Besluit verbod op prijsacties met alcohol in de horeca gemeente Amsterdam

De burgemeester van Amsterdam

 

Gelet op artikel 3.16A van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

 

Overwegende dat:

 

  • De gemeente in het belang van de volksgezondheid, openbare orde en leefbaarheid verschillende maatregelen neemt om problematisch alcoholgebruik te verminderen, onder andere beschreven in het Preventie- en Handhavingsplan alcohol dat eens in de vier jaar door de gemeenteraad wordt vastgesteld;

  • Door prijsacties met alcoholhoudende drank (problematisch) alcoholgebruik wordt gestimuleerd omdat personen door prijsacties worden verleid in korte tijd veel alcohol te gebruiken en meer alcohol te gebruiken dan dat zij aanvankelijk van plan waren;

  • Uit verschillende onderzoeken blijkt dat (problematisch) alcoholgebruik samenhangt met agressie, vandalisme, overlast en (verkeers)ongevallen;

  • Uit onderzoek blijkt dat het beïnvloeden van de prijs van alcoholhoudende drank één van de meest effectieve manieren is om problematisch alcoholgebruik te verminderen;

  • De rijksoverheid per 1 juli 2021 prijsacties met alcoholhoudende drank in detailhandel heeft beperkt om problematisch alcoholgebruik te verminderen (artikel 2a Alcoholwet);

  • De winstmarge op de verkoop van alcoholhoudende drank ruim onder de 40% ligt, zodat bij prijsacties van meer dan 40% korting altijd sprake is van verkoop onder de kostprijs;

  • Het gezien bovenstaande niet wenselijk is prijsacties met alcoholhoudende drank in de horeca nog langer toe te staan.

 

Brengt ter algemene kennis dat zij op 20 december 2021 heeft besloten dat het verboden is om bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende dranken voor gebruik ter plaatse te verstrekken tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die in de betreffende horecalokaliteit of op het betreffende terras gewoonlijk wordt gevraagd. Dit besluit geldt voor onbepaalde tijd in de hele gemeente Amsterdam in gaat in op 1 april 2022.

 

Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad en op de website van de gemeente Amsterdam.

20 december 2021

Burgemeester van Amsterdam voornoemd,

Femke Halsema

 

Bezwaar

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge de Algemene wet bestuursrecht een bezwaarschriftindienen bij de burgemeester, t.a.v. de Directie Juridische Zaken, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam.

 

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. De termijn vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt. Belanghebbenden kunnen in afwachting van de behandeling van het bezwaarschrift een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Amsterdam (Rechtbank Amsterdam, sector Bestuursrecht, afdeling voorlopige voorzieningen, Postbus 75850, 1070AW Amsterdam).

Naar boven