Gemeenteblad van Heemstede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Gemeenteblad 2021, 53724 | Overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Gemeenteblad 2021, 53724 | Overige overheidsinformatie |
Uitvoeringsprogramma 2021 Omgevingsdienst IJmond
Voor u ligt het Raamwerk ‘Uitvoeringsprogramma 2021 Omgevingsdienst IJmond’. Met dit programma geven het dagelijks en algemeen bestuur van Omgevingsdienst IJmond (hierna ODIJ) inzicht in wat de gemeentebesturen, het provinciebestuur en anderen in 2021 van ons mogen verwachten. We hebben dit jaar gekozen voor het opstellen van een “raamwerk” uitvoeringsprogramma om een aantal redenen:
Gelet op bovenstaande zullen wij dit “raamwerk” uitvoeringsprogramma de komende maanden verder invullen en vergezeld met een per deelnemer uitgewerkt supplement aan colleges aanbieden.
Er is een aantal ontwikkelingen gaande dat in 2021 relevant is voor de uitvoering. Deze bespreken we hier kort, waarbij we waar mogelijk ook aandacht schenken aan de eventuele gevolgen voor de inzet van capaciteit op bepaalde onderwerpen. We lopen achtereenvolgens enkele landelijke en gemeentelijke/regionale ontwikkelingen langs. De uitvoering wordt verder omschreven in de gebiedsbrede of eventueel regionale aanpak.
Op 1 januari 2022 treedt de Omgevingswet in werking. De wet beoogt het vergroten van de inzichtelijkheid en het gebruiksgemak, het versnellen van de besluitvorming, meer lokale afwegingsruimte en een samenhangende benadering. Belangrijke rol voor de Omgevingsdienst is om het huidige milieubeleid en de nu geldende milieuregels te vertalen naar de instrumenten van de Omgevingswet. Daarnaast zullen de werkwijze en verschillende procedures binnen de Omgevingsdienst gaan wijzigen en dient op 1 januari 2022 ons automatiseringspakket gereed te zijn voor de Omgevingswet.
De precieze impact op het totaal van de te verwachten inzet, is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de mate van lokale afwegingsruimte, participatie en de invloed daarvan op de uniformiteit van de (gezamenlijke) werkprocessen. Gedurende 2021 zal hier meer duidelijkheid over gaan ontstaan. Wel duidelijk is dat naast de bestaande reguliere uitvoering een enorme inzet moet worden gepleegd op het goed laten verlopen van processen binnen onze dienst en het bedienen van onze deelnemende gemeenten bij het opstellen van plannen in het kader van de Omgevingswet.
Wijziging Gemeenschappelijke Regeling
Het in werking treden van de Omgevingswet heeft niet alleen gevolgen voor de uitvoering. Ook de Gemeenschappelijke Regeling moet worden aangepast. De huidige regeling is gebaseerd op wetgeving die per 1 januari 2022 opgaat in de Omgevingswet. In overleg met alle gemeenten en de provincie wordt in 2021 een traject gestart om te komen tot een wijziging.
Met de Omgevingswet worden onze deelnemende gemeenten bevoegd gezag voor de (chemische) kwaliteit van bodem en ondergrond. Bij de invoering van de Omgevingswet dragen provincies een groot deel van de taken en bevoegdheden over aan gemeenten. Reeds vanaf 2019 zijn wij betrokken en wordt samen met provincie Noord-Holland de overdracht van taken en bevoegdheden voorbereid. In 2021 worden de laatste voorbereidingen afgerond, zodat gestart kan worden met de daadwerkelijke overdracht. Op 1 januari 2022 moet de overdracht zo volledig mogelijk zijn afgerond, maar ook daarna blijven we samenwerken met de provincie en gemeenten voor eventuele nabranders.”
In 2020 is gestart met het opstellen van een programma Gezondheid en Luchtkwaliteit voor de IJmond. Het programma is de opvolger van de visie luchtkwaliteit en gezondheid 2016-2020. Gezondheid neemt een steeds prominentere plaats in wanneer het gaat om doelstellingen in de fysieke leefomgeving. Vanuit het nieuwe programma waarvan de verwachting is, dat deze begin 2021 bestuurlijk wordt vastgesteld, zullen thema’s gezamenlijk met gemeenten, ODIJ en GGD moeten worden uitgewerkt. Dit vraagt een intensieve samenwerking met onze collega’s van de GGD.
Ieder bouwproject dat zorgt voor stikstofneerslag op een stikstofgevoelig Natura 2000-gebied heeft een natuurvergunning nodig. In dat geval maakt de aanvraag voor de natuurvergunning deel uit van de aanvraag voor de omgevingsvergunning. In opdracht van onze gemeenten toetsen wij aanvragen op natuurwaarden stikstofdeposities. In 2020 heeft er een enorme druk gestaan op dit dossier. De uitvoering is in 2020 met inhuur van externe adviseurs op peil gebleven, zodat wij onze gemeenten adequaat en binnen termijnen hebben kunnen adviseren en ondersteunen. Vanwege de ligging van veel van onze gemeenten nabij natura 2000- gebieden zal de druk op dit dossier de komende jaren verder toenemen.
In 2021 zal een nieuw programma Gezondheid en Luchtkwaliteit door de IJmond gemeenten worden vastgesteld. Met dit programma beogen we om te komen tot een versnelling van maatregelen die leiden tot minder emissies van autoverkeer, industrie, scheepvaart en woonomgeving. Wij voeren veel initiatieven uit en de verwachting is dat deze gelet op de urgentie worden geïntensiveerd. Op het moment van opstellen van dit programma is nog niet duidelijk wat dat voor onze uitvoering gaat betekenen. Het is echter wel duidelijk dat de te verwachten impuls niet met de huidige bezetting kan worden gerealiseerd.
In veel van onze gemeenten stagneren bouwinitiatieven vanwege milieubelemmeringen. Zo zijn natuurwaarden en de nabijheid van natuurgebieden, stikstofdepositie, luchtkwaliteit, bodemverontreiniging, geluidemissies van vliegverkeer, drukke wegen, spoorwegtracé ’s en industrie, factoren die buitengewoon veel inzet en creativiteit van ons vragen. We doen er alles aan om onze gemeenten te ondersteunen bij het planologisch proces om uiteindelijk een ontwikkeling te realiseren die ook juridisch overeind kan blijven binnen de kaders van de wetgeving. Gelet op de druk vanuit verschillende partijen voor het realiseren van woningen is ook in 2021 onze inzet voor een groot deel bepalend voor het wel of niet kunnen realiseren van woningbouwinitiatieven.
In 2019 heeft de Eerste Kamer tegen het verbod op asbestdaken gestemd. Het verbod zou leiden tot grote financiële en operationele lasten. De tendens is echter wel en zo ook geïnformeerd vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat het wenselijk is om inwoners/ondernemers te blijven bewegen tot saneren over te gaan. Het doel blijft daarom hetzelfde ‘een veilige, schone en asbestvrije omgeving in 2028’. Per gemeente zal er gekeken worden naar de behoefte en vraag vanuit de gemeenschap. In samenspraak met de gemeente kunnen wij vervolgstappen treffen en eventueel organiseren. Wij kunnen daarin op verschillende manieren ondersteunend zijn richting de gemeente doormiddel van toezicht, monitoring en informatie.
Op het moment van opstellen van dit uitvoeringsprogramma wordt in opdracht van ons Dagelijks Bestuur gewerkt aan het bedrijfsplan voor de komen vier jaar.
