Subsidieregeling Preventieteam Waddinxveen 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen;

 

overwegende dat het gemeentebestuur wil dat hulpvragen in een zo vroeg mogelijk stadium worden gesignaleerd en opgelost, samen met het netwerk van partners;

 

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Waddinxveen 2021 (ASV);

 

gelet op de doelstellingen van het Beleidskader sociaal domein 2019-2023 Waddinxveen samen redzaam;

besluit vast te stellen de Subsidieregeling Preventieteam Waddinxveen 2022.

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Jaar: een kalenderjaar of een boekjaar dat gelijkgesteld is aan een kalenderjaar.

  • b.

    Maatschappelijk effect:gewenste maatschappelijke verandering op een nader genoemd thema, vraagstuk of doelgroep.

  • c.

    Netwerk Wadwijzer: een samenwerkingsverband van de volgende organisaties die actief zijn in Waddinxveen: Kwadraad, Palet Welzijn, Kernkracht, MEE/Vivenz, GGD Hollands Midden, Kwintes en Civic.

  • d.

    Preventie: het beschermen en bevorderen van de kwaliteit van leven op het gebied van welzijn en gezondheid en het vergroten van kansen om het ontstaan, terugkeren of verergeren van problemen of achterstanden te voorkomen.

  • e.

    Preventieteam: netwerk van preventiepartners die in de gemeente Waddinxveen gezamenlijk deelnemen aan en werkzaamheden verrichten binnen het team Wadwijzer.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 4 bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Termijn

Subsidie op basis van deze subsidieregeling wordt voor de duur van twee kalenderjaren verstrekt. In specifieke en gemotiveerde situaties kan het college van burgemeester en wethouders hiervan afwijken.

Artikel 4. Activiteiten

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor de hierna genoemde activiteiten die uitgevoerd worden door de preventiepartners binnen het Team Wadwijzer. De partners dragen vanuit de eigen expertise maar in onderlinge afstemming en samenwerking bij aan de uitvoering van de activiteiten. De procesregisseur heeft hierbij een coördinerende en verbindende rol. Het betreft de volgende activiteiten:

  • a.

    Het ondersteunen van ouderen en mantelzorgers. Het ondersteunen van ouderen is gericht op zelfredzaamheid, zelfstandig wonen, activering en ondersteuning bij de (financiële) administratie. Het ondersteunen van mantelzorgers is gericht op ondersteuning, informatie, horen en erkenning; en/of

  • b.

    Het uitvoeren van het algemeen maatschappelijk werk (gericht op het zelfredzaam maken van de cliënt en netwerkversterking, zodat hij (in de toekomst) samen met zijn netwerk in staat is problemen het hoofd te bieden opvoedondersteuning (versterken van opvoedcompetenties), de pedagogische thuisbegeleiding (verdere escalatie in het gezin afwenden), het schoolmaatschappelijk werk en de sociaal makelaar (zorgen voor verbinding tussen formele en informele zorginstanties); en/of

  • c.

    Het ondersteunen van alle kwetsbare burgers met een vraag. De ondersteuning is gericht op het versterken van de eigen kracht, de zelfredzaamheid en de participatie en het verkrijgen van dienstverlening op alle levensgebieden; en/of

  • d.

    Het bieden van informatie, advies en hulp vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), het uitvoeren van logopedische screening (vroegtijdig signaleren spraak- en taalproblemen) en het traject stevig ouderschap. Het CJG is een laagdrempelig inlooppunt waar ouders, kinderen en jongeren terecht kunnen met alle vragen over opvoeden en opgroeien; en/of

  • e.

    Het bieden van algemeen toegankelijke ondersteuning voor kwetsbare doelgroepen, voornamelijk met een GGZ-achtergrond. De inzet van cliëntondersteuning is erop gericht om de druk op maatwerkvoorzieningen te verminderen; en/of

  • f.

    Het bereiken van de doelgroep met GGZ-problematiek (verward/onbegrepen gedrag) gericht op het verminderen van problematiek. De ondersteuning is gericht op het welbevinden, de zelfredzaamheid en participatie van de inwoner en het voorkomen van overlast; en/of

  • g.

    Het laagdrempelig aanbieden van een toegang voor alle vragen op gebied van zorg, welzijn, participatie en inkomen, wonen (i.r.t. welzijn en zorg). Professionals en diensten (website, telefonie, mail, spreekuren) binnen het netwerk Wadwijzer zijn erop gericht om inwoners wegwijs te maken en zorgen dat de toegang een goede aansluiting heeft en blijft houden met inwoners met ondersteuningsvragen.

