Gemeenteblad van Arnhem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Arnhem | Gemeenteblad 2021, 472613 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Arnhem | Gemeenteblad 2021, 472613 | ander besluit van algemene strekking |
Uitwerkingsbesluit Parkeren 2022
In dit Uitwerkingsbesluit wordt verstaan onder:
aanvrager: de natuurlijke persoon die of het bedrijf dat een parkeervergunning aanvraagt;
bord E9: bord overeenkomstig model E9 Bijlage 1 RVV 1990 (parkeergelegenheid alleen bestemd voor vergunninghouders);
huishouden: een verzameling van één of meer personen die in één woonruimte woont en zichzelf in het dagelijks onderhoud voorziet;
individuele gehandicaptenparkeerplaats: een parkeerplaats die is aangeduid met het bord E6 Bijlage 1 van het RVV 1990, voorzien van een onderbord met kenteken;
parkeerverordening: de Verordening Parkeren en Parkeerbelastingen 2022;
sector: het gebied of de gebieden waar een parkeervergunning, inzake de belasting zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid onder b, in de Parkeerverordening, geldig is;
Artikel 2. Plaatsen, tijdstip en wijze
De “Gebiedentabel” die onderdeel uitmaakt van dit uitwerkingsbesluit vermeldt de plaatsen waar, en het tijdstip en de wijze waarop tegen betaling van de parkeerbelastingen als bedoeld in artikel 2 van de Parkeerverordening mag worden geparkeerd.
Artikel 3. Wijze van betalen via parkeerapparatuur
Artikel 7. Wijze vaststellen maximale aantal parkeervergunningen
Het maximale aantal te verlenen parkeervergunningen aan bewoners en bedrijven in een gebied en sector wordt bepaald aan de hand van het feitelijke gebruik van de parkeerplaatsen op de openbare weg in het betreffende vergunningengebied, behalve in een gebied als bedoeld in het tweede lid van dit artikel.
Artikel 8. Maximale aantal parkeervergunningen per sector
Het maximale aantal uit te geven parkeervergunningen bedraagt per sector:
(1) aantal bedrijfsvergunningen met onbeperkte geldigheidsduur
(2) aantal bedrijfsvergunningen ma-zo 07.00-19.00 uur
(3) “X” is gelijk aan het aantal parkeerplaatsen dat in de parkeergarages wordt gehuurd
Artikel 10. Bedrijfsvergunning
Artikel 11. Maximale aantal bewoners- en bedrijfsvergunningen per zelfstandige woning of bedrijf
Als de aanvrager beschikt, zou of had kunnen beschikken over eigen parkeervoorzieningen, wordt dit aantal eigen parkeervoorzieningen in mindering gebracht op het aantal vergunningen waarop de aanvrager volgens het eerste of tweede lid van dit artikel aanspraak kon maken. Hierdoor zijn onder meer de locaties in tabel 1 in bijlage 1 van dit besluit uitgesloten voor de uitgifte van bewoners- en bedrijfsvergunningen.
Onder een eigen parkeervoorziening wordt in ieder geval verstaan:
een parkeerplaats - huur of koop - op het terrein of in de garage van een complex waarvan in de bouwvergunning, de huur- of koopovereenkomst of de erfpachtvoorwaarden is vastgelegd dat deze bedoeld is als parkeergelegenheid voor de zelfstandige woning, of bij een bedrijfsvergunning: voor het adres, van de aanvrager.
In afwijking van het vorige lid wordt in de sector E het aantal verleende bewonersvergunningen op het betreffende adres alleen in mindering gebracht op het aantal bedrijfsvergunningen met onbeperkte geldigheidsduur waarop het bedrijf voor dit adres volgens het tweede lid van dit artikel aanspraak zou maken.
Artikel 12. Bezoekersvergunning
Het college kan op aanvraag aan een bewoner, die in het bezit is van een bezoekersvergunning als bedoeld in dit artikel, een vergunning verlenen voor het parkeren door zijn niet-professionele hulpverlener of mantelzorger, als deze mantelzorger staat ingeschreven bij Mantelzorg & Vrijwillige Thuishulp Arnhem (MTV Arnhem).
