Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2022

De raad van de gemeente Nederweert;

 

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 30 november, nummer BW-21-03766.

 

gelet op artikel 229, eerste lid aanhef en onderdelen a en b van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de:

 

“Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2022”.

 

Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Inleidende bepaling

Krachtens deze verordening worden geheven:

  • a.

    een afvalstoffenheffing;

  • b.

    reinigingsrechten.

Artikel 2 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    groep van percelen: een groep van meerdere percelen, waar gemeenschappelijk gebruik wordt gemaakt van één of meerdere mono-bakken;

  • 2.

    kalenderweek: een aaneengesloten periode van zeven dagen, beginnende met een maandag en eindigend met een zondag;

  • 3.

    container: het van gemeentewege voor de inzameling van groente-, fruit- en tuinafval (GFT) en/of restafval verstrekt inzamelmiddel in de vorm van een 40 liter Citybin, 180 liter duo-bak of 240 liter duo-bak of 240 liter mono-bak;

  • 4.

    huishoudelijk afval: afvalstoffen afkomstig uit particuliere huishoudens, afvalwater en autowrakken daaronder niet begrepen, behoudens of voor zover het afgegeven of ingezamelde bestanddelen van die afvalstoffen betreffen, die zijn aangewezen als gevaarlijke afvalstoffen;

  • 5.

    medische indicatie: een schriftelijke verklaring van een huisarts, medisch specialist of apotheker waaruit blijkt dat als gevolg van een ziekte of handicap extra afval moet worden aangeboden;

  • 6.

    gebruik maken: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer;

  • 7.

    bedrijfsafval: afvalstoffen afkomstig van bedrijven en instellingen, niet zijnde gft-bedrijfsafval, die naar aard, omvang en samenstelling gelijk zijn te stellen aan huishoudelijke afvalstoffen, die aan de periodieke inzameldienst in containers kunnen worden aangeboden en tegelijkertijd met de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen kunnen worden meegenomen;

  • 8.

    pilot restafval: gedurende 1 jaar, januari 2022 tot en met december 2022, in een afgebakend gebied (pilot gebied) een proef uitvoeren om de juiste werkwijze/ afvalinzamelingsmethodiek te bepalen voor 2023 en verder. De pilot betreft uitsluitend inzameling van huishoudelijk afval en GFT;

  • 9.

    pilot PMD: we starten met een pilot voor de hele gemeente voor de huis-aan-huis inzameling van PMD. Hiervoor kunnen particuliere huishoudens gratis gerecyclede plastic zakken verkrijgen bij centraal gesitueerde uitgiftepunten;

  • 10.

    pilot luiers en incontinentiemateriaal: we starten met een pilot voor de hele gemeente voor luiers en incontinentiemateriaal. Hiervoor worden gratis gerecyclede plastic zakken verstrekt welke eveneens verkrijgbaar zijn bij centraal gesitueerde uitgiftepunten. Gebruikte luiers en incontinentiemateriaal dienen in deze zakken naar centraal gesitueerde brenglocaties te worden gebracht;

  • 11.

    pilot gebied restafval: Alexanderstraat, Alexiastraat, Arianestraat, Beatrixstraat, Bernhardstraat, Budschop, Christinestraat, Clausstraat, Emmastraat, Gutjesweg, Gutjeszijweg, Hoofstraat, Hulsenweg, Irenestraat, Julianastraat, Koningspark, Margriestraat, Maximastraat, Merefeltstraat, Nassaustraat, Oranjestraat, Ospelseweg, Wilhelminastraat, Willem I straat, Winnerstraat.

  • Het betreft het gebied van de woensdag ophaaldag Budschop van huishoudelijk afval in 2021. Zie artikelsgewijze toelichting voor de huisnummers.

 

Hoofdstuk 2 AFVALSTOFFENHEFFING

Artikel 3 Aard van de belasting en belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam 'afvalstoffenheffing' wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.

  • 2.

    De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

  • 3.

    De belasting voor het achter laten van afvalstoffen als bedoeld in artikel 10.21 of 10.22 van de Wet Milieubeheer aan de milieustraat wordt geheven van degene die deze afvalstoffen achter laat.

Artikel 4 Voorwerp van de belasting

  • 1.

    Voorwerp van de belasting is een perceel.

  • 2.

