Gemeenteblad van West Betuwe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
West Betuwe | Gemeenteblad 2021, 479329 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
West Betuwe | Gemeenteblad 2021, 479329 | beleidsregel |
Beleidsregels schuldhulpverlening gemeente West Betuwe 2022
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Schuldhulpverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijk persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien de verzoeker in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden met het betalen, alsmede de nazorg;
ARTIKEL 4 AANBOD SCHULDHULPVERLENING
Het college biedt een verzoeker schuldhulpverlening indien het college schuldhulpverlening noodzakelijk acht.
ARTIKEL 5 DOELEN BINNEN SCHULDHULPVERLENING
Er zijn verschillende doelen binnen schuldhulpverlening die kunnen worden behaald. Elk doel kan op zich staan en positief afgerond worden. De doelen kunnen ook opeenvolgend doorlopen worden, waardoor zij een goede voorbereiding vormen voor de minnelijke schuldregeling. Daarbij zal niet voor elke verzoeker de minnelijke schuldregeling of een verzoek tot toelating tot de WSNP haalbaar blijken te zijn. Verschillende doelen zijn:
Door budgetadviesgesprekken die zowel gericht zijn op het voorkomen (preventie) als op het onder controle krijgen van financiële problemen. Middels budgetadviesgesprekken wordt er gedetailleerd advies gegeven over financiële mogelijkheden door inzicht te krijgen van de inkomsten en uitgaven van de verzoeker. Maar ook wordt er nagegaan wat de financiële vaardigheden van de verzoeker zijn. Als de vaardigheden van de verzoeker niet voldoende zijn kan er bij deze situatie gekeken worden naar scholing, begeleiding door een vrijwilliger of het aanvragen van budgetbeheer/bewindvoering.
Deze dienstverlening is voor de verzoeker die in een situatie verkeert waarbij het (nog) niet mogelijk is om een minnelijke schuldregeling te starten. De verzoeker zal daadwerkelijk moeten gaan bezuinigen om inkomsten en uitgaven in evenwicht te brengen. Het behalen van dit doel kan meerdere maanden in beslag nemen. Mocht in deze fase toch blijken dat de vaardigheden van de verzoeker niet toereikend zijn, kan er ook gekeken worden naar de inzet van een vrijwilliger of budgetbeheer/bewindvoering.
Een 100% regeling is mogelijk als de schulden van een verzoeker binnen een periode van 36 maanden volledig betaald kunnen worden. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met het feit dat de rente van leningen en achterstanden doorlopen. De begeleiding bestaat uit het periodiek contact onderhouden met de verzoeker om kleine problemen op te lossen;
De minnelijke schuldregeling bestaat uit een traject van 36 maanden. Voor dit doel moet er door de verzoeker een schuldregelingsovereenkomst getekend worden waarin hij gehouden wordt aan de voorwaarden voor de minnelijke schuldregeling en meerdere bewijsstukken moet aanleveren. De schuldeisers zullen benaderd worden om vrijwillig akkoord te gaan met een voorstel. Dit voorstel is berekend volgens de Rekenmethode VTLB van Recofa. De afloscapaciteit die daar uitkomt zal drie jaar lang gereserveerd worden. Jaarlijks zal door de consulent schuldhulpverlening een controle uitgevoerd worden en de gereserveerde afloscapaciteit aan de schuldeisers uitbetaald worden.
Als het niet mogelijk is om van alle schuldeisers een akkoord te krijgen voor het voorstel vanuit de minnelijke schuldregeling, zal een aanvraag tot toelating tot de WSNP bij de rechtbank worden voorbereid. De verzoeker kan zelf een verzoek indienen bij de rechtbank of het college dient een verzoek in bij de rechtbank. Indien het college een verzoek in dient, zal het college de aanvraag tot toelating tot de WSNP bij de rechtbank voorbereiden. De verzoeker zal alle bewijsstukken moeten aanleveren en een eigen verklaring moeten opstellen voor de rechter. Ook het college stelt een verklaring op over het verloop van het mislukte minnelijke traject en de rol van de verzoeker daarin.
ARTIKEL 6 VERPLICHTINGEN VAN DE VERZOEKER
De verzoeker is verplicht aan het college op verzoek of onmiddellijk uit eigen beweging mededeling te doen van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze van invloed zijn op de schuldhulpverlening en de minnelijke schuldregeling, zowel bij de aanvraag als gedurende de looptijd van de schuldregeling.
ARTIKEL 7 WEIGEREN SCHULDHULPVERLENING
Onverminderd de overige bepalingen in deze beleidsregels kan het college besluiten tot het weigeren van een aanvraag om schuldhulpverlening indien:
ARTIKEL 8 BEËINDIGING SCHULDHULPVERLENING EN SCHULDHULPVERLENING IN DE VORM VAN EEN MINNELIJKE REGELING
Onverminderd de overige bepalingen in deze beleidsregels kan het college besluiten tot beëindiging van de schuldhulpverlening of schuldhulpverlening in de vorm van een minnelijke regeling indien:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-479329.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.