Gemeenteblad van Schiedam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2021, 54144 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2021, 54144 | Beleidsregels |
Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Schiedam houdende regels omtrent het creëren van gelijke kansen om in aanmerking te komen voor een vergunning om een coffeeshop te exploiteren (Beleidsregels verdeling exploitatievergunning coffeeshop Schiedam 2021)
De burgemeester van de gemeente Schiedam,
overwegende dat de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Schiedam 2013 (hierna: APV) en het Coffeeshopbeleid Schiedam 2014 - 2018 (hierna: Coffeeshopbeleid) het mogelijk maken een coffeeshop te exploiteren;
overwegende dat volgens het Coffeeshopbeleid maximaal vier vergunningen voor het exploiteren van een coffeeshop verleend kunnen worden in de gemeente Schiedam;
overwegende dat de vergunning om een coffeeshop te exploiteren een zogeheten ‘schaarse vergunning’ betreft, dat derhalve een passende mate van openbaarheid en voldoende gelijke kansen geboden moeten worden om in aanmerking voor de vergunning te komen;
gelet op het bepaalde in art. 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
vast te stellen de navolgende:
‘Beleidsregels ten behoeve van het creëren van gelijke kansen om in aanmerking te komen voor een vergunning om een coffeeshop te exploiteren’
Artikel 2: Indieningstermijn aanvraag
Indien binnen het tijdvak, als bedoeld in het eerste lid, geen aanvragen zijn ontvangen dan wel na afloop van de vergunningsprocedure nog een vergunning te verlenen is, wordt een na afloop van het tijdvak, als bedoeld in het eerste lid, ontvangen aanvraag op volgorde van binnenkomst in behandeling genomen.
Artikel 3: Indieningsvereisten aanvraag
Bij een aanvraag om een vergunning worden ten minste de volgende documenten overgelegd:
een communicatieplan, dat in elk geval bevat:
een beschrijving hoe de exploitant(en) omwonenden en omliggende bedrijven zullen informeren/voorbereiden op de komst van een coffeeshop, een beschrijving hoe de exploitant(en) gedurende de exploitatie van de coffeeshop in contact blijven met de omgeving en omgaan met diens klachten en een omschrijving hoe de exploitant(en) een constante, open en constructieve verstandhouding tot de omgeving bewaren;
Een aanvrager die een aanvraag indient die niet voldoet aan de indieningsvereisten, zal hier per brief van op de hoogte worden gesteld. In deze brief zal aangegeven worden dat de aanvrager, met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, in de gelegenheid wordt gesteld de aanvraag binnen tien werkdagen na dagtekening van de brief aan te vullen. De aanvraag dient uiterlijk op de laatste dag van de in dit lid gestelde termijn volledig te zijn aangevuld en ontvangen door de burgemeester.
Artikel 4: Procedure vergunningverlening
Als bij toetsing in fase 4 blijkt dat afwijking van het bestemmingsplan noodzakelijk is, is de exploitant verplicht binnen twee weken na dagtekening nadat dit schriftelijk aan hem is medegedeeld, de daarvoor benodigde omgevingsvergunning aan te vragen. Indien de exploitant daar geen gehoor aan geeft, wordt de vergunning geweigerd.
Artikel 6: Geldigheidsduur vergunning
Een exploitatievergunning voor een coffeeshop wordt voor een periode van maximaal vijf jaar verleend.
Voor iedere aanvraag is de exploitant leges verschuldigd krachtens de Legesverordening Schiedam 2021 en de daarbij vastgestelde tarieventabel.
De beleidsregels ‘beleidsregels verdeling exploitatievergunning coffeeshops’ zoals vastgesteld op 10 januari 2019 worden ingetrokken.
Artikel 9: Afwijkingsbevoegdheid
De burgemeester kan afwijken van deze beleidsregels in het belang van de openbare orde, veiligheid en/of het woon- en leefklimaat.
Bijlage 1: artikelsgewijze toelichting op de Beleidsregels verdeling exploitatievergunning coffeeshop Schiedam 2021
Artikel 1: Bekendmaking te vergeven schaarse vergunning
De start van de procedure om een vergunning voor de exploitatie van een coffeeshop te verlenen, vangt aan met het doen van een bekendmaking dat een vergunning is vrijgekomen dan wel vrij komt.
