Gemeenteblad van Noardeast-Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noardeast-Fryslân | Gemeenteblad 2021, 476884 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noardeast-Fryslân | Gemeenteblad 2021, 476884 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Gezamenlijke klachtenregeling gemeenten Dantumadiel en Noardeast-Fryslân 2021
De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeenten Dantumadiel en Noardeast-Fryslân ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
Gelezen het voorstel van de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders d.d. 9 november 2021;
gelet op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
gezien de instemming van de OR conform artikel 27, lid 1, sub j van de Wet op de Ondernemingsraden;
besluiten vast te stellen de Gezamenlijke klachtenregeling gemeenten Dantumadiel en Noardeast-Fryslân 2021.
In deze regeling wordt verstaan onder:
bestuursorgaan: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester waaronder begrepen alle leden van deze bestuursorganen met uitzondering van de individuele gemeenteraadsleden, alsmede alle personen en rechtspersonen werkzaam onder de verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan;
gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk- of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door een bestuursorgaan, waaronder onder andere zijn begrepen onheuse bejegening, het verstrekken van verkeerde gegevens, het achterwege laten van een reactie, de manier waarop het bestuursorgaan werkzaamheden verricht of juist nalaat;
portefeuillehouder: het door het college van de gemeente Dantumadiel of Noardeast-Fryslân aangewezen collegelid. De klachtencoördinator besluit op basis van de klacht aan welk college de klacht wordt voorgelegd, dit wordt in de afdoeningsbrief opgenomen. Indien een klacht in tweede instantie wordt voorgelegd aan het betreffende college, zal het college een collegelid aanwijzen als klachtbehandelaar.
Een schriftelijk ingediende klacht wordt behandeld overeenkomstig de bepalingen van afdeling 9.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht en met inachtneming van de bepalingen van deze regeling.
De klachtbehandeling kent twee fasen:
Een mondeling geuite klacht kan zowel telefonisch als persoonlijk worden ingediend. Van elke mondeling geuite klacht waarvan klager aangeeft dat hij formeel in behandeling genomen moet worden, wordt een notitie gemaakt, welke notitie zo spoedig mogelijk aan de klachtencoördinator wordt overhandigd. De klachtencoördinator zal de klacht op schrift stellen en ter ondertekening aan klager voorleggen ter bevestiging van de juiste notering van de klacht. De klacht wordt vervolgens als een schriftelijke klacht in behandeling genomen.
De klachtbehandelaar stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, in de gelegenheid te worden gehoord. Van het horen wordt een verslag gemaakt. Het horen van beide partijen kan gelijktijdig plaatsvinden en is in beginsel niet openbaar. Getracht wordt om via bemiddeling tot een oplossing te komen.
Indien de klachtbehandelaar bij een klacht tegen een medewerker van de gemeente Noardeast-Fryslân middels persoonlijk of telefonisch contact heeft geprobeerd om de klacht op te lossen, maar dit niet geleid heeft tot de oplossing van de klacht en de klager in de gelegenheid gesteld wil worden om gehoord te worden, dan kan de behandeling van de klacht overgedragen worden aan de direct leidinggevende van de klachtbehandelaar.
Artikel 8 Afdoening in eerste instantie
De klachtbehandelaar verzamelt alle relevante informatie en informeert de klager en de persoon over wiens handelen wordt geklaagd, binnen zes weken of, na verdaging, uiterlijk binnen 10 weken na ontvangst van de klacht in een afdoeningsbrief. De afdoeningsbrief bevat een motivering over zijn bevindingen van het onderzoek naar de klacht en over de conclusies die daaraan worden verbonden. De klachtencoördinator en de direct leidinggevende van de klachtbehandelaar krijgen hiervan een afschrift.
Artikel 9 Afdoening in tweede instantie
De klager wordt meegedeeld dat hij, indien hij het niet eens is met de behandeling van zijn klacht, zijn klacht kan voorleggen aan de Nationale Ombudsman, binnen een jaar na de ontvangst van de afdoeningsbrief.
De klachtencoördinator brengt jaarlijks vóór 1 april aan de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten, de ondernemingsraad en de gemeentesecretarissen verslag uit van alle klachten die in het voorafgaande jaar binnen de gemeenten zijn behandeld, aangevuld met een verslag van alle klachten die in het voorafgaande jaar zijn ingediend bij de Nationale Ombudsman.
Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Dantumadiel in de vergadering van 22 -12-2021.
De griffier, T. de Jong
……………………,
De voorzitter, N.L. Agricola
…………….
Aldus vastgesteld door het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Dantumadiel in de vergadering van 9-11-2021.
De secretaris, R. Dijksterhuis
……………………,
De burgemeester, N.L. Agricola
……………………,
Aldus vastgesteld door de Burgemeester van de gemeente Dantumadiel op 22-12-2021.
De burgemeester, N.L. Agricola
……………………,
Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Noardeast-Fryslân in de openbare vergadering van 16 december 2021
De griffier, mr. S.K. Dijkstra
……………………,
De voorzitter, Mr. J.G. Kramer
…………….
Aldus vastgesteld door het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Noardeast-Fryslân in de vergadering van 9 november 2021.
De secretaris, H.J.C.M. Verbunt MBA
……………………,
De burgemeester, Mr. J.G. Kramer
……………………,
Aldus vastgesteld door de Burgemeester van de gemeente Noardeast-Fryslân op 9 november 2021.
De burgemeester, Mr. J.G. Kramer
……………………,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-476884.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.