Artikel 14. Schippersparkeervergunning
Het college kan op aanvraag aan een huisarts of specialist die voor het verlenen van spoedeisende hulp is aangewezen op haar of zijn motorvoertuig, een vergunning verlenen voor het parkeren van een auto op een parkeerplaats nabij het praktijkadres, die met het bord E9 voor haar of hem is gereserveerd.
Artikel 18. Inwerkingtreding en citeertitel
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
Datum besluit: 21 december 2021
Bijlage 1: Overzicht locaties die worden uitgesloten van bewoners- en bedrijfsvergunningen
In artikel 11, derde t/m vijfde lidvan het uitwerkingsbesluit staat dat het aantal eigen parkeerplaatsen waarover iemand of een bedrijf beschikt of had kunnen beschikken in mindering wordt gebracht op het aantal vergunningen waarop iemand aanspraak kon maken. Dit is bij bewoners bijvoorbeeld het geval als er een appartementencomplex met eigen parkeergarage wordt gebouwd en de parkeerplaatsen daarin te koop of te huur zijn aangeboden aan de bewoners. Als gevolg van deze regel worden op sommige locaties in het geheel geen bewonersvergunningen verleend. Met deze regel wordt voorkomen dat de parkeerbehoefte van een woonvoorziening die in beginsel beschikt over eigen parkeercapaciteit, wordt afgewenteld op de openbare weg.
Ten gevolge van de regels in artikel 11, derde t/m vijfde lidworden onder meer de locaties zoals opgenomen in tabel 1, 2 en 3 geen bewoners- of bedrijfsvergunningen verstrekt. Het verstrekken van een bezoekersvergunning blijft wel mogelijk, behalve in de gebieden die zijn uitgezonderd in artikel 12, tweede lid. In de locaties waar het verstrekken van bewoners- of bedrijfsvergunningen niet mogelijk is, is het in principe ook niet mogelijk om een bewonersabonnement in de gemeentelijke parkeergarages te verstrekken. Dit wordt echter niet geregeld via het Uitwerkingsbesluit Parkeren.
Sommige locaties zijn expliciet uitgesloten van bewoners- of bedrijfsvergunningen. Dit zijn transformatie- of ontwikkellocaties waarbij als voorwaarde geldt dat de ontwikkelaar zelf moet voorzien in een parkeeroplossing, of waarbij de ontwikkelaar parkeervoorzieningen heeft, of de mogelijkheid heeft om zelf een parkeeroplossing te realiseren. Op deze locaties worden geen bewoners- of bedrijfsvergunningen verstrekt, omdat zij hiervoor in principe terecht kunnen op eigen terrein. Als deze locaties niet worden uitgesloten leidt dat tot een hogere uitgifte van parkeervergunningen aan gebruikers waar deze niet primair voor bedoeld zijn.
In sommige gevallen blijkt het voor een initiatiefnemer niet haalbaar om de parkeerdruk van een nieuwe ontwikkeling op het eigen terrein op te lossen, terwijl ook niet op andere wijze in de nodige parkeer- en stallingsruimte wordt voorzien, maar de gemeente het van belang acht dat het project doorgang vindt. Voor de toekomstige bewoners en gebruikers van de locatie is dit een beperking van hun parkeermogelijkheden ten opzichte van de andere bewoners van de sector. Aan de initiatiefnemer wordt deze beperking schriftelijk duidelijk gemaakt, en de initiatiefnemer is verplicht de toekomstige bewoners en gebruikers hierover te informeren. Het verstekken van een bezoekersvergunning aan bewoners blijft wel mogelijk, behalve de uitzonderingen die zijn opgenomen in artikel 12, tweede lid.
