Gemeenteblad van Beekdaelen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beekdaelen | Gemeenteblad 2021, 481695 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beekdaelen | Gemeenteblad 2021, 481695 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Peuteropvang en Voorschoolse Educatie gemeente Beekdaelen 2022
In deze regeling wordt verstaan onder:
maatwerkvoorziening VVE langdurige opvang: Vast bedrag per peuter met een VVE indicatie die (verdeeld over minimaal 3 dagen) gebruik maakt VVE binnen de langdurige opvang. De houder van een kindcentrum dat subsidie ontvangt voor het aanbieden van VVE binnen langdurige opvang doet dit met inachtneming van alle (lokale) regelgeving en afspraken rond het aanbieden van VVE in Beekdaelen;
Met deze subsidieregeling wordt beoogd ouders in Beekdaelen te stimuleren om hun kinderen een voorschoolse voorziening te laten bezoeken en te laten deelnemen aan een voorschools programma.
Artikel 6 Aanvraag en aanvraagtermijn
De aanvraag wordt vóór 1 augustus voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betreft ingediend. Indien de prognose van deelnemende peuters per 1 oktober van het jaar van aanvraag substantieel afwijkt van de aantallen die bij de subsidieaanvraag zijn gehanteerd kan de aanvrager in overleg treden met de gemeente om de aanvraag bij te stellen.
De houder van het geregistreerd kindercentrum vraagt subsidie op grond van de componenten in artikel 3.3 a t/m c aan met een door het college vastgesteld aanvraagformulier. Wanneer de houder van het kindercentrum ook in aanmerking wenst te komen voor de aanvullende kleinschaligheidstoeslag wordt dat in de toelichtingsruimte op het aanvraagformulier aangegeven. Aan het aanvraagformulier wordt een separate schriftelijke aanvraag voor kleinschaligheidstoeslag met inhoudelijke onderbouwing toegevoegd. Bij die onderbouwing wordt (een geactualiseerde versie van) het expertmodel kostprijzen peuteropvang van de MO groep gebruikt. Voor het aanvragen van de maatwerkvoorziening VVE langdurige opvang dient de houder van het geregistreerd kindercentrum een schriftelijke aanvraag in met inhoudelijke onderbouwing. Omdat de maatwerkvoorziening is gekoppeld aan het aantal te bedienen VVE-geïndiceerde peuters dient hierbij in ieder geval het aantal fulltime VVE-plaatsen dat men in het aankomende jaar wil realiseren te worden vermeld, inclusief onderbouwing van dit aantal.
Artikel 8 Verplichtingen subsidieontvanger
Peuters die gebruik hebben gemaakt van peuteropvang en VVE worden warm overgedragen naar het primair onderwijs. Dat houdt in dat er door de aanbieder van peuteropvang en VVE afstemming plaatsvindt met de school over de ontwikkeling van de kinderen die uitstromen.
Bij aanspraak op de subsidiecomponenten vermeld in artikel 3, lid 3 a t/m c:
Artikel 9 Verantwoording en vaststelling subsidie
Een aanvraag tot subsidievaststelling wordt ingediend met een door het college vastgesteld formulier. Dit formulier heeft geen betrekking op de verantwoording van 1) de maatwerkvoorziening VVE langdurige opvang en 2) de kleinschaligheidstoeslag. Deze worden verantwoord middels een inhoudelijke en financiële rapportage zoals omschreven in de subsidiebeschikking.
De subsidie wordt vastgesteld op basis van het daadwerkelijk aantal opgevangen peuters en opvanguren per peuter aan de hand van de afgesproken subsidiehoogte en -waar het de subsidiecomponenten beschreven in artikel 3.3 a t/m c betreft- de berekende ouderbijdrage en de toepasselijkheid van de categorieën, genoemd in artikel 6, lid 3, onder c.
