Besluit van het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum van de gemeente Amsterdam namens het college van burgemeester en wethouders tot het vaststellen van de regels betreffende het samenstellen van marktlijst en tot het indelen van de Waterloopleinmarkt als themamarkt

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum van de gemeente Amsterdam,

 

Overwegende dat,

  • het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum namens het college van burgemeester en wethouders op 7 december 2021 het instellingsbesluit heeft vastgesteld van de Waterloopleinmarkt als themamarkt;

  • het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum namens het college van burgemeester en wethouders op 7 december 2021 het inrichtingsbesluit heeft vastgesteld van de Waterloopleinmarkt als themamarkt;

en

 

Gelet op,

  • artikel 160, lid 1, aanhef en onder h Gemeentewet jo. Artikel 3.4, lid 8 van de Marktverordening;

  • artikel 9 van de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam in combinatie met bijlage 3, onderdeel G2;

heeft de volgende besluiten genomen:

 

Marktlijst

  • 1.

    Te bepalen dat bij aanvang van de nieuwe Waterloopleinmarkt als themamarkt de marktlijst wordt samengesteld uit achtereenvolgens de vaste plaatshouders, de tijdelijke vaste plaatshouders en de sollicitanten die op volgorde van anciënniteit staan geplaatst op de marktlijst van de oude Waterloopleinmarkt en de daaropvolgende tijdelijke markten tijdens de herinrichting van het Waterlooplein.

 

  • 2.

    Te bepalen dat vaste en tijdelijke vaste plaatshouders voorafgaand aan daadwerkelijke plaatsing op de marktlijst wordt gevraagd een schriftelijke opgave te doen van de waren die zij gaan verkopen op de Waterloopleinmarkt als themamarkt. Hiertoe verstrekt het Marktbureau een formulier. Bedoelde opgave is van belang om te kunnen beoordelen of een marktondernemer waren verkoopt die passen binnen het thema van de markt, zoals vastgelegd in het inrichtingsbesluit en de daarbij behorende nadere regels, of dat de betreffende marktondernemer met zijn aanbod geheel of gedeeltelijk valt onder de overgangstermijn, zoals vastgelegd in het instellingsbesluit.

 

  • 3.

    Te bepalen dat vaste en tijdelijke vaste plaatshouders die geen schriftelijke opgave indienen, geacht worden niet onder de overgangsregeling te vallen, tenzij uit de te houden schouw blijkt dat waren worden aangeboden die niet passen binnen het thema van de markt.

 

  • 4.

    Te bepalen dat alle vaste en tijdelijke vaste plaatshouders op een deellijst worden geplaatst op basis van de soort marktplaats die zij vergund hebben gekregen op de oude Waterloopleinmarkt en de daaropvolgende tijdelijke markten. Per deellijst wordt de volgorde van anciënniteit van de marktlijst aangehouden.

Spelregels indeling nieuwe markt

  • 5.

    De spelregels vast te stellen voor de eerste indeling van de Waterloopleinmarkt als themamarkt, zoals vastgelegd in bijlage 1 bij dit besluit.

Inwerkingtreding

  • 6.

    De besluiten treden in werking op de dag na publicatie.

Aldus besloten op 7 december 2021.

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

namens hen,

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum,

De voorzitter

Dehlia Timman

De secretaris

Wolfgang Hövelmann

Bijlage 1  

 

Spelregels voor de eerste indeling van de Waterloopleinmarkt als themamarkt

 

Vooraf

De Waterloopleinmarkt als themamarkt wordt ingesteld als nieuwe markt. Het instellingsbesluit is door het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum, namens het college van burgemeester en wethouders op 7 december 2021 genomen. Uit dit besluit vloeit voort dat voor de nieuw ingestelde markt de marktlijst moet worden samengesteld. Vervolgens moet er een indeling van de markt plaatsvinden. In deze spelregels is bepaald hoe dit gebeurd.

 

Marktlijst

De marktlijst voor de Waterloopleinmarkt als themamarkt wordt samengesteld op basis van de marktondernemers die staan ingeschreven op de marktlijst van de oude Waterloopleinmarkt en de daaropvolgende tijdelijke markten (marktzones) gedurende de herinrichting van het Waterlooplein.

Vaste en tijdelijke vaste plaatshouders worden voorafgaand aan daadwerkelijke plaatsing op de marktlijst gevraagd een schriftelijke opgave te doen van de waren die zij gaan verkopen op de Waterloopleinmarkt als themamarkt. Hiertoe verstrekt het Marktbureau een formulier. Bedoelde opgave is van belang om te kunnen beoordelen of een marktondernemer waren verkoopt die passen binnen het thema van de markt of dat de betreffende marktondernemer met zijn aanbod valt onder de overgangstermijn, zoals vastgelegd in het instellingsbesluit.

Voor sollicitanten op de marktlijst geldt dat zij vanaf de start van de nieuwe markt een plaats op de markt kunnen innemen mits zij met hun aanbod passen binnen het thema, zoals bepaald in het inrichtingsbesluit van 7 december 2021.

