Eerste wijziging van de tarieventabel behorende bij de legesverordening 2022

Burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn;

 

gelezen het advies van de afdeling financiën en control inzake het doorvoeren van wijzigingen van redactionele aard inzake Titel 1 Algemene dienstverlening;

 

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet en artikel 10 van de Legesverordening 2022;

 

BESLUIT:

 

vast te stellen de eerste wijziging van de tarieventabel behorende bij de legesverordening 2022

Artikel 1  

Onderstaande tarieven wijzigen als volgt:

 

Algemene Dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Huwelijksvoltrekking/partnerregistratie

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:

1.1.1.1

op maandag t/m donderdag van 09.00 t/m 11.00 uur

€ 244,40

1.1.1.2

op maandag t/m donderdag van 12.00 t/m 16.00 uur en op vrijdag van 09.00 t/m 11.00 uur

€ 351,50

1.1.1.3

op dinsdag om 08.30 en 09.00 uur in het Stadhuis

€ 0,00

1.1.1.3.1

op dinsdag om 09:30, 10:00 en 10:30 uur in het Stadhuis

€ 136,75

1.1.1.4

vrijdag van 12.00 t/m 16.00 uur

€ 528,80

1.1.1.5

buiten de in 1.1.1.1 t/m 1.1.1.4 aangegeven tijdstippen op

1.1.1.5.1

maandag t/m donderdag

€ 419,75

1.1.1.5.2

vrijdag

€ 597,95

1.1.1.5.3

Zaterdag

€ 776,15

1.1.1.6

Voor de voltrekking van een huwelijk op een andere locatie dan het Raadhuis/Stadhuis geldt een toeslag van:

€ 0,00

1.1.1.7

Voor het benoemen van Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, niet zijnde Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemd door de gemeente Apeldoorn, wordt een bedrag in rekening gebracht van

€ 123,60

1.1.1.8

Het tarief bedraagt voor het annuleren van een kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap binnen 3 weken vóór de datum van de voltrekking

€ 129,50

Trouwboekje

1.1.2

Het tarief bedraagt voor:

1.1.2.1

het verstrekken van een trouwboekje

€ 18,20

1.1.2.2

het verstrekken van een trouwboekje in een leren omslag

€ 36,55

Getuigen

1.1.3

Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen, per getuige

€ 46,60

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag betreffende reisdocumenten en identiteitskaarten is conform het maximumtarief zoals dit door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is vastgesteld.

1.2

Bij vaststelling van deze tarievennota bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1

van een nationaal paspoort:

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 75,80

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 57,30

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in subonderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 75,80

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 57,30

1.2.3

van een reisdocument voor een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 75,80

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 57,30

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 57,30

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 68,50

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 36,95

1.2.6

Vervangende identiteitskaart voor personen met uitreisverbod

€ 33,38

1.2.7

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 51,60

1.2.8

Toeslag bezorging reisdocument of NIK

€ 16,25

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.2

Het tarief als bedoeld in onderdeel 1.3.1 wordt verhoogd, indien aan de aanvrager eerder een rijbewijs werd verstrekt, welke bij de (digitale) aanvraag of het afhalen van het nieuwe rijbewijs niet kan worden overlegd – anders dan door overmacht.

€ 27,15

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen (BRP)

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

1.4.2.1

tot het verstrekken van een uittreksel voor een persoon, een bewijs van in leven zijn en een bewijs van Nederlanderschap

1.4.2.1.1

indien digitaal aangevraagd

€ 9,40

1.4.2.1.2

indien afgenomen aan de balie of schriftelijk aangevraagd

€ 15,25

1.4.2.1.3

Het tarief voor een meertalig modelformulier (MMF, EU verordening), behorende bij een uittreksel uit de BRP

€ 15,25

1.4.2.2

tot het verstrekken van een uittreksel voor meerdere personen

1.4.2.2.1

indien digitaal aangevraagd

€ 11,35

1.4.2.2.2

indien afgenomen aan de balie of schriftelijk aangevraagd

€ 17,25

1.4.2.3

 

 

1.4.2.4

tot het verstrekken van gegevens aan instellingen c.q. organisaties met een godsdienstig, geestelijk, wereldbeschouwelijk, sociaal of weldadig doel dan wel voor zover geen sprake is van een directe of indirecte commerciële activiteit, per verstrekking

€ 1,80

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.3.1

om een selectie van personen uit het geautomatiseerde GBP-bestand per standaardselectie

€ 995,25

1.4.3.1.1

vermeerderd per aantal te selecteren personen van:

1 t/m 500 met

€ 76,80

501 t/m 1.000 met

€ 153,60

1.001 t/m 1.500 met

€ 230,55

1.501 t/m 2.000 met

€ 307,25

2.001 t/m 2.500 met

€ 384,20

2.501 t/m 3.000 met

€ 461,10

3.001 t/m 3.500 met

€ 537,95

3.501 t/m 4.000 met

€ 614,80

4.001 t/m 5.000 met

€ 691,55

5.001 t/m 155.000 met

€ 768,40

1.4.3.1.2

vermeerderd met:

indien afgedrukt op etiketten per 50 stuks

€ 7,65

indien de selecties verstrekt worden op CD

€ 26,65

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de BRP voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,55

1.4.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van bijzondere inlichtingen onafhankelijk van het resultaat, die worden verstrekt over niet met naam of adres aangeduide personen of groepen van personen, waarvoor de BRP moet worden doorlopen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,55

 

Artikel II  

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking;

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2022;

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Eerste wijziging tarieventabel legesverordening 2022.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn op 21 december 2021

De secretaris

De burgemeester

Naar boven