Gemeenteblad van Raalte
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Raalte | Gemeenteblad 2021, 56778 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Raalte | Gemeenteblad 2021, 56778 | Verordeningen |
Wijziging Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning gemeente Raalte 2017
In de ‘bestaande tekst’ zijn de woorden en leestekens waaraan iets verandert, cursief gezet. In de ‘nieuwe tekst’ zijn de nieuwe woorden en leestekens vet gedrukt. Als niet de gehele tekst van een artikel wordt gewijzigd, plaatsen we in plaats van de huidige ongewijzigde tekst een afkortend symbool, namelijk: ‘[…]’.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Raalte;
gelet op het bepaalde in Participatiewet, De Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo), Wet op het primair onderwijs, de Wet op de expertisecentra, de Wet op het voortgezet onderwijs en de Verordening domein sociaal gemeente Raalte;
en Titel 4.3 Algemene wet bestuursrecht;
Besluit vast te stellen de volgende wijzigingen in achtereenvolgend de volgende beleidsregels:
I. Beleidsregels individuele inkomenstoeslag gemeente Raalte;
II. Beleidsregels individuele studietoeslag gemeente Raalte 2018;
III. Beleidsregels tegenprestatie Participatiewet, IOAW, IOAZ gemeente Raalte 2018;
IV. Beleidsregels bestuurlijke boete Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz gemeente Raalte 2015;
V. Beleidsregel re-integratie, loonkostensubsidie en vrijlating inkomsten gemeente Raalte;
VI. Beleidsregels terugvordering, invordering, kwijtschelding en verhaal gemeente Raalte 2019;
VII. Beleidsregels inkeer en verrekening bij afstemming Participatiewet gemeente Raalte 2015;
VIII. Beleidsregels Bijzondere bijstand gemeente Raalte 2019;
IX. Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Raalte 2015;
X. Beleidsregels Jeugdhulp gemeente Raalte 2017;
XI. Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning gemeente Raalte 2017.
Artikel I Wijziging Beleidsregels individuele inkomenstoeslag gemeente Raalte
Dit artikel wijzigt de Beleidsregels individuele inkomenstoeslag gemeente Raalte.
Artikel II Wijziging Beleidsregels individuele studietoeslag gemeente Raalte 2018
Dit artikel wijzigt de Beleidsregels individuele studietoeslag gemeente Raalte 2018.
Artikel III Wijziging Beleidsregels tegenprestatie Participatiewet, IOAW, IOAZ gemeente Raalte 2018
Dit artikel wijzigt de Beleidsregels tegenprestatie Participatiewet, IOAW, IOAZ gemeente Raalte 2018.
Artikel IV Wijziging Beleidsregels bestuurlijke boete Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz gemeente Raalte 2015
Dit artikel wijzigt de Beleidsregels bestuurlijke boete Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz gemeente Raalte 2015.
Artikel V Wijziging Beleidsregel re-integratie, loonkostensubsidie en vrijlating inkomsten gemeente Raalte
Dit artikel wijzigt de Beleidsregel re-integratie, loonkostensubsidie en vrijlating inkomsten gemeente Raalte.
Artikel VI Wijziging Beleidsregels terugvordering, invordering, kwijtschelding en verhaal gemeente Raalte 2019
Dit artikel wijzigt de Beleidsregels terugvordering, invordering, kwijtschelding en verhaal gemeente Raalte 2019.
Artikel VII Wijziging Beleidsregels inkeer en verrekening bij afstemming Participatiewet gemeente Raalte 2015
Dit artikel wijzigt de Beleidsregels inkeer en verrekening bij afstemming Participatiewet gemeente Raalte 2015.
Artikel VIII Wijziging Beleidsregels Bijzondere bijstand gemeente Raalte 2019
Dit artikel wijzigt de Beleidsregels Bijzondere bijstand gemeente Raalte 2019.
Artikel IX Wijziging Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Raalte 2015
Dit artikel wijzigt de Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Raalte 2015.
Artikel X Wijziging Beleidsregels Jeugdhulp gemeente Raalte 2017
Dit artikel wijzigt de Beleidsregels Jeugdhulp gemeente Raalte 2017.