    Als perceel wordt aangemerkt:

    • a.

      de onroerende zaak, bedoeld in artikel 16, onder a, c, d en f, van de Wet waardering onroerende zaken;

    • b.

      de roerende zaak, welke duurzaam aan een plaats gebonden is;

    • c.

      een gedeelte van een in onderdeel b bedoelde roerende zaak dat blijkens zijn indeling is bestemd om als afzonderlijk geheel te worden gebruikt;

    • d.

      een samenstel van twee of meer in onderdeel b bedoelde roerende zaken of in onderdeel c bedoelde gedeelten daarvan die bij dezelfde belastingplichtige in gebruik zijn en die, naar de omstandigheden beoordeeld, bij elkaar behoren;

    • e.

      het binnen de gemeente gelegen deel van de in onderdeel b bedoelde roerende zaak, van een in onderdeel c bedoeld gedeelte daarvan of van een in onderdeel d bedoeld samenstel.

Artikel 5 Belastingplicht

De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 6a Maatstaf van heffing en belastingtarief – exclusief pilot gebied

  • 1.

    De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in de hoofdstukken 1.1 en 1.2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel met inachtneming van de overige leden van dit artikel.

  • 2.

    Voor de berekening van de belasting als bedoeld in hoofdstuk 1.2 van de tarieventabel wordt uitgegaan van de gewichten die zijn vastgesteld met behulp van de weegapparatuur op de wegende inzamelauto.

  • 3.

    Het gewicht van het per kalenderweek ingezamelde huishoudelijke restafval en gft-afval wordt per perceel, dan wel groep van percelen, vastgesteld op het verschil van het gewicht van de ter lediging aangeboden container voor en na lediging.

  • 4.

    Het gewicht per perceel dat behoort tot een groep van percelen wordt vervolgens vastgesteld op een, naar het aantal percelen van de betrokken groep van percelen, evenredige gedeelte van het totale gewicht van de betrokken groep van percelen.

  • 5.

    De vaststelling van het totaal per belastingtijdvak ingezamelde gewicht van het afval van een perceel vindt plaats door een optelling van de gewichten van het wekelijks ingezamelde groente-, fruit- en tuinafval en/of restafval van dit perceel in het betreffende belastingtijdvak, waarbij dit totaal wordt afgerond op gehele kilo’s naar beneden.

  • 6.

    De vaststelling van het totaal per belastingtijdvak ingezamelde gewicht van het afval van een perceel behorende tot een groep van percelen vindt plaats door een optelling van de, voor dat perceel, op grond van lid 4 vastgestelde gewichten in het betreffende belastingtijdvak, waarbij dit totaal wordt afgerond op gehele kilo’s naar beneden.

  • 7.

    Indien tijdens een inzamelbeurt door een calamiteit of technische storing aan de wegende inzamelauto, de herkennings-, wegings- of registratieapparatuur of van de middelen waarmee de registratiegegevens van de geledigde containers worden opgeslagen, van een aangeboden container geen of een onjuiste automatische weging, herkenning, registratie of gegevensverwerking plaatsvindt, wordt voor de berekening van de belasting bij alle betrokken percelen, waar zich deze storing heeft voorgedaan, voor de betreffende inzamelbeurt een forfaitair gewicht per perceel vastgesteld, ongeacht of de bij deze percelen behorende containers worden aangeboden, voor de betreffende inzamelbeurt. Het forfaitair gewicht wordt vastgesteld overeenkomstig het gestelde in de leden 8 en 9.

  • 8.

    Het forfaitair gewicht als bedoeld in lid 7 wordt bepaald op het totaal over het voorafgaande belastingtijdvak bij het betrokken perceel vastgestelde gewicht van de afvalstoffen gedeeld door het aantal inzamelbeurten gedurende het voorafgaande belastingtijdvak.

  • 9.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingtijdvak aanvangt, of indien om andere redenen geen forfaitair gewicht als bedoeld in lid 8 kan worden vastgesteld, wordt het forfaitair gewicht vastgesteld op 8 kilogram.

Artikel 6b Maatstaf van de heffing en belastingtarief – pilot gebied

  • 1.

    De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in de hoofdstukken 1.1 en 1.2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel met inachtneming van de overige leden van dit artikel.

  • 2.

    Voor de berekening van de belasting als bedoeld in hoofdstuk 1.2 van de tarieventabel wordt uitgegaan van de gewichten die zijn vastgesteld met behulp van de weegapparatuur op de wegende inzamelauto.

  • 3.

