Gemeenteblad van Albrandswaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Albrandswaard | Gemeenteblad 2021, 55027 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Albrandswaard | Gemeenteblad 2021, 55027 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Albrandswaard houdende regels omtrent de subsidie voor peuteropvang en VVE (Nadere regels subsidie peuteropvang en VVE, Albrandswaard 2021)
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Peuters in de leeftijd van 2 jaar tot het moment waarop zij uitstromen naar de basisschool, met een risico op (taal)achterstand die in aanmerking komen voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) op grond van door het College vastgestelde criteria en als zodanig zijn toegepast door het Centrum voor jeugd en gezin (CJG) in overleg met het Voorschools zorgadvies team (VZAT).
Om een indicatie te krijgen van de te verwachten revenuen ouderbijdrage rekent het Rekenprogramma Peuterspeelzalen en VVE Albrandswaard met drie categorieën gemiddelde ouderbijdragen. Dit zijn de gemiddelden van de meest in rekening gebrachte ouderbijdragen volgens de VNG ouderbijdrage adviestabel. De gemiddelden waarmee wij in 2021 rekenen zijn:
De rechtspersoon aan wie een onderneming als bedoeld in de Handelsregisterwet toebehoort, waarbij onder ‘onderneming’ wordt begrepen een kinderdagverblijf dat is vormgegeven volgens de wettelijke kwaliteitseisen en die met de gemeente Albrandswaard de overeenkomst is aangegaan inzake het aanbieden van VVE- en/of basispeuterspeelplaatsen.
Aparte voorschoolse voorziening voor kortdurende en intentionele opvang van (doelgroep)peuters, gericht op ontwikkelingsstimulering en voorbereiding op de basisschool. De opvang voldoet aan de wettelijke eisen voor kinderopvang en indien van toepassing, VVE-registratie.
Omvang gesubsidieerde deelname aan de peuteropvang:
Peuters in de leeftijd van 2 jaar tot het moment waarop zij uitstromen naar de basisschool, waarvan geen risico op (taal)achterstand is vastgesteld en die daardoor niet in aanmerking komen voor VVE op grond van door het College vastgestelde criteria. Waarvan bovendien de ouders Kinderopvangtoeslag kunnen aanvragen.
Rekenprogramma Peuteropvang en VVE Albrandswaard
Een door de gemeente Albrandswaard opgesteld en opvraagbaar spreadsheet (format: Excel). Het rekenprogramma is een hulp om een jaarlijkse subsidie aan te vragen bij de gemeente Albrandswaard door een houder dan wel om de subsidie te berekenen door de gemeente. Het rekenprogramma houdt rekening met het door de gemeente Albrandswaard vastgestelde VVE-uurtarief en past dit tarief toe op diverse variabelen, waaronder een jaarlijks door houder (in overleg met de gemeente) in te schatten aantal subsidiabele peuterplaatsen.
De VVE-taken van de gemeente worden deels gefinancierd door het Rijk via de OAB-middelen en deels uit eigen begroting. Hoewel VVE in principe een open-einde regeling is (er is geen maximum aan het aantal toegestane VVE-peuterplaatsen) moet de gemeente wel degelijk rekening houden met begrotingstechnische kaders. Vandaar dat jaarlijks gepoogd wordt het werkelijke gebruik van de peuterplaatsen in te schatten en te waarderen met een subsidie. Indien het werkelijk aantal gebruikte peuterplaatsen het geschatte aantal overstijgt informeert de houder de gemeente hierover tijdig.
De gemeente onderscheid drie soorten subsidiabele peuterplaatsen:
De VNG adviestabel ouderbijdrage peuterwerk voor het betreffende jaar, zoals gepubliceerd op www.vng.nl.
Voor- en vroegschoolse educatie; hier opgevat als voorschoolse educatie voor kinderen vanaf 2 jaar tot het moment waarop zij naar de basisschool uitstromen, waarin aan de hand van een VVE-programma op gestructureerde en samenhangende wijze activiteiten worden aangeboden gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen op het gebied van rekenen, taal, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling.