In de tweede helft van 2020 heeft bureau TwijnstraGudde al onze deelnemers geïnterviewd. Daarnaast is een brainstormsessie georganiseerd met onze ambtelijke opdrachtgevers. Een van de onderwerpen die in het plan centraal komt te staan is de ontwikkeling van toezicht. De integrale benadering van de Omgevingswet voor ruimtelijke vraagstukken (één loket, één vergunning) vraagt ook om een meer integrale vorm van toezicht. De afgelopen jaren zijn wij voor een aantal gemeenten, naast milieutoezicht, ook bouwtoezicht en drank- en horecatoezicht gaan uitvoeren. In de praktijk blijkt dit voor gemeenten efficiëntie op te leveren. Bedrijven en instellingen vinden het prettig om vanuit het bevoegde gezag maar één toezichthoudende instantie over de vloer te krijgen. Daarnaast worden gemeenten geconfronteerd met schaarste op de arbeidsmarkt voor specifieke technisch toezichthoudende functies. In het afgelopen jaar hebben wij, op aanvraag, bouwtoezichttaken uitgevoerd voor verschillende gemeenten. Onze verwachting is dat in 2021 deze vraag toeneemt. Voor ons aanleiding om met onze deelnemers in gesprek te gaan om deze vraag een meer structureel karakter te geven.
Energietransitie (van papier naar uitvoering)
In 2020 hebben veel beleidsdocumenten waarin ambities zijn neergelegd ten aanzien van de energietransitie, vorm gekregen. Zo is onder aanvoering van provincie Noord-Holland de Regionale Energiestrategie (RES) opgesteld en zijn gemeenten gestart met het opstellen van transitievisies warmte. Op basis van deze visies worden wijkuitvoeringsplannen opgesteld. In het kader van de milieuwetgeving hebben wij van oudsher veel ervaring opgedaan op het gebied van besparings- technieken en alternatieve energieopwekking. Zo lopen er veel toezicht- en stimuleringsprojecten bij bedrijven op bedrijventerreinen waaronder de GreenBiz IJmond. In 2020 hebben wij veel vragen op ons af zien komen voor ondersteuning gericht op daadwerkelijke uitvoering. Wij verwachten dat deze vraag, gelet op de hoge ambities binnen gemeenten, in 2021 gaat toenemen.
Aanpassing van het basistakenpakket VTH
Met het inwerkingtreden van de Omgevingswet zal ook het basispakket VTH worden aangepast. Het basistakenpakket is een lijst van complexe taken (vergunningverlening, toezicht en hand- having) die kritische massa, specifieke kennis en kunde vergen en daarom verplicht moeten worden ondergebracht bij Omgevingsdiensten. Zo zullen een aantal bodembeheerstaken worden toegevoegd aan het pakket en gaan deze taken voor een aantal branches, waaronder melkrund- veehouderij, vallen onder een vergunningplicht. In 2021 zullen wij een inventarisatie verrichten om inzicht te krijgen in de veranderingen en de gevolgen voor onze inzet op het VTH-dossier.
Vergunningverlening en de afhandeling van meldingen en maatwerk is grotendeels een vraaggestuurd proces. Daarnaast vindt ambtshalve actualisatie plaats indien veranderende wet- en regelgeving, dan wel het beschermingsniveau daartoe aanleiding biedt. De nadruk ligt op het tijdig besluiten van de procedures.
Voorbereiding op de Omgevingswet vindt plaats door ons inrichtingenbestand te vergelijken met de in het Besluit activiteiten leefomgeving genoemde milieubelastende activiteiten. Op deze manier sorteren wij voor op de komst van de Omgevingswet en kunnen de gemeenten laten zien wat de komst van deze wet betekent op dit onderwerp. Op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt kunnen wij het bedrijfsbestand aan de hand van deze gegevens configureren.
Daarnaast zal er worden gekeken op welke wijze aansluiting gezocht kan worden bij de LRSO (Landelijke redactie standaard teksten omgevingsvergunningen).
Kerntaak van ODIJ is de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van milieu bij bedrijven en bedrijfsmatige activiteiten in de leefomgeving (o.a. ketens). Op grond van het door gemeenteraden en provinciale staten vastgestelde Beleidskader VTH 2019-2022 vindt dit risicogericht en informatie-gestuurd plaats.
Naast de uitvoering van de speerpunten uit het Beleidskader VTH 2019-2022 is een aantal activiteiten permanent onderwerp van aandacht. Over het algemeen gaat het hier over activiteiten die een veiligheids- of gezondheidsrisico met zich brengen, wanneer niet conform wet- en regelgeving wordt gewerkt. De activiteiten waar het hier om gaat betreffen alle activiteiten die tot het basistakenpakket behoren en worden voor alle gemeenten op een gelijke wijze aangepakt. Vaste onderdelen van de uitvoering zijn:
Enkele onderwerpen zijn hieronder extra gespecificeerd vanwege de verwachte aandacht die het in 2021 zal vragen
Er wordt verder gegaan met het verkrijgen van inzicht in de emissie van Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS). ZZS zijn stoffen die gevaarlijk zijn voor mens en milieu. Dit kan zijn omdat ze bijvoorbeeld kankerverwekkend zijn, de voortplanting belemmeren en/of zich in de voedselketen ophopen. Voor de provinciale bedrijven is in 2020 inzichtelijk gemaakt hoe wordt omgegaan met de emissie van deze stoffen door middel van een uitvraag. Dit jaar zal een begin gemaakt worden met het vastleggen van de verplichte reductie en de rapportage van de voortgang hiervan. Voor de gemeentelijke bedrijven wordt verder geïnventariseerd bij welke bedrijven ZZS aanwezig zijn en waar nodig een uitvraag gedaan wordt, om inzicht in te verkrijgen in de emissies. Met de gegevens van de inventarisatie uit 2020 zal gekeken worden of een branchegerichte of projectmatige aanpak meerwaarde heeft. Voor de bedrijven waar de uitvraag is afgerond, zal begonnen worden met het vastleggen van de verplichte reductie en de periodieke rapportageverplichting.
Op 1 juli 2019 is de informatieplicht energiebesparing voor bedrijven en organisaties (hierna inrichtingen) in werking getreden. Een drijver van een inrichting geeft de genomen energiebesparende maatregelen aan. Uitgangspunt vormt de lijst met erkende maatregelen voor energiebesparing die voor een bedrijfstak is gemaakt. Op zijn laatst moest op 1 juli 2019 van iedere inrichting een rapport bij het bevoegd gezag zijn ingeleverd. Daarna geldt dat er eenmaal per vier jaar een nieuw rapport opgestuurd dient te worden. In 2020 is begonnen met het controleren of de genoemde rapportages zijn ingediend of dat de betreffende bedrijven hebben aangegeven niet onder deze verplichting te vallen. Wanneer bedrijven niet gereageerd hebben op het indienen van de rapportage is het bedrijf aangeschreven. Voor 2021 gaan wij beoordelen doormiddel van toezicht in hoeverre bedrijven die aangeven hebben te voldoen, hier ook daadwerkelijk aan hebben voldaan. Daar zal worden gecontroleerd op het voldoen aan energiebesparende maatregelen met een terugverdientijd van < 5 jaar (wettelijk kader).