Artikel XI Wijziging Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning gemeente Raalte 2017
De beleidsregels worden als volgt gewijzigd:
De intitulé wordt als volgt gewijzigd:
Hoofdstuk 1 de algemene bepalingen wordt als volgt gewijzigd:
Hoofdstuk 2, paragraaf 2.3 wordt als volgt gewijzigd:
Hoofdstuk 2, paragraaf 2.4 algemene uitgangspunten wordt als volgt gewijzigd:
Hoofdstuk 2, paragraaf 2.5 eigen verantwoordelijkheid wordt als volgt gewijzigd:
Hoofdstuk 3, paragraaf 3.2 wordt als volgt gewijzigd:
Hoofdstuk 3, paragraaf 3.3 wordt als volgt gewijzigd:
Hoofdstuk 5, paragraaf 5.1 wordt als volgt gewijzigd:
Hoofdstuk 5, paragraaf 5.2 wordt als volgt gewijzigd:
Hoofdstuk 5, paragraaf 5.3 wordt als volgt gewijzigd:
Hoofdstuk 5, paragraaf 5.4 wordt als volgt gewijzigd:
Hoofdstuk 5, paragraaf 5.5 wordt vervallen verklaard en de paragrafen worden doorgenummerd:
§ 5.5 Activerende Ondersteuning Groep (AOG) Het doel van AOG gericht op het bieden van arbeidsmatige ondersteuning. Het gaat bij AOG om gestructureerde activiteiten, waarbij met de cliënt gerichte afspraken zijn gemaakt over de werkzaamheden die verricht zullen worden (er is een overeenkomst tussen de cliënt en aanbieder). Het gaat om onbetaalde werkzaamheden (wel is in de praktijk een beperkte onkostenvergoeding mogelijk). Er zijn duidelijke afspraken gemaakt over het aantal uren dat de cliënt ‘werkzaam’ is en het tijdstip waarop de werkzaamheden verricht worden. AOG wordt geïndiceerd per dagdeel. Doel arbeidsmatige ondersteuning:
Het dagondersteuningsprogramma in groepsverband of voor een cliënt die zelfstandig werkt op een locatie (maar wordt ondersteund door de groepsbegeleider), is gericht op arbeidsmatige activiteiten voor cliënten die geen reguliere arbeid kunnen verrichten. Zij vallen onder de doelgroep van de wet, maar zijn wel in staat om onbetaalde werkzaamheden te verrichten. Dit zijn cliënten met bijvoorbeeld:
Vervoer van-en-naar de maatwerkvoorziening De cliënt die niet in staat is om op eigen kracht naar de locatie van de groepsondersteuning te komen, kan gebruik maken van de vervoersmogelijkheden die de aanbieder verplicht is te bieden. |
|
Het betreft hier een aanpassing i.v.m. de inwerkingtreding van de nieuwe contracten uit de aanbesteding “Wmo maatwerkvoorziening ondersteuning” die vanaf 1 januari 2021 zijn gaan gelden. Zonder aanpassing van hoofdstuk 5 van de beleidsregels en enkele afgeleide artikelen verliezen deze hun werking, omdat deze producten vanaf 1 januari 2021 niet meer bestaan. Dat is in deze wijziging hersteld door te verwijzen naar de nu geldende producten. In dit concrete geval is dit product verdwenen. |
Hoofdstuk 5, paragraaf 5.6 wordt als volgt gewijzigd:
§ 5.6 Basis Ondersteuning Groep (BOG) Het doel van BOG is gericht op het aanbrengen van structuur, activeren/ bevorderen van sociale participatie (o.a. door bewegen, sport, cultuur) en het ontlasten van mantelzorgers. BOG wordt geïndiceerd per dagdeel, inzet is afhankelijk van de individuele situatie. De activiteiten of inhoud van BOG kunnen bestaan uit:
|
§ 5.6 Ondersteuning in groepsverband basis Voor iedere inwoner die een beperking op het gebied van de zelfredzaamheid, zelfregie of participatie ervaart/heeft. Het accent ligt op stimuleren en oefenen van vaardigheden gericht op het behouden van de zelfredzaamheid. Waar een inwoner vaardigheden niet zelf kan aanleren, kunnen ze deze met lichte begeleiding voldoende uitvoeren. Er kunnen lichte problemen zijn bij bewegen of verplaatsen. Ondersteuning in groepsverband basis is gericht op het aanbrengen van structuur, ondersteunen bij of het oefenen met vaardigheden of handelingen, activeren/ bevorderen van sociale participatie en het ontlasten van mantelzorger(s). Voorbeelden ondersteuningsactiviteiten of inhoud: • Het stimuleren van het aangaan en onderhouden van sociale contacten (sociaal isolement voorkomen). • Bevorderen, behouden en compenseren van het functioneren en voorkomen, vertragen of verergeren van