VVE (voor- en vroegschoolse educatie) en VE (óf voorschoolse educatie, óf vroegschoolse educatie) worden soms onderling uitgewisseld. Formeel is de definitie:
Een erkend voorschools programma waarin op een gestructureerde en samenhangende wijze de ontwikkeling van kinderen wordt gestimuleerd op het gebied van rekenen, taal, motoriek en sociaal- emotionele ontwikkeling voor zover dit programma is opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugd Instituut.
Deze regels hebben als doel het vaststellen van de hoogte van de subsidie voor voorschoolse voorzieningen (inclusief VVE) en de procedures voor het bepalen en innen van de bijdrage die ouders betalen voor de deelname van (doelgroep)peuters.
Artikel 3 Bereik van de regels voor subsidie
Het College verstrekt uitsluitend VVE-subsidie aan voorschoolse voorzieningen die met een VVE-registratie zijn opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang of aan voorschoolse voorzieningen die gebruik maken van de subsidie bedoeld onder artikel 9, lid i om de VVE-registratie te verwezenlijken, dit voor de deelname aan de peuteropvang van peuters die doelgroeppeuter zijn.
Daarnaast verstrekt het College subsidie aan voorschoolse voorzieningen voor de opvang van niet VVE geïndiceerde peuters waarvan de ouders geen KOT kunnen aanvragen. Voor deze opvang is geen VVE-registratie nodig.
Onverminderd de weigeringsgronden als bedoeld in artikel 3.1 van de 1e Gewijzigde Algemene subsidieverordening Albrandswaard 2010 en de subsidievoorwaarden in deze regels, wordt de subsidie geweigerd indien:
Ouders betalen een inkomensafhankelijke ouderbijdrage per maand gebaseerd op de kinderopvangtoeslagtabel. Hiervoor wordt de jaarlijkse VNG Adviestabel ouderbijdrage gehanteerd, zie voor 2021: https://vng.nl/nieuws/vng-adviestabel-ouderbijdrage-peuteropvang-2021.
De houder krijgt voor VVE-geïndiceerde peuters (VVE-KOT en VVE niet KOT) van 2,5 – 4 jaar subsidie in de omvang van 16 uur peuteropvang per week, gedurende 40 weken in het jaar. Ouders van deze VVE-doelgroeppeuters betalen de eerste acht uren een inkomensafhankelijke eigen bijdrage, de daaropvolgende uren zijn gratis. De subsidie voor deze peuters wordt afgestemd op dit uitgangspunt.
De houder krijgt voor niet VVE geïndiceerde peuters waarvan de ouder(s) geen recht hebben op kinderopvangtoeslag (regulier subsidie) subsidie in de omvang van maximaal 8 uur peuteropvang per week gedurende 40 weken in het jaar. Ouders van deze peuters betalen over deze acht uren een inkomensafhankelijke eigen bijdrage.
Houders kunnen in de periode 2021 - 2022 gebruik maken van eenmalige subsidie voor opleidingskosten van maximaal 8 (pedagogisch) medewerkers á € 2.500 om daarmee een VVE-registratie te verwezenlijken. Na deze periode kan elke houder gebruik maken van een jaarlijkse subsidie voor opleidingskosten voor 1 persoon á € 2.500. Van deze regeling kan in overleg tussen houders en de gemeente worden afgeweken.
Hoofdstuk 3 Bijzondere bepalingen
Artikel 11 Bijzondere verplichtingen betreffende de houder
Na de subsidieverlening dient de houder, in aanvulling op artikel 9 van de ASV, te voldoen aan de navolgende verplichtingen:
Houder streeft naar inclusieve groepen, dat wil zeggen: groepen waarbij sprake is van een mix aan doelgroep- en niet-doelgroeppeuters. Houder streeft daarom naar een maximale deelname van 40% doelgroeppeuters VVE per groep. Bij (kortdurende) afwijkingen op dit maximum volgt overleg met de opdrachtgever
Artikel 12 Kwaliteitseisen VVE-peuteropvang
De VVE-peuteropvang van de houder voldoet aan de landelijke kwaliteitseisen zoals opgenomen in het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie en de door de GGD opgestelde toetsingskader Kinderdagverblijven. In het toetsingskader zijn de volgende kwaliteitseisen opgenomen inzake de VVE-peuteropvang:
Alle vaste medewerkers 1 op de groep zijn geschoold in een, door het Nederlands Jeugdinstituut erkend, VVE-programma dan wel volgen aantoonbaar de scholing.
