GEHEIMHOUDING PERSOONSGEGEVENS BRP

 

 

Van alle inwoners van Hilvarenbeek zijn gegevens opgenomen in de Basisregistratie Personen (BRP).

Het gaat om

  • naam- en adresgegevens

  • gegevens over een eventueel huwelijk of geregistreerd partnerschap

  • uw nationaliteit

  • ouders en eventuele kinderen

Deze gegevens worden in veel gevallen automatisch verstrekt aan overheidsinstellingen en enkele bijzondere maatschappelijke instellingen, zoals pensioenfondsen, voor zover dat noodzakelijk is voor hun wettelijke taken. Deze instellingen baseren hun beslissingen op de informatie die zij uit de basisregistratie van de gemeente hebben ontvangen.

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bepaalt welke informatie aan deze instanties wordt verstrekt. Deze gegevensverstrekking voor publiekrechtelijke doeleinden kunt u niet voorkomen omdat deze verplicht is.

Waar vraag ik geheimhouding van mijn persoonsgegevens aan?

U kunt geheimhouding van uw persoonsgegevens aanvragen bij het team Burgerzaken/KCC van de gemeente Hilvarenbeek. Deze beperking geldt voor alle persoonsgegevens in de BRP.

Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn als u in een Blijf-van-mijn-lijfhuis verblijft. U kunt alleen voor uzelf en voor uw minderjarige kinderen geheimhouding aanvragen. Als uw kind meerderjarig is, moet deze zelf geheimhouding aanvragen.

U hoeft bij het verzoek niet te vertellen waarom u geheimhouding aanvraagt. Uw gegevens uit de BRP worden dan niet aan derden verstrekt.

Geheimhouding persoonsgegevens niet altijd mogelijk

In sommige gevallen kunnen uw persoonsgegevens niet geheim blijven, ook al heeft u hiervoor een verzoek ingediend. Wanneer overheidsinstellingen of andere instellingen met een publiekrechtelijke taak om uw gegevens vragen, is de gemeente verplicht om uw gegevens te verstrekken.

Het kan ook voor komen dat een advocaat bij de gemeente om uw gegevens vraagt als er een gerechtelijke procedure wordt gestart waarbij u betrokken bent. In dat geval mag u eerst uw mening geven voordat de gemeente uw gegevens verstrekt.

Geheimhouding persoonsgegevens bij verhuizing

Als u binnen de gemeente verhuist waar u geheimhouding heeft aangevraagd, blijft de geheimhouding van de gegevens bestaan. Het verzoek is niet aan een bepaalde termijn gebonden. Ook als u verhuist naar een andere gemeente dan hoeft u in de nieuwe gemeente niet opnieuw een verzoek tot geheimhouding te doen.

Er wordt aan zogenaamde vrije derden (familie, kennissen, e.d.), verplichte derden en kerken zonder toestemming van u nooit informatie verstrekt.

Als u wilt weten aan wie in het afgelopen jaar over u gegevens zijn verstrekt uit de BRP, dan kunt u daarvan (schriftelijk) een overzicht opvragen bij de gemeente. Het overzicht wordt dan binnen enkele weken (kosteloos) naar u toegezonden.

Het is belangrijk dat de gegevens die over u in de BRP zijn opgenomen juist en actueel zijn. Als u daaraan twijfelt, neemt u dan contact op met het team Burgerzaken/KCC.

Daar is ook een folder verkrijgbaar over de BRP en uw rechten en verplichtingen.

Meer informatie over geheimhouding vindt u op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/waar-vraag-ik-geheimhouding-van-mijn-persoonsgegevens-aan

Op https://www.hilvarenbeek.nl/geheimhouding-persoonsgegevens kunt u lezen hoe u uw aanvraag om geheimhouding kunt indienen.

Ook kunt u hiervoor terecht bij het team Burgerzaken/KCC.

Wilt u weten welke instanties uw gegevens automatisch krijgen, kijk dan op

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/wie-krijgen-mijn-persoonsgegevens-uit-brp

 

Naar boven