Bij het vrijkomen van een vergunning kan worden gedacht aan het aflopen van de geldigheidsduur van een verleende vergunning. Voorts is het bijvoorbeeld mogelijk dat een vergunning wordt ingetrokken of dat de vergunning van rechtswege vervalt.
De burgemeester heeft een actieve informatieplicht. Jurisprudentie laat zien dat elke potentiële gegadigde moet kunnen meedingen naar een beschikbare schaarse vergunning. Door de bekendmaking worden gegadigden voor de vergunning onder andere gewezen op de indieningsvereisten en de procedure. Hiermee geeft de burgemeester een passende mate van openbaarheid inzake de betreffende schaarse vergunning.
In het tweede lid wordt bepaald via welke kanalen de burgemeester de bekendmaking doet.
Hierbij wordt aansluiting gezocht bij de Verordening op de elektronische publicatie gemeente Schiedam 2013. Daarin is bepaald dat de gemeente een elektronisch gemeenteblad uitgeeft. Het gemeenteblad wordt uitgegeven op www.officielebekendmakingen.nl. Bekendmaking vindt tevens plaats via het Nieuwe Stadsblad. Uiteraard staat het de burgemeester vrij om meer kanalen te gebruiken.
Het derde lid beschrijft welke informatie de burgemeester moet geven in zijn bekendmaking. De informatie moet zodanig worden verwoord, dat voor een exploitant duidelijk is waar hij zijn aanvraag naartoe moet schrijven en wanneer zijn aanvraag volledig is.
Artikel 2: Indieningstermijn aanvraag
Het eerste lid schrijft de duur van de periode voor waarbinnen de aanvraag door de gemeente dient te zijn ontvangen. Een aanvraag om een vergunning dient binnen een tijdvak van vier weken gerekend vanaf de in de bekendmaking, als bedoeld in artikel 1, genoemde datum te zijn ontvangen door de gemeente.
Het tweede lid beschrijft wat er gebeurt met een aanvraag die buiten het tijdvak, als bedoeld in het eerste lid, wordt ontvangen. Deze wordt in principe geweigerd. Daardoor kan de exploitant niet meedingen naar de vergunning en zal hij moeten wachten tot het volgende moment dat een vergunning beschikbaar komt.
Als er binnen de formele indieningstermijn geen aanvraag is ontvangen, wordt een aanvraag die buiten de formele indieningstermijn is ontvangen alsnog in behandeling genomen en getoetst aan de reguliere indieningscriteria en zal de procedure van vergunningverlening (met uitzondering van fase 3: de loting) worden doorlopen;
De aanvraag zal worden getoetst aan de reguliere indieningscriteria en voorts zal de procedure van vergunningverlening (met uitzondering van fase 3: de loting) worden doorlopen.
Indien binnen het tijdvak, als bedoeld in het eerste lid, geen aanvragen zijn ontvangen dan wel er na afloop van de vergunningsprocedure nog een vergunning te verlenen is, wordt een buiten het tijdvak, als bedoeld in het eerste lid, ontvangen aanvraag op volgorde van binnenkomst in behandeling genomen.
Artikel 3: Indieningsvereisten aanvraag
In het eerste lid is opgenomen dat de elektronische weg niet geopend is voor het indienen van een aanvraag. Dit betekent dat aanvragen per post worden ingediend. In het kader van de snelheid van de procedure is de elektronische weg voor het aanleveren van ontbrekende gegevens wel geopend.
Het tweede lid bevat een opsomming van alle documenten, plannen en bewijsstukken die een exploitant in ieder geval moet indienen bij zijn aanvraag. Het betreft informatie en documentatie die noodzakelijk is om te beoordelen of de belangen, die de vergunning dient te beschermen, niet onevenredig en onacceptabel worden benadeeld. Ook wordt de informatie en documentatie opgevraagd om te beoordelen of de exploitant(en) en leidinggevende(n) van goed levensgedrag zijn. Deze stukken zijn vormvrij en geven de aanvrager ruimte om een eigen invulling hieraan te geven.