beperkingen. • Ondersteuning bij het leren omgaan met fysieke en/of cognitieve beperkingen. • Ondersteuning in de vorm van arbeidsmatige activiteiten in het kader van persoonlijke ontplooiing en verkenning van individuele mogelijkheden. Bijvoorbeeld gericht op het opdoen van arbeidservaring of het toewerken naar een (on)betaalde baan. • Ondersteuning gericht op het aanleren en/of onderhouden van arbeidsvaardigheden; er is een stimulerend leer- en oefenmilieu. • Ondersteuning gericht op stabiliserend effect op het dagelijks leven van de inwoner en dragen op die manier bij aan het voorkomen van isolement, terugval en decompensatie. Inzet in overeenstemming met de leerplicht/stage, UWV, werk/inkomen. • Zo passend mogelijk: de talenten, mogelijkheden, toekomstperspectief en ondersteuningsbehoefte van de inwoner staan centraal passend bij de problematiek. • Zo lokaal mogelijk indien hulpvraag/beperking dit toelaat. |
Het betreft hier een aanpassing i.v.m. de inwerkingtreding van de nieuwe contracten uit de aanbesteding “Wmo maatwerkvoorziening ondersteuning” die vanaf 1 januari 2021 zijn gaan gelden. Zonder aanpassing van hoofdstuk 5 van de beleidsregels en enkele afgeleide artikelen verliezen deze hun werking, omdat deze producten vanaf 1 januari 2021 niet meer bestaan. Dat is in deze wijziging hersteld door te verwijzen naar de nu geldende producten. |
Hoofdstuk 5, paragraaf 5.7 wordt als volgt gewijzigd:
§ 5.7 Gespecialiseerde Ondersteuning Groep (GOG) Het doel van GOG is gericht op het aanbrengen van structuur, activeren/ bevorderen van sociale participatie (o.a. door bewegen, sport, cultuur) en het ontlasten van mantelzorgers. GOG wordt geïndiceerd per dagdeel, inzet is afhankelijk van de individuele situatie. Het college kan de maatwerkvoorziening GOG verlenen aan cliënten waarbij de inzet van BOG of AOG niet toereikend is én waarbij sprake is van:
|
§ 5.7 Ondersteuning in groepsverband plus Voor iedere inwoner die een beperking op het gebied van de zelfredzaamheid, zelfregie of participatie ervaart/heeft. De inwoner is niet in staat om zijn dagstructuur aan te houden en moet ondersteund worden in het uitvoeren van activiteiten en handelingen. Ook kan er sprake zijn van complex, moeilijk verstaanbaar gedrag of sterke beïnvloedbaarheid, waardoor gedragsverandering kan ontstaan. Ondersteuning in groepsverband plus is gericht op overname van het aanbrengen van structuur, ondersteunen bij of het oefenen met vaardigheden of handelingen, activeren/ bevorderen van sociale participatie en het ontlasten van mantelzorger(s). Voorbeelden van ondersteuningsactiviteiten of inhoud zijn: • Het stimuleren van het aangaan en onderhouden van sociale contacten (sociaal isolement voorkomen). • Behouden en compenseren van het functioneren en vertragen of verergeren van beperkingen. • Ondersteuning bij het leren omgaan met fysieke en/of cognitieve beperkingen. • Ondersteuning gericht op het opdoen van arbeidservaring of het toewerken naar een (on)betaalde baan. Het accent ligt op stimuleren en (deels) overnemen van vaardigheden en handelingen. Waar nodig moet regie overgenomen worden, bijvoorbeeld omdat: • Inwoner zelf niet goed kan inschatten of communiceren wat hij nodig heeft. • Inwoner beperkt leerbaar is in nieuwe vaardigheden. • Inwoner zich niet zelfstandig kan bewegen, verplaatsen of eten (ook niet met hulpmiddelen). Inwoner heeft een bepaalde mate van individuele aandacht nodig voor het reguleren van emoties of probleemgedrag. • Zo passend mogelijk; de talenten, mogelijkheden, toekomstperspectief en ondersteuningsbehoefte van de inwoner staan centraal (niet de problematiek). • Zo lokaal mogelijk, indien hulpvraag/beperking dit toestaat. |
Het betreft hier een aanpassing i.v.m. de inwerkingtreding van de nieuwe contracten uit de aanbesteding “Wmo maatwerkvoorziening ondersteuning” die vanaf 1 januari 2021 zijn gaan gelden. Zonder aanpassing van hoofdstuk 5 van de beleidsregels en enkele afgeleide artikelen verliezen deze hun werking, omdat deze producten vanaf 1 januari 2021 niet meer bestaan. Dat is in deze wijziging hersteld door te verwijzen naar de nu geldende producten. |