    Het gewicht van het per kalenderweek ingezamelde gft-afval wordt per perceel, dan wel groep van percelen, vastgesteld op het verschil van het gewicht van de ter lediging aangeboden container voor en na lediging.

  • 4.

    Het gewicht per perceel van het per kalenderweek ingezamelde gft-afval dat behoort tot een groep van percelen wordt vervolgens vastgesteld op een, naar het aantal percelen van de betrokken groep van percelen, evenredige gedeelte van het totale gewicht van de betrokken groep van percelen.

  • 5.

    De vaststelling van het totaal per belastingtijdvak ingezamelde gewicht van het afval van een perceel vindt plaats door een optelling van de gewichten van het wekelijks ingezamelde groente-, fruit- en tuinafval van dit perceel in het betreffende belastingtijdvak, waarbij dit totaal wordt afgerond op gehele kilo’s naar beneden.

  • 6.

    De vaststelling van het totaal per belastingtijdvak ingezamelde gewicht van het afval van een perceel behorende tot een groep van percelen vindt plaats door een optelling van de, voor dat perceel, op grond van lid.4 vastgestelde gewichten in het betreffende belastingtijdvak, waarbij dit totaal wordt afgerond op gehele kilo’s naar beneden.

  • 7.

    Indien tijdens een inzamelbeurt door een calamiteit of technische storing aan de wegende inzamelauto, de herkennings-, wegings- of registratieapparatuur of van de middelen waarmee de registratiegegevens van de geledigde containers worden opgeslagen, van een aangeboden container geen of een onjuiste automatische weging, herkenning, registratie of gegevensverwerking plaatsvindt, wordt voor de berekening van de belasting bij alle betrokken percelen in het pilotgebied, waar zich deze storing heeft voorgedaan, voor de betreffende inzamelbeurt een forfaitair gewicht per perceel vastgesteld, ongeacht of de bij deze percelen behorende containers worden aangeboden, voor de betreffende inzamelbeurt. Het forfaitair gewicht wordt vastgesteld overeenkomstig het gestelde in de leden 8 en 9.

  • 8.

    Het forfaitair gewicht als bedoeld in lid 7 wordt bepaald op het totaal over het voorafgaande belastingtijdvak bij het betrokken perceel vastgestelde gewicht van de afvalstoffen gedeeld door het aantal inzamelbeurten gedurende het voorafgaande belastingtijdvak.

  • 9.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingtijdvak aanvangt, of indien om andere redenen geen forfaitair gewicht als bedoeld in lid 8 kan worden vastgesteld, wordt het forfaitair gewicht vastgesteld op 8 kilogram.

  • 10.

    Het restafval wordt ingezameld door het aanbieden van de tariefzak voor restafval met een inhoud van 30 liter.

  • 11.

    De tariefzakken voor restafval worden verkocht op centrale verkoop punten voor het tarief, opgenomen in de hoofdstuk 1.2, onderdeel 1.3 van de bij deze verordening behorende tarieventabel met inachtneming van de overige leden van dit artikel.

  • 12.

    Bij het wekelijks ophalen van de tariefzak voor restafval vindt geen weging plaats.

Artikel 7 Belastingjaar

Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 8 Wijze van heffing

  • 1.

    a. De belasting als bedoeld in de hoofdstukken 1.1 en 1.2 van de tarieventabel worden bij wege van aanslag geheven.

  • 2.

    De belasting als bedoeld in hoofdstuk 1.2, onderdeel 1.3. en hoofdstuk 3 van de tarieventabel wordt geheven bij wege van een mondelinge of schriftelijke gedagtekende kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 9 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang

  • 1.

    De belasting als bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2.

    De belasting in hoofdstuk 1.2 van de tarieventabel is verschuldigd na afloop van het belastingjaar.

  • 3.

    De belasting in hoofdstuk 1.2 onderdeel 1.3 en hoofdstuk 3 van de tarieventabel is verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening..

  • 4.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 5.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat voor de belasting als bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting, als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 6.

    Het 4e en 5 e lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in gebruik neemt.

  • 7.

    De belasting als bedoeld in hoofdstuk 3 van de tarieventabel is verschuldigd per incident of bij aanvang van de dienstverlening.

  • 8.

    Belastingbedragen van minder dan € 5,00 worden niet geheven.

  • 9.

    Voor de toepassing van het vorig lid wordt het totaal van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen aangemerkt als één belastingbedrag.

