Voorgenomen verkeersbesluit geslotenverklaring voor vrachtauto's op delen van de wegen Boekert in Oosterblokker, Dr. Wijtemalaan in Westwoud en de Nieuweweg in Hoogkarspel.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Drechterland:

 

Gelet op:

Artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, op basis waarvan het college van burgemeester en wethouders bevoegd is dit verkeersbesluit te nemen.

Het feit dat burgemeester en wethouders voornemens zijn om een geslotenverklaring voor vrachtauto's in te stellen op delen van de wegen Boekert in Oosterblokker, Dr. Wijtemalaan in Westwoud en Nieuweweg in Hoogkarspel.

Het feit dat de voorbereidingsprocedure volgens afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is op dit voorgenomen verkeersbesluit.

 

Vereiste van besluit:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Overwegende dat:

• de in dit verkeersbesluit genoemde wegen, wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994;

• de Boekert in Oosterblokker, de Dr. Wijtemalaan in Westwoud en de Nieuweweg in Hoogkarspel in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Drechterland;

• het verkeersbesluit wordt genomen voor het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, en het voorkomen of beperken van het door verkeer veroorzaakte overlast en hinder;

• het aantal geregistreerde ongevallen met vrachtauto's tussen januari 2014 t/m 18 augustus 2021 5 ongevallen betreft waarvan 1 met afloop letsel;

• in de huidige situatie zwaar vrachtverkeer het wegennet van de gemeente Drechterland belast, hetgeen een verkeerskundig ongewenste situatie is vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid;

• bewoners in meerdere kernen in Drechterland verkeersonveiligheid ervaren door het vrachtverkeer;

• bewoners in meerdere kernen in Drechterland al lange tijd overlast en hinder ervaren van zwaar vrachtverkeer in de vorm van geluidshinder en trillingshinder en veel bebouwing niet onderheid is en daardoor gevoeliger is voor trillingen, en dat de leefbaarheid hierdoor wordt aangetast;

• onderzoek in Oosterblokker heeft uitgewezen dat een groot deel van het vrachtverkeer uit doorgaand verkeer bestaat, dat via Oosterblokker van noord naar zuid en vice versa rijdt en dus geen bestemmingsverkeer is;

• door de openstelling van de N307 (Westfrisiaweg) en de bestaande provinciale wegen N505 (Drechterlandseweg), N506 (Blokdijk/De Hout) geschikte alternatieve routes beschikbaar zijn voor doorgaand vrachtverkeer;

• het verkeersbesluit past binnen de relevante beleidsmatige kaders;

• door de gemeenteraad in zowel het bestuursakkoord als het maatschappelijk akkoord is vastgelegd dat na de ingebruikname van de N307 (Westfrisiaweg), vanaf november 2018, vrachtverkeer dat geen herkomst of bestemming heeft in de kernen Oosterblokker, Westwoud en Hoogkarspel wordt teruggedrongen;

• het wenselijk is om een geslotenverklaring voor vrachtauto's in te stellen op de wegen Boekert (tussen Westerblokker en Oosterblokker) in Oosterblokker, Dr. Wijtemalaan (tussen Industrieweg en Binnenwijzend) in Westwoud en Nieuweweg (tussen Stationslaan en Westerwijzend) in Hoogkarspel;

• door het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtauto's op bovengenoemde locaties, doorgaand vrachtverkeer gebruik zal maken van de route via de N307 en de overige omliggende provinciale wegen (N506, N505), welke wegen onderdeel uitmaken van de provinciale ringstructuur om de dorpskernen;

• met de bovengenoemde voorgenomen verkeersmaatregel het vrachtverkeer verdeeld wordt over de N307 en de N506;

• minder vrachtverkeer in de kernen de leefbaarheid in de kernen ten goede komt;

• de verkeersveiligheid na invoering van de voorgenomen geslotenverklaring zal worden vergroot;

• met deze voorgenomen geslotenverklaringen alle bestemmingen bereikbaar blijven met vrachtauto's,behoudens dat er voor sommige routes met een vrachtauto omgereden moet worden;

• dit mogelijk is door plaatsing van borden C7 (gesloten voor vrachtauto's) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) op de wegen Boekert (tussen Westerblokker en Oosterblokker) in Oosterblokker, Dr. Wijtemalaan (tussen Industrieweg en Binnenwijzend) in Westwoud en Nieuweweg (tussen Stationslaan en Westerwijzend) in Hoogkarspel en onderbord OB401 (afstand tot de geslotenverklaring in meters) op deze wegen conform tekeningen in bijlage A (bebordingsplan);