De (intentie) huur- of koopovereenkomst moet voldoende waarborgen bieden om vast te kunnen stellen of de exploitant daadwerkelijk over de opgegeven locatie beschikt of kan gaan beschikken. Als het gaat om een intentieovereenkomst moet deze concreet zijn en ten minste inhouden de huur- of koopprijs, de algemene en bijzondere voorwaarden, de looptijd en de ondertekening door alle betrokken partijen.
Het derde en vierde lid geven aan op welke wijze wordt omgegaan met onvolledige aanvragen. Een aanvraag die de vereiste informatie en/of documentatie, genoemd in het tweede lid, niet bevat, is niet volledig. Onder onvolledig wordt verstaan een aanvraag waarbij bescheiden ontbreken of bescheiden niet volledig of niet ondertekend zijn of anderszins niet voldoen aan de formele indieningsvereisten. Bij constatering daarvan krijgt de aanvrager de gelegenheid zijn aanvraag aan te vullen en volledig te maken. Wordt daar geen of onvoldoende gebruik van gemaakt, dan wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld. De aanvraag wordt dan inhoudelijk niet beoordeeld, zodat de exploitant niet langer meedingt naar de vergunning. De verplichting tot het bieden van gelijke kansen aan potentiële gegadigden verdraagt zich niet met het bieden van een langere hersteltermijn dan genoemd in artikel 3, vierde lid.
Artikel 4: Procedure vergunningverlening
Ten aanzien van schaarse vergunningen dient het bestuur verdelingscriteria vast te stellen om de beschikbare vergunning te verdelen. Jurisprudentie laat zien dat verschillende criteria worden erkend. Schiedam heeft gekozen de volgende verdelingscriteria te hanteren:
Fase 1: toetsing aan de bij deze beleidsregels bijgevoegde vestigingskaart coffeeshop (bijlage 2). In bijlage 2 bij deze beleidsregels is een kaart opgenomen van de gemeente Schiedam waarop is aangegeven waar het vestigen van een coffeeshop in ieder geval niet is toegestaan en waar het vestigen van een coffeeshop niet gewenst is.
Het gebied waar het vestigen van een coffeeshop ingevolge de vestigingskaart coffeeshop niet is toegestaan is afgeleid van de criteria die zijn opgenomen in het Coffeeshopbeleid. In het Coffeeshopbeleid is opgenomen dat de coffeeshop niet gelegen mag zijn binnen een straal van 200 meter loopafstand van een school voor primair onderwijs, een school voor voortgezet onderwijs, een school voor middelbaar beroepsonderwijs, andere coffeeshops, jeugd- en jongereninstellingen en centra voor verslavingszorg. In afwijking van het Coffeeshopbeleid is bij het opstellen van de kaart een afstand van 200 meter hemelsbreed opgenomen gemeten vanaf de rand van het gebouw of bijbehorende terrein. Ook is het niet toegestaan een coffeeshop te vestigen binnen een straal van 200 meter hemelsbreed van een buitenschoolse opvang. Ook deze afstand wordt gemeten vanaf de rand van het gebouw of bijbehorende terrein.
Het gebied waar het vestigen van een coffeeshop ingevolge de vestigingskaart coffeeshop niet gewenst is, is gebaseerd op de volgende criteria:
Ook is bij het opstellen van de kaart rekening gehouden met het spreiden van de vier coffeeshops over de gemeente in het kader van het bedienen van alle klanten van coffeeshops in de gemeente en het voorkomen van ernstige overlast en negatieve effecten op het woon- en leefklimaat. Omdat de drie bestaande coffeeshops gevestigd zijn aan de zuidkant van de gemeente, heeft het vestigen van een coffeeshop aan de noordkant van de gemeente dan ook de voorkeur.
Indien de in de aanvraag opgenomen locatie gelegen is in het gebied waar het vestigen van een coffeeshop niet is toegestaan, zal de vergunning worden geweigerd. Deze aanvraag zal niet meegenomen worden in de verdere procedure. Voor wat betreft de gebieden op de kaart die niet gelegen zijn in het gebied waar het vestigen van een coffeeshop niet is toegestaan, staat de gemeente in beginsel open voor het vestigen van een coffeeshop. In beginsel, omdat de feitelijk aangevraagde locatie in fase 4 nog inhoudelijk wordt beoordeeld. Indien de in de aanvraag opgenomen locatie gelegen is in het gebied waar het vestigen van een coffeeshop niet gewenst is, zal deze locatie in fase 4 extra kritisch worden getoetst.