Artikel 10 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moet een aanslag, bedoeld in hoofdstuk 1, van de tarieventabel, worden betaald in twee gelijke termijnen, waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede termijn een maand later.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid geldt, in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat en het bedrag daarvan niet hoger is dan € 20.000,- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in zoveel gelijke termijnen als er na de maand van dagtekening van het aanslagbiljet nog niet geëindigde maanden in het kalenderjaar overblijven, met dien verstande dat het aantal termijnen ten minste vier en ten hoogste tien bedraagt.

  • 3.

    Betaling van de termijnen zoals bedoeld in de leden 1 en 2 is mogelijk via automatische incasso, mits wordt voldaan aan de voorwaarden van de Uitvoeringsregeling automatische incasso van de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW).

  • 4.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid van de invorderingswet 1990, moeten de gevorderde bedragen betreffende de belasting als bedoeld in Hoofdstuk 1.2, onderdeel 1.3 en hoofdstuk 3 van de tarieventabel worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 8, tweede lid:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitreiken van de kennisgeving.

  • 5.

    De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 11 Kwijtschelding

Bij de invordering van afvalstoffenheffing wordt kwijtschelding verleend conform de Kwijtscheldingsverordening gemeentelijke belastingen Nederweert.

 

Hoofdstuk 3 REINIGINGSRECHTEN

Artikel 12 Belastbaar feit

Onder de naam reinigingsrechten worden rechten geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.

Artikel 13 Belastingplicht

De reinigingsrechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.

Artikel 14 Maatstaf van heffing en belastingtarief

  • 1.

    De reinigingsrechten worden geheven aan de hand van en naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in hoofdstuk 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel met inachtneming van de overige leden van dit artikel.

  • 2.

    Voor de berekening van de reinigingsrechten als bedoeld in hoofdstuk 2.2 van de tarieventabel wordt uitgegaan van de gewichten die zijn vastgesteld met behulp van de weegapparatuur op de wegende inzamelauto.

  • 3.

    Indien als gevolg van een technische storing of calamiteit aan de wegende inzamelauto de herkennings- wegings- of registratie apparatuur of van de middelen waarmee de registratiegegevens van de geledigde containers worden opgeslagen, van een aangeboden container geen of een onjuiste automatische weging, herkenning, registratie of gegevensverwerking plaatsvindt, wordt voor de berekening van de reinigingsrechten als bedoeld in hoofdstuk 2.2 van de tarieventabel een forfaitair gewicht van 8 kilogram per aangeboden container vastgesteld.

Artikel 15 Belastingjaar

Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 16 Wijze van heffing

  • 1.

    De belasting als bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel wordt bij wege van aanslag geheven.

  • 2.

    De belasting als bedoeld in hoofdstuk 2.2, onderdeel 2.3. van de tarieventabel wordt geheven bij wege van een mondelinge of schriftelijke gedagtekende kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt

Artikel 17 Ontstaan van belastingschuld en heffing naar tijdsgelang

  • 1.

    Het recht als bedoeld in hoofdstuk 2.1 van de tarieventabel is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2.

    Het recht als bedoeld in hoofdstuk 2.2 van de tarieventabel is verschuldigd na afloop van het belastingjaar.

  • 3.

    De belasting in hoofdstuk 2.2., onderdeel 2.3 van de tarieventabel is verschuldigd bij aanvang van de dienstverlening.

  • 4.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is het recht bedoeld in hoofdstuk 2.1 van de tarieventabel verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 5.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat voor de belasting als bedoeld in hoofdstuk 2.1 van de tarieventabel aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting, als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 6.

    Het 4e en 5e lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in gebruik neemt.

  • 7.

    Belastingbedragen van minder dan € 5,00 worden niet geheven.

  • 8.

    Voor de toepassing van het vorig lid wordt het totaal van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen aangemerkt als één belastingbedrag.

Artikel 18 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moet een aanslag, bedoeld in hoofdstuk 2, van de tarieventabel, worden betaald in twee gelijke termijnen, waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede termijn een maand later.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid geldt, in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat en het bedrag daarvan niet hoger is dan € 20.000,- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in zoveel gelijke termijnen als er na de maand van dagtekening van het aanslagbiljet nog niet geëindigde maanden in het kalenderjaar overblijven, met dien verstande dat het aantal termijnen ten minste vier en ten hoogste tien bedraagt.

  • 3.