 

Nieuwe marktindeling o.b.v. marktlijst die bestaat uit deellijsten

Het dagelijks bestuur heeft in haar uitgangspunten voor de instelling en inrichting van de Waterloopleinmarkt als themamarkt vastgelegd dat de indeling van de nieuwe markt zal plaatsvinden op basis van zogeheten deellijsten. Dit betekent dat de marktlijst wordt onderverdeeld in deellijsten per soort marktplaats. De vaste en tijdelijke vaste plaatshouder worden op volgorde van anciënniteit op een deellijst geplaatst per soort marktplaats. Dit heeft tot doel om zoveel als mogelijk rekening te houden met de aan hen vergunde plaatsen en soort plaatsen op de oude/tijdelijke markt.

 

Er is sprake van één marktlijst die is onderverdeeld in vijf deellijsten op basis van soort plaats. De deellijsten luiden als volgt:

 

  • 1.

    Deellijst 1: Vaste plaatshouders met een marktplaats met een opslagbox

  • Op 31 augustus 2021 heeft de indeling plaatsgevonden van de marktplaatsen met een opslagbox voor de tijdelijke markt Zwanenburgzijde. Het resultaat van die indeling is leidend voor de indeling op de nieuwe Waterloopleinmarkt als themamarkt. De marktplaatsen met opslagbox worden niet opnieuw ingedeeld voor de themamarkt. De vergunning voor de tijdelijke markt zal worden omgezet in een vergunning voor de nieuwe markt, waarbij de boxhouders vooraf gevraagd zal worden een opgave te doen van de waren die zij op de markt verkopen.

  •  

  • De marktplaatsen met opslagbox die op 31 augustus 2021 niet zijn vergund, worden inmiddels aan de hele marktlijst op volgorde van anciënniteit aangeboden. Dit wordt voortgezet totdat alle marktplaatsen met opslagbox zijn vergund.

  • In het geval een vaste boxhouder besluit zijn marktplaats met opslagbox op te geven, dan wordt de vrijgekomen plaats eerst aangeboden aan de groep vaste boxhouders. Zij worden in staat gesteld om te schuiven. Als er binnen deze groep geen belangstelling meer is om te schuiven, dan wordt de vrijgekomen box aangeboden aan de gehele marktlijst op volgorde van anciënniteit.

 

  • 2.

    Deellijst 2:

  • Vaste plaatshouders met een of meerdere enkelvoudige marktplaatsen met een kraam

 

  • 3.

    Deellijst 3:

  • Vaste plaatshouders met een of meerdere enkelvoudige marktplaatsen als grondplaats

 

  • 4.

    Deellijst 4:

  • Vaste plaatshouders met mobiele verkoopinrichtingen voor een consumptieplaats

  • Van de vijf beschikbare consumptieplaatsen worden de plaatsen Z018, S044 en S061 aangemerkt als zogeheten bakplaatsen (bakken en frituren). Op de overige twee plaatsen kan vers voedsel voor directe consumptie bereid en verkocht worden, maar mag niet gebakken of gefrituurd worden.

Toelichting marktdeellijsten 1,2,3 en 4.

  • Alle vaste plaatshouders dienen in eerste instantie binnen hun deellijst een keuze te maken voor een marktplaats op basis van hun huidige arrangement (aantal vergunde plaatsen). Binnen de deellijst wordt anciënniteit toegepast.

  • Vaste plaatshouders met een twee- of meervoudige marktplaats kunnen voorafgaand aan de start van de indeling per deellijst aangeven of zij wensen te verkleinen. De ingeleverde plaatsen komen dan ter beschikking voor de betreffende deellijst.

  • Vaste plaatshouders die van soort plaats willen wisselen, kunnen hiertoe een verzoek indienen bij het Marktbureau voorafgaand of tijdens de indelingsavond zelf. Nadat eerst de vaste plaatshouders die al een kraam- of grondplaats hadden een keuze hebben gemaakt, dat vervolgens de vaste plaatshouders aan de beurt komen die van een andere deellijst komen.

  • Nadat alle vaste plaatshouders binnen hun deellijst hebben gekozen, kan er nog geschoven worden binnen de deellijst. Dit vindt plaats op volgorde van anciënniteit. Na deze laatste stap wordt de indeling per deellijst voor vaste plaatshouders afgesloten.

 

  • 5.

    Deellijst 5: Tijdelijke vaste plaatshouders

  • Tijdelijke vaste plaatshouders kiezen een plaats op de markt en worden vaste plaatshouder op de nieuwe markt. Nadat alle vaste plaatshouders een keuze hebben gemaakt, kunnen de tijdelijke vaste plaatshouders een vrije plaats kiezen op een deellijst naar keuze met uitzondering van de deellijst marktplaats met opslagbox (zie spelregels deellijst 1).

Vergroten

Nadat de indeling op basis van deellijsten is afgesloten, kunnen allen die een plaats op de markt hebben gekozen èn met hun aanbod passen binnen het thema van de markt (o.b.v. eigen opgave) hun plaats vergroten op volgorde van anciënniteit. Hiervoor worden de regels gevolgd die zijn vastgelegd in artikel 3.11 van de marktverordening in geval van een herindeling.

 

Het aantal plaatsen om te vergroten wordt beperkt doordat tenminste 12 enkelvoudige marktplaatsen, exclusief de consumptieplaatsen, ter beschikking moeten blijven voor sollicitanten.

 

Vergunningverlening

Alle marktondernemers die een plaats hebben gekozen, tekenen hiertoe een schriftelijke bevestiging. Dit vormt de basis voor het opmaken voor het verlenen van de vergunning.

Nadat het indelingsproces alle stappen heeft doorlopen en is afgesloten, wordt proces-verbaal opgemaakt van de indeling.

Naar boven