Het college kan, in bijzondere gevallen, artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan
afwijken, voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Bijlage A: Subsidie opbouw 2022
De subsidie opbouw van de Nadere regels Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie Beekdaelen 2022 is opgebouwd uit verschillende componenten en wordt - conform artikel 5 lid 1en lid 2 - jaarlijks door het College vastgesteld. Het collegebesluit omvat:
a. het maximum aantal te subsidiëren uren per peuter per jaar 2022
Jaarlijks stelt het college het maximum aantal te subsidiëren uren per peuter per jaar vast. Daarbij worden de volgende 2 categorieën onderscheiden: 1. reguliere peuters zonder VVE-indicatie en 2. VVE peuters mét VVE indicatie.
1. Reguliere peuters 2022: een maximum van 320 uur per peuter per jaar met een maximum van 6 uur per dag
Dit zijn peuters waarvoor geen indicatie voor voorschoolse educatie geldt. Een indicatie is een door de jeugdgezondheidszorg (consultatiebureau) afgegeven verklaring waarin staat dat deelname aan voorschoolse educatie (VVE) geïndiceerd is.
2. VVE peuters 2020: een maximum van 640 uur per peuter per jaar met een maximum van 6 uur per dag
Dit zijn peuters waarvoor wel een indicatie voor voorschoolse educatie geldt.
b. maximum te subsidiëren kostprijs per uur voor peuteropvang
De maximum te subsidiëren kostprijs per uur voor peuteropvang bedraagt in 2022 € 9,88.
c. 1. Bruto-ouderbijdrage per uur en 2. Koptarief
Het normtarief voor de bruto-ouderbijdrage bedraagt in 2022 € 8,50 per uur. Dat betekent dat de gemeente een koptarief subsidieert van € 1,38 per uur (€ 9,88 maximum te subsidiëren kostprijs minus € 8,50 aan bruto-ouderbijdrage).
Het koptarief is van toepassing op:
De gemeentetoeslag is gelijk de landelijke kinderopvangtoeslag (zie actuele Besluit kinderopvangtoeslag) en geldt uitsluitend voor peuters van ouders die geen aanspraak hebben op kinderopvangtoeslag.
De inkomensafhankelijke subsidiebijdrage bedraagt € 8,16 per uur voor ouders met een toetsingsinkomen tot € 20.584 en € 2,86 per uur voor ouders met een toetsingsinkomen vanaf € 117.990. Deze subsidiebijdrage is van toepassing op maximaal 320 uur per jaar per peuter.
e. Subsidie extra uren VVE-aanbod
De maximale VVE subsidiebijdrage per uur bedraagt in 2022 € 9,88 en is van toepassing op de extra 320 uren per jaar waarop VVE peuters aanspraak kunnen maken.
Over de eerste helft van het aanbod (320 uur per jaar) is de inkomensafhankelijke ouder- en subsidiebijdrage van toepassing (zie c.). Over de tweede helft van het aanbod (tot een maximum van 320 uur per jaar) geldt geen ouderbijdrage en subsidieert de gemeente het uurtarief volledig tot een maximum van € 9,88 per uur.
In onderstaande figuur is de opbouw van de subsidiebijdrage per uur nader toegelicht:
De doelstelling van het koptarief is om voor alle peuters een laagdrempelige en goed toegankelijke voorbereiding op de basisschool te bieden. De gemeentetoeslag vervangt de kinderopvangtoeslag voor ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en borgt voor kinderen uit deze gezinnen de toegankelijkheid.
De VVE subsidiebijdrage voor extra VVE-uren borgt dat kinderen met een onderwijsachterstandsrisico geen financiële belemmeringen hebben om een extra VVE aanbod van 320 uur per jaar te volgen.
f. Maatwerkvoorziening VVE langdurige opvang
Sommige peuters met een VVE-indicatie maken gebruik van de langdurige opvang met een gecontracteerd opvang aanbod dat meer dan 6 uur per dag omvat. Ondanks dat deze regeling niet voorziet in het subsidiëren van langdurige opvang, maken we voor peuters met een VVE-indicatie een uitzondering. Wij hechten er namelijk waarde aan dat VVE peuters in de langdurige opvang in beeld zijn en ook het VVE-aanbod kunnen krijgen dat zij nodig hebben. Omdat aan deze methodiek een aantal wettelijke kwaliteitseisen en voorwaarden zitten en er ook lokaal afspraken zijn gemaakt die tijd en energie kosten achten wij het redelijk om aanbieders van langdurige opvang die VVE-geïndiceerde peuters VVE aanbieden conform de afspraken en regelgeving die hiervoor in Beekdalen gelden financieel tegemoet te komen in de extra te maken kosten. Per VVE peuter die op tenminste 3 verschillende dagen meer dan 16 uur per week de langdurige opvang bezoekt subsidiëren wij -vanuit deze maatwerkvoorziening – in 2022 een bedrag van € 1.000,- per fulltime peuter per jaar.
