Gemeenteblad van Maasgouw
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maasgouw | Gemeenteblad 2021, 50942 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maasgouw | Gemeenteblad 2021, 50942 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maasgouw houdende nadere regels omtrent evenementen (Nadere regels evenementen Maasgouw 2020)
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
De in dit document opgenomen nadere regels zijn van toepassing op A, B en C - evenementen zoals bedoeld in artikel 2:12 en 2:13 Apv 2020.
Het organiseren en houden van een A - evenement wordt gemeld bij de burgemeester door middel van het meldformulier (zie bijlage 2).
Het organiseren en houden van een B – of een C evenement wordt aangevraagd bij de burgemeester door middel van het aanvraagformulier (zie bijlage 2)
Artikel 1:6 Maatwerkvoorschriften
Naast het genoemde in artikel 1:5 kunnen maatwerkvoorschriften worden opgelegd.
Artikel 1:7 Andere publiekrechtelijke toestemmingen en overige wet- en regelgeving
De organisator is verantwoordelijk voor het aanvragen van de overige noodzakelijke publiekrechtelijke toestemmingen op basis van de geldende wet- en regelgeving benodigd om het meldingsplichtig of vergunningsplichtig evenement te realiseren.
Artikel 2:3 Verkeersveiligheid
Een verkeersbesluit is vereist voor:
het treffen van maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderden van voorzieningen ter regeling van het verkeer en de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken; en
HOOFDSTUK 3 CONSTRUCTIEVE VEILIGHEID
De organisator van het evenement is verplicht zich vooraf en tijdens het evenement op de hoogte te stellen van de voorspelde weersomstandigheden. Bij voorspellingen, afwijkend van de waarde waarop de bouwsels/constructies berekend zijn, moeten aanvullende maatregelen worden getroffen. De aanvullende (beheers)maatregelen zijn omschreven in het veiligheidsplan en/of ontruimingsplan.
HOOFDSTUK 4 OVERNACHTEN IN EEN BOUWWERK NIET ZIJNDE EEN LOGIESGEBOUW
Artikel 4:1 Overnachten in een bouwwerk niet zijnde een logiesgebouw
De veiligheid wordt gewaarborgd door hulpverleners in een permanente wachtdienst. De betreffende personen worden hiervoor goed geïnstrueerd en zijn tenminste in het bezit van een BHV-diploma of een gelijkgesteld diploma. Het aantal personen in wachtdienst is afhankelijk van de mate van zelfredzaamheid van de groep zoals bedoeld in het tweede lid en wordt bepaald in overleg met de gemeente.
HOOFDSTUK 5 VREUGDEVUREN/SINT MAARTENSVUREN
Artikel 5:1 Vreugdevuren/Sint Maartensvuren
Indien dit niet haalbaar is, dan kan middels een stralingsberekening worden aangetoond dat de gewenste situatie op een veilige manier haalbaar is. Uitzondering hierop is de afstand tot rijks(snel)wegen (A-wegen), provinciale wegen (N-wegen), spoor- en waterwegen. Om te voorkomen dat het verkeer op deze wegen ernstige hinder ondervindt van de rook afkomstig van het vreugdevuur, moet de minimale afstand 500 m bedragen tot de rand van de (water)weg of spoortraject.
Indien men in een droge periode open vuur wil aanleggen, dient eerst de website http://www.natuurbrandrisico.nl geraadpleegd te worden, zodat men op de hoogte is van de op dat moment geldende risicokwalificatie en wat de consequenties zijn voor het aanleggen van het open vuur.
De genoemde eindtijd in het vierde lid, onderdeel c, is niet van toepassing op de aangewezen collectieve festiviteiten, als bedoeld in artikel 4:2 Apv 2020, die op een zondag of op een nationaal erkende feestdag plaatsvinden. In dat geval betreft de uiterste eindtijd van de geluidsproductie 00:30 uur.
De geluidsmetingen worden in beginsel op een meethoogte van 1,5 meter boven het lokale maaiveld uitgevoerd ter plaatse van geluidgevoelige ruimtes. Indien de geluidgevoelige ruimtes zich enkel op de verdiepingen bevinden (zoals bij appartementen of woningen boven winkels) wordt op 5 meter hoogte boven het lokale maaiveld gemeten.
Uiterlijk 2 weken voor aanvang evenement vindt overleg plaats met het beveiligingsbedrijf, de organisatie en de politie met betrekking tot de wijze waarop de meldingvoorschriften/vergunningsvoorwaarden zijn ingevuld en de bijdrage van het beveiligingsbedrijf. Initiatief voor dit overleg vindt plaats vanuit de evenementenorganisatie.
