Gemeenteblad van Simpelveld
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Simpelveld | Gemeenteblad 2021, 481535 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Simpelveld | Gemeenteblad 2021, 481535 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening Stimuleringsregeling Parkstad Limburg, gemeente Simpelveld
De raad van de gemeente Simpelveld;
het college van burgemeester en wethouders van onze gemeente Simpelveld deelneemt aan de gemeenschappelijke regeling Stadsregio Parkstad Limburg en in dat kader collegebevoegdheden op het gebied van onder meer ‘aanpak particulier bezit’ zijn overgedragen waaronder (regionale) subsidieverlening en het vaststellen van (regionale) beleidsregels;
om deze doelen te bereiken onder meer het project ‘inpondmakelaar’ is opgezet met behulp waarvan aankopen en renovatie van particuliere woningen door zakelijke aanvragers gefinancierd kunnen worden teneinde ze door te verkopen aan corporaties opdat deze woningen als sociale huurwoningen kunnen worden verhuurd;
gelezen het verzoek van de bestuurscommissie wonen en herstructurering van de Stadsregio Parkstad Limburg d.d. 12 oktober 2021;
gelezen het voorstel burgemeester en wethouders d.d. 19 oktober 2021;naar
gelet op de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet;
Verordening Stimuleringsregeling Parkstad Limburg, gemeente Simpelveld
Deze verordening verstaat onder:
beleidsregel stimuleringssubsidie (corporatie): een bij besluit vastgestelde algemene regel, niet zijnde een algemeen verbindend voorschrift, over de afweging van belangen, de vaststelling van feiten en/of de uitleg, nadere concretisering van bepalingen uit deze verordening met betrekking tot het subsidiedeel;
Bestuurscommissie Wonen en Herstructurering: het orgaan binnen de gemeenschappelijke regeling Stadsregio Parkstad Limburg waaraan de colleges van de aangesloten gemeenten bevoegdheden op het gebied van wonen en herstructurering hebben overgedragen waaronder bevoegdheden op het gebied van de aanpak van particulier bezit;
inpondmakelaar: het concept waarbij particuliere woningen door een tussenpersoon worden gekocht en gerenoveerd en aan een corporatie doorverkocht voor de sociale verhuur, dit om een bijdrage te leveren aan de transformatieopgave in wijken en buurten, op een voor corporaties (financieel) verantwoorde manier;
kosten: de kosten die in aanmerking komen voor een stimuleringslening (verder uitgewerkt in artikel 2, lid 2, sub h van dit artikel) en in genoemde beleidsregel en de kosten die in aanmerking komen voor een stimuleringssubsidie (verder uitgewerkt in artikel 3, lid 1) van dit artikel en in genoemde beleidsregel;
Hoofdstuk 2 Toepassingsbereik en kenmerken van de stimuleringslening en de stimuleringssubsidie
Artikel 2 Stimuleringslening (bijdrage met terugbetalingsverplichting)
Toepassingsbereik van de lening
Deze verordening is van toepassing op aanvragen voor een stimuleringslening die zakelijk wordt verstrekt en ten aanzien waarvan een hypothecaire akte wordt opgemaakt voor het aankopen en renoveren van een particuliere woning in de gemeente Simpelveld met aansluitende doorverkoop aan een woningcorporatie.
Kenmerken van de stimuleringslening
Aanvrager van de lening streeft naar verkoop van de woning binnen een termijn van 6 maanden. Dit ter voorkoming van dubbele overdrachtsbelasting. De maximale looptijd van de lening bedraagt in ieder geval 12 maanden. De looptijd van de stimuleringslening eindigt op het moment van (door)verkoop van de woning of woningen waarvoor de lening is verkregen. Op het moment van (door)verkoop wordt de lening helemaal afgelost.
Artikel 3 Stimuleringssubsidies (toegekende financiële bijdragen, in beginsel, zonder terugbetalingsverplichting)
Toepassingsbereik van de subsidie
Deze verordening is daarnaast van toepassing op een uitsluitend door corporaties aan te vragen stimuleringssubsidie voor kosten en lasten die, ter beoordeling door het college, voor een corporatie subsidiabel worden geacht en die aansluiten bij de richtlijnen van de partij(en) die de middelen beschikbaar stelt of stellen (en daarmee van toepassing zijn op de subsidie). Het kan gaan om posten als bijvoorbeeld een (incidentele) compensatie van de tweede overdrachtsbelasting indien de aankoop, buiten de schuld van de corporatie om en in onderling overleg met het college, niet binnen 6 maanden na de aankoop (evt. door de aanvrager van de stimuleringslening) plaatsvindt en een tweede keer overdrachtsbelasting dient te worden afgedragen.