Met de Strategische Quickscan proberen we op basis van meldgegevens waar het Landelijk Meldpunt Afvalstoffen (LMA) over beschikt, trends en ontwikkelingen te tonen die relevant kunnen zijn voor de strategie voor toezicht en handhaving van specifieke branches of afvalstromen. De Strategische Quickscan wordt jaarlijks opgesteld door RWS. Naar aanleiding van deze scan ligt in 2021 de nadruk op informatiegestuurd toezicht in relatie tot afvalstoffen bij de branche:
Vanwege de risico’s en bijbehorende maatregelen blijft dit project relevant om de veiligheids- situaties binnen de LPG-tankstations te verhogen. Zo voeren we dit jaar voor de LPG tankstations opnieuw aspectcontroles uit. Deze aspectcontroles zijn gericht op het lossen van LPG vanuit de bulkwagen. Het lossen van LPG is een extern veiligheidscomponent. Voor het uitvoeren van deze specifieke LPG controles, met betrekking tot in- en externe afstanden, LPG-noodstoppen en de opstelplaats van de LPG-tankwagen bij het tankstation voor het wegverkeer zal voor aanvang van het project een interne training worden verzorgd.
Het aantal NH3-installaties met natuurlijke koudemiddelen zoals ammoniak neemt toe in ons werkgebied en wordt door de overheid ook gestimuleerd. Maar naast alle voordelen, is er één
groot nadeel, ammoniak kan erg gevaarlijk zijn als er niet deskundig mee wordt omgegaan. Het is namelijk bijzonder toxisch, in lichte mate ontvlambaar en verspreidt een doordringende geur.
In 2021 heeft door deze ontwikkeling toezicht hierop extra prioriteit gekregen om ‘in controle’ te blijven en zal er projectmatig worden gecontroleerd en bijgestuurd waar nodig.
Dit jaar een prioritair thema in de samenwerking met de gemeente en andere partners binnen toezicht en handhaving. In het kader van het tegengaan van ondermijning worden er intensief gebiedsgerichte integrale en onaangekondigde controles uitgevoerd.
Alle overheidspartners hebben een belangrijke rol in de aanpak van georganiseerde criminaliteit. We willen optreden als één gezamenlijke overheid, op lokale, op nationale en op internationale schaal. Dit gebeurt i.s.m. RIEC's en het LIEC. Deze verbinden informatie, expertise en krachten van de verschillende overheidsinstanties. Voor gemeente en omgevingsdienst ligt de nadruk op de bestuurlijke maatregelen, terwijl politie en Openbaar Ministerie vooral gericht zijn op de straf- rechtelijke kant. Belastingdienst heeft mogelijkheden om financiële fraude en misstanden aan te pakken. Door een integrale aanpak kunnen de overheidspartners elkaar versterken in de aanpak van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit.
Bij elk verzoek of initiatief zal moeten worden overwogen wat het aandeel van ons is, moet of kan zijn, zonder de primaire taak “milieu-, bouw- en bodemtoezicht” uit het oog te verliezen. In 2021 zal hiervoor een éénduidig afwegingskader worden opgesteld. Op basis van dit afwegingskader zal beoordeeld worden of de bijdrage zal bestaan uit:
Wij adviseren het merendeel van de gemeenten waar wij voor werken op de verschillende milieucompartimenten (lucht, geluid, bodem, externe veiligheid, ecologie) in het kader van ruimtelijke ontwikkelingen en bouwplannen, maar ook in algemene zin.
Met de invoering van de Omgevingswet gaat een aantal bodemkwaliteitszorgtaken van provincie over naar gemeenten. In het Convenant Bodem en Ondergrond 2016-2020 hebben provincies en gemeenten afgesproken om deze transitie zo goed mogelijk te laten plaatsvinden, zodat gemeenten vanaf 1 januari 2022 in staat zijn de bodemkwaliteitszorgtaak goed uit te voeren. Dit proces staat bekend als de ‘warme overdracht’.
In 2020 hebben wij het bodeminformatiesysteem (BIS) gescreend met als doel om de overdracht van de bodeminformatie naar gemeenten zorgvuldig voor te bereiden. De resultaten van deze screening (lijsten met locaties waar gemeenten en provincie bevoegd gezag voor worden met de komst van de Omgevingswet) zijn gedeeld met de meeste gemeenten. In 2021 worden deze lijsten ook gepresenteerd bij het restant van de gemeenten. Na dit ambtelijke traject wordt deze informatie met toelichting op de gehanteerde werkwijze en informatie over de locaties door GS aan de colleges van B&W gezonden.
Naar verwachting zal in 2021 ook meer bekend worden over de bekostiging van de bodemtaken, waarmee wij ook nadere afspraken met gemeenten en provincie kunnen maken over de uitvoering van de basis- en plustaken per 2022. Belangrijke documenten daarbij zijn onze eigen impactanalyse bodem onder de Omgevingswet, de handreiking bodembeleid provincie Noord- Holland en de bouwstenen ontwikkeld door Bodembeheer van de Toekomst.
Dit is gebeurd is samenwerking met ons nazorgproject waar alle locaties zijn nagelopen op hun beschikking vanuit geldigheid met gebruiksbeperking en doorlooptijd locatie.
Ook in 2021 zal de stikstofproblematiek de nodige inzet van ons vragen. Met het wegvallen van het PAS (Programma Aanpak Stikstof) in 2019 moet voor ieder bouwproject door de initiatiefnemer een stikstofberekening worden gemaakt. Wij beoordelen deze berekeningen en adviseren de gemeente over eventuele vergunningplicht. Daarnaast adviseren wij de gemeente over maatregelen om stikstofdepositie bij projecten te verminderen en/of te voorkomen.
Wij vertegenwoordigen de gemeente in het provinciale stikstofoverleg en in de werkgroep versnelling vergunningverlening. Er is hiervoor nauw contact met de ODNHN (bevoegd gezag voor de Wet natuurbescherming) om de vergunningverlening af te stemmen en soepel te laten verlopen.
Stikstof blijft dus een actief dossier dat de nodige aandacht vergt om de gemeente te bedienen en bestuurders te informeren. Aanvullend hierop zal er in 2021 een gebiedsgerichte aanpak ontwikkeld worden. Hierbij wordt er per natuurgebied gekeken hoe deze versterkt kan worden en hoe er stikstofruimte gerealiseerd kan worden.
Tot slot zullen wij de gevolgen van de Wet stikstofreductie en natuurverbetering duiden en waar nodig inbedden in de adviezen en werkprocessen.
Natuur- en milieueducatie (NME) wil leerlingen de relatie laten ontdekken tussen mens, natuur en milieu en hun eigen rol daarin. Zij dragen zo bij aan het leefbaar houden van hun omgeving. Dit sluit aan op de kerndoelen voor het (basis)onderwijs. In diverse gemeenten worden indien de behoefte er is themamiddagen, lesprogramma’s en excursies voor scholen voor verschillende doelgroepen aangeboden
Het verduurzamen van de omgeving is een van de grote maatschappelijke opgaven. Wij ondersteunen en adviseren gemeenten en burgers in de transitie naar een klimaatneutrale leefomgeving.