Maasgouw, 9 februari 2021
Burgemeester en wethouders van de gemeente Maasgouw,
De secretaris,
W.R.J.H. Ploeg
De burgemeester,
S.H.M. Strous
BIJLAGE 1 TOELICHTING (BEHORENDE BIJ DE NADERE REGELS EVENEMENTEN MAASGOUW 2020)
Artikel 3:1 tweede lid: beheersmaatregelen dienen beschreven te zijn, die voorzien in de situatie dat de belastingen ongunstiger worden dan de waarden waarop de bouwsels/constructies zijn berekend. De beheersmaatregelen zijn onderdeel van een veiligheidsplan en/of ontruimingsplan. In de beheersmaatregelen dient ten minste te zijn aangegeven tot welke weeromstandigheden:
BIJLAGE 2 MELD- EN AANVRAAGFORMULIER EVENEMENTEN (BEHORENDE BIJ ARTIKEL 1:3 EN 1:4 NADERE REGELS EVENEMENTEN MAASGOUW 2020
[Bijlage 2 betreft een aanvraagformulier en is daardoor te downloaden aan de linkerkant.]
BIJLAGE 3 GHOR STANDAARDREGELS VOOR EVENEMENTEN (BEHORENDE BIJ ARTIKEL 7:1 NADERE REGELS EVENEMENTEN MAASGOUW 2020)
GHOR Standaardregels voor evenementen en meldingen
In deze drie delen staat beschreven waaraan het evenement moet voldoen. Hierin wordt ook verwezen naar relevante landelijke wetgeving, besluiten, richtlijnen, voorschriften en maatregelen.
Deze voorschriften komen niet in de plaats van de eigen verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de evenementenorganisator. De evenementenorganisator is primair verantwoordelijk voor een veilig en ordelijk verloop van het evenement. Onderstaande voorschriften zijn niet uitputtend en ontslaan de evenementenorganisatie niet om naast onderstaande voorschriften verder invulling te geven aan de verantwoordelijkheid van het beperken en/of wegnemen van de veiligheids- en gezondheidsrisico’s die een evenement met zich mee brengt.
Aantal in te zetten Basis Eerste Hulp / EHBO
De inzet van het aantal eerste hulpverleners is 1 hulpverlener per 1.000 gelijktijdig aanwezige bezoekers, met een minimum van 2 hulpverleners. Dit is terug te zien in het onderstaande overzicht. Verlichtende of verzwarende factoren kunnen leiden tot afwijking hiervan. Indien dit van toepassing is, wordt door de GHOR een apart advies geneeskundige hulpverlening afgegeven.
Een ondergrens waarbij eerste hulpverleners niet nodig zijn, is niet op voorhand aan te geven. Hiervoor wordt aanspraak gemaakt op het gezond verstand van de evenementenorganisator. |
|
Op basis van het Besluit Brandveilig Gebruik en Basishulpverlening Overige Plaatsen (BBGBOP) is de organisatie verplicht om voldoende personen aan te wijzen en op het terrein te hebben die bepaalde basishulpverleningstaken (BHV) kunnen uitvoeren, te weten:
Bij inzet van Basis Eerste Hulp/EHBO plaatst de organisatie minimaal 1 zorgpost. Deze zorgpost voldoet aan de volgende eisen:
Bereikbaarheid (aan- en afvoer voor ambulances)
De organisatie is verantwoordelijk voor een zo gezond mogelijke omgeving voor zowel de bezoeker als de medewerker van het evenement. Een goede hygiëne beperkt het risico op het oplopen van een infectieziekte en daarmee een uitbraak. De grootte van het infectierisico hangt af van verschillende factoren, zoals de doelgroep, het aantal bezoekers en de aard van de voorzieningen.
Bij verdiepende vragen neem contact op met de GGD Limburg-Noord: 088-1191200/ hygiene@vrln.nl .
Schoonmaken en desinfecteren van materialen en oppervlakten
Indien desinfectie nodig is, wordt een desinfecterend middel gebruikt dat door het College voor toelating van Gewasbeschermingsmiddelen (Ctgb) is toegestaan. In het actueel gebruiksvoorschrift wordt gecontroleerd of het middel geschikt is voor het materiaal dat gedesinfecteerd moet worden en dat het effectief is tegen de micro-organismen die gedood moeten worden.
De afdeling infectieziektebestrijding van de GGD Limburg-Noord is bereikbaar via het algemene nummer van de Veiligheidsregio Limburg Noord: 088-1191200. Kies in het keuzemenu ‘afdeling infectieziekte’. Vervolgens wordt u doorverbonden met de dienstdoende arts.
Afvalwater van toiletten, douches, wasbakken en andere huishoudelijke activiteiten worden afgevoerd via de bestaande riolering of wordt opgevangen in speciaal daarvoor bestemde opslagtanks. Deze moeten door een gespecialiseerd bedrijf leeggemaakt worden. Het is verboden om zonder vergunning afvalwater te lozen.
Deze voorschriften zijn alleen aan de orde als deze op het evenement van toepassing zijn.
De voorschriften zijn te raadplegen via de website van het RIVM https://www.rivm.nl/hygienerichtlijnen/evenementen.
Kies op de website het betreffende onderdeel (zie hieronder) dat van toepassing is voor het evenement.
Bij vragen kan contact worden opgenomen via: preventie@vvgi.nl
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-50942.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.