (met het kassabonnummer) waar duidelijk op staat welk product u heeft aangeschaft;

• De winkel waar u het product hebt gekocht.

Wilt u weten of het product dat u wilt aanschaffen op de lijst van producten staat waarvoor de waardebon kan worden ingezet: bel dan naar de helpdesk van Winst uit je Woning op het nummer 023 - 583 6936.

 

In de gemeente Bladel is een ouderenconsulent actief. Loes Beekman helpt graag bij het (online) indienen van de waardebon als u hier behoefte aan heeft. U kunt contact opnemen met Loes via het telefoonnummer 06 – 16 02 86 77.

 

Commissievergaderingen in maart 2021

In maart 2021 vinden drie online commissievergaderingen plaats:

• Commissie Grondgebied op maandag 1 maart 2021. Op de agenda staat o.a. Bestemmingsplan CPO Den Tip Casteren, en verklaring van geen bedenkingen inzake bestemmingsplan KBP Zuidoost

• Commissie Inwoners op dinsdag 2 maart 2021. Op de agenda staat o.a. Verordening Schuldhulpverlening en Kadernota 2022 GGD-Brabant Zuidoost

• Commissie Middelen & Algemene Zaken op maandag 8 maart 2021. Op de agenda staat o.a. Financiële verordening gemeente Bladel

De vergaderingen van de commissies zijn openbaar, beginnen om 19.30 uur en vinden vanwege COVID-19 digitaal plaats via www.bladel.nl/gemeenteraad.

Spreekrecht

Als burger kunt u tijdens een commissievergadering inspreken over de geagendeerde raadsvoorstellen. U kunt dan in maximaal vijf minuten de commissie informeren. Een verzoek om spreekrecht meldt u voorafgaand bij de griffier via griffie@bladel.nl.

Besluitvorming op 25 maart 2021

Commissies bereiden de besluitvorming van de gemeenteraad voor. Over de raadsvoorstellen in de commissies neemt de gemeenteraad in de raadsvergadering van 25 maart 2021 een besluit.

 

Rectificatie

In het artikel ‘Geen Landelijke Opschoondag in de Kempen’, in de PC55 van 19 februari 2021, staat een verkeerd e-mailadres. Het juist e-mailadres moet teamschoon@debries.eu zijn. Excuses voor het ongemak. U kunt naar dit e-mailadres mailen als u zich aan wilt melden als ZAP-vrijwilliger om mee te helpen met het opruimen van zwerfafval in de gemeente Bladel.

 

Werk in uitvoering door of in opdracht van de gemeente Bladel

Werk: Oprichten van appartementen, het Laar/Beukenbos Bladel. Het Laar is niet toegankelijk vanuit richting Bleijenhoek.

Periode: week 37-2020 t/m 40-2021

Uitvoering: Borrenbergs Bouwbedrijf B.V. (Luyksgestel).

Werk: Herinrichting Kranenberg Casteren.

Periode: week 08-2021 t/m 39-2021

Uitvoering: J. van Uijthoven & Zn. B.V. (Hapert).

Werk: Klimaatregeling fase 1 Hoogeloon.

Periode: week 09-2021 t/m week 52-2021

Uitvoering: Aannemingsbedrijf Van der Zanden B.V. (Moergestel).

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een medewerker van het Klant Contact Centrum (KCC), tel. 0497 - 361 636.

Naar boven