Mandaatregeling Gemeente Krimpenerwaard 2022

1. Inleiding

In de Algemene wet bestuursrecht (Awb) zijn bepalingen opgenomen over het mandaat. Een mandaat wordt in de Awb omschreven als de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Het kan gezien worden als een vorm van vertegenwoordiging van het bestuursorgaan.

In wettelijke regelingen (wet of verordening) zijn bevoegdheden toegekend aan bestuursorganen. De wettelijke regeling bepaalt dus welk bestuursorgaan bevoegd is om bepaalde besluiten te nemen. Wij kennen binnen de gemeente drie bestuursorganen, namelijk raad, college en de burgemeester. De mandatering in deze regeling beperkt zich in de regel tot het besluiten en ondertekenen in naam van college of de burgemeester.

 

2. Algemene regels mandaatgebruik

De gemeente Krimpenerwaard kent een aantal regels omtrent mandatering en het gebruik daarvan.

 

  • 1.

    Vaak zijn er al regels verbonden aan het besluit om te mandateren. Hierbij kan gedacht worden aan het opleggen van standaardvoorschriften, financiële beperkingen, aanwezig zijn van positieve adviezen van derden, maar ook de plicht om periodiek te rapporteren. Als deze beperkingen een mandatering niet toelaten, dient het besluit zoals gebruikelijk te worden genomen door het verantwoordelijke bestuursorgaan.

  • 2.

    Een besluit dat in mandaat is genomen is niet geldig (d.w.z. onbevoegd genomen) indien uit de omschrijving van het mandaatbesluit blijkt dat aan de gemandateerde zelf wordt overgelaten te bepalen wat de exacte omvang van het mandaat is. Een dergelijke ruime omschrijving is in strijd met de rechtszekerheid voor degenen die bij het besluit zijn betrokken en moet dus worden voorkomen. Als voorbeelden gelden bijvoorbeeld beperkingen als (i) “het voorleggen van een besluit aan het college als de verwachting bestaat dat een besluit bestuurlijke implicaties heeft” of (ii) “de functionaris zijn mandaat uitoefent voorzover de beslissingsbevoegdheid naar zijn oordeel en verantwoordelijkheid niet door een hiërarchisch hogere functionaris behoeft te worden uitgeoefend.”

  • 3.

    Zaken die betrekking hebben op bestuurders of ambtenaren (vergunning aan bestuurder of ambtenaar) of op deze personen zijn gericht, dienen te allen tijde via het college te lopen.

  • 4.

    Indien het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester mandaat, volmacht of machtiging verleent ten aanzien van de uitvoering van een bevoegdheid, wordt daarin ook begrepen alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid horen.

  • 5.

    De gemandateerde, bijvoorbeeld de teammanager, kan de aan hem of haar gemandateerde bevoegdheid weer doormandateren aan een ondergeschikte. In dat geval spreken we van ondermandaat. In enkele gevallen heeft de mandaatgever rechtstreeks voorzien in ondermandaat in het mandaatregister.

Indien er in het mandaatregister (nog) niet is voorzien in ondermandaat is de gemandateerde bevoegd om ondergeschikte ondermandaat, volmacht of machtiging te verlenen tot het geheel of gedeeltelijk uitvoeren van de hem behorende bevoegdheden, overeenkomstig het mandaatregister Krimpenerwaard. Indien er door de gemandateerde ondermandaat, volmacht of machtiging wordt doorgegeven wordt dit besluit schriftelijk genomen en via de reguliere wijze bekend gemaakt.

 

De ondertekening van besluiten dient op de volgende wijze te worden uitgevoerd:

mandaat, besluit- en ondertekening namens het college

 

Met vriendelijke groet,,

namens het college van burgemeester en wethouders van Gemeente Krimpenerwaard,

 

Naam

Functie

 

3. Mandaat bij afwezigheid gemandateerde

Bij afwezigheid van de gemandateerde wordt (of kan) de bevoegdheid uitgeoefend worden door anderen. De volgende regel is, bij afwezigheid van gemandateerde, van toepassing:

  • 1.

    De gemeensecretaris/algemeen directeur wordt vervangen door één van de directieleden en de directeuren worden bij afwezigheid vervangen door één van de andere directeuren. Dit alles overeenkomstig de ‘Vervangingsregeling gemeentesecretaris / Algemeen directeur en directeuren’;

  • 2.

    Voor teammanagers wordt overeenkomstig de ‘Vervangingsregeling /waarneming teammanagers ’ getekend door één van de andere teammanagers;

  • 3.

    Voor de medewerker wordt getekend door een collega indien het mandaatregister hierin voorziet en/of door de teammanager of directeur van de betreffende medewerker.

4. Beslissing op bezwaar

De beslissing op een ingediend bezwaarschrift wordt uitsluitend genomen door het terzake bevoegd bestuursorgaan. Overeenkomstig het huidige mandaatregister heeft de teammanager de bevoegdheid om te besluiten op het bezwaarschrift. Dit mag alleen als het advies van de commissie bezwaarschriften geheel wordt overgenomen en het bezwaarschrift niet is richt tegen een besluit dat door het college of burgemeester zelf is ondertekend. Beslissingen op bezwaar tegen besluiten die door de teammanager in mandaat zijn genomen en waarbij het advies van de commissie bezwaarschriften wordt overgenomen, worden ondertekend door de gemeentesecretaris of de directeur.

 

5. Informatieverstrekking

De algemeen directeur/gemeentesecretaris kan, voorzover hij dat wenst, aangeven welke aan medewerkers gemandateerde besluiten c.q. handelingen hij periodiek ter kennis wil hebben en in welke vorm.

 

6. Uitbreiding mandaat

Het is te allen tijde mogelijk om tussentijds nieuwe mandatering voor te stellen aan het college. Indien blijkt dat bepaalde zaken gemakkelijk kunnen worden afgedaan door de directie of een team dan kan een voorstel tot mandatering worden gedaan aan het college of burgemeester.

Alle voorstellen tot nieuwe mandaatbesluiten (dus nog niet opgenomen in het register behorend bij deze regeling) behoren voor toetsing en inventarisatie aan het team Juridische Zaken te worden voorgelegd.

 

7. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: ‘Mandaatregeling gemeente Krimpenerwaard 2022’.

 

8. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

9. Intrekking

De mandaatregeling van de gemeente Krimpenerwaard 2019, vastgesteld op 22 januari 2019 wordt hiermee ingetrokken.

 

10. Overgangsrecht

Besluiten genomen krachtens de mandaatregeling die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze regeling en waarvoor de betreffende regeling na de wijzigingen door dit besluit overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens de mandaatregeling 2022.

 

Aldus vastgesteld op 21 december 2021

Burgemeester en wethouders van gemeente Krimpenerwaard,

de secretaris,

J. Hennip

de burgemeester

mr. R.S. Cazemier

Burgemeester van gemeente Krimpenerwaard

mr. R.S. Cazemier

Naar boven