Artikel 5. Maatschappelijke effecten

De preventiepartners binnen het netwerk Wadwijzer komen tweejaarlijks met de gemeente Waddinxveen maatschappelijke effecten overeen waarvoor zij hun activiteiten (artikel 4) inzetten. De maatschappelijke effecten zijn onderdeel van de subsidiebeschikking. In de jaarlijkse verantwoording nemen de preventiepartners een beschrijving op van de voortgang of ontwikkelingen inzake de beoogde maatschappelijke effecten.

Artikel 6. Doelgroep

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt aan rechtspersonen die deelnemen aan en werkzaamheden verrichten binnen het preventieteam Wadwijzer in de gemeente Waddinxveen.

  • 1.

    Subsidie voor activiteiten zoals beschreven in artikel 4, onder a, wordt uitsluitend verstrekt aan Palet Welzijn;

  • 2.

    Subsidie voor activiteiten zoals beschreven in artikel 4, onder b, wordt uitsluitend verstrekt aan Stichting Kwaadraad;

  • 3.

    Subsidie voor activiteiten zoals beschreven in artikel 4, onder c, wordt uitsluitend verstrekt aan Stichting MEE Plus;

  • 4.

    Subsidie voor activiteiten zoals beschreven in artikel 4, onder d, wordt uitsluitend verstrekt aan GGD Hollands Midden;

  • 5.

    Subsidie voor activiteiten zoals beschreven in artikel 4, onder e, wordt uitsluitend verstrekt aan Stichting Kernkracht;

  • 6.

    Subsidie voor activiteiten zoals beschreven in artikel 4, onder f, wordt uitsluitend verstrekt aan Stichting Kwintes.

Artikel 7. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Voor subsidie komen de redelijk te maken kosten in aanmerking die direct zijn verbonden met de activiteiten als bedoeld in artikel 4.

Artikel 8. Verplichtingen

  • a.

    De aanbieder profileert zich zodanig dat hij zowel kwetsbare als vitale burgers van Waddinxveen weet te bereiken;

  • b.

    De aanbieder levert desgevraagd tussentijds gegevens aan die inzichtelijk maken of en in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten bijdragen aan de beleidsdoelstellingen van de gemeente Waddinxveen;

  • c.

    De aanbieder verplicht zich in het belang van de doelgroep samen te werken met verschillende lokale organisaties, inwoners van de gemeente en/of andere maatschappelijke actoren en

  • d.

    De aanbieder verplicht zich de gesubsidieerde activiteit uit te voeren conform de ingediende aanvraag en de daarbij gevoegde onderbouwing.

Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling

Indien het totaalbedrag van de subsidietoekeningen het subsidieplafond overschrijdt, worden alle te verlenen subsidies gekort met het percentage waarmee het subsidieplafond wordt overschreden.

Artikel 10. Aanvraagtermijn

In deze subsidieregeling gelden de regels voor de aanvraag- en beslistermijn voor subsidieverstrekking per kalenderjaar uit de ASV. Het boekjaar is gelijkgesteld met het kalenderjaar. Een aanvraag om een subsidie die per twee kalenderjaren wordt verstrekt, wordt ingediend in de periode tussen 1 juni en 1 augustus voorafgaand aan de twee kalenderjaren waarop de aanvraag betrekking heeft.

Artikel 11. Beslistermijn

Burgemeester en wethouders beslissen op een aanvraag om een subsidie als bedoeld in artikel 10, uiterlijk op 31 december van het jaar waarin de aanvraag is ingediend. Aanvragen die te laat zijn ingediend worden afgewezen als het subsidieplafond door de aanvragen die op tijd binnen waren reeds is bereikt.

Artikel 12. Aanvullende weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 9, derde lid, aanhef en onder f, van de Algemene subsidieverordening Waddinxveen 2021 kan subsidieverlening worden geweigerd als:

  • a.

    Een andere instelling, een overheidsorganisatie daaronder begrepen, eenzelfde soort activiteit vervult als waarvoor de aanvrager een subsidieaanvraag heeft ingediend;

  • b.

    De kosten van de activiteit of het product niet in redelijke verhouding staan tot het aantal te bereiken personen binnen de desbetreffende doelgroep of het aantal geleverde producten of de verwachte effecten;

  • c.

    Het percentage van de subsidie dat direct ten goede komt aan de activiteit die wordt gesubsidieerd niet in redelijke verhouding staat tot het percentage dat aan eventuele overhead wordt besteed;

  • d.

    Andere aanvragen voor dezelfde soort activiteit of doelgroep of gericht op een soortgelijk effect, een groter aantal personen binnen de desbetreffende doelgroep kan bereiken of een groter aantal activiteiten of effect kan realiseren.

Artikel 13. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2022.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als: ‘Subsidieregeling Preventieteam Waddinxveen 2022’.

     

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Waddinxveen op 14 december 2021,

de secretaris,

de burgemeester

Naar boven