Gemeenteblad van Woensdrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Woensdrecht | Gemeenteblad 2021, 464429 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Woensdrecht | Gemeenteblad 2021, 464429 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Klachtenregeling Woensdrecht 2022
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Woensdrecht;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 16 november 2021;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Klaagschrift: een schriftelijke uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon werkend onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, zich in een bepaalde aangelegenheid tegenover die persoon of een ander heeft gedragen;
Bestuursorgaan: het verantwoordelijke bestuursorgaan van de gemeente Woensdrecht;
Klachtenbehandelaar: door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester gezamenlijk en de door gemeenteraad aangewezen persoon voor het afhandelen van klaagschriften;
Ombudsman: de Nationale Ombudsman;
Klager: degene die een klaagschrift indient;.
Beklaagde: degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
Hoofdstuk 3 Interne klachtenbehandeling
Artikel 6 Ontvangstbevestiging klaagschrift
Het bestuursorgaan bevestigt de ontvangst van het klaagschrift schriftelijk binnen een week na ontvangst, en vermeldt daarbij wie over de klacht zal adviseren.
Artikel 10 Afschrift klaagschrift toezenden
Aan degene op wiens gedraging het klaagschrift betrekking heeft en zijn eventuele hiërarchisch leidinggevende wordt een afschrift van het klaagschrift, alsmede van de daarbij meegezonden stukken, toegezonden.
Artikel 11 Informele oplossing
Voordat de formele klaagschriftprocedure wordt gestart, wordt bezien of de klacht op een informele wijze kan worden afgewikkeld. Als dat het geval is, wordt contact opgenomen met de klager en beklaagde door klachtenbehandelaar om te bezien of het klaagschrift op een informele wijze kan worden afgewikkeld, zonder dat de formele klachtenprocedure moet worden doorlopen;
Artikel 14 Oordeel over het klaagschrift
Bij de beoordeling van het klaagschrift en het trekken van de conclusies als bedoeld in lid 1 gaat het bestuursorgaan uit van het rapport van bevindingen van de klachtenbehandelaar. Indien de conclusies van het bestuursorgaan afwijken van het rapport van bevindingen, wordt in de conclusies de reden voor die afwijking vermeld en wordt het advies meegezonden met de bevindingen als bedoeld in lid 1;
Hoofdstuk 5 Bijzondere bepalingen
Klachten die zijn ingediend voor de inwerkingtreding van deze regeling worden afgehandeld op basis van de 'Klachtenverordening 2015' en de ‘Interne klachtenregeling 2015’.
De op grond van artikel 6 aangewezen klachtenbehandelaren brengen over ieder afgelopen kalenderjaar vóór 1 juni schriftelijk verslag uit aan de bestuursorganen over de ervaringen met zowel het interne- als het externe klachtenrecht. Daarbij wordt inzicht gegeven in het aantal klachten, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de (eventuele) maatregelen die naar aanleiding daarvan zijn getroffen.
Artikel 20 Geheimhoudingsplicht
Degenen die belast zijn met de behandeling van klachten zijn verplicht tot geheimhouding van bij de uitvoering van hun taak verkregen gegevens waarvan zij het vertrouwelijk karakter kennen of redelijkerwijs moeten vermoeden, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hen tot bekendmaking verplicht of uit hun taak de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-464429.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.