Gemeenteblad van Krimpenerwaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2021, 484814 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2021, 484814 | beleidsregel |
Mandaatregeling Gemeente Krimpenerwaard 2022
In de Algemene wet bestuursrecht (Awb) zijn bepalingen opgenomen over het mandaat. Een mandaat wordt in de Awb omschreven als de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Het kan gezien worden als een vorm van vertegenwoordiging van het bestuursorgaan.
In wettelijke regelingen (wet of verordening) zijn bevoegdheden toegekend aan bestuursorganen. De wettelijke regeling bepaalt dus welk bestuursorgaan bevoegd is om bepaalde besluiten te nemen. Wij kennen binnen de gemeente drie bestuursorganen, namelijk raad, college en de burgemeester. De mandatering in deze regeling beperkt zich in de regel tot het besluiten en ondertekenen in naam van college of de burgemeester.
2. Algemene regels mandaatgebruik
De gemeente Krimpenerwaard kent een aantal regels omtrent mandatering en het gebruik daarvan.
Vaak zijn er al regels verbonden aan het besluit om te mandateren. Hierbij kan gedacht worden aan het opleggen van standaardvoorschriften, financiële beperkingen, aanwezig zijn van positieve adviezen van derden, maar ook de plicht om periodiek te rapporteren. Als deze beperkingen een mandatering niet toelaten, dient het besluit zoals gebruikelijk te worden genomen door het verantwoordelijke bestuursorgaan.
Een besluit dat in mandaat is genomen is niet geldig (d.w.z. onbevoegd genomen) indien uit de omschrijving van het mandaatbesluit blijkt dat aan de gemandateerde zelf wordt overgelaten te bepalen wat de exacte omvang van het mandaat is. Een dergelijke ruime omschrijving is in strijd met de rechtszekerheid voor degenen die bij het besluit zijn betrokken en moet dus worden voorkomen. Als voorbeelden gelden bijvoorbeeld beperkingen als (i) “het voorleggen van een besluit aan het college als de verwachting bestaat dat een besluit bestuurlijke implicaties heeft” of (ii) “de functionaris zijn mandaat uitoefent voorzover de beslissingsbevoegdheid naar zijn oordeel en verantwoordelijkheid niet door een hiërarchisch hogere functionaris behoeft te worden uitgeoefend.”
Indien er in het mandaatregister (nog) niet is voorzien in ondermandaat is de gemandateerde bevoegd om ondergeschikte ondermandaat, volmacht of machtiging te verlenen tot het geheel of gedeeltelijk uitvoeren van de hem behorende bevoegdheden, overeenkomstig het mandaatregister Krimpenerwaard. Indien er door de gemandateerde ondermandaat, volmacht of machtiging wordt doorgegeven wordt dit besluit schriftelijk genomen en via de reguliere wijze bekend gemaakt.
De ondertekening van besluiten dient op de volgende wijze te worden uitgevoerd:
mandaat, besluit- en ondertekening namens het college
namens het college van burgemeester en wethouders van Gemeente Krimpenerwaard,
De beslissing op een ingediend bezwaarschrift wordt uitsluitend genomen door het terzake bevoegd bestuursorgaan. Overeenkomstig het huidige mandaatregister heeft de teammanager de bevoegdheid om te besluiten op het bezwaarschrift. Dit mag alleen als het advies van de commissie bezwaarschriften geheel wordt overgenomen en het bezwaarschrift niet is richt tegen een besluit dat door het college of burgemeester zelf is ondertekend. Beslissingen op bezwaar tegen besluiten die door de teammanager in mandaat zijn genomen en waarbij het advies van de commissie bezwaarschriften wordt overgenomen, worden ondertekend door de gemeentesecretaris of de directeur.
Het is te allen tijde mogelijk om tussentijds nieuwe mandatering voor te stellen aan het college. Indien blijkt dat bepaalde zaken gemakkelijk kunnen worden afgedaan door de directie of een team dan kan een voorstel tot mandatering worden gedaan aan het college of burgemeester.
Alle voorstellen tot nieuwe mandaatbesluiten (dus nog niet opgenomen in het register behorend bij deze regeling) behoren voor toetsing en inventarisatie aan het team Juridische Zaken te worden voorgelegd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-484814.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.