Per locatie wordt niet meer dan één aanvraag tegelijk in behandeling genomen. Indien meerdere aanvragen worden ingediend voor één locatie, zal de aanvraag die het eerste door de gemeente is ontvangen in behandeling worden genomen. Indien meerdere aanvragen worden ingediend voor één locatie, zullen de overige aanvragen worden geweigerd.
Fase 2: toetsing van de exploitant(en) en leidinggevende(n) aan de criteria genoemd in de artikelen 1:8 en 2:28a van de APV en in het Coffeeshopbeleid. In fase 2 zal bekeken worden of de exploitant(en) en leidinggevende(n) voldoen aan de eisen die bij en krachtens artikel 8, eerste en tweede lid, van de Drank- en Horecawet worden gesteld. Indien zij hier niet aan voldoen, zal de vergunning worden geweigerd. Deze aanvraag zal niet meegenomen worden in de verdere procedure. Voorts wordt in fase 2 bekeken of het op basis van de door de exploitant(en) ingeleverde documenten, plannen en bewijsstukken aannemelijk is dat met de exploitatie door deze exploitant(en) een gevaar zal ontstaan voor de openbare orde, openbare veiligheid, volksgezondheid, het milieu en/of de woon- en leefsituatie. Indien dit het geval is, zal de vergunning worden geweigerd. Ook dan wordt de aanvraag niet meegenomen in de verdere procedure.
Tevens zal in fase 2 worden getoetst of de exploitant(en) de juiste ondernemingsvorm heeft/hebben. Als rechtsvorm voor de coffeeshop zijn enkel de eenmanszaak of de vennootschap onder firma (bestaande uit natuurlijke personen) toegestaan. Indien dit niet het geval is, zal de vergunning worden geweigerd. Ook dan wordt de aanvraag niet meegenomen in de verdere procedure.
Fase 3: loting tussen de overgebleven exploitanten. Er zullen in totaal drie aanvragen worden getrokken. De getrokken aanvragen komen in volgorde van trekking in aanmerking voor een inhoudelijke toetsing als bedoeld in fase 4 en fase 5. Zodra in volgorde van getrokken aanvragen een aanvraag in aanmerking komt voor de vergunning, gaan de andere aanvragen niet verder in de procedure. Deze aanvragen zullen worden geweigerd.
Fase 4: toetsing van de locatie aan de criteria genoemd in de artikelen 1:8 en 2:28a van de APV en in het Coffeeshopbeleid. In fase 4 zal onder andere worden getoetst aan het bestemmingsplan. Als bij toetsing in fase 4 blijkt dat afwijking van het bestemmingsplan noodzakelijk is, is de exploitant verplicht binnen twee weken na dagtekening nadat dit schriftelijk aan hem is medegedeeld de daarvoor benodigde omgevingsvergunning aan te vragen. Indien de exploitant daar geen gehoor aan geeft, wordt de vergunning geweigerd. De omgevingsvergunning dient enkel te worden aangevraagd door de exploitant wiens aanvraag op dat moment in behandeling is. De tweede getrokken exploitant dient pas een omgevingsvergunning aan te vragen wanneer de eerst getrokken exploitant niet door de toetsing in fase 4 en/of fase 5 komt. De derde getrokken exploitant dient pas een omgevingsvergunning aan te vragen wanneer de eerste en tweede getrokken exploitanten niet door de toets in fase 4 en/of fase 5 komen. Ook zal in fase 4 getoetst worden of de locatie op korte termijn gesloopt zal worden. Indien hier sprake van is, zal de vergunning worden geweigerd. Indien tijdens de fase 4 toets sprake is van een weigeringsgrond, wordt de vergunning geweigerd. Die aanvraag zal niet meegenomen worden in de verdere procedure.
