Gemeenteblad van Roosendaal
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roosendaal | Gemeenteblad 2021, 472247 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roosendaal | Gemeenteblad 2021, 472247 | ander besluit van algemene strekking |
Controleprotocol gemeente Roosendaal voor de verantwoording en de controle van subsidies
Op grond van de Algemene Subsidieverordening (Asv) kunnen subsidies worden verstrekt. De subsidieverstrekker en de subsidieontvanger hebben over en weer rechten en plichten. Deze strekken zich uit vanaf de subsidieaanvraag tot en met de afrekening na de vaststelling van de subsidie.
De subsidies zijn onder te verdelen in:
Dit controleprotocol is van toepassing op subsidies vanaf € 100.000. Dit controleprotocol is alleen van toepassing als een controleverklaring expliciet in de beschikking tot subsidieverlening is opgenomen.
In artikel 16 van de Asv is bepaald dat, bij subsidies vanaf € 100.000, de accountantsverklaring een verplicht onderdeel is van de aanvraag tot vaststelling. Dit controleprotocol is een handleiding voor de accountant van de subsidieontvanger voor de controle op de besteding van de subsidie.
Vanaf 2020 maakt het controleprotocol deel uit van de beschikking tot subsidieverlening en is daarmee op grond van artikel 4:37, lid 1 onder f van de Awb een subsidieverplichting.
De verantwoordelijkheid voor een juiste toepassing van het protocol ligt bij de subsidieontvanger. Dit geldt ook voor situaties waarin de subsidiabele activiteiten geheel of gedeeltelijk, namens de subsidieontvanger, zijn uitgevoerd door derden.
Het doel van dit controleprotocol is dat de accountant van de subsidieontvanger de controle van de financiële verantwoording zodanig inricht en uitvoert dat de gemeente Roosendaal een hoge, maar geen absolute mate van zekerheid verkrijgt over de subsidiedeclaratie, waarbij:
de verantwoorde werkelijke subsidiabele lasten uitsluitend aan de overeengekomen subsidiabele activiteit(en) over het gesubsidieerde tijdvak, in overeenstemming met de ASV en de subsidieverleningsbeschikking (inclusief de onderliggende begroting) zijn besteed, en tevens juist en volledig zijn verantwoord;
de verantwoorde werkelijke subsidiebaten en de eventueel aan de subsidiabele activiteit(en) direct verbonden andere subsidie- en/ of overige inkomsten over het gesubsidieerde tijdvak in overeenstemming met de ASV en de subsidieverleningsbeschikking (inclusief de onderliggende begroting) juist en volledig zijn verantwoord.
Door vooraf als subsidieverstrekker duidelijk aan te geven waar de subsidieontvanger en de verklaring van de accountant aan dienen te voldoen, kan het verantwoordingsproces efficiënter verlopen.
In dit protocol zijn ook de specifieke werkzaamheden opgenomen die de accountant dient uit te voeren over de verantwoording van de uitgevoerde activiteiten die de subsidieontvanger heeft beschreven in een activiteitenverslag. Dit verslag bevat een verslag van de uitgevoerde activiteiten, in relatie tot waarvoor subsidie is verleend, inclusief de meetbare prestaties. De accountant geeft de uitkomsten van zijn onderzoek weer in een controleverklaring eventueel aangevuld met een rapport van bevindingen.
De verantwoordelijkheid voor het informeren van de accountant over dit controleprotocol ligt bij de subsidieontvanger.
2. Verantwoording en controle subsidies vanaf € 100.000
Voor de verantwoording van subsidies vanaf € 100.000 is een activiteitenverslag, een financieel verslag en een controleverklaring bij de subsidieverantwoording vereist (artikel 16 Asv). In de controleverklaring bij de subsidieverantwoording verklaart de accountant dat de financiële verantwoording van de subsidie een juist beeld van de werkelijkheid geeft en is opgesteld in overeenstemming met de criteria zoals opgenomen in de beschikking tot subsidieverlening, het controleprotocol en de subsidieregeling op grond waarvan de subsidie is verleend.
Belangrijk is te benadrukken dat de kosten voor een subsidiecontrole subsidiabel zijn en in de begroting bij de subsidieaanvraag meegenomen mogen worden.
Voor de controleverklaring bij de subsidieverantwoording verwijzen we naar de laatst gepubliceerde versie van de NBA.
3.1 Aandachtspunten bij de controle van de financiële verantwoording
De accountant stelt onder meer vast dat:
de toelichting bij de financiële verantwoording een sluitende analyse van de financiële resultaten over het verslagjaar ten opzichte van de bij de aanvraag om subsidie ingediende begroting bevat. Dat betekent dat ook de oorzaken en de redenen van de financiële verschillen worden toegelicht/ verklaard;
3.3.2 Materialiteit: goedkeuringstoleranties en gewenste zekerheid
De accountant richt zijn controle zodanig in dat op een efficiënte en effectieve wijze een hoge, maar geen absolute mate van zekerheid wordt verkregen dat de subsidiedeclaratie, in alle materieel zijnde aspecten, is opgesteld in overeenstemming met het van toepassing zijnde normenkader.
De fouten en onzekerheden in de controle kunnen zowel betrekking hebben op het juiste beeld van de verantwoording als de rechtmatigheid van de subsidiebestedingen. De accountant gebruikt ten behoeve van de oordeelsvorming over de subsidieverantwoording de onderstaande tabel, rekening houdend met een betrouwbaarheid van 95%, om een hoge, maar geen absolute mate van zekerheid te verkrijgen. Deze 95% geldt voor de kwantificering van het gebruik van statistische technieken. Het houdt dus niet in dat een accountant 95% van alle facturen dient te controleren. De exacte mate van betrouwbaarheid en de diepgang van de uit te voeren werkzaamheden hierbij worden overgelaten aan de vaktechnische oordeelsvorming van de accountant.
Voor een nadere uitwerking verwijzen we naar de kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV.
Het is de bedoeling dat geconstateerde fouten die herstelbaar zijn worden gecorrigeerd. Dat geldt ook voor fouten waarbij de tolerantiegrens niet wordt overschreden. De niet-herstelde fouten wegen mee in de oordeelsvorming over de juistheid en rechtmatigheid van de verantwoording.
3.4 Review van de accountantscontrole
De externe accountant van de gemeente, of een medewerker van Interne controle van de gemeente, kan een review uitvoeren op de uitgevoerde accountantscontrole inzake de verantwoording. De met de controle van de verantwoording belaste accountant verstrekt de externe accountant of de toezichthouder die namens de gemeente de review uitvoert desgevraagd alle inlichtingen en bescheiden op een wijze zoals deze laatste dat wenselijk acht.
Deze regeling treedt op de derde dag na bekendmaking in het Gemeenteblad met terugwerkende kracht per 1 januari 2021 in werking en vervangt eerder gepubliceerde versies.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-472247.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.