Een concreet geval doet zich voor bij de locatie Arnhemse Heeren. Hier is met de omringende wijk afgesproken dat ten gevolge van het project 'K10' op perceel AHM01M05364 de parkeerdruk in de openbare ruimte niet toeneemt. De locatie is daarom uitgesloten van de mogelijkheid om een parkeervergunning te verkrijgen. Op deze wijze wordt aan de toenemende woningvraag tegemoetgekomen, terwijl de leefbaarheid op het gebied van parkeren voor de zittende bewoners niet achteruitgaat.
Deze tabel heeft betrekking op artikel 11, derde lid van het Uitwerkingsbesluit. Hierin is geregeld dat als een aanvrager beschikt, zou kunnen beschikken of had kunnen beschikken over een eigen parkeervoorziening, dit aantal eigen parkeervoorzieningen in mindering gebracht op het aantal te verstrekken vergunningen.
Als gevolg daarvan worden op de locaties in de onderstaande tabel geen vergunningen worden verstrekt.
Als de aanvraag een locatie betreft waarbij in contractuele voorwaarden is opgenomen dat de toekomstige bewoners of gebruikers niet in aanmerking komen voor een vergunningen, worden deze locaties uitgesloten voor de uitgifte van bewoners- en bedrijfsvergunning. In het volgende overzicht ziet u de locaties waarop geen vergunningen worden verstrekt. (Artikel 11, vijfde lid onder a van het uitwerkingsbesluit)
Indien de aanvraag een locatie betreft die omgevingsvergunningplichtig is en waarbij ten tijde van de (her)ontwikkeling aan de initiatiefnemer van het project schriftelijk duidelijk is gemaakt dat de toekomstige bewoners of gebruikers niet in aanmerking komen voor een parkeervergunning, worden deze locaties uitgesloten van een bewoners- en bedrijfsvergunning. (Artikel 11, vijfde lid onder b van het uitwerkingsbesluit). In het volgende overzicht ziet u de locaties waarop geen vergunningen worden verstrekt.
Brouwersplein 3, 7, 11, 15, 19, 23, 27 en 31, Brouwerstraat 4 en 12 De Gruyterpassage 4, 8, 11, 12, 16, 19, 24 en 27 Johnny van Doornplein 4, 6, 8 en 12 |
|||
TOELICHTING OP HET UITWERKINGSBESLUIT
Het uitwerkingsbesluit vindt zijn grondslag in zowel de Parkeerverordening als de genoemde artikelen uit de Gemeentewet. Op basis van deze artikelen moet in het college in ieder geval de volgende zaken regelen:
de aanwijzing van de plaatsen waar tegen betaling van de belasting als bedoeld in art 2 lid a van de Parkeerverordening mag worden geparkeerd;
de tijden dat bovengenoemde belasting verschuldigd is;
de wijze waarop bovengenoemde belasting moet worden betaald;
de wijze waarop een parkeervergunning wordt verleend;
het maximale aantal uit te geven parkeervergunningen per vergunningengebied;
de aanwijzing van de plaatsen waar de vergunning geldig is;
het gebruik van de vergunningen;
de geldigheidsduur van de vergunningen.
Dit is, behalve het gebruik van de vergunning, geregeld in dit uitwerkingsbesluit. Het verstrekken van een parkeervergunning is een door het college te nemen besluit. In dat besluit zijn de gebruiksvoorschriften voor de vergunning opgenomen. Deze gebruiksvoorschriften zijn vooral praktisch van aard.
In de definities zijn de termen uitgelegd die in de parkeerregelgeving worden gebruikt. De definities die zijn opgenomen in de Parkeerverordening, gelden ook voor dit uitwerkingsbesluit. Voor de toelichting daarop wordt verwezen naar de toelichting daarop in de Parkeerverordening. Het begrip huishouden is toegevoegd om uitvoering te geven aan het parkeerplan Spijkerkwartier. Door de introductie van dit begrip wordt in het Spijkerkwartier aan iedereen die een eigen huishouden voert, zoals een gezin, een alleenstaande en een bewoner van een studentenhuis, pension of woning voor begeleid wonen, de mogelijkheid geboden om één bezoekersvergunning aan te vragen.