De gemeente Beekdaelen bestaat uit 15 kernen waarvan er 11 beschikken over een basisschool. In sommige kernen met een basisschool wonen niet voldoende peuters om met inachtneming van de geldende tarieven een rendabele peuteropvang/voorschoolse educatie te kunnen uitvoeren. Om te stimuleren dat het aanbod peuteropvang en voorschoolse educatie in deze kleine kernen toch zoveel mogelijk behouden blijft en dat ouders in deze kernen voor een gelijk bedrag als anderen in onze gemeente gebruik kunnen maken van voorschools ontwikkelingsaanbod in de eigen kern is –als vorm van maatwerk en op tijdelijke basis- op aanvraag van de aanbieder van peuteropvang en het geldende subsidieplafond een kleinschaligheidstoeslag op maat mogelijk.
Bijlage B: Controleprotocol subsidieverantwoording
Indien in de subsidiebeschikking of de ASV is vastgelegd dat een accountantsverklaring moet worden aangeleverd bij de verantwoording dan is het volgende controle protocol van toepassing.
Het controleprotocol vergt een steekproefsgewijze controle op het aantal peuters, het aantal uren en de vaststelling van de ouderbijdrage door de aanbieder conform de subsidieregeling.
Bij aanvraag van de subsidie heeft de houder in het Excel-aanvraagformulier prognoses gegeven voor de uit te voeren activiteiten. Bij de verantwoording vermeldt de houder de werkelijke realisatie van de uitgevoerde activiteiten in het Excel-verantwoordingsformulier.
Indien de in de algemene subsidieverordening of de subsidiebeschikking is vastgelegd dat een accountantsverklaring moet worden toegevoegd bij de verantwoording dan overlegt de houder bij het Excel-verantwoordingsformulier een controlerapport van een onafhankelijk accountant. De accountant waarmerkt het Excel-verantwoordings-formulier. Hieronder is een toelichting en een werkwijze voor de accountant opgesteld.
De houder vermeldt in het Excel-verantwoordingsformulier het aantal kinderen en per kind het aantal contracturen gedurende de subsidieperiode voor de voorschoolse voorziening.
De registratie van kinderen en uren gedurende het subsidiejaar wordt ondertekend door een persoon die bevoegd is namens het bestuur voor de verantwoording van de subsidie te ondertekenen.
Als er sprake is van een digitaal registratiesysteem dan is een papieren registratie met ondertekening niet vereist. In dat geval verklaart een daartoe bevoegd persoon dat de hiervoor genoemde gegevens in het digitale registratiesysteem zijn opgenomen.
Toelichting en werkwijze accountantscontrole A
De accountant controleert of de aantallen kinderen en uren zoals opgenomen in het Excel-aanvraag- en verantwoordingsformulier overeenkomen met de contract- en factuurgegevens in het registratiesysteem van de aanbieder.
De houder vermeldt in het Excel-verantwoordingsformulier het aantal kinderen aan wie gedurende de subsidieperiode een voorschoolse voorziening is aangeboden en van wie de ouders hebben bevestigd geen recht te hebben op kinderopvangtoeslag. Deze ouders betalen een inkomensafhankelijke netto-ouderbijdrage conform de voor de subsidieregeling vastgestelde ouderbijdragetabel .
Toelichting en werkwijze accountantscontrole B
De accountant controleert of voor kinderen van wie de ouders hebben bevestigd geen recht te hebben op kinderopvangtoeslag een verklaring is afgegeven (zie bijlage 1) en een inkomensafhankelijke ouderbijdrage is gefactureerd conform bijlage 2.