Hoofdstuk 6, paragraaf 6.2 wordt als volgt gewijzigd:
§ 6.2 Inhoud huishoudelijke hulp De verordening bepaalt dat huishoudelijke hulp gericht is op het bereiken van de volgende resultaten:
|
§ 6.2 Inhoud huishoudelijke hulp Huishoudelijke hulp is gericht op het bereiken van de volgende resultaten:
|
Het betreft hier een redactionele aanpassing i.v.m. de inwerkingtreding van de Verordening domein sociaal gemeente Raalte vanaf 1 januari 2021. Zonder aanpassing van de wettelijke grondslag van de beleidsregels verliezen deze hun werking. Dat is in deze wijziging hersteld door te verwijzen naar de nu geldende verordening. |
Hoofdstuk 6, paragraaf 6.2 wordt als volgt gewijzigd:
Het gaat bij het verlenen van huishoudelijke hulp voornamelijk om het uitvoeren van huishoudelijke taken (overnemen). Voor zover de cliënt zelf in staat is deze taken uitvoeren maar heeft hij daar begeleiding bij nodig kan het college overgaan tot het verlenen van (lichte) ondersteuning thuis (LOT). Zie hoofdstuk 5 van deze beleidsregels. Voor zover de cliënt zelf in staat is deze taken uitvoeren maar heeft hij daar begeleiding bij nodig kan het college overgaan tot het verlenen van Ondersteuning gericht op het huishouden . Zie hoofdstuk van deze beleidsregels. |
Het gaat bij het verlenen van huishoudelijke hulp voornamelijk om het uitvoeren van huishoudelijke taken (overnemen). Voor zover de cliënt zelf in staat is deze taken uit te voeren, maar daarbij begeleiding nodig heeft, kan het college overgaan tot het verlenen van Ondersteuning gericht op het huishouden. Zie hoofdstuk 5 van deze beleidsregels. De cliënt is lichamelijk in staat om de huishoudelijke taken uit te voeren maar heeft sturing nodig bij het structuren van de organisatie van het huishouden en het daadwerkelijk uitvoeren van deze taken. Samen opwerken kan nodig zijn om inwoner te stimuleren en te begeleiden. |
Het betreft hier een aanpassing i.v.m. de inwerkingtreding van de nieuwe contracten uit de aanbesteding “Wmo maatwerkvoorziening ondersteuning” die vanaf 1 januari 2021 zijn gaan gelden. Zonder aanpassing van hoofdstuk 5 van de beleidsregels en enkele afgeleide artikelen verliezen deze hun werking, omdat deze producten vanaf 1 januari 2021 niet meer bestaan. Dat is in deze wijziging hersteld door te verwijzen naar de nu geldende producten. |
Hoofdstuk 6, paragraaf 6.3 wordt als volgt gewijzigd:
5. Het thuis zorgen voor de minderjarige kinderen die tot het huishouden behoren (die niet voor zich zelf kunnen zorgen) Dit resultaat heeft betrekking op de verzorging van kinderen waarbij de ouder (tijdelijk) niet in staat is om de ouderrol op zich te nemen én het om eenvoudige activiteiten gaat van huishoudelijke aard. Het specifiek verzorgen van kinderen vraagt om een andere deskundigheid. In die situatie zal het college overgaan tot het indiceren van LOT. Dit resultaat heeft betrekking op de verzorging van kinderen waarbij de ouder (tijdelijk) niet in staat is om de ouderrol op zich te nemen én het om eenvoudige activiteiten gaat van huishoudelijke aard. Het specifiek verzorgen van kinderen vraagt om een andere deskundigheid. In die situatie zal het college overgaan tot het indiceren van Ondersteuning gericht op het huishouden |
5. Het thuis zorgen voor de minderjarige kinderen die tot het huishouden behoren (die niet voor zichzelf kunnen zorgen) Dit resultaat heeft betrekking op de verzorging van kinderen waarbij de ouder (tijdelijk) niet in staat is om de ouderrol op zich te nemen én het om eenvoudige activiteiten kan gaan van huishoudelijke aard. Maar het kan ook gaan om het specifiek verzorgen van kinderen waarbij de ouder (tijdelijk) niet in staat is om de ouderrol op zich te nemen én het om eenvoudige activiteiten gaat van huishoudelijke aard. Het specifiek verzorgen van kinderen vraagt om een andere deskundigheid. |
