Gemeenteblad van Winterswijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Winterswijk | Gemeenteblad 2021, 477509 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Winterswijk | Gemeenteblad 2021, 477509 | beleidsregel |
Beleidsregels Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie (SMI) gemeente Winterswijk 2022
Voor kinderopvang op basis van een sociaal-medische indicatie komen in aanmerking:
Een ouder of alleenstaande ouder, wonend in de gemeente Winterswijk, die geen recht heeft op reguliere kinderopvangtoeslag en die op basis van sociaal-medische gronden niet in staat is om voor een kind/de kinderen tot en met 12 jaar (dan wel de laatste groep van de basisschool) te zorgen. Voor sociaal-medische gronden komen in aanmerking:
Hoofdstuk 4: Proces van toekenning van de tegemoetkoming
Artikel 8. Duur van de toekenning van de tegemoetkoming
Indien daartoe zwaarwegende redenen zijn, is er de mogelijkheid tot eenmalige verlenging van de tegemoetkoming met maximaal 6 maanden. De ouder dient dan opnieuw een aanvraag in te dienen bij het college waarin hij verzoekt om de tegemoetkoming voor de kinderopvang op grond van SMI te verlengen met maximaal 6 maanden.
Lid. 1.e: onder kinderopvang volgens deze beleidsregels vallen zowel kinderdagverblijven als gekwalificeerde/geregistreerde gastouders, die zijn ingeschreven in het LRK.
Lid 3.e: Alleen gegevens, die nodig zijn om een goed besluit te nemen kunnen worden opgevraagd, zoals informatie van betrokken of doorverwijzende instanties of instellingen. Dit kan alleen nadat de aanvrager hiervoor toestemming heeft gegeven. De aanvrager wordt vooraf geïnformeerd wanneer aanvullende gegevens worden opgevraagd. Voorbeelden van aanvullende gegevens zijn een bewijsstuk van een therapeut waarin staat hoe veel uren per week therapie wordt gevolgd en in welke periode. Of informatie van het Ondersteuningsteam, Stichting Welzijn Winterswijk (SWW), Kinderopvang Eigenwijsjerijk of De Kwieke Kievit, omdat zij betrokken zijn bij het gezin. In het gesprek met de betrokken jeugdconsulent van de gemeente wordt besproken welke informatie bij wie wordt opgevraagd om een goed besluit te kunnen nemen. Wanneer de aanvrager niet bekend is bij deze organisaties kan zo nodig ook om toestemming gevraagd worden om de informatie m.b.t. de SMI aanvraag met één of meerdere van deze organisaties te delen, zodat nagegaan kan worden of de aanvrager misschien nog een andere vorm van hulp/ondersteuning nodig heeft.
Deze noodzaak voor een SMI kan maximaal voor de periode van 6 maanden worden geschat. Met de omvang wordt het aantal uur en/of dagdelen per week bedoeld, dat kinderopvang met een SMI noodzakelijk is. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat het aantal uur en/of het aantal dagdelen kinderopvang in verhouding staat tot het aantal uur dat de ouder werkt/in therapie is etc. met een goede verdeling. Als een ouder zonder sociaal-medische problematiek bijvoorbeeld 12 uur per week werkt, kan dit in principe verdeeld worden over 2 dagen en zou je normaal gesproken maar maximaal voor twee werkdagen kinderopvang via een SMI hoeven te regelen. Ook de mogelijkheid voor informele opvang speelt een rol bij het bepalen van de omvang van een SMI.
Lid 1: Als de ouder kiest voor een opvangvorm die boven de uurprijsvergoeding van de belastingdienst ligt, dan komt het meerdere voor rekening van de ouder.
Lid 2.a: Het maximum aantal uur dat vergoed wordt is 4 dagdelen van in totaal 20 uur. Wanneer de omvang van de SMI lager is volgens artikel 7.2 is vastgesteld op basis van artikel 6.2 of omdat de SMI gedeeltelijk geweigerd wordt op basis van artikel 10, bijvoorbeeld wanneer er mogelijkheden zijn voor informele kinderopvang, is het maximum aantal uur uiteraard lager.
Een tegemoetkoming kinderopvang SMI is bedoeld om rust te creëren en is daarom tijdelijk. Wanneer verlenging na 12 maanden nodig is, om ouders te activeren om de situatie voor de kinderen binnen hun mogelijkheden te verbeteren, kan dit alleen worden toegepast door middel van de hardheidsclausule in artikel 13. Dit houdt in dat per situatie waarin een ouder meer dan 12 maanden gebruik maakt van een tegemoetkoming kinderopvang op grond van SMI, dit via besluit van het college moet worden toegekend en dus niet in mandaat door de behandelend medewerker.
Een voorbeeld van een situatie waarin de aanvraag gedeeltelijk kan worden geweigerd is wanneer een ouder 4 dagdelen aanvraagt maar gedurende twee dagen opvang kan regelen binnen zijn netwerk, zodat er maar 2 dagdelen van de Beleidsregels Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie (SMI) gemeente Winterswijk 2022 gebruik gemaakt hoeft te worden. Of wanneer er wel een vergoeding is vanuit een werkgever, maar deze gering is. Via de kinderopvang Sociaal Medische Indicatie (SMI) kan dan aangevuld worden, maar hoeft niet de volledige tegemoetkoming te worden betaald.
Onder een tegemoetkoming van de Participatiewet valt bv. een tegemoetkoming kosten kinderopvang bij een leerwerktraject.
Met lid 2 van artikel 10 wordt voorkomen dat na een weigering voor een tegemoetkoming opnieuw een afweging zou moeten plaatsvinden, terwijl de omstandigheden niet gewijzigd zijn. Ook voorkom je hiermee dat ouders na een korte pauze een nieuwe aanvraag indienen. Hiermee zou de geïndiceerde SMI-periode oneigenlijk verlengd worden, terwijl de SMI bedoeld is als tijdelijke maatregel.
In het plan van aanpak wordt de frequentie van betalen en de partij aan wie betaald moet worden vastgelegd.
Soms maakt een ouder uiteindelijk gebruik van minder dagdelen dan de indicatie. Dit kan, maar moet door de ouder direct worden doorgegeven aan de kinderopvang, zodat dit niet in rekening wordt gebracht. In een dergelijk geval houdt het college rekening met de van toepassing zijnde opzegtermijn van de kinderopvang.
Indien er wordt afgeweken van hetgeen in de beleidsregels staat beschreven, dient het college hierover een besluit te nemen. Dit kan voorkomen wanneer een ouder langer dan 12 maanden gebruik wil maken van de tegemoetkoming voor de kinderopvang op grond van SMI. Maar ook wanneer een ouder niet in aanmerking komt voor de tegemoetkoming kinderopvang op grond van SMI, maar er wel zwaarwegende redenen zijn om de ouder (tijdelijk) een tegemoetkoming voor de kinderopvang te bieden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-477509.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.