Besluit aanwijzing alcoholoverlastgebied Burgwallen-Oude Zijde gemeente Amsterdam

De burgemeester van Amsterdam

 

Gelet op artikel 2.8A en 2.17 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

 

Overwegende dat:

 

  • De gemeente in het belang van de volksgezondheid, openbare orde en leefbaarheid verschillende maatregelen neemt om problematisch alcoholgebruik te verminderen, onder andere beschreven in het Preventie- en Handhavingsplan alcohol dat eens in de vier jaar door de gemeenteraad wordt vastgesteld;

  • Uit informatie van politie en gemeente blijkt dat op de Burgwallen-Oude Zijde sprake is van een lange historie van (extreme) drukte, overlast, massatoerisme, openbare orde incidenten en alcoholmisbruik in de openbare ruimte;

  • De Burgwallen-Oude Zijde structureel slecht scoort op de veiligheids-, criminaliteits- en overlastindex ten opzichte van andere wijken in Amsterdam en ten opzichte van het Amsterdams gemiddelde;

  • Op de Burgwallen-Oude Zijde een alcoholverbod geldt waar het verboden is op de door de burgemeester aangewezen wegen of weggedeelten alcoholhoudende drank te nuttigen of bij zich te hebben in aangebroken flessen, blikjes en dergelijke (artikel 2.17 lid 2 APV);

  • Het alcoholverbod regelmatig wordt overtreden ondanks de inzet van onder andere handhaving, politie, hosts, cameratoezicht, gebiedsverboden en communicatie door middel van borden en banners;

  • Op de Burgwallen-Oude Zijde veel alcoholgerelateerde overlast plaatsvindt die wordt geregistreerd door gemeentelijke handhavers, politie en meldingen van bewoners;

  • Het op de Burgwallen-Oude Zijde gemakkelijk is om alcohol te kopen bij de detailhandel, cafetaria’s en slijterijen;

  • Uit verschillende onderzoeken blijkt dat (problematisch) alcoholgebruik samenhangt met agressie, vandalisme, overlast en (verkeers)ongevallen;

  • Overtreding van het alcoholverbod regelmatig leidt tot overlast en openbare orde incidenten;

  • De handhaving van het alcoholverbod risico’s met zich mee brengt op escalaties indien personen onder invloed zijn van alcohol;

  • Het gezien bovenstaande in het kader van de bescherming van de volksgezondheid, openbare orde en leefbaarheid noodzakelijk is maatregelen te nemen om de beschikbaarheid van alcohol voor gebruik elders dan ter plaatse te beperken en te voorkomen dat er meer alcoholverkooppunten bijkomen;

  • Ten aanzien van de verstrekking van alcohol voor gebruik ter plaatse in de horeca op dit moment geen aanvullende beperkingen worden opgelegd aangezien daar andere maatregelen voor genomen worden om problematisch alcoholgebruik te verminderen, onder andere beschreven in het Preventie- en Handhavingsplan alcohol;

  • Het belang van de betreffende ondernemers erkend wordt, maar het belang van de bescherming van de volksgezondheid, openbare orde en leefbaarheid zwaarder weegt;

  • De duur van de aanwijzing en de omvang van het gebied proportioneel zijn in relatie tot het beoogde doel;

  • De burgemeester op grond van artikel 2.8A en 2.17 vijfde lid van de APV de bevoegdheid heeft perioden en gebieden aan te wijzen waarin het verboden is of aan beperkingen onderworpen is om bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik elders dan ter plaatse;

  • De burgemeester op grond van artikel 2.8A Alcoholwetvergunningen, als bedoeld in artikel 3 van de Alcoholwet, kan weigeren indien naar haar oordeel sprake is van ernstige aantasting van de openbare orde, de leefomgeving of de volksgezondheid door het gebruik van alcohol in dat gebied;

  • Tot 1 april 2022 op de Burgwallen-Oude Zijde een tijdelijk verkoopverbod voor alcohol geldt voor detailhandel, cafetaria’s en slijterijen;

 

Brengt ter algemene kennis dat zij op 20 december 2021 heeft besloten het gebied zoals aangeduid op onderstaande kaart die deel uitmaakt van dit besluit aan te wijzen als alcoholoverlastgebied waarin:

  • o

    Het vanaf 1 april 2022 verboden is om op de dagen vrijdag en zaterdag van 16.00 tot 04.00 uur en op de dagen donderdag en zondag van 16.00 tot 03.00 uur bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholische drank voor gebruik elders dan ter plaatse:

    • zichtbaar uit te stallen in de etalage (m.u.v. slijterijen);

    • te promoten in de etalage doormiddel van reclame (m.u.v. slijterijen);

    • gekoeld aan te bieden of te verstrekken;

    • te verstrekken zonder het alcoholverbod dat in de openbare ruimte geldt kenbaar te maken;

  • o

    Het vanaf 1 april 2022 verboden is om op de dagen vrijdag en zaterdag van 22.00 tot 04.00 uur en op de dagen donderdag en zondag van 22.00 tot 03.00 uur om bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholische drank te verstrekken voor gebruik elders dan ter plaatse.

  • o

    Vanaf 24 december 2021 geen nieuwe Alcoholwetvergunningen, als bedoeld in artikel 3 van de Alcoholwet, worden verleend met uitzondering van locaties waar op peildatum 24 december 2021 sprake is van een geldige Alcoholwetvergunning;

  • o

    Alcoholwetvergunningen die voor 24 december 2021 zijn aangevraagd kunnen nog wel verleend worden.

Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad en op de website van de gemeente Amsterdam en vervalt op 1 april 2023.

 

Kaart alcoholoverlastgebied. Het betreft de straten binnen het rood gearceerde gebied (even en oneven zijde)

20 december 2021

Burgemeester van Amsterdam voornoemd,

Femke Halsema

 

Bezwaar

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge de Algemene wet bestuursrecht een bezwaarschriftindienen bij de burgemeester, t.a.v. de Directie Juridische Zaken, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam.

 

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. De termijn vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt. Belanghebbenden kunnen in afwachting van de behandeling van het bezwaarschrift een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Amsterdam (Rechtbank Amsterdam, sector Bestuursrecht, afdeling voorlopige voorzieningen, Postbus 75850, 1070AW Amsterdam).

 

Naar boven