Hoofdstuk 3 Maatregelen, Beleidsregel en beleidsdoelen
Tot de maatregelen en de voorzieningen waarvoor een stimuleringslening kan worden aangevraagd, worden in ieder geval gerekend de aankoop en renovatie van woningen in de gemeente Simpelveld met daarbij behorende kosten zoals vermeld in artikel 2, lid 2, sub h. Uitgangspunten en (rand)voorwaarden hierbij zijn uitgewerkt in de beleidsregel ‘stimuleringslening’.
Hoofdstuk 4 Beschikbaar budget
Artikel 7 Budget voor stimuleringsleningen
Het college stelt het budget vast dat beschikbaar is voor het toewijzen van de stimuleringsleningen. In beginsel is een -regionaal- budget van € 750.000 beschikbaar dat door de Stadsregio Parkstad Limburg vanuit het thema Wonen en Leefbaarheid Regio Deal Parkstad Limburg en de middelen Programmatische Aanpak van Particulier Bezit ter beschikking wordt gesteld.
Hoofdstuk 5 Procedure aanvraag en behandeling voor leningen en subsidies Uitbetaling en verantwoording stimuleringssubsidies
Artikel 9 Procedure aanvraag voor stimuleringslening als voor stimuleringssubsidie
Het college toetst aanvragen voor de stimuleringslening en neemt met inachtneming van het bepaalde in deze verordening en de beleidsregel ‘stimuleringslening’ binnen 8 weken een beslissing en deelt die door middel van een toewijzings- of afwijzingsbesluit mee aan de aanvrager van de simuleringslening waarbij de aanvrager al dan niet wordt doorverwezen naar SVn voor het aanvragen van een Stimuleringslening.
Het college toetst aanvragen voor de stimuleringssubsidie en neemt met inachtneming van het bepaalde in deze verordening en de beleidsregel ‘stimuleringssubsidie corporatie’ binnen 12 weken een beslissing en deelt die door middel van het afgeven van een beschikking mee aan de aanvrager van de stimuleringssubsidie.
Artikel 11 Financiële toets, verstrekken en beheer van een lening door SVn
SVn stelt de definitieve hoogte van de stimuleringslening op grond van de in de aanvraag vermelde kosten en de financiële toets vast. Bij een positieve financiële toets brengt SVn een offerte uit. Bij een negatieve financiële toets, wijst SVn de lening af en brengt de aanvrager en het college hiervan op de hoogte.
Artikel 13 Verantwoording stimuleringssubsidies
Subsidies tot en met € 25.000,- worden direct door het college vastgesteld. Het college kan steekproefsgewijs controleren of de activiteit(en) waarvoor subsidie is verstrekt, verricht is/zijn conform de opgelegde verplichtingen. Hierbij kan het college de aanvrager verplichten om op de door het college aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteit(en), waarvoor de subsidie wordt verstrekt, verricht is/zijn en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
Aldus besloten en vastgesteld in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 9 december 2021 te Simpelveld. Aldus besloten en vastgesteld in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 9 december 2021 te Simpelveld.
In de Regionale Woonvisie Parkstad Limburg 2017–2021 is de aanpak van particulier woningbezit door de gemeenteraden als speerpunt benoemd. Parkstad heeft de woningcorporaties hierbij om medewerking gevraagd bij het aankopen van particuliere woningen om ze in te zetten in de sociale huursector (inponden). Op die wijze wordt het overschot aan particuliere woningen gereduceerd en de overvraag aan sociale huur ingevuld.
Er is ervaring opgedaan en uitgekristalliseerd wat noodzakelijk is om de aankoop en de renovatie via een tussenpartij te laten verlopen. Met ingang van 2021 wordt in het kader van het project ‘inpondmakelaar’ budget in de vorm van leningen voor de tussenpartijen (de zogenaamde inpondmakelaars) beschikbaar gesteld. Het project is geïnitieerd door Parkstad; dit in het kader van het algemeen belang (marktfalen in de woningmarkt en het ontbreken financiële constructies om de markt weer in balans te krijgen).
