Gemeenteblad van Horst aan de Maas
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Horst aan de Maas | Gemeenteblad 2021, 474940 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Horst aan de Maas | Gemeenteblad 2021, 474940 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieverordening Investeringsagenda Regio Noord-Limburg
Subsidieverordening Investeringsagenda Regio Noord-Limburg
Raad van de gemeente Horst aan de Maas
dat de gemeente Venlo, gemeente Beesel, gemeente Bergen, gemeente Gennep, gemeente Horst aan de Maas, gemeente Mook en Middelaar, gemeente Peel en Maas en gemeente Venray middels een bestuursconvenant samenwerken en naar buiten treden als de Regio Noord-Limburg;
dat de gemeente Venlo in dit samenwerkingsverband fungeert als kassier en penvoerder in het kader daarvan de samengebrachte middelen voor het samenwerkingsverband beheert;
dat het college van burgemeester en wethouders van Venlo overeenkomstig het bestuursconvenant mandaat heeft voor subsidieverlening vanuit het samenwerkingsverband Regio Noord-Limburg alsmede vanuit de uitvoeringsovereenkomst Investeringsagenda Noord-Limburg : “Samen investeren in de gezondste regio”;
dat het voor het verstrekken van de financiële middelen aan projecten die passen binnen de thema’s van de Investeringsagenda noodzakelijk is dat de samenwerkende gemeenten in de Regio Noord-Limburg een gelijkluidende subsidieverordening vaststellen;
besluit vast te stellen de Subsidieverordening Investeringsagenda Noord-Limburg.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze subsidieverordening wordt verstaan onder:
projectenvelop: Door Gedeputeerde Staten van de provincie Limburg en de raden of colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten vastgestelde lijst met projecten in het kader van de Investeringsagenda, inclusief een overzicht van de hieraan door Gedeputeerde Staten van de provincie Limburg en de raden of colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten vastgestelde financiële bijdrage.
Het college toetst of de aanvraag aansluit bij de doelstellingen van deze subsidieregel en de doelstellingen van het betreffende onderdeel waarvoor een subsidie wordt gevraagd alsmede alle subsidievoorwaarden en beslist binnen 8 weken na ontvangst van de volledige aanvraag over toekenning van de subsidie. Deze termijn kan met maximaal 4 weken worden verlengd.
Artikel 7 Weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden
Algemene voorwaarden verbonden aan de subsidie:
Startdatum van projecten uit de eerste projectenvelop van de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd, mag niet voor 3 december 2019 liggen, zijnde de datum van ondertekening van het convenant Investeringsagenda. De startdatum van activiteiten waarvoor de subsidie is aangevraagd uit volgende projectenveloppes mag niet liggen vóór de datum van vaststelling van de projectenvelop door de colleges van de gemeenten en Gedeputeerde Staten.
Als aannemelijk is dat een of meer van de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend niet, niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht of dat niet, niet tijdig of niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan, meldt de subsidieontvanger dat onverwijld schriftelijk aan het college.
De subsidieontvanger is verplicht om de risico’s die hij niet zelf kan dragen afdoende te verzekeren. Minimaal geldt een verplichting voor een verzekering tegen het risico van wettelijke aansprakelijkheid en een brand- en inboedelverzekering indien de subsidieontvanger eigenaar is van een accommodatie.
Artikel 9 Aan de subsidie te verbinden bijzondere verplichtingen
Bij verleningsbeschikking kunnen aan de subsidieontvanger ook andere verplichtingen dan genoemd in artikel 4:37, eerste lid, van de wet worden opgelegd, voor zover deze strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie. In de toelichting bij de verleningsbeschikking wordt dan uiteengezet waarom daartoe wordt overgegaan.
Bij de bepaling van de hoogte van de vergoeding als bedoeld in lid 3 wordt uitgegaan van de waarde van de goederen en andere vermogensbestanddelen op het tijdstip waarop de vergoeding verschuldigd wordt, met dien verstande dat in geval van ontvangst van schadevergoeding voor verlies of beschadiging van zaken wordt uitgegaan van het bedrag dat als schadevergoeding door de subsidieontvanger wordt ontvangen. Daarnaast wordt de vergoeding gerelateerd aan de mate waarin de subsidie heeft bijgedragen aan de vermogensvorming. Indien het onroerende zaken betreft, geschiedt de waardebepaling door een onafhankelijk deskundige.
Artikel 12 Berekeningswijze subsidie
De subsidie wordt, na toetsing van de aanvraag aan de criteria, bepaald op basis van de ingediende begroting, waarbij de subsidie ten hoogste de in de projectenenvelop door gemeenten en/of provincie vastgestelde bijdrage per project bedraagt, met dien verstande dat de subsidie niet hoger is dan het saldo van de subsidiabele kosten berekend conform artikel 11 en de overige bijdragen van derden terzake van deze kosten.
Indien er bij subsidieverlening sprake is van staatssteun, wordt deze verleend binnen de Europese steunkaders van de Algemene Groepsvrijstellings Verordening (Verordening (EU) nr. 651/2014), de Landbouwvrijstellings Verordening (Verordening (EU) Nr. 702/2014) of de Deminimis Verordening (Verordening (EU) Nr. 1407/2013).
Voor iedere (daarop volgende) door de bestuurscolleges van de gemeenten en provincie Limburg vastgestelde projectenvelop in het kader van de Investeringsagenda, geldt dat het college bevoegd is om het subsidieplafond per projectenvelop vast te stellen binnen de kaders van de hiervoor door de gemeenteraden van de gemeenten en provinciale staten van de provincie Limburg beschikbaar gestelde middelen.
IV Verantwoording en vaststelling
Artikel 15 Aanvraag tot vaststelling
Bij de aanvraag tot vaststelling voegt de subsidieontvanger per subsidie van meer dan € 125.000 een controleverklaring, opgesteld door een onafhankelijke accountant. De accountant onderzoekt of het activiteitenverslag met het financieel verslag verenigbaar is en onderzoekt tevens de naleving van de aan de subsidie verbonden verplichtingen. Ingeval de subsidieontvanger een van de gemeenten is, kan bij subsidies van meer dan € 125.000,- worden volstaan met de (financiële) verantwoordingsinformatie bij de gemeentelijke jaarrekening volgens de Single information & Single audit (SiSa) systematiek (dit dient jaarlijks te gebeuren een en ander conform artikel 17a van de Financiële Verhoudingswet).
Artikel 16. Vaststelling subsidies
Als een aanvraag tot subsidievaststelling niet voor het tijdstip, bedoeld in artikel 15 lid 2, is ingediend kan het college de subsidieontvanger schriftelijk een nieuwe termijn stellen. Wordt de aanvraag niet binnen deze termijn ingediend dan kan het college overgaan tot ambtshalve vaststelling op nihil.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-474940.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.