Het betreft hier een aanpassing i.v.m. de inwerkingtreding van de nieuwe contracten uit de aanbesteding “Wmo maatwerkvoorziening ondersteuning” die vanaf 1 januari 2021 zijn gaan gelden. Zonder aanpassing van hoofdstuk 5 van de beleidsregels en enkele afgeleide artikelen verliezen deze hun werking, omdat deze producten vanaf 1 januari 2021 niet meer bestaan. Dat is in deze wijziging hersteld door te verwijzen naar de nu geldende producten. |
Hoofdstuk 7 wordt als volgt gewijzigd:
Hoofdstuk 7 KORTDURENDE VERBLIJFSONDERSTEUNING IN EEN INSTELLING Kortdurende verblijfsondersteuning in een instelling ter ontlasting van de mantelzorger, is onderdeel van de wettelijke definitie kortdurend verblijf van een maatwerkvoorziening (art. 1.1.1, eerste lid, van de wet). Nadat is vastgesteld dat de mantelzorger van de cliënt moet worden ontlast geldt nog een ander specifiek criterium om in aanmerking te komen voor deze maatwerkvoorziening. De cliënt is in voorkomende gevallen door het (tijdelijk/deels) wegvallen van de mantelzorg aangewezen op permanent toezicht. Het college kan ook kortdurende verblijfsondersteuning indiceren in het geval er sprake is van (dreigende) overbelasting van de persoon die normaal gesproken gebruikelijke hulp zo moeten verlenen. Doel en intensiteit respijtverblijf Het college onderzoekt en beoordeelt of er naast de ondersteuning van een cliënt permanent toezicht noodzakelijk is. Onder permanent toezicht wordt verstaan: Doel en intensiteit respijtverblijf Het college onderzoekt en beoordeelt of er naast de ondersteuning van een cliënt permanent toezicht noodzakelijk is. Onder permanent toezicht wordt verstaan: • op regelmatige en onregelmatige momenten toezicht bieden zodat, de ondersteuner(s) goed kan inspelen op de (frequent voorkomende) al dan niet expliciet gemaakte ondersteuningsvraag; • actieve observatie, met als doel dreigende ontsporing in het gedrag of de gezondheidssituatie vroegtijdig te signaleren. Op die manier kan tijdig ingegrepen worden en kunnen escalatie van onveilige of gevaarlijke (levens)bedreigende gezondheids- en of gedragssituaties voor de cliënt worden voorkomen. Het college neemt hierbij in aanmerking dat er ook aanspraak kan bestaan op een indicatie voor de Wlz. Het aangewezen zijn op permanent toezicht kan daar immers een implicatie voor zijn. Daarbij wordt opgemerkt dat voor de Wlz een voorwaarde is dat sprake moet zijn van ‘van blijvende aard’. Daarnaast geeft een psychische stoornis alleen geen toegang tot de Wlz. Het college onderzoekt mogelijke oplossingen. Zo kan het voor komen dat de cliënt niet is aangewezen op permanent toezicht en zou bijvoorbeeld ondersteuning groep uitkomst kunnen bieden om de mantelzorger te ontlasten. Kortdurende verblijfsondersteuning hoeft niet voor een noodzakelijk aantal etmalen per week of per maand te worden toegekend. Afhankelijk van de omstandigheden van de individuele situatie kan kortdurende verblijfsondersteuning bijvoorbeeld ook voor een aaneengesloten periode per kalenderjaar worden toegekend. Denk bijvoorbeeld aan de situatie waarin de mantelzorger op vakantie wil. |
Bij Respijtopvang gaat het om logeren in een instelling gedurende maximaal drie etmalen per week bij (risico op) ontspoorde mantelzorg (psychische noodzaak), waarbij naast deze maatwerkvoorziening ook andere mogelijke interventies ingezet moeten worden die beschikbaar zijn vanuit voorliggende voorzieningen, zoals psycho-educatie en inzet mantelzorgondersteuning. Doel/intensiteit Respijtopvang • Overnemen van de ondersteuning en zorg voor inwoner zodat de mantelzorger(s) en/of het gezinssysteem zodanig worden ontlast dat zij de ondersteuning over langere periode kunnen blijven voortzetten met minder risico op overbelasting;