Artikel 2. Aanwijzing plaatsen, tijdstippen en wijze
De plaatsen waar, en tijdstippen en wijze waarop tegen betaling van parkeerbelasting mag worden geparkeerd staan in de Gebiedentabel die onderdeel uitmaakt van dit Uitwerkingsbesluit. De nummering van de gebieden komt overeen met de nummering die wordt gehanteerd voor mobiel parkeren. In Arnhem zijn drie situaties van toepassing:
parkeerplaatsen waar alleen met betaling via parkeerapparatuur mag worden geparkeerd,
plaatsen waar zowel met betaling via parkeerapparatuur als met een vergunning mag worden geparkeerd en
parkeerplaatsen waar alleen met een vergunning mag worden geparkeerd.
In de Gebiedentabel is aangegeven welk regiem in het betreffende gebied van toepassing is. In gebieden waar alleen met een parkeervergunning mag worden geparkeerd geldt een tijdsregiem van 24 uur per dag en 7 dagen per week, tenzij op een specifieke locatie op de onderborden onder de bebording iets anders is aangegeven. Om verwarring te voorkomen worden zoveel mogelijk dezelfde tijden gehanteerd. Alleen voor het Nieuwe Kadekwartier geldt een ander tijdsregiem, vanwege de specifieke problematiek in dit gebied.
Artikel 3. Wijze van betalen via parkeerapparatuur
In dit artikel is geregeld hoe het parkeergeld te betalen bij of via parkeerapparatuur. Alle thans gangbare betaalmogelijkheden zijn mogelijk, mits de automaat daarin voorziet. De ‘centrale computer’ maakt het mogelijk om mobiel parkeren en varianten daarop toe te passen.
De ‘dagkaart’ is een parkeervergunning die kan worden aangevraagd via het Digitaal Parkeerloket Arnhem (webadres: “arnhem.parkeer.nl”). Met een dagkaart kan op één kalenderdag onbeperkt op een vergunningenplaats of betaald parkeerplaats kan worden geparkeerd. Deze mogelijkheid is in het leven geroepen om bepaalde beroepsgroepen de gelegenheid te geven om zo nodig kortdurend in de buurt van de woning of het bedrijf te parkeren. Te denken valt aan klusbedrijven of glasbewassingsbedrijven. Omdat het gelijkheidsbeginsel ook hier van toepassing is, is het niet mogelijk onderscheid te maken tussen de verschillende gebruikers. Daarom is ervoor gekozen om deze faciliteit voor iedere gebruiker beschikbaar te stellen. De dagkaart kan worden afgegeven voor meerdere kalenderdagen. Iemand betaalt voor iedere dag het bedrag dat in de Parkeerverordening is opgenomen.
Artikel 5. Sector waarin een parkeervergunning geldt
Om de parkeerdruk zo goed mogelijk te verdelen, is de gemeente Arnhem opgedeeld in een aantal sectoren met één of meerdere gebieden. Een parkeervergunning is geldig in de gehele sector waarvoor de vergunning is verleend. De omvang van de sectoren is geregeld een punt van discussie. Het hanteren van grote sectoren als kleine sectoren heeft beide zijn voor- en nadelen. Kleine sectoren hebben als voordeel dat de parkeerdruk gericht kan worden verdeeld. Nadeel is dat de administratieve lasten hoger zijn, en dat de vergunninghouder van een beperkter aantal parkeerplaatsen gebruik kan maken. Bij grote sectoren geldt het omgekeerde; de gebruiker heeft een ruime bewegingsvrijheid, maar mede daardoor kan binnen het vergunningengebied plaatselijk een hoge parkeerdruk ontstaan.
Bij het bepalen van de grootte van de sectoren probeert de gemeente Arnhem een goed evenwicht te vinden tussen ‘bewegingsvrijheid’ en ‘regulering’. Ze hanteert daarbij het uitgangspunt: groter als het kan, kleiner als het moet. In de meeste gebieden bestaat geen verschil meer tussen betaald parkeren en parkeren met een vergunning. Een regiem van uitsluitend parkeren met een vergunning wordt alleen nog toegepast in gebieden waar bezoekend verkeer ontmoedigt moet worden vanwege een tekort aan parkeerplaatsen overdag of in de avond.