Het kabinet heeft in 2016 in het Rijksbrede programma Circulaire Economie de ambitie geuit om in 2050 een volledig circulaire economie gerealiseerd te hebben. In 2017 hebben wij het Grondstoffenakkoord ondertekend, een intentieovereenkomst met andere partijen om de transitie naar een circulaire economie te versnellen. Ook in de samenwerkingsagenda 4 omgevingsdiensten 2019-2021 is circulaire economie als onderwerp opgenomen. In 2019 en 2020 is er gewerkt aan samenwerkingsafspraken tussen de diensten binnen de MRA (Metropoolregio Amsterdam) en is er een laagdrempelig loket gecreëerd voor het ophalen van belemmeringen op het gebied van wet- en regelgeving. In 2021 zal ingezet worden op het beoordelen van de ingebrachte belemmeringen en het zo mogelijk weg nemen hiervan. Het streven is hierbij de verschillende loketten met elkaar te verbinden en het gezamenlijk zoeken naar oplossingen en mogelijkheden. Hiervoor zal er nauw samengewerkt worden met de andere diensten binnen de MRA en Provincie Noord Holland.
3.1 Regulering, toezicht en handhaving
Binnen de kaders van het VTH-beleid 2019-2022 worden de inrichtingen bezocht die jaarlijks in aanmerking komen voor controle. Dit gebeurt
aan de hand van een risicogericht en informatie- gestuurd profiel.
In de regio IJmond wordt in 2021 nadrukkelijk aandacht gegeven aan de onderstaande onderwerpen. Voor het takenpakket per gemeente zie pagina 20.
Het uitvoeren van het wettelijk adviseurschap Vergunningen Tata Steel vraagt continu aandacht omdat het verkrijgen van inzicht in relevante emissies proceskennis vergt. In 2020 is gebleken dat een meer intensieve samenwerking met ODNZKG noodzakelijk is om op een adequate manier invulling te blijven geven aan het wettelijk adviseurschap. Tevens spelen er meerdere procedures rond het wel/niet treffen van geurmaatregelen en wel/niet treffen van maatregelen om emissies te beperken. Dit maakt dat onze aandacht hiervoor in 2021 onverminderd groot zal zijn.
Elk jaar, helaas ontbreekt 2020 vanwege de situatie rondom covid-19, reiken wij de IJmond Duurzaam Award uit aan een bedrijf in de IJmond dat duurzaam onderneemt. De Award wordt uitgereikt aan het bedrijf dat bewust bezig is met duurzaamheid en een unieke motivatie laat zien in verduurzaming van bedrijf en bedrijfsvoering. Het bedrijf maakt dit ook zichtbaar voor anderen en neemt daarin een voorbeeldfunctie binnen de IJmond. In 2021 zijn wij voornemens om de IJmond Duurzaam Award in de Europese Interreg en regionale GreenBiz projecten te integreren.
ODIJ zoekt geschikte genomineerden en draagt deze voor aan de jury. Door deze bedrijven ook in on- en offline communicatie naar voren te brengen, krijgen zij een voorbeeldfunctie voor andere bedrijven in de regio en maakt dit kennisdelen mogelijk.
In 2021 verzorgen wij de bestuurlijke advisering van negen gemeenten in de regio Haarlem- IJmond-Alkmaar, te weten Alkmaar, Bergen, Beverwijk, Castricum, Haarlem, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Velsen. Onderdeel hiervan is onze rol als secretaris van het portefeuilleoverleg Schiphol, waarmee de negen gemeenten zich samen voorbereiden op regionale overleggen als de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), de Omgevingsraad Schiphol (ORS) en het Regioforum. Waar gevraagd ondersteunen wij gemeenten op individuele basis bij specifieke kwesties.
Hinderbeperking vanwege de activiteiten van Schiphol is het voornaamste doel waarnaar gewerkt wordt, maar tegelijk wordt naast geluidhinder ook aandacht aan veiligheid, luchtverontreiniging, wonen en vliegen en de communicatie met bewoners gegeven. Belangrijk aandachtspunt in de Bestuurlijke Agenda is het verminderen van de hinder van het nachtelijke vliegverkeer. Hiervoor zal in 2021 ook de samenwerking worden gezocht met bewonersorganisaties. Hoofdpunten van acties in 2021 op het Schipholdossier zijn verder de uitvoering van de Bestuurlijke Agenda Schiphol, het hinderreductieplan, de luchtruimherziening, de verankering van het nieuwe norm- en handhavingsstelsel en de evaluatie van de Omgevingsraad Schiphol. Daarnaast nemen wij deel aan diverse werkgroepen als ‘bocht om Uitgeest’ en ‘Quickscans Hinderbeperking’.
In 2021 zullen wij namens de negen gemeenten een eigen onderzoek starten naar nachtelijke vlieghinder. Dit onderzoek geldt als evaluatie van de ingevoerde maatregel waarbij nachtelijk verkeer hoger aanvliegt om vlieghinder te verminderen.
Het verduurzamen van de omgeving is een van de grote maatschappelijke opgaven. Wij ondersteunen en adviseren gemeenten en burgers in de transitie naar een klimaatneutrale leefomgeving.
Het uitvoeren van een regionaal drie-jaren-programma, waarbij advisering, stimulering en bewustwording voor de woningbezitter voorop staat. De gemeente kan de samenstelling van producten en diensten deels zelf bepalen (of veranderen gedurende het jaar) en zal d.m.v. een co-financiering vanuit de provincie, vanuit gemeentelijk budget en deels vanuit het budget van de ODIJ, gefinancierd worden. Een keuzepakket kan bestaan uit: Duurzaam Bouwloket met wijk- gerichte aanpak, fysiek en/of digitaal loket, collectieve inkoopacties, etc.; Stichting Huizenaanpak; PMC's zoals VvE aanpak, monumentenaanpak, etc., en/of de duurzame huizenroute.
Regeling Reductie Energiegebruik
Het Rijk heeft na een succesvolle eerste ronde de eenmalige verstrekte specifieke gemeentelijke uitkering ‘Regeling Reductie Energiegebruik’ besloten om de regeling nogmaals voor een jaar open te stellen. Deze regeling is voor activiteiten die tot doel hebben om de CO2-uitstoot te verlagen door reductie van energiegebruik in woningen in particulier eigendom. De nieuwe regeling heeft echter specifiek ook betrekking op de huursector. Dit kan een welkome uitbreiding en completering bieden op het ‘Regionaal Energie besparingsProgramma’. De eerste aanvraag is ingediend en goedgekeurd. De nieuwe aanvraag zullen wij tevens verzorgen en als deze goedgekeurd wordt, zal ODIJ de overkoepelende projectorganisatie en de financiële verantwoording voor haar rekening nemen.
In het kader van de energietransitie moet het gebruik van fossiele brandstoffen, zoals aardgas voor de verwarming van de gebouwen, worden teruggedrongen. In de transitievisie warmte wordt er onderzocht welke wijken het meest geschikt zijn om voor 2030 van het aardas af te gaan. Eind 2021 moet er een TransitieVisie Warmte goedgekeurd zijn door de raad, waarna concrete vervanging van het aardgas uitgewerkt kan worden in de wijkuitvoeringsplannen.
Wij verzorgen, vanuit een opdrachtgeversrol richting een adviesbureau, samen met de gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen dat de Transitievisie Warmte wordt opgesteld (Uitgeest in 2020) en de bijbehorende participatie wordt uitgevoerd.
Samen en lokaal bedrijven verduurzamen. Dat is de missie van GreenBiz. Hoe we dat voor elkaar willen krijgen? Op basis van een collectieve aanpak en strategische samenwerking, werken we aan energiepositieve bedrijventerreinen in de IJmond. Dat doen wij door samen te werken met ambassadeurs op de bedrijventerreinen. Dat zijn lokale ondernemers, met een hart voor duurzaam ondernemen. Deze ambassadeurs zijn de kartrekkers, zij laten zien hoe duurzaam ondernemen interessant kan zijn. Ze hebben een voorbeeldfunctie in de regio en vervullen allemaal een rol in een van de vier GreenBiz IJmond pijlers. De GreenBiz Green Deal, GreenBiz Energy, GreenBiz Educatie en GreenBiz Circulair. Essentieel in deze samenwerking is ook om de gemeenten op zowel bestuurlijk als ambtelijk niveau goed bij de lopende ontwikkelingen te betrekken.
