Gemeenteblad van Rucphen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rucphen | Gemeenteblad 2021, 480135 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rucphen | Gemeenteblad 2021, 480135 | beleidsregel |
Beleidsregels Financiële Zorg Gemeente Rucphen 2022
Het college van burgemeester en wethouders van Rucphen besluit, gelet op de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs); gelet op het raadsbesluit (beleidsplan Financiële Zorg gemeente Rucphen 2022-2025, vastgesteld door de gemeenteraad van Rucphen 3 november 2021) en gelet op de Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Rucphen 2021 (reg nr. RG20/390561);
Vast te stellen de navolgende beleidsregels Financiële Zorg gemeente Rucphen 2022 en met ingang van 1 januari 2022 in werking te laten treden.
1. In deze regeling wordt verstaan onder:
a. College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rucphen;
b. Inwoner: diegene die woonachtig is, met een geldige verblijfstatus, in de gemeente
Rucphen en ook als zodanig staat ingeschreven in de basisregistratie personen;
c. Verzoeker: inwoner die zich tot het college heeft gewend bij de gemeente Rucphen;
d. Belanghebbende; degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken;
f. Financiële Zorg: samenhangend integraal aanbod van verschillende diensten ter voorkoming van schulden en/of het beheersbaar maken of oplossen van een schuldensituatie;
g. Schuldregeling: verzamelnaam voor de diensten gericht op de bemiddeling tussen schuldenaar en schuldeisers om een regeling voor de totale schuldenlast te bewerkstelligen;
h. Plan van aanpak: het individuele plan wat na de intake en analyse fase wordt opgesteld en waarin wederzijdse afspraken en aangeboden dienstverlening wordt beschreven;
i. Wgs: de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;
j. WSNP: Wet schuldsanering natuurlijke personen;
l. NVVK: de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet, de Verenging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren;
m. Recofa: landelijk overlegorgaan van rechter-commissarissen in Faillissementen;
2. Daar waar in deze beleidsregels wordt gesproken over Financiële Zorg heeft dit een gelijke betekenis als het begrip schuldhulpverlening zoals geformuleerd in de Wgs.
3. Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wgs, de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de NVVK-gedragscode.
Alle inwoners van 18 jaar en ouder met een hoofdverblijf in de gemeente Rucphen komen in aanmerking voor Financiële Zorg.
Artikel 3. De procedure melding, aanvraag en intake
Bij gehuwden in gemeenschap van goederen of geregistreerde partners kan een aanvraag Financiële Zorg alleen gezamenlijk door beide partners worden gedaan. Bij gehuwden op huwelijkse voorwaarden en/of een beperkte gemeenschap, of samenwonenden moeten beide partners een aanvraag apart indienen als zij beiden in aanmerking willen komen.
Artikel 4. Aanbod Financiële Zorg
Ontstressen, Dit omvat al de activiteiten die erop gericht zijn om de stress van schulden weg te nemen. Dit wordt bereikt wanneer de primaire vaste lasten inclusief leefgeld structureel zijn geborgd en de schulden niet verder oplopen. Dit levert financiële rust op die nodig is om weer maatschappelijk te kunnen participeren. Alle deze diensten worden uitgevoerd door de gemeente Rucphen.
Het gaat hierbij bijvoorbeeld om:
Duurzame Financiële Dienstverlening (DFD)
Schuldenvrij maken. Het geheel aan activiteiten waarmee de schuldenpositie van de klant wordt opgelost waardoor de klant vrij wordt van problematische schulden. Hiervoor kunnen verschillende activiteiten worden uitgevoerd zoals bijvoorbeeld het aangaan van een betalingsregeling, herfinanciering, sanering, schuldbemiddeling, dwangakkoord en/of het inzetten van de Wsnp.
4. De bovengemelde diensten worden aangeboden en uitgevoerd conform de gedragscode, richtlijnen en modulen van de branchevereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK).