Een gevolg van overbelasting van mantelzorger(s) kan zijn dat er een risico ontstaat op onveilige situaties door ontspoorde mantelzorg. Ontspoorde mantelzorg betekent dat een mantelzorger gedrag laat zien dat ze liever niet vertoont. Het kan gaan om verwaarlozing, verkeerde behandeling of zogenaamde compassie-moeheid. Op basis van maatwerk wordt dit aspect tevens overwogen en meegenomen in de besluitvorming. Wanneer er een langere periode van Respijtopvang nodig is (bijvoorbeeld voor een vakantie), dan zijn de volgende stappen voorliggend:
Indien deze stappen niet toereikend zijn, dan kan in uitzonderlijke gevallen ruimte zijn om een langere periode te indiceren. In dat geval tot een maximum van zes weken per jaar. Bij de noodzaak en inzet van Respijtopvang over een langere periode zal samen met inwoner, mantelzorger(s) en zorgaanbieders/wijkverpleging actief worden gemonitord wanneer de situatie vraagt om een actieve toeleiding naar de Wlz. Deze monitoring en het betrekken van deze werkwijze is dan onderdeel/voorwaarde van de indicatie Respijtopvang. In situaties met meerdere dagdelen dagbesteding en ook in het weekend overname van de zorgtaken zal vaak sprake zijn van een situatie die op (korte) termijn niet meer vanuit de Wmo geïndiceerd moet worden, maar vanuit de Wlz. Bij het inzetten van Respijtopvang wordt de S1 verpleegkundige / verpleegkundig consulent geraadpleegd. In ieder geval bij uitzonderlijke gevallen. Kortdurende verblijfsondersteuning hoeft niet voor een noodzakelijk aantal etmalen per week of per maand te worden toegekend. Afhankelijk van de omstandigheden van de individuele situatie kan kortdurende verblijfsondersteuning bijvoorbeeld ook voor een aaneengesloten periode per kalenderjaar worden toegekend. Denk bijvoorbeeld aan de situatie waarin de mantelzorger op vakantie wil. Onder kortdurende verblijfsondersteuning is ook, zonodig, het vervoer naar de locatie begrepen waar het verblijf wordt geboden. Dit vervoer wordt in ieder geval noodzakelijk geacht indien de mantelzorger niet in staat is de cliënt te brengen (en te halen) en er ook geen andere vervoersmogelijkheden zijn. Uitgangspunt: het betreft hier Respijtopvang waarbij de situatie voor de mantelzorger(s) zodanig wordt ontlast dat zelfstandig thuis wonen met ondersteuning vanuit de Wmo wordt gefaciliteerd voor de mantelzorgers(s). Het betreft dus geen Respijtopvang waar sprake is van permanent toezicht. Dergelijke situaties noemen we Acute Respijtopvang, daar worden afzonderlijke werkafspraken over gemaakt. Respijtopvang is inclusief de mogelijkheid tot het bijwonen van activiteiten als daartoe de mogelijkheid is op de opvanglocatie en er geen dienstverleningsopdracht dagbesteding is. |
Het betreft hier een aanpassing i.v.m. de inwerkingtreding van de nieuwe contracten uit de aanbesteding “Wmo maatwerkvoorziening ondersteuning” die vanaf 1 januari 2021 zijn gaan gelden. Zonder aanpassing van hoofdstuk 5 van de beleidsregels en enkele afgeleide artikelen verliezen deze hun werking, omdat deze producten vanaf 1 januari 2021 niet meer bestaan. Dat is in deze wijziging hersteld door te verwijzen naar de nu geldende producten. |
Hoofdstuk 8, paragraaf 8.1 inleiding wordt als volgt gewijzigd:
Bereikbaarheid, toegankelijkheid en bruikbaarheid Met het oog op het normale gebruik van de woning kan een maatwerkvoorziening worden getroffen ten aanzien van de bereikbaarheid, toegankelijkheid en bruikbaarheid van de woning. Denk bijvoorbeeld ook aan het verbreden van een toegangspad of toegangsdeur. Het moet gaan om elementaire woonfuncties en het opheffen of verminderen van problemen bij het normale gebruik van de woning. Verwezen wordt naar de begripsbepalingen van een woning en het normale gebruik van de woning in artikel 1.1, eerste lid, van de verordening. |
Bereikbaarheid, toegankelijkheid en bruikbaarheid Met het oog op het normale gebruik van de woning kan een maatwerkvoorziening worden getroffen ten aanzien van de bereikbaarheid, toegankelijkheid en bruikbaarheid van de woning. Denk bijvoorbeeld ook aan het verbreden van een toegangspad of toegangsdeur. Het moet gaan om elementaire woonfuncties en het opheffen of verminderen van problemen bij het normale gebruik van de woning. Verwezen wordt naar de begripsbepalingen van een woning en het normale gebruik van de woning in de verordening. |