Deze verordening is in ieder geval bedoeld t.b.v. de uitvoering van het project Inpondmakelaar. Tevens bevat de verordening bepalingen op grond waarvan juridisch een basis wordt gelegd voor subsidies aan corporaties voor activiteiten binnen Parkstad.
Vanwege het feit dat de gemeenschappelijke regeling Stadsregio Parkstad Limburg een collegeregeling is waarvan alleen de colleges van de gemeenten deelnemer zijn, beschikt de Stadsregio niet over verordenende bevoegdheden (met uitzondering van het vaststellen van de financiële verordening) en dient voor het vaststellen van verordeningen een beroep op de individuele raden te worden gedaan.
De Stimuleringsregeling Parkstad Limburg is ervoor bedoeld dat op het grondgebied van de gemeente hypothecaire leningen kunnen worden verstrekt t.b.v. het regionale project Inpondmakelaar. De uitgangspunten hierbij zijn verwoord in de verordening, maar worden nader toegelicht in bijpassende beleidsegel(s).
Daarnaast bestaat de Stimuleringsregeling uit een subsidie die door corporaties kan worden aangevraagd volgens daartoe in de beleidsregel bepaalde voorwaarden.
Colleges hebben de bevoegdheid om in het kader van de uitvoering van deze verordening beleidsregels vast te stellen. In de beleidsregels wordt aangegeven hoe het bevoegd gezag bepaalde zaken uit de verordening interpreteert c.q. hoe deze zullen worden toegepast. Zoals het opnemen/beschrijven van aanvullende voorwaarden met betrekking tot de kwalitatieve en kwantitatieve eisen waaraan een aanvrager moet voldoen, voorwaarden waaronder de lening(en) aan marktpartijen of subsidies aan corporaties (eventueel) beschikbaar wordt of worden gesteld en dergelijke. Het bevoegd gezag dient hiermee bij de beoordeling van de aanvragen rekening te houden. Omdat de Gemeenschappelijke regeling Parkstad Limburg een collegeregeling is, heeft de Bestuurscommissie Wonen en Herstructurering ook de bevoegdheden die de colleges hebben, zoals het vaststellen van beleidsregels.
Het is dan ook de bedoeling dat de in het kader van deze verordening de door de raden aan de colleges toegekende taken en bevoegdheden worden uitgeoefend door de Bestuurscommissie Wonen en Herstructurering van de Stadsregio Parkstad Limburg. Daar waar ‘college’ in de verordening staat, dient feitelijk de Bestuurscommissie Wonen en Herstructurering te worden gelezen aangezien de taken en bevoegdheden ten aanzien van de ‘aanpak particulier bezit’ reeds bij Parkstad Limburg liggen.
Bij het verstrekken van de Stimuleringslening wordt samengewerkt met de Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn).
SVn verzorgt voor een groot aantal gemeenten in Nederland leningen, waaronder stimuleringsleningen. SVn beschikt daarvoor - anders dan gemeenten en gemeenschappelijke regelingen - over een AFM-vergunning (bankvergunning). Er is een scheiding tussen de rollen en verantwoordelijkheden van SVn en het college (lees de Bestuurscommissie Wonen en Herstructurering). Het college toetst de aanvragen voor de lening aan de voorwaarden in de door de gemeenteraad vastgestelde verordening en aan de door de Bestuurscommissie vastgestelde beleidsregel(s). Voldoet de aanvraag aan de voorwaarden, dan wordt er een toewijzing afgegeven.
SVn voert vervolgens een krediettoets uit. Na een positieve uitkomst van de krediettoets brengt SVn een offerte uit aan de aanvrager. Nadat de aanvrager de offerte heeft geaccepteerd, kan SVn de hypothecaire lening, eventueel met bouwdepot, verstrekken. De lening wordt direct afgelost bij de verkoop van de woning waarvoor akte is opgemaakt. Die verkoop is voorzien binnen 6 doch uiterlijk 12 maanden.
Om uitvoering te kunnen geven aan de Stimuleringslening stort Stadsregio Parkstad Limburg een bedrag in een fonds bij SVn. Dit fonds is revolverend: de aflossingen van de verstrekte leningen vloeien terug in het fonds. Op dat moment is het weer beschikbaar voor nieuwe stimuleringsleningen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-481535.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.