Verder is GreenBiz veel actiever geprofileerd sinds 2020. Dit is een belangrijk onderdeel van het succes en de groei die we hebben behaald. Dit zal in 2021 daarom ook onverminderd doorgaan.
In 2019 heeft GreenBiz een eigen Green Deal opgezet en ontwikkeld. Samen met provincie Noord- Holland, de gemeente Beverwijk, ODIJ, de Vereniging GreenBiz en individuele ondernemers, is de Green Deal in 2020 ondertekend. Dit is het startpunt voor de GreenBiz activiteiten. Alle partijen spreken in deze Deal hun ambities uit op het gebied van duurzaamheid en geven daarbij aan wat ze gaan doen om deze ambities waar te maken.
De pijler GreenBiz Energy is voortgevloeid uit het Interreg project PECS dat in 2017 van start is gegaan. Het project wordt in juni 2021 officieel afgerond, maar dit betekent niet dat GreenBiz Energy eindigt. Sterker nog, de groei zit er goed in! Steeds meer bedrijven willen aansluiten op het duurzame platform. In 2020 is GreenBiz Energy de testfase uitgegaan en volledig operationeel geworden. Er is dan ook zo’n 300.000 kWh stroom over het platform verhandeld. Er zijn in 2020 11 bedrijven met in totaal 15 bedrijfspanden aangesloten. Daarnaast zijn er twee daken met zonnepanelen aangesloten op het platform. Deze hebben een gezamenlijk vermogen van 151 kWp (±150.000 kWh/jr). De ambitie is om in 2021 tussen de 1.000.000 en 2.000.000 kWh stroom via het platform te verhandelen. Dit willen we bereiken door middel van het vervolgen van onze promotiecampagne. Het betreft promotie via billboards, vlaggen, flyers, mailing en LinkedIn.
De duurzame stroom die nodig is voor GreenBiz Energy, willen we opwekken door middel van het benutten van de in 2019 en 2020 aangevraagde SDE+ subsidies. Dit geldt voor een maximale hoeveelheid van 14 MW (140.000 m2 dakoppervlak). Het bureau Overmorgen wordt namens GreenBiz ingezet om lokale MKB bedrijven te ontzorgen in dit traject.
In 2021 gaan wij ook op zoek naar mogelijkheden om een nieuw Europees subsidieproject te laten starten. Op deze manier kunnen we de financiële inbreng van onze gemeenten hefbomen en meer resultaten behalen.
In 2020 hebben wij een Europese Interreg subsidie aangevraagd en toegewezen gekregen voor het project Upcycle your waste. Het project draait om het opwaarderen van reststoffen die nu als afval de deur uitgaan. In 2020 zijn er 250 afvalscans uitgevoerd om reststoffen in kaart te brengen. In 2021 wordt er geanalyseerd hoe deze reststoffen gebruikt gaan worden. Samen met kennis- instellingen worden er daarom afvalstroomkaarten gemaakt.
Verder gaan wij aan de slag met het opzetten van een platform waar online cursussen op gevolgd kunnen worden, zodat bedrijven kunnen leren over innovatieve oplossingen op het gebied van circulaire economie. Dit platform kan zelfs breder gebruikt worden dan alleen in de IJmond. De partners uit alle vier de partnerlanden (Nederland, België, Frankrijk en Engeland) zullen dit platform in gaan zetten.
Mobiliteit (IJmond Bereikbaar)
Met het programma IJmond Bereikbaar hebben wij een succesvolle werkgeversaanpak uitgerold. IJmond Bereikbaar gaat zich de komende jaren verder inzetten om de mobiliteitstransitie in de regio aan te jagen.
Om de CO2 uitstoot van mobiliteit terug te dringen, is in het Klimaatakkoord een doelstelling van 50% CO2-reductie op zakelijke mobiliteit (woon/werkverkeer en zakelijke ritten) in 2030 opgenomen voor koplopers. Bedrijven in de IJmond die zich aan deze doelstelling willen committeren, kunnen gratis ondersteuning krijgen. Via een scan krijgen bedrijven inzicht in hun huidige mobiliteitsuitstoot en kansrijke maatregelen als: thuiswerken, fietsen, samenrijden, OV en deelmobiliteit.
Naast personenmobiliteit richt IJmond Bereikbaar zich sinds 2020 ook op het Goederenvervoer. Vervoerders en verladers kunnen gratis een Big Mile scan aanvragen om inzicht te krijgen in hun uitstoot. Op basis van de scan worden afspraken gemaakt over ketenefficiency, modal shift, hernieuwbare energiedragers en verduurzaming van het materieel.
In 2021 zullen in de IJmond 25 bedrijven worden benaderd voor een scan op personen en/of goederenvervoer. Met deze bedrijven worden afspraken gemaakt over CO2-reductie naar 2030
Naast het verminderen en veranderen van mobiliteit via de werkgeversaanpak is het ook nodig om de mobiliteit in de regio te verduurzamen. Dit betekent dat alle mobiliteit zo snel mogelijk naar klimaatneutraal en bij voorkeur naar Zero Emissie moet.
Omgevingsdienst IJmond onderhoudt contacten met het platform voor hernieuwbare energie- dragers zoals MRA-E. Daarbij wordt er het gehele jaar ondersteuning gegeven aan gemeenten op het gebied van ‘laadpalenbeleid’.
Om duurzaam reisgedrag in de regio mogelijk te maken, hebben de IJmondgemeenten al in 2014 een regionale mobiliteitsvisie opgesteld. Wij coördineren de uitvoering van de mobiliteitsvisie en beheren het bijbehorende mobiliteitsfonds.
In 2021 wordt in het 1e tertaal de regionale samenwerking geëvalueerd. in het 2-de tertaal zal de bestaande regionale visie worden herzien en omgevormd tot een regionale mobiliteitsagenda.
Werkgroep communicatie Agenda Schone Lucht
In 2021 blijven we samen met de (4) IJmondgemeenten en de GGD Kennemerland overleggen op overlappende thema's, waar we met elkaar afstemming over moeten vinden. ODIJ is de initiator van dit overleg, tevens voorzitter en stelt de agenda op. Naast de diverse terugkerende gezondheidsonderzoeken die in de IJmond worden uitgevoerd, zijn (de uitvoering van het) het Schone Lucht Akkoord en het Programma Gezondheid en Schone Lucht onderwerpen van gesprek. De werkgroep komt driewekelijks bijeen om deze en aanpalende onderwerpen te bespreken en voor te bereiden voor de betrokken wethouders en om het Platform Milieu en Gezondheid te ondersteunen.
Sprekender dan een tekstuele beschrijving van het gebied waar ODIJ werkt en de activiteiten die er plaatsvinden, is de visuele weergave daarvan. Per regio is een impressie weergegeven van milieubelastende activiteiten. Uiteraard is dit een momentopname en wijzigen de gegevens dagelijks, mede op grond van de inspectie- en vergunning-gegevens.