Bewoners van het Spijkerkwartier kunnen een vergunning aanvragen voor de sectoren E, H, N of O. Met een vergunning voor de sector E kan in het Spijkerkwartier op straat worden geparkeerd. Met een vergunning voor één van de andere sectoren kan alleen in die sector worden geparkeerd.
Artikel 6. Verlenen, intrekken, weigeren of wijzigen van de parkeervergunning
Dit artikel beschrijft de gevallen waarin een vergunning wordt ingetrokken of moet worden gewijzigd. Als een parkeervergunning wordt ingetrokken vanwege fraude of misleiding wordt een nieuwe aanvraag door de persoon in kwestie de eerste 12 maanden na intrekking geweigerd.
Artikel 7. Wijze van vaststellen van het aantal maximaal uit te geven vergunningen
Een mogelijkheid om de beschikbare parkeerplaatsen zo goed mogelijk te benutten is het toelaten van ‘dubbelgebruik’. Dat wil zeggen dat een bepaalde parkeerplaats op verschillende momenten door verschillende (rechts)personen kan worden gebruikt. Bewoners zijn vrijwel nooit allemaal tegelijk thuis. ’s Avonds zijn meer bewoners thuis dan overdag. Voor werknemers geldt het omgekeerde. Het aantal te verlenen vergunningen in een sector wordt daarom zoveel mogelijk op het daadwerkelijke gebruik van de parkeerplaatsen afgestemd.
In een gebied voor het eerst parkeerregulering wordt ingevoerd, zijn uiteraard geen gegevens bekend over het gebruik van de parkeerplaatsen in een gefiscaliseerde situatie. Hier wordt in een periode van maximaal 15 maanden aan bewoners maximaal van 90% en voor bedrijven maximaal 30% van de gefiscaliseerde parkeerplaatsen aangehouden. Als op korte termijn na invoering blijkt dat veel plaatsen leegstaan dan kan, eventueel na een parkeertelling snel besloten worden tot het verhogen van het aantal vergunningen. De termijn van 15 maanden is immers een maximale termijn.
Artikel 8. Maximaal aantal uit te geven vergunningen per sector
Hier is per sector een vergunningenplafond toegekend. Dit plafond staat in verhouding tot het feitelijke gebruik van de parkeerplaatsen door de vergunninghouders. Als het nodig is wordt het vergunningenplafond aangepast. Hiervan kan sprake zijn na uitbreiding of inkrimping van het aantal openbare parkeerplaatsen in een gebied, bij uitbreiding van parkeerregulering in een vergunningengebied of vanwege de uitkomst van parkeertellingen.
In sector E wordt bij het vergunningenplafond onderscheid gemaakt tussen bedrijfsvergunningen met een beperkte geldigheidsduur en bedrijfsvergunningen die dagelijks van 07.00-19.00 uur geldig zijn.
In dit artikel staan de vereisten om voor een bewonersvergunning in aanmerking te komen.
Als het maximale aantal vergunningen voor bewoners, zoals vastgelegd in artikel 11 van het uitwerkingsbesluit, nog niet is bereikt, komt een bewoner in aanmerking voor een vergunning. Als het maximum wel is bereikt, wordt geen vergunning verstrekt, maar wordt de aanvraag op een wachtlijst, zoals omschreven in de Parkeerverordening, geplaatst. De volgorde van ontvangst van de volledige aanvraag is daarbij bepalend. Een bewoner komt in aanmerking voor een vergunning voor de sector waarin hij woont. Het is niet mogelijk om een vergunning voor een andere sector te krijgen.