Fase 5: toetsing van de getrokken exploitant(en) aan de Bibob beleidsregels gemeente Schiedam 2015 juncto de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur en het vragen van advies aan het Landelijk Bureau Bibob. Naar aanleiding van deze toetsing dan wel het advies van het Landelijk Bureau Bibob kan de exploitatievergunning worden geweigerd. De exploitant(en) komt/komen hierdoor niet meer in aanmerking voor vergunningverlening. Indien het advies van het Landelijk Bureau Bibob wordt ontvangen nadat de exploitatievergunning is verleend, kan deze alsnog worden ingetrokken. Dat betekent dat de exploitatie onmiddellijk na ontvangst van de schriftelijke kennisgeving daarvan dient te worden gestaakt zonder dat aanspraak kan worden gemaakt op enige vorm van financiële compensatie.
De aanvragen die resteren, nadat door toepassing van de procedure uit het eerste lid het maximum aantal vergunningen krachtens het Coffeeshopbeleid is toegekend, zullen worden geweigerd. Deze komen niet in aanmerking voor een vergunning. De enige mogelijkheid dat deze aanvragen toch nog in aanmerking zouden kunnen komen voor een vergunning is wanneer een verleende vergunning alsnog wordt ingetrokken naar aanleiding van een Bibob advies. Deze bepaling is opgenomen ter voorkoming van het scenario dat een in een laat stadium gegeven Bibob advies ertoe leidt dat de hele procedure van voor af aan moet worden gestart.
De loting zal worden uitgevoerd door de burgemeester en zal openbaar zijn. Onder voorbehoud van de op dat moment geldende coronamaatregelen, zal de loting fysiek plaatsvinden. Binnen vier weken na de loting, worden de deelnemende exploitanten geïnformeerd over de uitkomst van de loting voor wat betreft hun aanvraag.
Artikel 6: Geldigheidsduur van de vergunning
Een exploitatievergunning voor een coffeeshop wordt voor een periode van maximaal vijf jaar verleend. Voor deze geldigheidsduur is gekozen omdat een exploitant de kans moet krijgen zijn coffeeshop op te bouwen, bekendheid te krijgen bij klanten en goed contact en een vertrouwensrelatie op te bouwen met eventuele omwonenden en omliggende bedrijven alsmede met politie en gemeente.
Bovendien moet een exploitant investeringen doen en verplichtingen (vaak voor langere tijd) aangaan waarvoor een redelijke termijn geboden moet worden om deze terug te verdienen en winst te kunnen maken. Een te snelle roulatie brengt bovendien minder stabiliteit met zich mee. In individuele gevallen kan een kortere geldigheidsduur worden bepaald, als daar bijzondere redenen voor zijn.
Voor de aanvragen die inhoudelijk beoordeeld worden, zijn leges verschuldigd. Het tarief wordt bepaald op basis van de datum van het moment dat de aanvraag werd ingediend en de op dat moment geldende Legesverordening.
De verouderde beleidsregels ‘beleidsregels verdeling exploitatievergunning coffeeshops’ zoals vastgesteld op 10 januari 2019 worden ingetrokken.
Artikel 9: Afwijkingsbevoegdheid
In dit artikel is aangegeven dat de burgemeester kan afwijken van deze beleidsregels in het belang van de openbare orde, veiligheid en/of het woon- en leefklimaat. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat de getrokken overgebleven exploitant, welke in aanmerking komt voor vergunningverlening, een locatie heeft opgegeven die voldoet aan de bij deze beleidsregels bijgevoegde vestigingskaart coffeeshop, maar dat de burgemeester oordeelt dat de coffeeshop alsnog niet op deze locatie gevestigd kan worden in het kader van de openbare orde, veiligheid en/of het woon- en leefklimaat.
Artikel 10: Inwerkingtreding nieuwe regels
Vanaf het moment van inwerkingtreding hebben de beleidsregels rechtskracht en treedt de burgemeester conform deze beleidsregels op.
De beleidsregels mogen in de praktijk aangehaald worden als de ‘Beleidsregels verdeling exploitatievergunning coffeeshop Schiedam 2021’. Deze verkorte naam is gebruiksvriendelijker dan de volledige naam van de beleidsregels. Daarnaast behoudt de verkorte naam zijn duidelijkheid ten aanzien van het onderwerp (coffeeshops) waarop de beleidsregels van toepassing zijn.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-54144.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.