De houder heeft een pedagogisch plan/werkplan voor de peuterspeelzaal waarin wordt vastgelegd op welke wijze Uk en Puk of een ander, door het Nederlands Jeugdinstituut erkend, VVE-programma wordt uitgevoerd en hoe de ontwikkeldomeinen (taal, rekenen/ordenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek) zijn ingericht. Dit plan wordt jaarlijks opnieuw bekeken en waar nodig aangepast.
Samenwerking o.a. met het basisonderwijs
Alle doelgroeppeuters worden (indien ouders hiertoe toestemming hebben verleend) warm overgedragen naar de basisschool. Dit wil zeggen dat de basisschool de relevante informatie over de ontwikkeling van de peuter in kwestie van aanbieder ontvangt in aanwezigheid van de pedagogisch medewerker en leerkracht en indien mogelijk de ouder(s).
Artikel 13 Toetsing recht op subsidie voor een (doelgroep)peuter
Voor het toetsen of een peuter in aanmerking komt voor een gesubsidieerde peuterplek dient de houder vast te stellen of ouders recht hebben op kinderopvangtoeslag. Dit doet de houder aan de hand van de ondertekende Verklaring geen recht op kinderopvangtoeslag, in combinatie met een Inkomensverklaring van (bei)de ouder(s).
Indien het verwachte verzamelinkomen wijzigt ten opzichte van het verzamelinkomen dat is aangegeven op de Inkomensverklaring(en) dient deze verklaring aangevuld te worden met documenten waaruit de hoogte van het verwachte verzamelinkomen blijkt. Dit kunnen zijn: salarisstrook, uitkeringsspecificatie, werkgeversverklaring, verklaring van schuldsanering etc. Uit de documenten dient te blijken dat de inkomenswijziging structureel is en in ieder geval geldt voor de maand van plaatsing.
Indien ouders een eigen onderneming hebben (inclusief zzp-ers) en niet de meest recente aanslag inkomstenbelasting kunnen of willen overleggen, moeten zij aantonen startend ondernemer te zijn door middel van een bewijs van de Kamer van Koophandel, waarbij ze in de laagste categorie ingeschaald kunnen worden. Indien geen sprake is van een startende onderneming, kan de ondernemer ingeschaald worden in de middelste inkomenscategorie, waarbij het recht op herziening is voorbehouden.
Indien de ouder enkel geen inzicht wenst te verschaffen in de hoogte van het inkomen, middels een Inkomensverklaring of overige documenten waarmee de hoogte van het inkomen kan worden bepaald, kan een kind wel geplaatst worden en ontvangt houder subsidie voor deze peuterplek. De ouder valt dan echter automatisch in de hoogste inkomenscategorie.
Als de inkomenssituatie zodanig wijzigt dat ouders in aanmerking komen voor de Kinderopvangtoeslag, dan vervalt het recht op de gesubsidieerde peuterplek nadat het recht op Kinderopvangtoeslag is ingegaan. Ouders zijn verplicht per omgaande te melden aan de houder dat zij in aanmerking komen voor Kinderopvangtoeslag.
Wanneer een verlaging van het inkomen zodanig is dat ouders in een lagere inkomenscategorie van de Adviestabel vallen, kan bij de houder een aanvraag tot herziening van de ouderbijdrage worden gedaan op basis van de meest recente salarisstrook, uitkeringsspecificatie, werkgeversverklaring, verklaring van schuldsanering etc.
Indien sprake is van inkomenswijziging door werkloosheid, kunnen kinderopvanggerechtigden nog gedurende een bepaalde termijn (2020: drie maanden) aanspraak maken op de Kinderopvangtoeslag. Nadat deze termijn verstreken is kunnen zij in aanmerking komen voor een door de gemeente gesubsidieerde aanvulling op de ouderbijdrage.
Artikel 14 Subsidie extra dagdelen doelgroeppeuters VVE
De toegang tot de gratis extra dagdelen van doelgroeppeuters VVE kan worden toegekend na een toeleiding naar en intake door het CJG.
Artikel 15 Rapportageverplichtingen
De houder dient, om de subsidie te kunnen ontvangen, de volgende informatie vast te leggen in een digitaal en/of fysiek dossier en toegankelijk te maken voor controle door de gemeente Albrandswaard:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-55027.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.