Een caravan, camper of aanhangwagen mogen tegen betaling van het parkeergeld op een betaald parkeerplaats worden geparkeerd. Een caravan, camper of aanhangwagen mogen volgens de APV echter niet langer dan drie dagen op de weg staan en het is ook niet toegestaan daarin te overnachten. Het is niet mogelijk om voor een caravan of aanhanger een parkeervergunning te verlenen. Voor een camper kan wel een parkeervergunning worden verleend, maar ook dan gelden de bepalingen uit de APV. Als een aanhanger of caravan zijn losgekoppeld van het trekkende voertuig moet er voor beide apart parkeergeld worden betaald.
Een parkeervergunning wordt geweigerd als iemand beschikt of kon beschikken over een parkeerplaats op eigen terrein of een oprit die aan de hier gestelde afmetingen voldoet. Van had c.q. zou kunnen beschikken over een parkeerplaats is sprake indien iemand zijn parkeerplaats bijvoorbeeld heeft verbouwd tot keuken, of deze heeft verhuurd of wanneer de ruimte op een andere wijze niet meer te gebruiken is als parkeerplaats. Zo wordt voorkomen dat parkeerplaatsen te gelde worden gemaakt en de parkeerbehoefte wordt afgewenteld op de openbare weg. Dat betekent dat ook toekomstige bewoners van de woning niet in aanmerking komen voor een parkeervergunning. Ook een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken op de openbare weg wordt beschouwd als een eigen plaats. Voor het parkeren op een dergelijke plaats is geen vergunning (wel een gehandicaptenparkeerkaart) nodig. Ook als men reeds beschikt over een andere parkeervergunning voor de betreffende zelfstandige woning komt men niet in aanmerking voor een bewonersvergunning.
Voor de bepaling met betrekking tot de parkeerplaats op eigen terrein is de datum van 1 januari 2012 maatgevend. Als betaald parkeren na die datum wordt ingevoerd, dan is de datum van invoering maatgevend. Uitzonderingen vormen de situaties waarbij uit de bouwvergunning of anderszins blijkt dat de betreffende ruimte specifiek is bedoeld voor het stallen van één of meerdere auto’s. Het doel hiervan is ervoor te zorgen dat de omvang van het parkeerareaal geborgd blijft en ervoor te zorgen dat parkeervoorzieningen blijvend worden gebruikt waarvoor zij zijn bedoeld.
De vergunning is een vergunningjaar geldig. Hierna moet een nieuwe aanvraag worden ingediend.
Artikel 10. Bedrijfsvergunning
Aan bedrijven binnen het gereguleerde gebied kunnen bedrijfsvergunningen worden verstrekt. De vergunning wordt verstrekt aan het bedrijf, dus niet aan de individuele werknemer. In tegenstelling tot de vergunningen voor bewoners wordt de bedrijfsvergunning afgegeven op bedrijfsnaam, zodat meerdere mensen in een bedrijf van de vergunning gebruik kunnen maken.
Bedrijven die niet in het gereguleerde gebied gevestigd zijn, maar die wel met de auto in het gereguleerde gebied moeten zijn, komen niet in aanmerking voor een vergunning. Zij parkeren met een dagkaart of aan de meter. Zoals in de Parkeerverordening is beschreven, worden de vergunningen op volgorde van aanvraag verleend.
Artikel 11. Maximale aantallen
Op grond van dit artikel zijn sommige locaties expliciet uitgesloten van een bewonersvergunning of bedrijfsvergunning. De toelichting hierop en deze locaties zijn te vinden in bijlage 1 van dit uitwerkingsbesluit.
Voor bewoners geldt dat per persoon maximaal één vergunning wordt verleend. Iemand met twee auto’s komt dus niet in aanmerking voor twee vergunningen. Het aantal vergunningen dat wordt verleend per zelfstandige woning bedraagt één of twee parkeervergunningen. In het Spijkerkwartier is het aantal te verlenen bewonersvergunningen per zelfstandige woning niet gelimiteerd. Hier kunnen alle bewoners die houder zijn van een motorvoertuig of brommobiel in beginsel in aanmerking komen voor één bewonersvergunning per persoon.