5. Het college kan nadere voorwaarden stellen om te komen tot het aanbod Financiële Zorg via het plan van aanpak of de schuldregelingsovereenkomst.
Om de Financiële Zorg te doen slagen, is medewerking en de inzet van de verzoeker noodzakelijk gedurende de hele looptijd van het traject. Bij geen of onvoldoende medewerking kan de aanvraag Financiële Zorg buiten behandeling gesteld worden, afgewezen of voortijdig worden beëindigd. De medewerking bestaat onder andere uit:
a. Meewerken aan re-integratie, inburgering;
b. Werk te vinden of meer uren te gaan werken. Dit geldt ook, voor zover van toepassing, voor de partner;
c. Meerderjarige kinderen leveren een financiële bijdrage aan de huishouding;
d. Autobezit te verkopen, in te ruilen voor een goedkoper exemplaar of de waarde te vergoeden aan de schuldeisers indien het bezit niet noodzakelijk is. Hiervoor wordt gehandeld volgens het VTLB-rapport van de Recofa;
e .Overige acties om de financiële ruimte te vergroten.
4. Bij het niet (of niet volledig) nakomen van de verplichtingen kan het college besluiten om een sanctie op te leggen van een uitsluiting van een Financiële Zorg traject bij de gemeente van 6 maanden tot 1 jaar bij voortijdige beëindiging van de intakefase, stabilisatiefase, budgetbeheer of DFD. Bij voortijdige beëindiging van een schuldregeling vanwege het niet nakomen van de verplichtingen kan het college een sanctie opleggen van uitsluiting van een schuldregeling van 1 jaar.
Artikel 6. Weigeren en beëindigen Financiële Zorg
artikel 6 en 7 van de Wgs en/of van de verplichtingen zoals genoemd in artikel 5
b) verzoeker op grond van artikel 5 een uitsluitingstermijn heeft gekregen;
c) verzoeker niet beschikt over een verblijfstatus.
d) verzoeker (zonder inwonende kinderen) het afgelopen jaar een volledig schuldregeling heeft
doorlopen waarbij de schulden zijn afgekocht dan wordt, na beëindiging van dat traject, de verzoeker niet toegelaten tot een nieuw Financiële Zorg traject.
e) de afgelopen 5 jaar fraude is gepleegd door de verzoeker (zonder inwonende kinderen) niet toegelaten tot schuldhulpverlening.
De belanghebbende niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 6 en 7 van de Wgs, artikel 5 van deze beleidsregels en het plan van aanpak. Er zal niet eerder tot beëindiging worden overgegaan dan nadat belanghebbende een redelijke hersteltermijn is geboden om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen;
Artikel 7. Middelen en Inkomen
Voor de Financiële Zorg worden middelen van belanghebbende in aanmerking genomen. Tot de middelen worden alle vermogens – en inkomensbestanddelen gerekend waarover de aanvrager beschikt of redelijkerwijs kan beschikken. Voor de beoordeling of en in hoeverre middelen bij de uitvoering van Financiële Zorg in aanmerking worden genomen, wordt aangesloten bij de werkgroep Rekenmethode Vrij te laten bedrag (VTLB) van de Recofa.
Bij beëindiging van de Financiële Zorg beoordeelt het college in welke vorm nazorg wordt aangeboden ter voorkoming van nieuwe schulden.
Artikel 9. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden
1. Het college kan in zeer bijzondere gevallen gemotiveerd afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels, indien onverkorte toepassing daarvan aanleiding geeft of zou leiden tot disproportionele onredelijkheid of onbillijkheid.
2. In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college
Artikel 10. Aanduiding en inwerkingtreding
1. Deze Beleidsregels treden in werking op 1 januari 2022.
2. Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels Financiële Zorg gemeente Rucphen 2022.
Aldus op 3 november 2021 vastgesteld door burgemeester en wethouders van de Gemeente Rucphen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-480135.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.