• ondernemers, bewoners, gemeente Stede Broec, gemeente Hoorn, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en vervoerdersorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Eigen Vervoerders Organisatie (EVO) worden geïnformeerd en dat zienswijzen op dit voorgenomen besluit zullen worden meegewogen bij het opstellen van het definitieve verkeersbesluit;

• overleg heeft plaatsgevonden met de plaatsvervanger van de korpschef van het regionaal politiekorps als bedoeld in artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en dat deze positief heeft geadviseerd, zoals hieronder verwoord en als bijlage is bijgesloten;

• overleg heeft plaatsgevonden met de omliggende gemeenten Hoorn en Stede Broec en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK), waarbij expliciet aandacht is geschonken aan de gevolgen van routekeuzes van vrachtauto's binnen de regio;

• het niet aannemelijk is dat vrachtverkeer vanuit bedrijventerrein Oosterwijzend zonder bestemming in Stede Broec een route via het Stede Broecse wegennet gaat zoeken;

• er een nadere toelichting is opgesteld ter verdere motivering van het verkeersbesluit, welke als bijlage B behorend bij dit verkeersbesluit is bijgesloten.

 

Advies politie:

Overeenkomstig artikel 24 BABW is over het voornemen tot het nemen van dit verkeersbesluit overleg gepleegd met de gemandateerde namens de Korpschef van de Politie Noord-Holland. Deze adviseerde positief op het voorgenomen besluit met daarbij de volgende aandachtspunten:

• de ANWB-bebording van provinciale wegen en gemeentelijk wegennet van Hoorn verdient aandacht (o.a. vooraankondigingsborden, verwijzingen industrieterrein 'Gildenweg');

• handhaving zal primair door de bevoegd buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) van de gemeente moeten worden opgepakt.

Belangenafweging

Het belang van het verbeteren van de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de kerngebieden door het zwaar vrachtverkeer om te laten rijden, geldt naar oordeel van burgemeester en wethouders zwaarder dan het toelaten van zwaar vrachtverkeer op de locaties waarvoor de geslotenverklaringen zullen gaan gelden.

Hetgeen ten aanzien van verkeersbesluiten in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) is bepaald, alsmede op de bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht;

 

Besluit:

• Een geslotenverklaring voor vrachtauto's in te stellen op de wegen Boekert (tussen Westerblokker en Oosterblokker) in Oosterblokker, Dr. Wijtemalaan (tussen Industrieweg en Binnenwijzend) in Westwoud en Nieuweweg (tussen Stationslaan en Westerwijzend) in Hoogkarspel;

• dit is te realiseren door het plaatsen van borden C7 (gesloten voor vrachtauto's) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) op de wegen Boekert (tussen Westerblokker en Oosterblokker) in Oosterblokker, Dr. Wijtemalaan (tussen Industrieweg en Binnenwijzend) in Westwoud en Nieuweweg (tussen Stationslaan en Westerwijzend) in Hoogkarspel en het plaatsen van borden C7 (gesloten voor vrachtauto's) met onderbord OB401 (afstand tot de geslotenverklaring in meters) op deze wegen conform tekeningen in de bijlage A (bebordingsplan);

• ondernemers, bewoners, gemeente Stede Broec, gemeente Hoorn, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en vervoerdersorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Eigen Vervoerders Organisatie (EVO) schriftelijk te informeren over dit voorgenomen verkeersbesluit en de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen op dit voorgenomen besluit.

Drechterland, 21 december 2021

Burgemeester en wethouders van Drechterland

namens dezen,

D. Westerink, afdelingshoofd Realisatie en Uitvoering

Terinzagelegging

Het voorgenomen verkeersbesluit, de bijbehorende bijlagen en de tekeningen waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken met ingang van de dag na de publicatiedatum voor een ieder ter inzage bij de balie in het gemeentehuis van Drechterland, Raadhuisplein 1 in Hoogkarspel.

Zienswijze

Voor iedereen bestaat de mogelijkheid om zijn mening over dit ontwerpbesluit kenbaar te maken. Dat kan door het indienen van een zienswijze tijdens de periode waarin het ontwerpbesluit ter inzage ligt. Een zienswijze over het verkeersbesluit kan worden ingediend schriftelijk bij het college van burgemeester en wethouders van Drechterland, Postbus 9, 1616 ZG Hoogkarspel. Een zienswijze kan ook per e-mail worden gestuurd via gemeente@drechterland.nl onder vermelding van "zienswijze verkeersbesluit geslotenverklaringen kernen" in de onderwerpregel. Voor het maken van een afspraak voor het geven van een mondelinge zienswijze kunt u bellen met 14 0228. De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in het definitieve verkeersbesluit.

Naar boven