Per bedrijf wordt in de regel één bedrijfsvergunning verleend. Uitzondering daarop zijn de sectoren C, F en M, waar maximaal twee vergunningen per bedrijf kunnen worden verleend. Voor het Spijkerkwartier geldt een afwijkende regeling. In de tarieventabel van de Parkeerverordening wordt onderscheid gemaakt tussen bedrijfsvergunningen die onbeperkt (24 uur per dag) geldig zijn en bedrijfsvergunningen die beperkte tijd (dagelijks tussen 7-19 uur) geldig zijn. In de regeling voor het Spijkerkwartier wordt aangesloten op dit onderscheid. De regeling maakt het mogelijk om maximaal één bedrijfsvergunning met onbeperkte geldigheidsduur per bedrijf te verlenen. Er kunnen maximaal twee bedrijfsvergunningen worden verstrekt die van maandag tot en met zondag van 07.00 uur tot 19.00 uur geldig zijn.
Als op het adres van het bedrijf al een of meerdere bewonersvergunningen zijn verstrekt, dan wordt dat aantal in mindering gebracht op het aantal bedrijfsvergunningen waarop het bedrijf volgens het uitwerkingsbesluit aanspraak zou kunnen maken. Voor het Spijkerkwartier geldt dat alleen de bedrijfsvergunning met onbeperkte geldigheidsduur in mindering wordt gebracht. Het bedrijf houdt dan de mogelijkheid om twee bedrijfsvergunningen geldig op maandag-zondag, dagelijks van 07.00-19.00 uur aan te vragen.
Speciale aandacht daarbij voor de definitie van ‘bedrijf’. Het is met name de vestiging die leidend is. Juridische constructies, waarbij een kerstboom van bedrijven is opgetuigd, zullen er niet toe leiden om meer vergunningen te krijgen. De verzameling bedrijven wordt dan gezien als één bedrijf. Buiten de sectoren in het centrum kunnen maximaal twee vergunningen worden verstrekt.
Artikel 12. Bezoekersvergunning
Voor sociaal bezoek blijkt een parkeertarief soms bezwaarlijk te zijn. Om dit enigszins op te vangen is er een bezoekersvergunning, waarmee het bezoek tegen een lager tarief op een betaald-parkeerplaats kan parkeren. De bezoekersvergunning wordt verstrekt per zelfstandige woning, met uitzondering van het Spijkerkwartier. Daar wordt de bezoekersvergunning verstrekt per huishouden. De vergunninghouder ontvangt bij de vergunning de bijbehorende gebruiksvoorwaarden voor het gebruik van de vergunning.
De vergunninghouder kan met de bezoekersvergunning desgewenst het bezoek faciliteren door het kenteken van het voertuig aan te melden op een centrale computer. De vergunninghouder kan op die wijze 200 c.q. 300 uur per jaar bezoekers laten parkeren zonder dat zij aan de automaat hoeven te betalen. Het is aan de vergunninghouder hoe hij deze verdeelt. Dit kan 200 keer 1 uur zijn voor 200 verschillende kentekens, maar bijvoorbeeld ook 20 x 10 uur voor steeds hetzelfde kenteken. Binnen de maxima 200 c.q. 300 uur zijn alle combinaties mogelijk. Op plaatsen waar geen parkeermeter staat is de bezoekersvergunning niet geldig.
Naarmate het vergunningjaar vordert gaat iemand minder betalen voor de bezoekersvergunning; het aantal verstrekte parkeeruren wordt dan naar rato minder. Als iemand aan het eind van het vergunningjaar uren over heeft, dan komen deze te vervallen. Als iemand in de loop van het jaar verhuist, dan krijgt hij geen restitutie voor de resterende uren; hij mag deze wel opmaken. Bij het verhuizen van of uit de binnenstad, wordt de vergunning omgezet naar het gebied waar hij woont.
