Gelet op:
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RW 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede vooronderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Overwegende dat:
De gemeente Nieuwkoop zet zich in om een gezonde en duurzame gemeente te zijn. Het faciliteren van elektrische auto’s past hierbij. Elektrische auto’s zijn geluidsstil en verbeteren de lokale luchtkwaliteit. In combinatie met groene stroom dragen elektrische auto’s bovendien significant bij aan de vermindering van C02 uitstoot.
De ambitie om elektrisch vervoer en de elektrisch rijder te stimuleren is vastgelegd in de integrale visie laadinfrastructuur 2020.De gemeente stelt zich zelf ten doel om alle elektrische rijders de mogelijkheid te bieden hun auto op te laden bij, of in de directe omgeving van, hun woning op voorwaarde dat een locatie voldoet aan het plaatsingsbeleid laadinfrastructuur 2020.
Motivering:
Door een inwoner is een verzoek ingediend bij de gemeente Nieuwkoop voor het realiseren van een extra oplaadplaats voor elektrische auto’s. De aanvrager is in het bezit van een elektrische auto, maar heeft niet de mogelijkheid om de auto op te laden op eigen terrein. Voor de aanvrager is het noodzakelijk om een laadpunt te realiseren in de openbare ruimte binnen een loopafstand van 200 meter van de woning van de aanvrager. Er is binnen een straal van 200 meter geen oplaadpunt aanwezig.
Het realiseren van een elektrische oplaadpunt in de Aalscholverlaan in Ter Aar heeft een negatief invloed op de beschikbaarheid van de openbare parkeerplaatsen. Echter de parkeerdruk op het parkeerterrein is relatief laag waardoor er voldoende restcapaciteit beschikbaar is.
In eerste instantie wordt er één parkeervak gereserveerd. Bij toename van het aantal elektrische voertuigen in de wijk wordt het tweede vak in gebruik genomen. Met dit verkeersbesluit wordt beoogd het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, zoals bedoeld in art. 2 van de Wegenverkeerswet.
De bestaande laadpaal in de Aalscholverlaan heeft een verbruik van meer dan 500 kWh tussen 1 mei 2021 en 1 juli 2021.
Volgens ons GIS-analysemodel heeft deze locatie doormiddel van een hexagoon (300 meter omtrek) een voorspelling van 9,3 elektrische voertuigen in 2025 en in 2030 een voorspelling van 26 elektrische auto’s.
Door het aanwijzen van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen levert de gemeente een bijdrage aan een veilige en schone openbare ruimte door het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren.
Gehoord:
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft op 27 december 2021 overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie.