Tijdelijke subsidieregeling coronacompensatie gemeente Borne 2021

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne;

 

gelet op de Algemene subsidieverordening gemeente Borne 2014;

 

gelet op de ontvangen rijksgelden voor lokale culturele organisaties, vrijwilligersorganisaties jeugd, buurt en dorpshuizen;

 

overwegende dat het wenselijk is om de Tijdelijke subsidieregeling coronacompensatie gemeente Borne 2021 te verlengen en hiervoor nadere regels vast te stellen voor de subsidiering van verenigingen, stichtingen en andere rechtspersonen zonder winstoogmerk waarvan het voortbestaan als gevolg van de coronacrisis in gevaar is of dreigt te komen en/of die (extra) maatschappelijke activiteiten ontplooien/organiseren om de effecten van COVID-19 voor de inwoners van Borne te beperken, ontstane achterstanden willen wegwerken en/of de maatschappelijke participatie verder willen versterken;

 

b e s l u i t

 

vast te stellen de:

 

Tweede tijdelijke subsidieregeling coronacompensatie gemeente Borne 2021

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Corona: COVID-19;

  • b.

    Coronacrisis: crisis die zich sinds maart 2020 heeft ontwikkeld als gevolg van het coronavirus;

  • c.

    Organisatie:

    • 1.

      culturele organisaties, vrijwilligersorganisaties, jeugd, buurt- en dorpshuizen, verenigingen, stichtingen en andere rechtspersonen die als gevolg van de coronacrisis in de financiële problemen zijn geraakt, raken of dreigen te raken;

    • 2.

      organisaties die (extra) maatschappelijke activiteiten ontplooien/organiseren om de effecten van COVID-19 voor de inwoners van Borne te beperken, ontstane achterstanden willen wegwerken en/of de maatschappelijke participatie verder willen versterken;

  • d.

    ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Borne 2014;

  • e.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne.

Artikel 2. Doelstelling

  • 1.

    Deze regeling is bedoeld om organisaties, als bedoeld in artikel 1, sub c onder 1 van deze regeling, te ondersteunen, die als gevolg van de coronacrisis in de financiële problemen zijn geraakt of dreigen te raken. Door deze financiële problemen komt het voortbestaan van deze organisaties in gevaar.

  • 2.

    Daarnaast is de regeling bedoeld om organisaties, als bedoeld in artikel 1, sub c onder 2 van deze regeling, te ondersteunen die (extra) maatschappelijke activiteiten ontplooien/organiseren om de effecten van COVID19 voor de inwoners van Borne te beperken, ontstane achterstanden willen wegwerken en/of de maatschappelijke participatie verder willen versterken.

Artikel 3 Aanvraag

  • 1.

    De aanvraag wordt ingediend op een daarvoor ter beschikking gesteld aanvraagformulier.

  • 2.

    Per organisatie kan één aanvraag worden ingediend.

  • 3.

    Het college behandelt en beslist op de aanvragen op volgorde van binnenkomst, waarbij als datum van ontvangst geldt de dag waarop de aanvraag volledig is.

  • 4.

    Aanvragen worden beoordeeld op basis van een volledige aanvraag. Aan de aanvrager die een onvolledige aanvraag heeft ingediend, wordt eenmalig een hersteltermijn geboden van twee weken, zonder dat hij zijn plaats op de lijst van binnengekomen aanvragen verliest.

  • 5.

    Op de aanvragen wordt binnen 8 weken, nadat de volledige aanvraag om subsidie is ontvangen, beschikt.

  • 6.

    Indien blijkt dat de hersteltermijn niet, niet tijdig of onvoldoende is benut, wordt de aanvraag buiten behandeling gelaten en schuiven nadien ingediende aanvragen een plaats op voor zover het betreft de volgorde van binnenkomst.

  • 7.

    De aanvrager is een organisatie zoals bedoeld in artikel 1 sub c van deze regeling, is statutair gevestigd in de gemeente Borne en richt zijn activiteiten op de inwoners van de gemeente Borne.

  • 8.

    In aanvulling op artikel 8 van de ASV overlegt de aanvrager, die een organisatie is zoals bedoeld in artikel 1sub c onder 1 van deze regeling, bij de aanvraag in elke geval ook de volgende gegevens:

    • a.

      Een duidelijke motivering en financiële onderbouwing waaruit blijkt dat de organisatie in financiële problemen is geraakt en die toe te schrijven zijn aan de COVID-19 maatregelen.

    • b.

      Het moet duidelijk zijn waar de financiële compensatie voor gebruikt wordt.

  • 9.

    De aanvrager moet aantonen dat de organisatie zich maximaal heeft ingespannen om de nadelige gevolgen van de coronacrisis te beperken.

  • 10.

    In aanvulling op artikel 8 van de ASV dient de aanvrager, die een organisatie is zoals bedoeld in artikel 1 sub c onder 2 van deze regeling, bij de aanvraag in elke geval ook aan te tonen;

    • a.

      dat de organisatie de activiteiten niet zelf kan bekostigen;

    • b.

      wat de meerwaarde is van deze activiteiten en wat de relatie met COVID-19 is;

    • c.

      dat aan de organisatie in de aanvraagperiode geen andere financiële bijdrage of subsidie is verstrekt

Artikel 4 Subsidieplafond

Het subsidieplafond bedraagt € 350.000.

Artikel 5 Aanvraagperiode

In afwijking van artikel 7 van de ASV kunnen aanvragen worden ingediend voor de vergoeding van kosten van die activiteiten waarvoor in de periode van 1 september 2021 tot 1 mei 2022 verplichtingen zijn aangegaan en die voortvloeien uit de COVID-19 maatregelen.

Artikel 6 Weigeringsgronden

Onverminderd artikel 15 van de ASV kan een subsidie ook worden geweigerd, als er sprake is van één of meerdere van de volgende gevallen:

  • a.

    De aanvraag wordt niet ingediend door een organisatie als bedoeld in artikel 1c.

  • b.

    De aanvraag heeft geen betrekking op de in artikel 5 van deze regeling genoemde aanvraagperiode.

  • c.

    De aanvrager heeft zich niet maximaal ingespannen om de (financiële) nadelige gevolgen als gevolg van de coronacrisis voor de organisatie te beperken.

  • d.

    De aanvrager heeft in de aanvraagperiode reeds een andere financiële bijdrage of subsidie ontvangen.

  • e.

    Het is onduidelijk waar de financiële bijdrage voor gebruikt wordt.

  • f.

    De financiële bijdrage wordt gebruikt voor reguliere activiteiten die de organisatie ook zonder de COVID-19 maatregelen zou moeten verrichten, zoals onderhoud of bardiensten.

  • g.

    De financiële problemen vinden hun oorsprong niet in de coronacrisis.

  • h.

    De organisatie is geen vereniging, stichting of andere rechtspersoon.

  • i.

    De organisatie heeft een winstoogmerk.

  • j.

    De organisatie is met zijn activiteiten niet gericht op de inwoners van Borne.

Artikel 7 Vaststelling

  • 1.

    De subsidie wordt gelet op artikel 13 lid 3 van de ASV direct vastgesteld zonder dat de subsidieontvanger een aanvraag voor subsidievaststelling hoeft in te dienen.

Artikel 8 Hardheidsclausule

  • 1.

    Het college beslist in alle voorkomende gevallen waarin deze tijdelijke subsidieregeling niet voorziet.

  • 2.

    Indien, gelet op het doel en de strekking van deze regeling, de toepassing van de regeling kan leiden tot onbillijkheden van overwegende aard in niet precies te voorziene gevallen of groepen van gevallen, is het college bevoegd af te wijken van de regeling.

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De regeling treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking en werkt terug tot en met 1 september 2021.

  • 2.

    De regeling vervalt met ingang van 1 mei 2022 met dien verstande dat zij van toepassing blijft op vóór die datum ingediende aanvragen om subsidie.

  • 3.

    De regeling kan worden aangehaald als: Tweede tijdelijke subsidieregeling coronacompensatie gemeente Borne 2021.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in de vergadering van 21 december 2021.

Burgemeester en wethouders van Borne

De secretaris,

E.S.I. ter Koele

De burgemeester,

drs. J.H.R. Pierik

Naar boven