    Betaling van de termijnen zoals bedoeld in de leden 1 en 2 is mogelijk via automatische incasso, mits wordt voldaan aan de voorwaarden van de Uitvoeringsregeling automatische incasso van de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW).

  • 4.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid van de invorderingswet 1990, moeten de gevorderde bedragen betreffende het recht als bedoeld in Hoofdstuk 2.2, onderdeel 2.3 van de tarieventabel worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 16, tweede lid:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitreiken van de kennisgeving.op het moment van het doen van de kennisgeving.

  • 5.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 19 Kwijtschelding

Bij de invordering van reinigingsrechten wordt geen kwijtschelding verleend.

 

Hoofdstuk 4 AANVULLENDE BEPALINGEN

Artikel 20 Overgangsrecht

De “Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2021” van 16 december 2020, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 21, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 21 Inwerkingtreding

1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van bekendmaking.

2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2022.

Artikel 22 Citeerartikel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2022”.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 december 2021.

De raad voornoemd,

De raadsgriffier,

E.G. Schrier

De voorzitter,

B.M.T.J. Op de Laak

Artikelsgewijze toelichting

 

De gemeente Nederweert wil de hoeveelheid restafval verminderen. Met de duobak lukt dit niet. Bovendien zijn er nog maar enkele gemeenten die het afval inzamelen in een duobak. In Nederweert rijden nagenoeg afgeschreven vrachtwagens voor de afvalinzameling, waardoor dit systeem steeds duurder wordt. Daarom richten we ons op een alternatief voor de duobak. Het voorgestelde alternatief is als volgt:

  • Wekelijks aan huis inzamelen van restafval in een tariefzak.

  • Wekelijks aan huis inzamelen van GFT in een container. Hier gebruiken we in de pilot de duobak voor.

 

Het inzamelen van restafval in een tariefzak stimuleert inwoners om beter afval te scheiden. In een zak doen mensen minder snel afval dat niet bij het restafval thuishoort, omdat het te zwaar is of omdat het niet in de zak past. Om dit te onderzoeken voeren we in 2022 (1 januari 2022 tot en met 31 december 2022) drie pilots uit.

 

Omdat het pilots betreft willen we gedurende het jaar ook kunnen experimenteren met de frequentie van het ophalen van huishoudelijk afval, GFT en PMD.

 

Tarieven en inzamelmethoden:

Als gevolg van de pilots is in 2022 in de gemeente Nederweert sprake van verschillende inzamelsystemen. Deze verschillende systemen brengen verschillende kosten met zich mee hetgeen zich vertaalt in verschillende heffingstarieven. Het is echter nadrukkelijk niet de bedoeling van de gemeente om meer of minder opbrengsten te genereren. Ook is het niet de bedoeling om bepaalde groepen inwoners te begunstigen of te benadelen.

 

Artikel 2 lid 8:

De pilot restafval wordt uitgevoerd van 1 januari 2022 tot en met 31 december in een beperkt gebied zoals beschreven in artikel 2 lid 11. Uitleg pilot: in de proef wordt het huishoudelijk afval ingezameld in zakken. Deze zakken (tariefzakken) hebben een inhoud van 30 liter. Particuliere huishoudens dienen deze te kopen bij centrale uitgiftepunten. GFT wordt ingezameld via de duobak. De huidige duobak wordt volledig ingezet als GFT container.

 

Artikel 2 lid 9:

Van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022 houden we een pilot voor de hele gemeente voor de huis-aan-huis inzameling van PMD. Hiervoor kunnen particuliere huishoudens gratis gerecyclede plastic zakken verkrijgen bij centraal gesitueerde uitgiftepunten.

 

Artikel 2 lid 10:

Van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022 houden we een pilot voor de hele gemeente voor luiers en incontinentiemateriaal. Hiervoor worden gratis gerecyclede plastic zakken verstrekt welke eveneens verkrijgbaar zijn bij centraal gesitueerde uitgiftepunten. Gebruikte luiers en incontinentiemateriaal dienen in deze zakken naar centraal gesitueerde brenglocaties te worden gebracht.

 

Artikel 2 lid 11:

 

De tabel op de volgende pagina bevat de huisnummers van de straten in het pilotgebied Budschop.

