Gemeenteblad van Ridderkerk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ridderkerk | Gemeenteblad 2021, 50882 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ridderkerk | Gemeenteblad 2021, 50882 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ridderkerk houdende regels omtrent de beleidsdoelen en beoordelingscriteria bij beslissingen op subsidieaanvragen en de verplichtingen er bij de subsidieverstrekking van kracht zijn
Op 22 februari 2018 heeft de gemeente Ridderkerk de kadernotitie Subsidiebeleid vastgesteld. In lijn hiermee heeft de gemeenteraad eveneens op 22 februari 2018 de nieuwe Algemene subsidieverordening Ridderkerk 2018 vastgesteld. Deze verordening bevat procedurele voorschriften die van toepassing zijn bij subsidieverlening.
De nieuwe verordening geeft het college de mogelijkheid om ter verduidelijking of ter uitwerking nadere regels te stellen voor wat betreft de beleidsdoelen en beoordelingscriteria welke gelden bij het nemen van beslissingen op subsidieaanvragen en welke verplichtingen er bij de subsidieverstrekking van kracht zijn.
Om richting te geven aan de verschillende subsidieaanvragen wordt, in aanvulling op de subsidieregeling 2019 Ridderkerk, jaarlijks (uiterlijk 31 mei) een subsidiekader vastgesteld. In het jaarlijkse Subsidiekader worden de doelen en effecten per programma onderdeel beschreven. Tevens worden de speerpunten beschreven en wordt per programmaonderdeel (of organisatie) de subsidieplafonds aangegeven.
Deze regeling is van toepassing op alle subsidieverlening op basis van de Algemene subsidieverordening Ridderkerk 2018 (hierna te noemen: Asv), met uitzondering van de subsidies waarvoor een bijzondere subsidieregeling of een subsidietender is vastgesteld. Bij strijdigheid van een bepaling van een bijzondere subsidieregeling met deze algemene regeling gaat de bijzondere regeling voor.
Subsidies onderscheiden zich in juridische zin slechts door het feit of het een jaarlijkse dan wel incidentele subsidie betreft. Daarom wordt een tweedeling in type subsidies aangebracht en tevens een beperking van een aantal subsidienamen:
Een jaarlijkse subsidie heeft betrekking op de voortdurende activiteiten van een rechtspersoon.
Eenmalige subsidies zijn subsidies die worden gegeven voor een eenmalige activiteit, of voor een activiteit die maximaal 4 jaar duurt (niet zijnde incidentele subsidies zoals benoemd in artikel 4.23, lid 3d van de Algemene wet bestuursrecht).
6. Langdurige subsidierelaties
Het college kan bepalen meerjarige subsidies voor maximaal vier jaar vast te stellen (onder de voorwaarde dat voldoende middelen op de begroting beschikbaar zullen worden gesteld). Bij vier jarige subsidies wordt minimaal om de twee jaar een evaluatie uitgevoerd op basis waarvan het college de subsidie na afloop van de vastgestelde subsidieplafonds kan beëindigen dan wel continueren.
Bij bijzondere subsidieregeling(en) kunnen andere termijnen worden gesteld.
7.2 Beoordeling subsidieverlening
7.3 Verplichtingen bij subsidieverlening
Verplichtingen worden opgelegd ter verwezenlijking van het doel van subsidieverstrekking. Naast de eventuele specifieke verplichtingen worden aan iedere beschikking tot subsidieverlening in ieder geval onderstaande verplichtingen opgelegd:
De wijze van bevoorschotting, inclusief het moment waarop de betalingen zullen plaatsvinden wordt in de verleningsbeschikking bepaald.
Per jaar kan de hoogte van de te verlenen subsidies worden geïndexeerd op basis van een compensatiepercentage. De te hanteren percentages worden jaarlijks vastgesteld in de begroting.
Als hiervoor een formulier is vastgesteld geschiedt dit met gebruikmaking daarvan.
In de verleningsbeschikking kan worden bepaald dat op een andere manier dan in de Asv voorgeschreven moet worden aangetoond in hoeverre de activiteiten zijn verricht en de prestaties zijn geleverd.
De verantwoordingseisen zijn opgenomen in Asv in de artikelen 14 tm 15 en zijn ook van toepassing op subsidies van de gemeente Ridderkerk, die zijn gebaseerd op rijksbijdragen, doeluitkeringen e.d. Wanneer het rijk aanvullende eisen stelt die gevolgen hebben voor de verantwoording door de subsidieontvanger, dan worden deze in de beschikking opgenomen.
Een controleverklaring van een afhankelijke accountant is vereist bij verleende subsidies van meer dan €30.000,-. In de loop van het jaar 2019 zal een controleprotocol opgesteld worden. Indien het controle protocol aanwezig is zal deze in de subsidieverlening worden opgenomen.
7.6.2 Beoordeling vaststelling subsidie
Iedere aanvraag tot subsidievaststelling wordt inhoudelijk, juridisch en voor zover van toepassing , financieel getoetst.
Niet voldoen aan één of meerdere beoordelingscriteria subsidieverlening kan leiden tot het weigeren van de subsidieverlening. De weigeringsgronden in de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening zijn van toepassing.
Niet naleving van de verplichtingen of het niet voldoen aan één of meerdere beoordelingscriteria subsidievaststelling kan leiden tot het lager vaststellen van de subsidie of tot intrekking of wijziging van de subsidieverstrekking (verlening en vaststelling).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-50882.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.