De regio IJmond wordt gekenmerkt door de vele industriële activiteiten. Elke activiteit kent een eigen milieuzone op het gebied van geluid, veiligheid, lucht en geur en bodem. Onderstaand een impressie vanuit ons Geografisch Informatiesysteem (GIS) van een aantal van deze zones en activiteiten.
Figuur 1 – Hindercirkels bedrijven
Figuur 2 - Risicovolle activiteiten
Figuur 4 – Ammoniakkoelinstallatie
4.1 Regulering, toezicht en handhaving
Binnen de kaders van het VTH-beleid 2019-2022 worden de inrichtingen bezocht die jaarlijks in aanmerking komen voor controle. Dit gebeurt aan de hand van een risicogericht en informatie- gestuurd profiel. Voor het takenpakket per gemeente zie pagina 26.
Voor de gemeente Haarlem lopen op dit moment diverse (langlopende) vergunningentrajecten voor een aantal grote bedrijven. Deze trajecten lopen door in 2021 en vragen onze inzet. In Haarlem werken wij daarnaast, op het gebied van brandveiligheid, op basis van signaaltoezicht. Met name in het centrum constateerden wij in 2020 bij het overgrote deel van de gecontroleerde horecagelegenheden overtredingen op het gebied van brandveiligheid. Dit betrof dan de periodieke keuring of de zichtbaarheid/bereikbaarheid van de blusmiddelen. Hoewel in nagenoeg alle gevallen overtredingen zijn opgelost, krijgt dit aspect in 2021 onze verdere aandacht.
De gemeente Haarlem heeft ook een nadrukkelijke wens om extra aandacht te besteden aan energiebesparing bij bedrijven. Wij controleren bedrijven komend jaar conform de verplichting tot het toepassen van erkende maatregelen als bedoeld in artikel 2.15 Activiteitenbesluit. Wij maken hier onder meer gebruik van de inzet van onze datalogger en de inzet van energiescans. Dit aspect nemen wij ook mee in onze uitvoering voor de gemeenten Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Ook de vergunningverlening, toezicht en handhaving rondom het Circuitpark Zandvoort is in 2021 een speerpunt. In 2020 hebben wij een groot aantal handhavingsverzoeken en juridische procedures op verleende vergunningen afgehandeld. Naar verwachting loopt dit door in 2021. Ook voor wat betreft onze taak inzake bouw- en woningtoezicht kregen wij in 2020 te maken met een groot aantal juridische procedures. Naar verwachting krijgen wij in 2021 ook te maken met veel juridische procedures.
Binnen de gemeente Bloemendaal en Heemstede zullen wij in 2021 diverse controles uitvoeren voor de Drank- en Horecawet en het Digitale Opkopingsregister. In 2020 voerden wij controles uit op de noodverordening voor de gemeente Bloemendaal. Wanneer de gemeente dat ook wenst voor 2021 geven we daar een vervolg aan. Ook de strandpaviljoens in de gemeenten Bloemendaal en Zandvoort vragen jaarlijks onze inzet. Het gaat hier om de aspecten bouw, brandveiligheid, drank- en horecawet en gedeelte milieu.
Communicatietafel IJmond & Zuid-Kennemerland
In 2021 gaat de energietransitie verder. Wij organiseren drie- a viermaandelijks een communi- catietafel waarbij de verschillende gemeenten aanwezig zijn. Tijdens dit overleg bespreken de communicatieadviseurs de best practices, ontwikkelingen en concrete projecten voor bijvoorbeeld de ‘TransitieVisie Warmte’ of ‘Regionale Energiestrategie’. Ook is dit een platform waar externe partijen zich kunnen presenteren en vragen kunnen stellen of waar wij vragen kunnen stellen aan externe partijen. Aankomend jaar zetten we deze bijeenkomsten door.
De PFAS-stoffen in de atmosfeer lijken vooral neer te slaan boven land. Boven zeeën en oceanen hopen de stoffen zich op, waarvan een deel neerslaat zodra het de kustlijn bereikt. Zo kunnen juist daar hogere concentraties PFAS-stoffen ontstaan. Door deze wisselende concentraties is nader onderzoek gewenst. Het omhelst onderzoek naar de toplaag en de ondergrond en een onderzoek naar grondwater. Naar verwachting worden in 2021 de resultaten bekendgemaakt. Met de resultaten vanuit dit werkgebied zal onze bodemkwaliteitskaart worden aangevuld.
Wij zullen beginnen met het opstellen van de geluidbelastingkaart. Samen met het vernieuwde beleid, geeft de kaart meer duidelijkheid over de gebruiksmogelijkheden voor de regio. De nieuwe geluidbelastingkaart zal in het laatste tertaal behandeld worden door de colleges en in de route gaan om bestuurlijk vastgesteld te worden in 2022.
Het verduurzamen van de omgeving is een van de grote maatschappelijke opgaven. Wij ondersteunen en adviseren gemeenten en burgers in de transitie naar een klimaatneutrale leefomgeving.
Het uitvoeren van een regionaal drie-jaren-programma, waarbij advisering, stimulering en bewustwording voor de woningbezitter voorop staat. De gemeente kan de samenstelling van producten en diensten deels zelf bepalen (of veranderen gedurende het jaar) en zal d.m.v. een co-financiering vanuit de provincie, vanuit gemeentelijk budget en deels vanuit het budget van de ODIJ, gefinancierd worden. Een keuzepakket kan bestaan uit: Duurzaam Bouwloket met wijkgerichte aanpak, fysiek en/of digitaal loket, collectieve inkoopacties, etc.; Stichting Huizenaanpak; PMC's zoals VvE aanpak, monumentenaanpak, etc.; en/of de duurzame huizenroute.
In het kader van de energietransitie moet het gebruik van fossiele brandstoffen, zoals aardgas voor de verwarming van de gebouwen, worden teruggedrongen. In de transitievisie warmte wordt er onderzocht welke wijken het meest geschikt zijn om voor 2030 van het aardas af te gaan.
Eind 2021 moet er een TransitieVisie Warmte goedgekeurd zijn door de raad, waarna concrete vervanging van het aardgas uitgewerkt kan worden in de wijkuitvoeringsplannen.
Wij verzorgen, vanuit een opdrachtgeversrol richting een adviesbureau, samen met de gemeenten Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort dat de Transitievisie Warmte wordt opgesteld en de bijbehorende participatie wordt uitgevoerd.
Sprekender dan een tekstuele beschrijving van het gebied waar wij werken en de activiteiten die er plaatsvinden, is de visuele weergave daarvan. Hierna is daarom per regio weergegeven welke activiteiten er plaatshebben en de invloedssfeer die met die activiteiten samenhangt. Uiteraard is dit een momentopname en wijzigen de gegevens dagelijks, mede op grond van de inspectie- en vergunninggegevens die vergaard en gegenereerd worden.
Zuid-Kennemerland kent een aantal bedrijven met een aanzienlijke hindercirkel. Daarnaast is in het buitengebied een relatief groot aantal opslagtanks (vaak propaan) aanwezig. Onderstaand een impressie vanuit ons Geografisch Informatiesysteem (GIS) van een aantal van deze zones en activiteiten.
Figuur 7 – Hindercirkels bedrijven
Figuur 8 - Risicovolle activiteiten
Figuur 10 – Ammoniakkoelinstallatie
5.1 Regulering, toezicht en handhaving
Binnen de kaders van het VTH-beleid 2019-2022 worden de inrichtingen bezocht die jaarlijks in aanmerking komen voor controle. Dit gebeurt aan de hand van een risicogericht en informatie- gestuurd profiel.