 

Huisnummers pilotgebied Budschop :

 

Alexanderstraat

2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32

Alexiastraat

5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 30, 32, 34, 36, 38, 40, 42, 44, 46, 48, 50, 52, 54, 56, 58, 60

Amaliastraat

4, 5, 6, 10, 12, 14, 16, 18, 20

Arianestraat

1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 14

Beatrixstraat

2, 4, 5, 6, 7, 8, 8A, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 47A , 48, 49, 50, 51, 52, 53, 55, 70, 72, 74, 76, 78, 80, 82

Bernhardstraat

3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 10A, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 44, 46, 48, 50, 52, 54, 56, 58, 60, 62, 64, 66, 68

Budschop

2, 2A, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 11A, 11B, 12, 13, 13A, 13B, 14, 15, 17, 18, 19, 22, 25, 26, 30, 32B, 32C, 32D, 32E, 34

Christinestraat

2, 4

Clausstraat

2, 3A, 3B, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 14, 16, 18

Emmastraat

2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28

Gutjesweg

3, 12, 14

Gutjeszijweg

3, 5, 6, 7, 7W

Hoofstraat

4, 6, 7, 8A, 10, 15, 17, 23, 25

Hulsenweg

20, 29

Irenestraat

2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12

Julianastraat

4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 39, 41, 43, 45, 47, 49

Koningspark

2, 4, 5, 6, 7, 9, 11

Kreijelmusweg

1A, 4, 6, 7, 11, 11A

Margrietstraat

2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 14

Maximastraat

1, 3, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 23, 27

Merefeltstraat

4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 32, 34

Nassaustraat

2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25

Oranjestraat

2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Ospelseweg

2A, 2B, 2C, 2D, 2E, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 15A, 17, 18, 20, 21, 25, 27, 29, 65

Prinsessenstraat

1, 3, 5, 6, 8, 10

Rochushof

2 t/m 23 (even en oneven)

Rochusplein

1, 2A, 3, 4, 4A, 4B, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 t/m 36 (even)

Schansstraat

1B, 1E, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 13A, 19, 25, 27, 38, 42, 44, 54

Smisserstraat

1A, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 8A, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 36A, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 48, 49, 50, 52, 53 54, 55, 58

St. Rochusstraat

4, 4A, 4B, 5, 6, 6A, 6B, 7, 7A, 8A, 9, 9A, 9B, 9C, 9D, 9E, 9F, 9G, 9H, 10A, 10B1, 10C, 11C, 11D, 12A, 12B, 12C, 12D, 12E, 12F, 12G, 12H, 12I, 12J, 12K, 12L, 12M, 12N, 12P, 12R, 12S, 12T, 12U, 12V, 13A1, 13A2, 13A3, 13B1, 13B2, 13B3, 13C1, 13C2, 13C3, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 46, 48, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 61, 63, 67, 68, 69, 70, 71

Steer

1A, 1B, 2, 2A, 3, 3a, 4, 5, 6, 7, 8

Uliker

7, 7A, 10, 12, 12A, 13, 14, 16, 20, 24

Wilhelminastraat

2 t/m 37 (even en oneven)

39, 41, 43

Willem I straat

2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32, 34, 36, 38, 40, 42

Winnerstraat

4, 4A, 5, 6, 7, 8, 8A, 9, 11, 13, 14, 14A, 14B, 15, 16, 17, 20, 22, 24, 39, 49, 61, 63, 67, 77, 95, 105, 117

 

Bijlage 2 Tarieventabel “Afvalstoffenheffing en Reinigingsrechten 2022”

 

Behorende bij de “Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2022”.

 

Hoofdstuk 1 Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing

 

 

 

Hoofdstuk 1.1 Vastrecht afvalstoffenheffing

1.1

De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar

€ 141,60

 

 

 

Hoofdstuk 1.2 Variabel tarief afvalstoffenheffing

1.2

onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de

 

 

belasting voor:

 

 

groente-,fruit- en tuinafval en restafval welke periodiek in

 

 

een container wordt ingezameld, per kilogram

€ 0,21

 

 

 

1.3

tariefzak voor restafval 30 liter per 10 stuks

€ 12,92

 

 

 

1.4

zakken voor PMD 60 liter

Gratis

1.5

zakken voor luiers en incontinentiemateriaal

Gratis

 

 

 

Hoofdstuk 2 Maatstaven en tarieven reinigingsrechten

 

 

 

Hoofdstuk 2.1. Vastrecht reinigingsrecht

2.1

Het recht bedraagt per bedrijfspand of zelfstandig gebruikt

 