Het betreft hier een redactionele aanpassing i.v.m. de inwerkingtreding van de Verordening domein sociaal gemeente Raalte vanaf 1 januari 2021. Zonder aanpassing van de wettelijke grondslag van de beleidsregels verliezen deze hun werking. Dat is in deze wijziging hersteld door te verwijzen naar de nu geldende verordening. |
Hoofdstuk 8, paragrafen 8.2 en 8.3 worden als volgt gewijzigd:
De verordening bepaalt een aantal specifieke criteria bij het verlenen van maatwerkvoorzieningen gericht op het wonen. Er zijn situaties opgenomen waaronder geen aanspraak op een maatwerkvoorziening bestaat of kan bestaan, zie onder meer hoofdstuk 4 van de verordening. In de meeste van deze bepalingen ligt het beginsel van de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt besloten. Een van de criteria over het verlenen van een woningaanpassing gaat over het toepassen van het primaat verhuizen. Om te voorkomen dat bij een niet te kostbare woningaanpassing het verhuisprimaat al toegepast zou kunnen worden, is deze bevoegdheid in de verordening begrensd tot een bedrag (zie Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Raalte 2017). Het college is wel gehouden de belangen van de cliënt en het college tegen elkaar af te wegen. |
De verordening bepaalt een aantal specifieke criteria bij het verlenen van maatwerkvoorzieningen gericht op het wonen. Er zijn situaties opgenomen waaronder geen aanspraak op een maatwerkvoorziening bestaat of kan bestaan, zie onder meer hoofdstuk 5 van de verordening. In de meeste van deze bepalingen ligt het beginsel van de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt besloten. Een van de criteria over het verlenen van een woningaanpassing gaat over het toepassen van het primaat verhuizen. Om te voorkomen dat bij een niet te kostbare woningaanpassing het verhuisprimaat al toegepast zou kunnen worden, is deze bevoegdheid in de verordening begrensd tot een bedrag. Het college is wel gehouden de belangen van de cliënt en het college tegen elkaar af te wegen. |
Het betreft hier een redactionele aanpassing i.v.m. de inwerkingtreding van de Verordening domein sociaal gemeente Raalte vanaf 1 januari 2021. Zonder aanpassing van de wettelijke grondslag van de beleidsregels verliezen deze hun werking. Dat is in deze wijziging hersteld door te verwijzen naar de nu geldende verordening. |
Hoofdstuk 9, paragraaf 9.2 wordt als volgt gewijzigd:
Onder leefomgeving in het kader van deelname aan het maatschappelijk verkeer wordt een afstand van 25 kilometer rondom de woning als redelijk aangemerkt, zie begripsbepaling in de verordening. Wel is het zo dat de cliënt een minimaal aantal basisvoorzieningen moet kunnen bereiken. |
Onder leefomgeving in het kader van deelname aan het maatschappelijk verkeer wordt een afstand van 25 kilometer rondom de woning als redelijk aangemerkt. Wel is het zo dat de cliënt een minimaal aantal basisvoorzieningen moet kunnen bereiken. |
Het betreft hier een redactionele aanpassing i.v.m. de inwerkingtreding van de Verordening domein sociaal gemeente Raalte vanaf 1 januari 2021. Zonder aanpassing van de wettelijke grondslag van de beleidsregels verliezen deze hun werking. Dat is in deze wijziging hersteld door te verwijzen naar de nu geldende verordening. |
Hoofdstuk 9, paragraaf 9.2 wordt als volgt gewijzigd:
De omvang van de maatwerkvoorziening(en) kan, als daar aanleiding voor is, worden afgestemd op:
|
De omvang van de maatwerkvoorziening(en) kan, als daar aanleiding voor is, worden afgestemd op:
|
Het betreft hier een redactionele aanpassing i.v.m. de inwerkingtreding van de Verordening domein sociaal gemeente Raalte vanaf 1 januari 2021. Zonder aanpassing van de wettelijke grondslag van de beleidsregels verliezen deze hun werking. Dat is in deze wijziging hersteld door te verwijzen naar de nu geldende verordening. |