Speciaal aandacht is er in de regio Zaanstreek- Waterland met betrekking tot onderstaande projecten. Voor het takenpakket per gemeente zie pagina 32.
Gebieden - waar veel verloop is van bedrijvigheid - zullen worden geselecteerd. Onderzocht wordt of bedrijven zijn beëindigd, nieuwe bedrijven zijn gevestigd die zich moeten melden of dat een vergunningsaanvraag noodzakelijk is.
Project datalogger loopt vanwege de positieve reacties door in 2021, door het plaatsen van een datalogger wordt inzicht gegeven in stookgedrag en of de installatie optimaal is ingeregeld. Indien blijkt dat de installatie niet goed is ingeregeld, zal hierop toezicht worden gehouden conform de verplichting tot het toepassen van erkende maatregelen als bedoeld in artikel 2.15 Activiteitenbesluit.
De afgelopen jaren is de ontwikkeling van drones in een stroomversnelling geraakt. Strenge regelgeving zette lange tijd een rem op de toepasbaarheid van drones. Maar door inwerkingtreding van Europese regelgeving op 31 december 2020 komt hier verandering in. Een drone is een prima hulpmiddel om in het buitengebied op een effectievere manier toezicht te houden. Deze ontwikkeling vraagt in 2021 de nodige inzet en capaciteit voor beleidsmakers en uitvoerders om de kaders van het project vast te stellen.
Ook wij hebben geïnvesteerd in het aanschaffen van drones (2 stuks). Deze zullen met name van toepassing zijn in het buitengebied zoals Zaanstreek-Waterland. Waarbij de drones een toevoeging zijn op het milieutakenpakket en een verdiepingslag kan betekenen voor enkele projecten.
De toepassingen van drones zal worden gebruikt door een gecertificeerde operator. Het takenveld waarvoor ze gebruikt gaan worden is erg divers. Denk aan: gevel- en dakinspecties (bouw- en woning toezicht), grondstromen/saneringen ketens, geomapping of monitoring evenementen.
Project afvoer afgewerkte olie wordt uitgevoerd bij garage-, loonwerkers en autodemontagebedrijven. Deze dienen afgewerkte olie af te geven aan een erkende afvalinzamelaar, dit wordt gecontroleerd aan de hand van afgiftebewijzen. Daarnaast wordt onderzocht of de inkoop van olie in balans komt te staan met de afvoer van de afgewerkte olie. Deze controle kunnen zowel fysiek als digitaal worden uitgevoerd en gebeurt bij alle bedrijven in onze regio.
Het verduurzamen van de omgeving is een grote maatschappelijke opgaven. Wij ondersteunen en adviseert de gemeente Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan en Wormerland in de transitie naar een klimaat neutrale leefomgeving.
Voor alle deze gemeente voeren wij onderstaande basispakket uit. Betreffende plustaken verschillen per gemeente en staan dan ook zo aangegeven in het flexibele pakket.
Basispakket (Gebouwde omgeving & Industrie)
Flexibel pakket (Gebouwde omgeving & Industrie)
Sprekender dan een tekstuele beschrijving van het gebied waar wij werken en de activiteiten die er plaatsvinden, is de visuele weergave daarvan. Hierna is daarom per regio weergegeven welke activiteiten er plaatshebben en de invloedssfeer die met die activiteiten samenhangt. Uiteraard is dit een momentopname en wijzigen de gegevens dagelijks, mede op grond van de inspectie- en vergunninggegevens die vergaard en gegenereerd worden.
De regio Zaanstreek-Waterland kent een groot aantal agrarische bedrijven gegeven het landelijk gebied. Het aantal tanks is ook hier relatief groot. Onderstaand een impressie vanuit ons Geografisch Informatiesysteem (GIS) van een aantal van deze zones en activiteiten.
Figuur 13 – Hindercirkels bedrijven
Figuur 14 - Risicovolle activiteiten
Figuur 16 – Ammoniakkoelinstallatie
6.1 Inrichtinggebonden VTH-taken
Het aantal inrichtingen dat onder provinciaal bevoegd gezag valt en waarvoor wij de VTH-taken uitvoeren kan fluctueren door veranderingen in wet- en regelgeving, danwel de activiteiten die bij inrichtingen worden uitgevoerd. Per 1 januari 2021 voeren wij namens provincie Noord-Holland de VTH-taken in ieder geval bij de volgende inrichtingen (niet zijnde BRZO of RIE-4) uit.
Voor 2021 geen bijzonderheden te verwachten. Het bedrijf zal in het kader van de jaarlijkse milieucontrole opnieuw worden bezocht.
De Averijhaven is eerder tijdelijk ingericht als baggerdepot. Voor de ontmanteling moet het depot voldoen aan de kwaliteitscriteria in een ontmantelingsplan. In 2021 is de verwachting dat wij de voorbereiding tot ontmanteling kunnen goedkeuren en de daadwerkelijke ontmanteling van het slibdepot aanvangt.
De aanvraag voor een nieuwe Omgevings- vergunning is in behandeling genomen en bij goedkeuring zal er gezamenlijk met de reguliere milieucontrole een opleveringscontrole worden uitgevoerd.
Het plan van aanpak dat is opgesteld om eerder geconstateerde overtredingen te beëindigen, had een doorlooptijd tot in 2020. In die periode heeft intensief controle plaatsgevonden door middel van toezichtcontroles om de overtredingen te beëindigen. Eén dwangsombeschikking is inmiddels opgelost, omdat de overtredingen zijn beëindigd. Voor de tweede dwangsombeschikking is verzoek tot uitstel aangevraagd door het bedrijf. In 2021 zal de focus hierdoor dan ook onverminderd groot zijn.
Voor 2021 geen bijzonderheden te verwachten. Het bedrijf zal in het kader van de jaarlijkse milieucontrole opnieuw worden bezocht.
6.2 VTH-taken Wet bodembescherming
ODIJ voert namens provincie Noord-Holland de vergunningverlenings-, toezichts- en handhavingstaken in het kader van de Wet bodembescherming uit. Dit wordt gedaan voor het grondgebied van de gemeenten waar ODIJ voor werkt, exclusief gemeente Haarlem en de BRZO- en RIE-4-inrichtingen in het werkgebied van ODIJ. Toezicht en handhaving bij spoedlocaties is bij RUDNHN belegd.
Supplement Uitvoeringsprogramma 2021
Sinds 2001 voert Omgevingsdienst IJmond in opdracht van de gemeente Heemstede milieutaken uit. De uitvoering en advisering betreft een breed pakket aan wettelijke taken op het gebied van onder meer de Wet milieubeheer (WABO), Wet Bodembescherming, Wet Geluidhinder en Natuurwetgeving. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van brede kennis en expertise van Omgevingsdienst IJmond bij de uitvoering van het door de gemeente Heemstede geformuleerde milieu- en duurzaamheidsbeleid. De gemeente Heemstede heeft ook haar taken op het gebied van de Drank- en Horecawet uitbesteed aan Omgevingsdienst IJmond.