 

gedeelte daarvan per belastingjaar

€ 141,60

 

 

 

Hoofdstuk 2.2. Variabel tarief reinigingsrecht

2.2

onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 2.1 bedraagt de

 

 

belasting voor:

 

 

bedrijfsafval welke periodiek in een container wordt

 

 

ingezameld, per kilogram

€ 0,21

2.3

tariefzak voor restafval 30 liter per 10 stuks

€ 12,92

2.4

zakken voor PMD 60 liter

Gratis

 

Hoofdstuk 3 Toegangstarieven en maatstaven milieustraat Weert

Afvalfractie

Kwantum

Tarief

1. Accu´s

Onbeperkt

Gratis

2. Afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA)

Onbeperkt

Gratis

3. Afgedankte herbruikbare huisraad (Kringloopgoederen)

Onbeperkt

Gratis

4. Autoband

Onbeperkt

Gratis

5. Oud papier en karton (OPK)

Onbeperkt

Gratis

6. Metalen verpakkingen (blik)

Onbeperkt

Gratis

7. Metalen overig (oud ijzer)

Onbeperkt

Gratis

8. Kleding en schoeisel (textiel)

Onbeperkt

Gratis

9. Kunststof flacons en flessen (KFF)

Onbeperkt

Gratis

10. Klein Chemisch Afval (KCA)

Onbeperkt

Gratis

11. Olie mineraal

Onbeperkt

Gratis

12. Olie plantaardig

Onbeperkt

Gratis

13. Verpakkingsglas

Onbeperkt

Gratis

14. Vlakglas

Onbeperkt

Gratis

De Weerterlandpas is voor inwoners van de gemeenten Nederweert en Weert. Met deze pas kunt u afval naar de Milieustraat brengen. Elk jaar krijgt u 6 knippen per huishouden. Hiermee kunt u de onderstaande afvalsoorten naar de Milieustraat brengen. Met elke knip kunt u 1 m3 afval van de onderstaande afvalsoorten (15 t/m 31) wegbrengen. In totaal kunt u 6 m3 afval per jaar aanbieden De knippen gelden voor het lopende kalenderjaar. Heeft u aan 6 knippen niet genoeg? Dan kunt u bij de Milieustraat extra knippen kopen voor € 20,00 per knip.

15. Snoeiafval (grof tuinafval)

Max 2 m3 afval per bezoek

1 knip per 1 m3

16. Verduurzaamd hout, bijv. gewolmaniseerd of gecreotiseerd (C-hout)

Max 2 m3 afval per bezoek

1 knip per 1 m3

17. Overig hout, evt. met verfresten en ijzerbeslag (A/B-hout)

Max 2 m3 afval per bezoek

1 knip per 1 m3

18. Kunststof grof

Max 2 m3 afval per bezoek

1 knip per 1 m3

19. Vloerbedekking

Max 2 m3 afval per bezoek

1 knip per 1 m3

20. Asbest

Max 2 m3 afval per bezoek

1 knip per 1 m3

21. Asfalt niet-teerhoudend

Max 2 m3 afval per bezoek

1 knip per 1 m3

22. Asfalt teerhoudend

Max 2 m3 afval per bezoek

1 knip per 1 m3

23. Dakbedekking (ook bitumen)

Max 2 m3 afval per bezoek

1 knip per 1 m3

24. Gips (o.a. plaatmateriaal)

Max 2 m3 afval per bezoek

1 knip per 1 m3

25. Grond verdachte herkomst

Max 2 m3 afval per bezoek

1 knip per 1 m3

26. Grond onverdachte herkomst

Max 2 m3 afval per bezoek

1 knip per 1 m3

27. Puin van baksteen of beton (hard)

Max 2 m3 afval per bezoek

1 knip per 1 m3

28. Puin van gips of gasbeton (zacht)

Max 2 m3 afval per bezoek

1 knip per 1 m3

29. Gas- of zuurstofhoudende fles

Max 2 m3 afval per bezoek

1 knip per 1 m3

30. Overmaatse autoband (vanaf 17,5 inch)

Max 2 m3 afval per bezoek

1 knip per 1 m3

31. (ongescheiden) grof restafval

Max 2 m3 afval per bezoek

1 knip per 1 m3

 

Behoort bij besluit van de raad van 21 december 2021.

 

De raadsgriffier van de gemeente Nederweert,

 

 

 

E.G. Schrier

 

 

Naar boven