Gemeenteblad van Altena
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2021, 479356 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2021, 479356 | beleidsregel |
Regeling activiteitenfonds gemeente Altena 2022
In deze regeling wordt verstaan onder:
Inkomen: Het inkomen als bedoeld in art. 32 Participatiewet. In afwijking hiervan word een bijstandsuitkering voor de beoordeling van het recht op activiteitenfonds gezien als inkomen.
Art. 33 lid 5 Participatiewet (pensioenvrijlating) is van overeenkomstige toepassing.
Aanvullend op de bepaling in de integrale verordening sociaal domein 2022wordt op het totaal van maandelijkse inkomsten wordt in mindering gebracht:
Een bijdrage als bedoeld in artikel 3 wordt toegekend indien aan de onderstaande voorwaarden wordt voldaan:
Vastgesteld in de vergadering van het college van B&W van 21 december 2021
de secretaris,
drs. R.J.M. van Wuijtswinkel MPA
de burgemeester,
drs. E.B.A. Lichtenberg MCM
Bijlage als bedoeld in artikel 1 van de regeling ‘Het Activiteitenfonds gemeente Altena’.
Voor onderstaande kosten kan een bijdrage verstrekt worden op basis van de regeling:
Bovenstaande lijst is niet limitatief. Ook kosten die hier niet genoemd worden kunnen in aanmerking komen voor een bijdrage. Op basis van artikel 7, tweede lid, beoordelen burgemeester en wethouders in hoeverre niet genoemde kosten onder de werkingssfeer van de regeling vallen. Bij deelname aan activiteiten van punt A. t/m E. worden soms reiskosten gemaakt. Deze reiskosten zijn slechts declarabel, indien de afstand van het woonadres tot de plaats van de activiteit meer bedraagt dan 6 km. De eerste 6 km. komt niet voor declaratie in aanmerking.
De reiskostenvergoeding bedraagt € 0,19 per km, ongeacht de wijze van vervoer
Toelichting bij regeling ‘Het Activiteitenfonds gemeente Altena 2022’
Dit artikel geeft een aantal begrippen weer zoals deze voorkomen in de regeling:
Dit artikel geeft het doel van de regeling weer. Het doel is tweeledig:
Voor ouderen en arbeidsgehandicapten is het echter, vanwege fysieke beperkingen, soms moeilijk om aan de genoemde activiteiten buitenshuis deel te nemen. Voor hen is het echter van belang om toch sociaal contact te hebben met de buitenwereld. Om die reden worden de kosten van het abonnement van de kabel, het telefoonabonnement of internetaansluiting, de NS-kortingskaart en het abonnement op de kerktelefoon eveneens aangemerkt als uitgaven die vallen onder de doelstelling van de regeling.
De bijdrage bedraagt maximaal € 165 per jaar per volwassene. Dit is ook het maximale bedrag dat ouderen en arbeidsgehandicapten kunnen ontvangen. Vooral voor kinderen uit gezinnen met lage inkomens is het van belang om deel te kunnen nemen aan activiteiten zoals genoemd in artikel 2, eerste lid. Om die reden bedraagt de bijdrage die aan de ouders/verzorgers van kinderen wordt uitgekeerd € 165 per kind en wordt dit bedrag verhoogd met € 100 als het kind lid is van een vereniging of een club waarbij sprake is van deelname aan structurele, regelmatige activiteiten. Het wordt van belang geacht voor hun sociale ontwikkeling dat kinderen deelnemen aan gezamenlijke activiteiten. Daarom is de mogelijkheid van een extra vergoeding van € 100 per kind toegevoegd.
Indien de kinderen ook recht hebben op een bijdrage van het Brabants Jeugdsportfonds, wordt de ouders geadviseerd hiervoor eerst een aanvraag te laten indienen door een intermediair bij het Brabants Jeugdsportfonds. Het Activiteitenfonds kan dan daarnaast een vergoeding toekennen voor andere activiteiten. Het is niet toegestaan een bijdrage van het Activiteitenfonds aan te vragen voor kosten die het Brabants Jeugdsportfonds reeds vergoed heeft in hetzelfde kalenderjaar.
Voor een bijdrage komen inwoners met een laag inkomen in aanmerking. In deze regeling wordt hieronder verstaan: inwoners met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm.
Inkomens tot 110% komen in aanmerking voor de maximale bijdrage. Inkomens van 110% tot 120% komen in aanmerking voor een bijdrage van 50%.
Er geldt een vermogenstoets. De vermogenscriteria zoals genoemd in art. 34 van de Participatiewet zijn van toepassing. Er wordt daarnaast rekening gehouden met een extra vrijlating van € 3.000 per persoon. Dit wordt gedaan om eventueel gereserveerde bedragen voor de kosten van begrafenis of crematie tot dit bedrag van € 3.000 niet mee te rekenen tot het vermogen.
Studenten komen niet in aanmerking voor het Activiteitenfonds. Zij worden geacht reeds voldoende deel te nemen aan activiteiten waarop deze regeling zich richt. Inwoners die voor hun inkomensvoorziening zijn aangewezen op de zorg van het rijk, komen ook niet in aanmerking voor een bijdrage. Om ongewenste gevolgen van de armoedeval tegen te gaan, wordt voor langdurig werklozen (in dit kader is dat langer dan 12 maanden) gedurende het eerste kalenderjaar na werkaanvaarding nog uitgegaan van het lagere inkomen.
Een aanvraag moet worden ingediend via een daartoe bestemd aanvraagformulier. Op het aanvraagformulier moet worden vermeld voor welke gezinsleden een bijdrage wordt gevraagd. Per gezinslid moet gespecificeerd worden aangegeven wat de kosten zijn van de vermelde activiteiten.
De aanvrager moet op verzoek de bewijsstukken kunnen overleggen. Tevens moet aangegeven worden wat de hoogte is van het inkomen en het vermogen van de aanvrager. Een inkomensbewijs, dit kan zijn een salaris/uitkeringsspecificatie, een bankafschrift etc. moet worden meegezonden indien geen Participatiewet-uitkering wordt ontvangen. In dat laatste geval moet de aanvrager tevens een vraag beantwoorden over de hoogte van het aanwezige vermogen.
Indien het inkomen van de aanvrager lager is dan 120% van de bijstandsnorm wordt een bijdrage toegekend. De bijdrage per gezinslid bestaat uit een bedrag voor de kosten van de activiteiten die voldoen aan de omschrijving in artikel 2. De maximaal toe te kennen bedragen worden genoemd in artikel 3.
Om onduidelijkheden te voorkomen, bijv. over de leeftijd van een kind, is opgenomen dat de gezinssituatie op de datum van aanvraag leidend is voor het bepalen van het recht op een bijdrage.
Binnen vier weken zullen burgemeester en wethouders een beslissing nemen. In de uitvoeringspraktijk zal er naar gestreefd worden om al eerder een beslissing te nemen.
In een werkinstructie kunnen burgemeester en wethouders nadere uitvoeringsregels vaststellen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-479356.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.