De houder vermeldt in het Excel-verantwoordingsformulier de gefactureerde ouderbijdrage. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen ouderbijdragen van ouders met recht op kinderopvangtoeslag en ouderbijdragen van ouders die hebben bevestigd dat zij geen recht hebben op kinderopvangtoeslag.
Toelichting en werkwijze accountantscontrole C
De accountant controleert of de totalen van de gefactureerde ouderbijdragen zoals vermeld in het Excel-verantwoordingsformulier overeenkomen met de administratie van de houder.
De houder vermeldt in het Excel-verantwoordingsformulier het aantal peuters en het aantal uren per peuter met een VVE indicatie.
Toelichting en werkwijze accountantscontrole D
De accountant controleert of van de peuters die in het verantwoordingsformulier geregistreerd zijn als peuters met een VVE indicatie de VVE indicatie van de JGZ instelling beschikbaar is.
Criteria betrouwbaarheid en nauwkeurigheid controle
De controle moet zodanig worden ingepland en uitgevoerd dat een redelijke mate zekerheid wordt verkregen dat deze geen afwijkingen (fouten) en onzekerheden van materieel belang bevat. Indien dit begrip door het gebruik van statistische technieken gekwantificeerd moet worden, betekent dit dat een betrouwbaarheidsniveau van 95 procent gehanteerd moet worden. Een verklaring met een goedkeurende strekking impliceert, dat, gegeven de bovengenoemde betrouwbaarheid, in het verslag geen afwijkingen (fouten) en onzekerheden voorkomen die groter zijn dan de percentages in de hieronder opgenomen materialiteitstabel. Als omvangbasis geldt hierbij het totaalbedrag van de verleende subsidie.
Voor de oordeelsvorming van de accountant en de controleverklaring zijn de volgende goedkeuringstoleranties van toepassing:
Er worden door de gemeente geen specifieke voorwaarden gesteld ten aanzien van de tekst van de controleverklaring.
Bijlage C: Toelichting onderbouwing maximum te subsidiëren uurtarief 2022
Bij het bepalen van het maximum te subsidiëren uurtarief hebben we advies ingewonnen bij Bureau Buitenhek. Het bedrag is afgeleid van de benchmark die in 2016 is opgesteld door de Brancheorganisatie. Het spreekt voor zich dat er in vergelijking met deze benchmark bij aanbieders verschillende afwijkingen van deze benchmark kunnen zijn. Zo is de benchmark gebaseerd op de cao Sociaal Werk die hogere kosten (ca. 8%) kent dan de cao Kinderopvang. Ook is gerekend met een bezetting van 90% terwijl niet alle locaties die bezetting (kunnen) halen. Er zullen in de praktijk dus plussen en minnen zitten in de vergelijking met de benchmark per aanbieder.
Voor de indexering van 2016 naar 2020 is rekening gehouden met een jaarlijkse index van 2%. In 2020 is tevens een correctie toegepast op de benchmark (-3%), omdat de openingstijden in dat jaar veelal zijn verruimd naar 4 uur per dagdeel door aanvullende landelijke regelgeving. Het kostendekkend uurtarief wordt door die ruimere openingstijden lager omdat de vaste kosten over meer uren kunnen worden verdeeld). Dat leverde voor 2020 in een kostendekkend uurtarief op van € 9,50.
Voor de indexering van de subsidietarieven ligt voor de hand de indexering van het maximum uurtarief voor de toeslagregeling te gebruiken omdat deze rekening houdt met (verdere) specifieke aanpassingen in de kosten als gevolg van kwaliteitseisen voor kinderopvang. De indexering van het maximum uurtarief voor de toeslagregeling is in 2022 3,5 % en in 2022 0,5%.
Dat levert voor 2022 een kostendekkend uurtarief op van maximaal € 9,88. In de kostenopbouw is te zien op welke personele inzet en welke kosten de benchmark is gebaseerd. Dat biedt aanknopingspunten om vast te stellen wat binnen de standaard subsidieregeling valt en wat eventueel met aanvullende subsidie moet worden gedekt (bijvoorbeeld als het bezettingspercentage niet gehaald kan worden in kleine kernen).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-481695.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.