Hoofdstuk 9, paragraaf 9.3 wordt als volgt gewijzigd:
Volgens de verordening ligt namelijk het primaat bij het Service Vervoer Raalte (CRVB:2015:4025). Blijkt echter uit onderzoek dat de cliënt geen gebruik kan maken van deze maatwerkvoorziening, dan kan een autoaanpassing aangewezen zijn. Daarbij worden een aantal uitgangspunten gehanteerd. |
Het primaat ligt namelijk bij het Service Vervoer Raalte (CRVB:2015:4025). Blijkt echter uit onderzoek dat de cliënt geen gebruik kan maken van deze maatwerkvoorziening, dan kan een autoaanpassing aangewezen zijn. Daarbij worden een aantal uitgangspunten gehanteerd. |
Het betreft hier een redactionele aanpassing i.v.m. de inwerkingtreding van de Verordening domein sociaal gemeente Raalte vanaf 1 januari 2021. Zonder aanpassing van de wettelijke grondslag van de beleidsregels verliezen deze hun werking. Dat is in deze wijziging hersteld door te verwijzen naar de nu geldende verordening. |
Hoofdstuk 10, paragraaf 10.2 wordt als volgt gewijzigd:
Budgetplan en modelovereenkomst De verordening bepaalt dat indien de cliënt een persoonsgebonden budget wenst, hij verplicht is om een Budgetplan op te stellen. Ook schrijft de verordening voor dat het de voorkeur heeft om gebruik te maken van de van toepassing zijnde modelovereenkomst van de Sociale Verzekeringsbank. |
Budgetplan en modelovereenkomst De verordening bepaalt dat indien de cliënt en/of zijn wettelijk vertegenwoordiger een persoonsgebonden budget wenst, hij/zij (verplicht) een plan voor de besteding van het pgb (budgetplan) op moet stellen. Daarbij is het verplicht om gebruik te maken van de van toepassing zijnde model zorgovereenkomst van de Sociale Verzekeringsbank. |
Het betreft hier een redactionele aanpassing i.v.m. de inwerkingtreding van de Verordening domein sociaal gemeente Raalte vanaf 1 januari 2021. Zonder aanpassing van de wettelijke grondslag van de beleidsregels verliezen deze hun werking. Dat is in deze wijziging hersteld door te verwijzen naar de nu geldende verordening. |
Hoofdstuk 10, paragraaf 10.5 wordt als volgt gewijzigd:
Kosten gemaakt vóór de aanvraag In de verordening is opgenomen dat het college een persoonsgebonden budget kan weigeren als de kosten betrekking hebben op een periode voorafgaande aan de aanvraag. Daarop zijn uitzonderingen als: a. het college vaststelt dat de melding dan wel aanvraag niet eerder ingediend kon worden; en b. de cliënt aantoont verplichtingen met derden te zijn aangegaan die onherroepelijk zijn; en c. het college tot het oordeel komt dat de betreffende maatwerkvoorziening noodzakelijk is. |
Kosten gemaakt vóór de aanvraag In de verordening is opgenomen dat het college een maatwerkvoorziening of persoonsgebonden budget kan weigeren als de inwoner de voorziening zelf al geeft gerealiseerd, geaccepteerd of gekocht, tenzij de gemeente daarvoor schriftelijk toestemming heeft verleend. Daarop zijn uitzonderingen als: a. het college vaststelt dat de melding dan wel aanvraag niet eerder ingediend kon worden; en b. de cliënt aantoont verplichtingen met derden te zijn aangegaan die onherroepelijk zijn; en c. het college tot het oordeel komt dat de betreffende maatwerkvoorziening noodzakelijk is. |
Het betreft hier een redactionele aanpassing i.v.m. de inwerkingtreding van de Verordening domein sociaal gemeente Raalte vanaf 1 januari 2021. Zonder aanpassing van de wettelijke grondslag van de beleidsregels verliezen deze hun werking. Dat is in deze wijziging hersteld door te verwijzen naar de nu geldende verordening. |
Hoofdstuk 12 wordt vervallen verklaard:
|
|
Het betreft hier een redactionele aanpassing i.v.m. de inwerkingtreding van de Verordening domein sociaal gemeente Raalte vanaf 1 januari 2021. Zonder aanpassing van de wettelijke grondslag van de beleidsregels verliezen deze hun werking. Dat is in deze wijziging hersteld door te verwijzen naar de nu geldende verordening. |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-56778.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.