Mensen kunnen met professionele hulp en mantelzorg langer zelfstandig thuis blijven wonen. Het aantal uren binnen de reguliere bezoekersregeling (200 - 300 uren) is niet voldoende voor iemand die regelmatig mantelzorg ontvangt. Om deze niet-professionele hulpverleners tegemoet te komen in de parkeerkosten, komt een bewoner in een betaald-parkerengebied die mantelzorg ontvangt in aanmerking voor een extra urentegoed van 500 uur.
Artikel 13. Marktparkeervergunning
Niet alle marktkooplieden kunnen de auto achter de kraam kwijt. Vandaar dat voor de marktkooplieden een parkeervergunning in het leven is geroepen waarmee zij op de dagen dat zij op de markt staan kunnen parkeren buiten het marktgebied.
Artikel 14. Schippersparkeervergunning
Met de schippersparkeervergunning worden schippers die hun ligplaats hebben in Arnhem gefaciliteerd. De groep is echter beperkt tot de beroepsvaart die de auto aan boord heeft. De vergunning is daarom gekoppeld aan voorwaarde van de aanwezigheid van het schip in zijn ligplaats in de stad.
Artikel 15. Autodatevergunning
Om autodaten te faciliteren worden autodateparkeerplaatsen aangelegd. Op deze plaatsen mag alleen worden geparkeerd door voertuigen van het betreffende autodatebedrijf dat op het onderbord staat vermeld. Omdat deze auto’s regelmatig kunnen wisselen, is gezocht naar een praktische oplossing. Het logo op de auto fungeert als vergunningbewijs om de auto op de parkeerplaats te kunnen parkeren. Het aantal auto’s dat daarmee gebruik kan maken van de betreffende parkeerplaats is daarmee – in theorie – onbeperkt.
Voor huisartsen en specialisten die te maken hebben met spoedeisende hulpverlening, is het van belang dat zij zo snel mogelijk op de plaats van bestemming zijn. Zij hebben de mogelijkheid om een aanvraag in te dienen voor een artsenvergunning waarmee zij kunnen parkeren op een gereserveerde parkeerplaats in de directe nabijheid van hun praktijkruimte. Bij groepspraktijken kunnen dat ook meer plaatsen zijn. Er kunnen desgewenst meer vergunningen worden verleend dan er plaatsen zijn; zo kunnen verschillende artsen van de plaats(en) gebruik maken. De vergunning is alleen bestemd voor de betreffende parkeerplaatsen. Het is overigens aan de arts of hij gebruik maakt van deze voorziening of dat hij een bedrijfsvergunning aanvraagt, of een bewonersvergunning (als sprake is van praktijk aan huis).
Artikel 17. Gehandicaptenparkeervergunning
De gehandicaptenparkeervergunning wordt op aanvraag gratis verstrekt aan iedere houder van een Europese gehandicaptenparkeerkaart. Er wordt geen onderscheid gemaakt in Europese gehandicaptenparkeerkaarten voor bestuurders of passagiers of voor zorginstellingen voor het vervoer van de bewoners. Deze drie categorieën vallen allemaal onder het begrip 'houder van een Europese gehandicaptenparkeerkaart'. Met een gehandicaptenparkeervergunning kan uitsluitend op een betaald-parkeerplek gratis worden geparkeerd. Er mag niet geparkeerd worden op andere gereserveerde parkeerplaatsen (zoals vergunninghoudersplaatsen, autodate- of artsenparkeerplaatsen). De gehandicaptenparkeervergunning wordt afgegeven voor de gevraagde periode. Deze periode ligt dus tussen minimaal één dag en maximaal de periode dat de Europese gehandicaptenparkeerkaart geldig is. De gehandicaptenparkeervergunning wordt uitgegeven op kenteken. Dat kan het kenteken zijn van de aanvrager of het kenteken van het voertuig waarmee de aanvrager wordt vervoerd. De houder van de gehandicaptenparkeervergunning dient ervoor te zorgen dat het kenteken van het voertuig waarmee de houder wordt vervoerd geactiveerd is. Het kenteken kan worden geactiveerd door dit kenteken aan te melden in het digitale vergunningensysteem.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-472613.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.