In 2017 is de gemeente Heemstede voor het basistakenpakket toegetreden tot de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst IJmond. Het basistakenpakket betreft vergunningverlenings-, toezicht- en handhavingstaken (VTH) op het gebied van milieu met betrekking tot de complexere inrichtingen en ketens (grondstromen/asbest/afval) in een gemeente. Overige taken die wij voor de gemeente Heemstede uitvoeren, zoals de overige inrichtinggebonden milieutaken, specialistische milieuadviestaken, taken ten aanzien van milieubeleid en duurzaamheid en taken op het gebied van de Drank- en horecawet zijn vastgelegd in een langlopende dienstverleningsovereenkomst. In 2017 is deze afgesloten voor 10 jaar met daarmee een looptijd tot december 2026. Voor de uitvoering van dit brede takenpakket stelt de gemeente Heemstede jaarlijks 3.805 uur beschikbaar aan Omgevingsdienst IJmond.
In samenspraak met de diverse gemeenten binnen haar regio, stelt Omgevingsdienst IJmond jaarlijks een uitvoeringsprogramma op. Hierin staan de taken beschreven die gebiedsbreed en regionaal (IJmond, Zuid-Kennemerland & Zaanstreek-Waterland) worden uitgevoerd. Het voorliggende supplement bevat een gedetailleerde beschrijving van uitvoering van taken in de gemeente Heemstede voor 2021 en is een aanvulling op het ‘Raamwerk Uitvoeringsprogramma 2021’. Gedurende het jaar rapporteert Omgevingsdienst IJmond hierover via twee tussentijdse rapportages en een jaarverslag.
In de hoofdstukken 2 & 3 staan de kaders weergegeven die leiden tot de keuzes in toezichtprioriteiten voor 2021. De daaropvolgende hoofdstukken geven wij inzicht in onze daadwerkelijke uitvoering. Via de teksten in de groene kaders geven wij couleur locale mee aan de uitvoering voor specifiek de gemeente Heemstede.
De wetgever stelt voorwaarden aan de gemeenten voor de uitvoering van haar wettelijke milieutaken specifiek op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. De voorwaarden zijn opgenomen in de Wet VTH.
De gemeente Heemstede heeft invulling gegeven aan deze kaders door verschillende richtinggevende documenten door de gemeenteraad te laten vaststellen.
Het betreft de volgende kaders:
Onze programmering is gebaseerd op landelijke prioriteitstelling en de bovengenoemde, door de gemeenteraad van Heemstede, vastgestelde kaders.
3. Beleidskader Vergunningverlening, toezicht en handhaving
In het beleidskader VTH 2019-2022 heeft de Raad van Heemstede de ambitie, prioriteiten en kaders neergelegd voor de uitvoering. Voor deze uitvoeringsperiode betreft het de volgende prioriteiten:
De aanpak van toepassing van Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) is een landelijk speerpunt. Dit zijn stoffen die gevaarlijk zijn voor mens en milieu omdat ze bijvoorbeeld kankerverwekkend zijn, de voortplanting belemmeren of zich in de voedselketen ophopen. Recente voorbeelden die tot maatschappelijke onrust hebben geleid zijn lood en Pfas.
4. Toezicht en handhaving bedrijven en instellingen
Ons bedrijvenbestand voor de gemeente Heemstede telt circa 700 bedrijven Onze ervaring over de laatste jaren leert dat het naleefgedrag van bedrijven, gevestigd in Heemstede hoog ligt. Het type bedrijven dat in Heemstede is gevestigd controleren we eens in de vijf jaar. Enkele vergunningsplichtige bedrijven controleren wij jaarlijks. Het gaat hier om de type-C-bedrijven, waaronder de gemeentewerf en het Spaarne Gasthuis. Voor 2021 hebben wij, binnen de kaders van het VTH-beleid 2019-2022, een selectie gemaakt van bedrijven die wij zullen gaan bezoeken. Naast de beleidskaders gelden ook efficiency en level playing field als belangrijke kaders. Tijdens onze controles kijken wij of bedrijven zich houden aan de voorschriften uit de omgevingsvergunning of het Activiteitenbesluit en zien wij toe op energiebesparing m.b.t. artikel 2.15 Activiteitenbesluit. Het plaatsen dataloggers bij bedrijven is daarop een aanvulling.
Controles van bedrijven en instellingen, in het kader van de milieuwetgeving en op basis van eerder genoemde uitgangspunten en criteria |
|
In het kader van de milieuwetgeving is het verboden om zonder vergunning bedrijfsmatige activiteiten op te richten, in werking te hebben of te wijzigen.
Wanneer inwoners situaties signaleren die een gevaar kunnen opleveren voor het milieu, of wanneer zij hinder ervaren van een bedrijf, dan kunnen zij dit melden bij Omgevingsdienst IJmond. Een medewerker van Omgevingsdienst IJmond neemt direct maatregelen om een klacht te verhelpen. In sommige gevallen is nader onderzoek nodig. In dat geval onderzoeken wij of de veroorzaker de milieuwetgeving overtreedt. Is dat het geval dan spreken we de veroorzaker aan en ondernemen we actie om de overtreding, en daarmee een klacht, te beëindigen.
7. Uitvoering overige milieuwetgeving en advisering
Bij ruimtelijke ontwikkelingen, planvormen en bouwinitiatieven adviseren wij ten aanzien van toepassen en voldoen aan de kaders vanuit de milieuwetgeving op het gebied van bodemkwaliteit, geluid, luchtkwaliteit, externe veiligheid, duurzaamheid en flora en fauna.
Figuur 3: afstanden gevaarlijke stoffen
Figuur 4: Type-bedrijven (groen A, paars B, geel C)
Ten aanzien van taken op het gebied van de energietransitie ligt de focus van onze inzet enerzijds op bedrijven en instellingen en anderzijds op inwoners. Voor de inzet richting inwoners wordt intensief samengewerkt met medewerkers van de gemeente Heemstede.
Ondersteunen van lokale initiatieven rondom de energietransitie |
Inzet datalogger (rapportage monitoring stookgedrag bij bedrijven) met als doel bewuster omgaan met gasgebruik |
Medewerkers van de gemeente Heemstede participeren in verschillende regionale overlegvormen ten aanzien de energietransitie. Medewerkers van Omgevingsdienst IJmond ondersteunen en adviseren de volgende regionale overlegvormen:
9. Beleidsontwikkelingen en gemeentegrens overstijgende problematiek en inzet
De gemeente Heemstede is deelnemer aan de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond. Omgevingsdienst IJmond werkt voor 15 gemeenten, verdeeld over de regio’s IJmond, Zuid-Kennemerland en Zaanstreek-Waterland en voert daarnaast taken uit voor de provincie Noord-Holland.
Voor onze opdrachtgevers volgen wij landelijke beleidsontwikkelingen en vertalen deze naar gemeentespecifieke vervolgacties. Ook zijn wij, namens onze opdrachtgevers, betrokken bij diverse ontwikkelingen op het gebied milieuwetgeving en duurzame ontwikkeling.
Specifieke items die ook in 2021 in Heemstede van belang zijn:
Om de wisselwerking, vraag en aanbod en uitvoering optimaal en transparant te laten verlopen werken wij met milieucontactfunctionarissen. Voor de gemeente Heemstede is dat Saskia van der Meij. Zij is aanspreekpunt & vraagbaak voor het bestuur en de ambtelijke organisatie. De milieucontactfunctionaris is daarnaast verantwoordelijk voor het signaleren van ontwikkelingen binnen de gemeenten en het rapporteren over onze uitgevoerde werkzaamheden.
Voor de uitvoering van het brede takenpakket is in totaal 3.805 uur beschikbaar. Voor een deel van deze uren (VTH) is Heemstede toegetreden tot de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond. De overige taken voeren wij uit op basis van een dienstverleningsovereenkomst lopende tot 2026.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-53724.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.